Wat met 2 jarige met overgewicht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Wat met 2 jarige met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 15:45

Ik zit inmiddels met de handen in het haar. Ik heb een 2 jarige welsh pony met serieus overgewicht. Het is sowiezo een stevig gebouwde merrie maar ze lijkt gewoon volwassen al. Ze staat nu al op vrij weinig gras. Paddock met een plukje hooi is het laatste wat ik wil, maar sneu, want ze is 2 en moet eigenlijk gewoon lekker in het land kunnen opgroeien. Als jaarling heb ik haar al eerder naar huis gehaald ook ivm te dik worden. Nu heeft ze nog geen maand op het land gelopen. Ik wil haar ook nog niet teveel gaan belasten met beweging, langs de weg is ook nog niet erg handig ivm 350 kg die voor een trekker durft springen. Gras staat er amper op het stuk waar ze nu staan, ik weet dat de kans op hoger fructaan dan weer groter is. Niet fijn zo n jong ding met overgewicht. Ik heb al een gevoelige, maar deze slaat alles. Meer mensen hier ervaring mee? Tips? Of wordt het paddock met een plukje hooi?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110693
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Wat met 2 jarige met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 15:47

Is een graasmasker een idee?
Misschien is een foto toch wel handig voor het idee? En is het een pas tweejarige of richting de 2.5? Indien het laatste is gedoseerd longeren misschien een idee.

tiwi1969

Berichten: 7641
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Wat met 2 jarige met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 15:53

Lekker in de wei laten en eventueel een graasmasker gebruiken als ze echt veel te dik wordt.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 15:55

Afbeelding

Afbeelding

Voor het idee. De bcs is gewoon te hoog. Manenkam is nu niet hard, maar ze heeft een beste vetlaag op de schouders, kont.
Gedoseerd longeren heb ik aan gedacht (ze is van februari dus richting 2,5), dus zou moeten kunnen. Ook geprobeerd te dekken maar ze toont haast altijd geïnteresseerd in de hengst, om hem vervolgens knock out te slaan.

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 15:56

Een slowfeeder eventueel?

Longeren mag toch wel best al een beetje, ik vind haar ook toch wel dik. Maar wel met mate. Is er echt geen andere plek waar je kunt gaan wandelen?

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 15:57

oei,die is echt moddervet....als je pech hebt is ze al IR.Ik zou haar in de paddock doen met vaak kleine beetjes hooi.Heb je er niet nog een die wat te dik is om erbij te zetten?

F_inley

Berichten: 6403
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 15:57

Die van mij 2,5 had ook wel serieus overgewicht en die ben ik licht gaan longeren zowel los als aan het een hoofdstel en ik ben er mee gaan wandelen. Nu er weinig tot geen gras meer staat komt hij weer netjes in vorm.
Laatst bijgewerkt door F_inley op 02-08-15 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 15:58

Graas masker heb ik ook al aan gedacht maar deze houdt al geen halster aan in de wei :') iets met weinig oor en welshtruukje

vanspeijk
Berichten: 889
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 15:59

geerke schreef:
oei,die is echt moddervet....als je pech hebt is ze al IR.

Wat betekent IR? :)

Jessix

Berichten: 16440
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wat met 2 jarige met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 16:02

Misschien kun je er mee gaan fietsen?

KingYasFenn
Berichten: 1430
Geregistreerd: 10-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 16:02

"ook wel eens geprobeerd om te dekken"
ben je helemaal gek?!
toch niet zo jong!

misschien halve dagen op de wei, toch wat met haar gaan doen.
bedoel behalve dat bewegen wat afvalt kost het een paard ook veel energie om na te denken.
vraag eens wat van der ;)

tevens kan je gaan wandelen. werkt ook goed!
en fietsen ook, rechtsdoor en niet te veel scheef/bocht vragen kan echt wel met die leeftijd ;)
een grasmasker is inderdaad wennen, maar de goede blijven echt ook wel bij een shet of welsh zitten :)
de goedkoopjes gooien welshjes inderdaad gemakkelijk af..

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 16:04

chimello schreef:
Een slowfeeder eventueel?

Longeren mag toch wel best al een beetje, ik vind haar ook toch wel dik. Maar wel met mate. Is er echt geen andere plek waar je kunt gaan wandelen?

Ik gebruik idd slowfeeders. Maar ze wordt dus amper bij gevoerd. Ze krijgen wel een pluk hooi maar dat is meer voor de andere twee deze komt er niet zo makkelijk bij.

F_inley schreef:
Die van mij had ook wel serieus overgewicht en die ben ik licht gaan longeren zowel los als aan het een hoofdstel en ik ben er mee gaan wandelen. Nu er weinig tot geen gras meer staat komt hij weer netjes in vorm.

Dus er is hoop ;)


geerke schreef:
oei,die is echt moddervet....als je pech hebt is ze al IR.Ik zou haar in de paddock doen met vaak kleine beetjes hooi.Heb je er niet nog een die wat te dik is om erbij te zetten?

