Ik vroeg me af wie hier meer over weet. Normaal worden B vitamines in de darmen van een paard aangemaakt. Maar wat als een paard darmproblemen heeft of al wat op leeftijd is en de darmen gewoon wat minder goed werken ? En wie weet er vit B- supplementen voor paarden ? Ik kwam Feuerstrahl tegen van dr Weyrauch en equivita van wildhorse.at. Meer eigenlijk nog niet.
volgens mij bestaat er ook injecteerbare vit.b complex.Maar dan moet je eerst zeker weten dat je paard een tekort heeft.
Maris
Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-15 15:18
Ik heb inmiddels Equiforce B+ van Havens gevonden. En ook B plus van equimins ( wel weer lager gedoseerd ).
Iemand die extra B vitaminen geeft ???
Het KPU verhaal uit duitsland heeft mij namelijk aan het denken gezet. dit is HPU voor paarden ( wel net wat anders ). Het komt er in het kort op neer dat paarden met een verstoorde darmflora tekorten krijgen aan met name vitamine B6 ( en B12) en zink. Oa de lever heeft B6 nodig om goed te kunnen ontgiften, dus ook die heeft extra ondersteuning nodig. Advies is extra zink ( chelaat) en B6 geven, plus de darmen zo ondersteunen zodat ze weer zelf de B vitaminen kunnen gaan verwerken/aanmaken. Nu geloof ik niet helemaal in het KPU verhaal, maar de theorie achter slechter werkende darmen en B6 en zink die snap ik wel.
Het kan natuurlijk ook dat paarden met een verminderde darmflora een lekkende darm hebben en daardoor de voedingstoffen niet opnemen en ook geen b vitamines aanmaken..Het aminozuur L glutamine zorgt ervoor dat de darmwand weer hersteld en dan worden er ook weer voedingstoffen opgenomen en aangemaakt..Het is mijn idee maar hoor,maar bij mensen is het in elk geval vaak zo dat dit zo werkt bij een lekkende darm..Je kan dan innemen wat je wilt zonder resultaat ook probiotica heeft dan geen zin..
Maris
Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-15 15:32
hoi , Ja dat kan zeker ook, lekkende darm als oorzaak. In duitsland proberen ze de darmen te saneren met oa bittere kruiden en zoethoutwortel.