Shetlander krijgt te weinig aan vitamine ect (?)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Shetlander krijgt te weinig aan vitamine ect (?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 10:03

Ik ben samen met mijn vriendin de voeding van mijn shet eens onder de loep gaan nemen
zij krijgt genoeg ruwvoer (gras/hooi)
en als beloning na het werk een handje daily plus

Nou blijkt dat zij dus kwa vitamines dan praktisch niets binnen krijgt

welk voer of supplement zou ik zonder problemen kunnen toe voegen? In ogenschouw genomen dat zij zoals vele shets, snel te dik wordt en suikers funest zijn.

madamX
Berichten: 1914
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Luxemburg

Re: Shetlander krijgt te weinig aan vitamine ect (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 10:45

Hoe weet je dat ie niets binnen krijgt? is het ruwvoer geanalyseerd?

senna21

Berichten: 11860
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 10:50

In ruwvoer en gras zijn in principe volledige voedselbronnen. Zeker in de zomer.
Wat maakt dat je denkt dat de pony tekorten heeft?

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: Shetlander krijgt te weinig aan vitamine ect (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 14:10

Marstall vito of faser light kun je zonder problemen bijvoeren voor alle nodige vitaminen en mineralen, zonder dat hij te dik wordt, laag in energie.
Heb je een bloedtest laten doen waardoor je nu weet dat hij iets te kort komt? Of wil je gewoon voorkomen dat dat gaat gebeuren?

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 15:28

Nou het begon eigenlijk omdat haar hoeven niet zo sterk zijn. Mijn vriendin zei dat ze het niet uit haar voer kon halen omdat er in daily plus niks zit.

Ik heb altijd begrepen wat ze niet gebruiken dat ze het afvoeren. Dus lijkt het mij de moeite waard om te.kijken of het helpt.
Kan biotine doen of een volledig supplement

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Shetlander krijgt te weinig aan vitamine ect (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 15:29

Vitaminen&mineralen (korrels) bij geven :) Metazoa of Pavo vital complete bijvoorbeeld!

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 15:30

Als je zeker wilt weten of je shet voldoende vitamines binnenkrijgt is 1. een bloedonderzoek laten doen en 2 je ruwvoer laten analyseren.

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 15:31

Een simpel vitaminekorreltje is inderdaad ook een optie.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 15:31

Ik gebruik zelf Marstall Force (25g), maar Pavo Vitalcomplete (25g) kan ook.

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 15:35

FriesWytske schreef:
Als je zeker wilt weten of je shet voldoende vitamines binnenkrijgt is 1. een bloedonderzoek laten doen en 2 je ruwvoer laten analyseren.

Dat kan maar kostenplaatje ligt erg hoog. Aangeraden werd op t oog te kijken om tijdje supplement te gebruiken en verandering wel of niet op te merken

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 15:42

En supplement kost nog meer geld, als je dat aldoor blijft geven. Want supplementen werken niet binnen een paar dagen of een maand. Daar gaat langer overheen. Plus zolang hij voor de rest glimt als een spiegel, lijkt mij dat er niks aan de hand is. Het ene paard heeft nu eenmaal slechtere hoeven als het andere paard. En tel daarbij de droogte die er op het moment is. Dat is ook slecht voor de hoeven.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 15:45

Ojajoh schreef:
Nou het begon eigenlijk omdat haar hoeven niet zo sterk zijn. Mijn vriendin zei dat ze het niet uit haar voer kon halen omdat er in daily plus niks zit.

Ik heb altijd begrepen wat ze niet gebruiken dat ze het afvoeren. Dus lijkt het mij de moeite waard om te.kijken of het helpt.
Kan biotine doen of een volledig supplement



hoveler reformin plus...niet duur en een volledig supplement inclusief biotine.Via internet te bestellen.Ik gebruik het nu drie maanden en ben er zeer tevreden over.

MillyH
Berichten: 640
Geregistreerd: 21-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 15:48

mijn pony heeft genoeg aan vitaminen maar heeft ook zwakkere hoeven. dus dat de hoeven zwak worden of zijn heeft niet altijd met vitamines te maken _/-\o_

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 15:49

martine12h schreef:
mijn pony heeft genoeg aan vitaminen maar heeft ook zwakkere hoeven. dus dat de hoeven zwak worden of zijn heeft niet altijd met vitamines te maken _/-\o_



heel vaak wel...hoezo heeft jou pony genoeg vitamines?

maralyn

Berichten: 10421
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 15:50

FriesWytske schreef:
Als je zeker wilt weten of je shet voldoende vitamines binnenkrijgt is 1. een bloedonderzoek laten doen en 2 je ruwvoer laten analyseren.


Vitamines kun je via het bloed onderzoek niet bepalen. Heb vier klinieken gebeld en allen zeiden hetzelfde. Alleen koper.. selenium en dat soort fratse stellen ze vast.
Als jij een da weet die vanuit het lab wel devitas weet te bepalen hoor ik het graag.

Wat wél kan is voer analyse.

Ts. Veel paarden hebben in principe genoeg aan ruwvoer.
Voeten kan natuurlijk ook droogte zijn of te lange voeten.

senna21

Berichten: 11860
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 15:51

Je pony heeft toch een medische geschiedenis? Even overleggen met je DA lijkt mij verstandig.
De vitaminehype is niet alleen onschuldig. Shetten leven van oorsprong in een voedselarm gebied, dus gaan zeer efficiënt om met voedingsstoffen.
Een modderbadje wil wel eens helpen bij droge voeten.

MillyH
Berichten: 640
Geregistreerd: 21-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 15:54

geerke schreef:
martine12h schreef:
mijn pony heeft genoeg aan vitaminen maar heeft ook zwakkere hoeven. dus dat de hoeven zwak worden of zijn heeft niet altijd met vitamines te maken _/-\o_



heel vaak wel...hoezo heeft jou pony genoeg vitamines?


onderzoek laten doen :D en er stond niet dat mn pony ergens te kort aan heeft dus alles is bij haar goed.. :j

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Shetlander krijgt te weinig aan vitamine ect (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 15:57

Heel veel tekorten zijn pas te meten als ze zeer ernstig zijn. Een paard probeert namelijk altijd zijn gehaltes in zijn bloed zo ideaal mogelijk te houden omdat anders zijn hele systeem in de war raakt. Dat betekent niet dat er voldoende is, bijvoorbeeld calcium blijft lang op orde, maar ondertussen is er wel sprake van botontkalking. Het belang van calcium in het bloed is hoger dan van calcium in de botten. En zo is het met meer vitaminen en mineralen.

maralyn

Berichten: 10421
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 16:00

senna21 schreef:
De vitaminehype is niet alleen onschuldig.


Dat zegt mijn da ook.
"Als er geen poedertje of korreltje in worft gestopt dan is het bijna mishandeling. Paardenvoeders spelen daar op in om te zeggen dat paarden de nodige vitas nodig heegt vanuit brok en anders een alternatief. Liefst van hun eigen merk. Beetje olie wordt er toe gevoegd en paard glimt ook. "

"Zolang het paard gewoon lichte training doet heeft hij verder niets anders nodig dan voedselrijk ruwvoer. Bij zware trainingen kan er krachtvoer bij gegeven worden... als aanvulling van te korten en kracht."

Evenals er op de verpakking staat. 0,5 kg op 100 kg lichaamsgewicht.

Met alle overbodige suikers is dat helemaal niet goed en zeker onnodig.

MillyH
Berichten: 640
Geregistreerd: 21-05-14

Re: Shetlander krijgt te weinig aan vitamine ect (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 16:01

bij droge hoeven kan je ook de grond elke dag natspuiten, ik zie daardoor duidelijk verschil bij mijn shetje!!

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 16:53

senna21 schreef:
Je pony heeft toch een medische geschiedenis? Even overleggen met je DA lijkt mij verstandig.
De vitaminehype is niet alleen onschuldig. Shetten leven van oorsprong in een voedselarm gebied, dus gaan zeer efficiënt om met voedingsstoffen.
Een modderbadje wil wel eens helpen bij droge voeten.

Ja maar met haar oog, dat heeft niks.met vitamine te maken ;)
Glimmen vind ik haar niet echt doen maar ze rolt ook dagelijks in dr bagger haha

En lange voeten heeft ze niet, ze gaat netjes naar de smid en is vorige week nog geweest.

Ik heb mijn vorige paard ook wel eens op een algemeen supplement gezet en zag bij hem in een kwartaal een duidelijk verschil dus het kan wel.
Alleen de meeste bevatten suikers en daar wil ik niet aan

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:23

martine12h schreef:
mijn pony heeft genoeg aan vitaminen maar heeft ook zwakkere hoeven. dus dat de hoeven zwak worden of zijn heeft niet altijd met vitamines te maken _/-\o_



heel vaak wel...hoezo heeft jou pony genoeg vitamines?[/quote]

onderzoek laten doen :D en er stond niet dat mn pony ergens te kort aan heeft dus alles is bij haar goed.. :j[/quote]


heb je een bloedonderzoek laten doen op alle vitamines en mineralen?Dat word zelden gedaan,alleen als je paard iets mankeerd wat de DA niet weet of je moet er zelf om vragen.En als je er zelf om hebt gevraagt dan vind ik je heel slim voor je leeftijd! :j


Er zijn maar bepaalde vitamines die kwaad kunnen bij een teveel...normaal gesproken kun je best een supplement bijvoeren maar niet als het paard al voer krijgt met toegevoegde vitamines.Dat is teveel.

Anoniem

Re: Shetlander krijgt te weinig aan vitamine ect (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:25

Die van ons krijgen helemaal geen vitamines bij. :o
Gewoon ruwvoer, 3x per week gras en heel af en toe een handje brokjes na het werken.

maralyn

Berichten: 10421
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:55

KoudbloedKim schreef:
Die van ons krijgen helemaal geen vitamines bij. :o
Gewoon ruwvoer, 3x per week gras en heel af en toe een handje brokjes na het werken.


Is ook voldoende.
Krachtvoer is alleen nodig bij veel gevraagde prestaties.
Vitamines zijn volgens mijn da een pure hype

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Shetlander krijgt te weinig aan vitamine ect (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 14:09

volgens mij blijft mens en dier gezonder met de juiste hoeveelheid vitamines en mineralen.