Quarter en luchtzuiger, geplette gerst voeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SmartBH

Quarter en luchtzuiger, geplette gerst voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 18:36

Hoi allemaal,

Misschien heeft iemand van jullie kennis over geplette gerst en hoe dit zou zijn voor mijn quarter die tevens ook luchtzuiger is. Wat is de werking hiervan? Gemakkelijk verteerbaar? Geeft dit energie of niet? Mijn paard is hier zéér gevoelig voor.

Hij heeft moeite met het opnemen van voedingstoffen, maar de DA vond het onnodig om hem te onderzoeken op maagzweren of dergelijke gezien hij geen aangevende symptomen zag.

Momenteel krijgt hij dagelijks een emmer bietenpulp met Pavo Daily plus in (2kg - 3kg). Ik heb nu puur bietenpulp, voordien had ik Equifyt Zuppa, maar door het aankopen van een verkeerde zak is het nu tijdelijk puur bietenpulp :P Mijn paard krijgt niet dagelijks zijn muesli, dit is Balance Mix van AVEVE.

Hij staat niet te mager, maar ik zou hem graag wat voller zien. Vooral omdat ik het trainen nu van 2 keer naar 4 keer in de week zou opschroeven. Dit niet zeer intensief. Hij verliest nogal snel gewicht waardoor ik graag wat meer reserve bij hem zie.

Foto om hem aan te tonen hoe hij staat

Afbeelding

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 18:41

Onbeperkt hooi erbij?

SmartBH

Re: Quarter en luchtzuiger, geplette gerst voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 18:46

Hij wordt regelmatig veranderd van wei, dus meestal een mooie weide om in te knabbelen. We zorgen er ook voor dat indien de weide niet meer vol is dat er hooi beschikbaar is. Meestal maken ze hier geen gebruik van.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 19:17

Luchtzuigen is vaak gerelateerd aan op stal staan dus het eerst dat ik zou aanraden is 24/7 naar buiten. Ik lees dat hij al veel ruwvoer krijgt, erg mooi!
Gerst bevat veel koolhydraat wat wordt omgezet in suiker. Ik zou dat bij een gevoelig paard niet zo snel doen, het aveve voer is ook wat aan de hoge kant qua koolydraten en zou ik ook niet doen bij een gevoelig paard. De pavo dosering zou voldoende hoog moeten zijn om hem voldoende vitaminen te geven dus dat vakje kan je in elk geval afkruisen. Blijft energie over, om zijn afvallen tegen te gaan, heb je al eens geprobeerd om olie bij te geven?

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 19:20

Gerst heeft een hoge energiewaarde, maar maakt niet zo snel 'heet' als haver. Dat komt o.a. doordat gerst iets minder goed verteerbaar is. Het heeft ook een laag vezelgehalte. Het is daarentegen wel heel voedzaam.

Mijn gevoel zegt toch nog even goed onderzoeken waarom hij luchtzuigt. Als hij maagzweren heeft, kan dat namelijk iets doen met zijn vertering. Super dat je bietenpulp geeft! Dat helpt daar wel tegen en kan ook een beetje helpen aanzetten. Goede bron ook van vezels!

Het luchtzuigen kan natuurlijk een gewoonte zijn geworden, maar ff checken kan nooit kwaad. En als de dierenarts er dan toch is, laat dan voor de zekerheid eens zijn bloedwaarden meten. Dan weet je namelijk gelijk of hij iets tekort komt (of niet). Kun je daar weer verder mee je voerschema optimaliseren. