Alternatief voor grasbrok?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Alternatief voor grasbrok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 08:39

Pony staat op (praktisch) onbeperkt ruwvoer en krijgt nog 'krachtvoer' (Aveve Sportmix Zero) en een vitamine E supplement (wegens tekort). Hiernaast geef ik graag wat als traktatie na het werk, doorgaans een aantal keer per week.

Ik had hiervoor eindelijk wat leuks gevonden, grasbrok van Hartog. Gewoon brokjes, gras, zonder al teveel toevoegingen. Heel simpel en wat gras kan nooit kwaad toch? Maar nu blijkt pony allergisch te zijn aan gras en dus vind ik dat niet meer zo interessant om te geven. Hij zal niet doodgaan van een paar scheppen per week, maar als het anders kan geef ik liever wat anders ;)

Dus nu ben ik op zoek naar alternatieven. Iets wat leuk is om te geven, wat eventueel ook uit de hand als voerbeloning gegeven kan worden (dus iets van brokjes zou handig zijn) en waar dus geen gras en niet al teveel suikers in zitten.

Vroeger heb ik ruwe spelt gevoerd en zit daarover te denken, maar dan zonder aanvulling (gaf er toen nog luzerne bij). Zou dit kwaad kunnen? Een schep spelt (max. 1 kg?) per dag (maximaal, eerder een aantal keer per week) tov onbeperkt ruwvoer & het krachtvoer?

Zijn er nog andere alternatieven die makkelijk verkrijgbaar zijn? Dus gewoon in de commerciële sector zeg maar, zodat ik niet een half land moet afreizen voor een bepaalde zak ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Alternatief voor grasbrok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 08:43

Gewoon Lucerne? Dat word hier met smaak zo gegeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 08:46

Kan, maar voert zo moeilijk uit de hand ;)
Zoek iets wat ik zowel als beloning na het werk kan gebruiken, als ook tussendoor als voerbeloning bij het grondwerk & spelen ed. Vandaar :)

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 08:48

Er bestaan ook luzernebrokjes (van bijv. Metazoa) :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 09:05

Oh, dat bestaat ook? :+
Zie net dat Hartog ook Luzernebrok heeft ... De grasbrok had ik ook van Hartog .. dus is misschien wel de meest simpele oplossing :Y) :')

Zitten er nog andere haken of ogen aan de luzerne? Zitten veel eiwitten in maar hoeft niet meteen een probleem te vormen lijkt mij? Verder is luzerne geen gras .. dus zou hij daar niet op mogen reageren .. of misschien toch wel wegens gelijkenissen? Iemand die dit weet?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 10:56

Allergisch voor gras? Hooi is ook gras. Lucerne ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 10:58

Uiteraard ben ik mij ervan bewust dat hooi ook gras is ..... Maar een paard zonder enige vorm van gras is ondoenbaar, dus probeer ik alle extra inname zoveel mogelijk te beperken. Luzerne is bij mijn weten nog altijd een plant volgens mij, en geen gras als in echt gras (wat uiteraard ook een plant is, technisch gezien)...

Andere opties zijn trouwens ook zeker welkom, want daar ging het topic over ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 22:53

Iemand die nog iets weet voor het geval pony ook op luzerne zou reageren? :+
Krijgt nu een week luzernebrokken ( 4 dagen vd 7) maar schuurt nu zijn staart.. niet extreem en ben er nog niet uit of het door de luzerne is of de warmte/beestjes maar vrees er een beetje voor (is al eerder warm geweest en toen schuurde hij ook niet).. Dus wil alvast even uitkijken naar een mogelijk alternatief wat ik veilig als beloning kan gebruiken ;)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 22:58

Als beloning rozebottels of stukjes wortel?

Na het werk een beetje bietenpulp?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 23:06

Wortels en appels probeer ik te vermijden (hier en daar eens 1 mag natuurlijk, maar wil het niet standaard zeg maar) owv de suikers.. Blijkbaar is hij zowel op suikers als op eiwitten gevoelig, maar suikers wel erger.. Rozebottel kan ik wel eens naar kijken, ken ik niet als beloning...

Graag ook niks wat geweekt moet worden want dat is niet praktisch. Evenals dikmakers.. echt niet nodig bij hem .. :+

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 23:11

Ik voer zelf haverschilpellets, dit zijn brokjes geperst van de schillen van haver. Niet de energie, wel erg veel vezels.
Het ziet er uit als biks, kruimelt alleen wat sneller als het nat wordt / met speeksel.
Het is suiker en zetmeel arm, niet alle paarden vinden het lekker ;-)

Ik voer het aan mijn cushing merrie samen met een suiker/zetmeel arme muesli maar gebruik het ook als beloning bij werk aan de hand.

Ik koop 25 kilo voor ongeveer 12 euro, haverschilpellets van Arie Blok. De meeste fourage handelaren kunnen dat wel bestellen.

Geloof dat subli (?) HAP brokken heeft en dat vergelijkbaar is, dat zou misschien via de Welkoop te leveren moeten zijn.

Mocht je iets willen proberen geef dan even een gil!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 23:22

Dank je, dat ga ik eens verder bekijken. Geen idee of dat hier makkelijk te krijgen is (België) maar de plaatselijke Aveve (soort Welkoop) heeft hier wel heel veel, en kan nog meer bestellen. Pas ontdekt dat ze nu ook voer van Marstall leveren, dus daar zijn ook nog opties, moet alleen het boek (letterlijk) dat ik heb meegekregen nog even bestuderen :))

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 11:06

Een veilige beloning als in aaien, kroelen, misschien ergens lekker in het mulle zand laten rollen? Mijn paard krijgt nooit iets lekkers toegestopt, alleen maar zijn eigen brokken of in een enkel geval een appel of een wortel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 14:20

Kan, maar pony is niet zo'n knuffelaar en heeft niet altijd kriebelplekjes. Verder mag hij regelmatig in het mulle zand rollen (gewoon zo) en heeft hij een zandpaddock. Voel mezelf ook gewoon beter als ik na een lange rit iets in die voerbak kan doen .. En af en toe wat belonen tijdens grondwerk of aan de lange teugel stimuleert meer dan enkel die aai of stembeloning (vindt hij ook wel fijn hoor, maar iets qua voer geeft net dat extra ;) ). Het is ook niet dat ik hem constant volstop met vanalles, enkel als hij goed zijn best heeft gedaan een brokje (kan gerust dat hij maar 5x een beloning krijgt per sessie ofzo, iets meer als we met iets nieuws bezig zijn). En ja, na een lange rit vind ik dat zelf gewoon leuk om hem wat te kunnen geven, ipv te zeggen "we zijn klaar, ga maar weer gewoon hooi eten" ..