Ja gewoon veel en veel te dik. Ik zit echt flink op hun gewicht, eigenlijk nooit zo vet maar dit is ook niet mooi meer. Wou haar eind augustus meenemen naar een show maar zelfs voor een show is dit te vet (zeker voor mijn normen).
I.r. zou me niks verbazen. Maar dit was oom een bonk van een veulen al, dus dat vertekend ook wat. Bepaalde hengst in haar lijn was ook zo n bonk. Nooit zo n pony gezien met zoveel bot.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 16:09

KingYasFenn schreef:
"ook wel eens geprobeerd om te dekken"
ben je helemaal gek?!
toch niet zo jong!

misschien halve dagen op de wei, toch wat met haar gaan doen.
bedoel behalve dat bewegen wat afvalt kost het een paard ook veel energie om na te denken.
vraag eens wat van der ;)

tevens kan je gaan wandelen. werkt ook goed!
en fietsen ook, rechtsdoor en niet te veel scheef/bocht vragen kan echt wel met die leeftijd ;)
een grasmasker is inderdaad wennen, maar de goede blijven echt ook wel bij een shet of welsh zitten :)
de goedkoopjes gooien welshjes inderdaad gemakkelijk af..

Ja ik ben gek. De pony is 2,5 en tegen de tijd dat het veulen wat van der lijf zou vragen 3,5. Als ze hoefbevangen tegen der 3,5 staat dan is het ook klaar voor die pony. Ik hou een pony niet zn hele leven in een zandbakje of binnen.

Fietsen is geen optie. Ze is nog lang niet verkeersaders en aan de hand door verkeer is al een uitdaging.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 16:10

Je avatar is weel heel passend :D

Maar die is echt vet zeg. Als je de mogenlijkheid hebt zou ik ook voor een grote paddock kiezen met oud hooi, evt gemengt met stro in een slowfeeder.
Staat ze aan huis?

Ik vind dekken zeker geen rare optie. Maar dikke paarden worden ook niet goed drachtig. Ook te laat in het seizoen nu.

F_inley

Berichten: 6403
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 16:14

Er is zeker hoop ik doe 3x pw licht 'werk' met hem en eindelijk hebben we de kilo's onder controle vorig jaar had hij een hoop in te halen maar was in de opfok einde van de zomer opeens moddervet en viel in de winter nauwelijks af. Nu ik hem op pension heb staan kan ik er iets mee doen en ondanks dat was hij toch in een week moddervet dus ben toen aan de slag gegaan.
Hij staat wel gewoon 24/7 buiten omdat ik dat wel erg belangrijk vind bij een jonkie

Nou is wel het voordeel die van mij is verkeersmak geboren denk ik want verkeer is geen probleem ik wandel hele stukken met hem.

Edit typo's
Laatst bijgewerkt door F_inley op 02-08-15 16:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 16:16

Te laat in het seizoen vind ik meevallen hoor. Maakt op zich niet uit. Ik heb er komende week nog een die gedekt wordt. Ze staat aan huis en de hengst ook. De andere merrie gaat met hem het land in. Mss haar erbij doen? Maar ik kijk nog wel even. Geeft haar oom weer beweging ;)

Ik zal zowiezo rustig aan wat grondwerk gaan doen. Kwartiertje per dag moet kunnen lijkt mij. Verkeersmak maken kan ook, maar dan even met een makke merrie erbij.

Ja de avatar is eigenlijk al sprekend genoeg. Past ook het beste bij haar haha want zo lomp is ze ook haha

KingYasFenn
Berichten: 1430
Geregistreerd: 10-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 16:29

sorry hoor maar ik zie het niet dat een veulen pas in de laatste maanden wat van een merrie vraagt.
zwangerschap kost heel erg veel energie en vind ik persoonlijk niet de oplossing om af te vallen..
tevens is een te dikke merrie zwanger krijgen al een moeilijke..
Ik zeg ook niet houd je pony hele dag van het gras af en zet in een kaal zandbakje.. dat is alles weer in het extreme trekken..

Maar je kan wel degelijk met een makke merrie erbij energie steken in verkeersmak maken etc.
en gaan wandelen etc.
fietsen is een fijne manier van afvallen ivm constant rechtdoor etc. maar als je merrie inderdaad zo schrikkerig is nog niet de oplossing, maar kan misschien over een tijdje wel al ;)

Je pony kan wel degelijk wel op wat gras hoor.
zoals je waarschijnlijk weet zijn ze gewoon makkelijk te dik en staat tegenover 'op het gras staan' een boel werk voor jou als eigenaar om op slimme, niet al te veel belastende manier de jonge paardjes toch op gewicht te houden ;)

overigens verkeersmak maken is opzich echt niet slecht..
fijner dat ze dat al eerder zijn dan dat je dadelijk als je met ze aan het werk gaat dat ook nog allemaal moet doen.

hier heb ik sws al waterbak niet naast het hooi.
moeten ze toch alweer heen en weer lopen etc.
en verschillende kleine slowfeeders ipv een grote..

Het is gewoon een feit dat behalve dat bewegen vetten verbrand het ook de verwerking van voedsel versnelt etc.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Wat met 2 jarige met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 16:38

En toch groeit een veulen pas in het laatste derde van de dracht echt en gaat het wat van de merries vragen. Ook pas dan ga ik iets bijvoeren indien nodig. Uiteraard geven ze een hoop energie weg bij de lactatie maar dan staan ze allang in het gras.

Xanne
Berichten: 319
Geregistreerd: 20-05-04

Re: Wat met 2 jarige met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 16:43

Aanleg om dik te worden/ metabole problemen te ontwikkelen is erfelijk. Nog afgezien van haar leeftijd is het daarom sowieso af te raden om met haar te fokken.

Solmyrkvi

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 17:00

Oef, inderdaad niet op het gras, maar verdeeld over de dag kleine beetjes hooi voeren. Als je iets met beweging wilt doen ga dan met haar fietsen, longeren is veel belastender.

Een beetje paard is zo verkeersmak.

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 17:51

Van gras af en kilometers gaan maken aan de hand.
Gewoon veel gaan wandelen, rechtuit of fietsend als ze braaf is.
Als je een wat grotere bak is kun je haar daar ook 'longeren', dus niet op de de volte maar gewoon op de rechte stukken even in beweging zetten zeg maar.
Neem aan dat ze al nooit brok oid krijgt?

En paddock en of graasmasker zou ook beter voor haar zijn.

Wandelen kan ook in de wei/ bak, zolang het geen volte is.... Gewoon rondjes gaan lopen. Een tweejarige kun je best 3x per week 20 min oid beweging geven als ze zo moddervet zijn.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Wat met 2 jarige met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 22:25

Zoals eerder gezegd fiets wordt hem niet met haar op dit moment. Daar is ze gewoon te onervaren voor. Heb een paddock van 15 x15, rechthoekig en daar laat ik haar rustig rechtuit lopen, maak er niet al teveel volte van. Voor een pony van 1.15 is deze paddock ruim. Een paard van 1.60 heb je natuurlijk wel een kleine volte. Vandaag lekker wat gewerkt, beetje draven, stappen en dat deed ze prima. Al is de conditie natuurlijk niet goed.
Klein stukje buiten uitgestapt. Dat probeer ik langer te maken naarmate ze wat beter in de hand is. Als de verzorgster er is kan ze mooi meelopen met een ervaren pony.
Eerst zo proberen. Alleen in de paddock doe ik echt alleen als het niet anders kan en dit niet werkt. Ze probeert teveel plukjes en sprietjes gas te vinden, liever geen zandkoliek. Eerst maar even kijken wat dit geeft. Voor uren wandelen heb ik helaas geen tijd. Ik werk fulltime en heb nu 4 pony s in training staan, en nog een deel voor de fok en opfok. En daar komt deze nog bij ;)

Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 23:09

Kun je iemand vinden die met haar 'aan de slag' wil? Persoonlijk vind ik het vervelend en lastig om een paard (of mens) af te laten vallen door minder te laten eten. Meer bewegen is vaak effectiever.

Gezien de leeftijd moet je dan denken aan eens een keer een kruisje losspringen. Met een beetje geluk wordt ze enthousiast en kun je dat één keer in de week doen. En verkeersmak maken, zodat je kunt wandelen en fietsen met haar. Longeren als in rondjes lopen zou ik dan niet doen vanwege de belasting. Maar als je een bak ter beschikking hebt, is los longeren wel een optie!

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 23:20

Idd dat bedoel ik, niet voeren wil ik liever niet (dus zandpaddock of graasmasker), om zandkoliek te vermijden maar ook maagzweren bij zo n jong dier, door stress en onvoldoende ruwvoer. Vandaar dat ik naar tips vraag om haar op een zo min mogelijk belastende manier aan het werk te zetten. 5 dagen longeren was ik niet van plan. De om de dag een kwartiertje, afhankelijk van hoe haar conditie het toelaat. De andere dagen wil ik invullen met bv wandelen (in combi met ervaren pony). Ze staan nu op een korte wei, staat weinig op maar ze blijft wel bezig (en in beweging), als beloning krijgt ze een mineralenkoekje en 2 x daags wat hooi (niet onbeperkt). Juist weinig voeren zorgt voor stress en nog meer focus op voer. Hopelijk is dit voorlopig voldoende.
Jonge onbeleerde pony s doe ik liever zelf, dan geef ik liever een iets meer ervaren uit handen.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Wat met 2 jarige met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 23:24

Ik heb haar trouwens met meetlint op 20kg gemeten vandaag. Gok zelf dat ze iets boven de 300 is. Maar wel een indicatie of er iets afgaat. Elke week maar even het lint eromheen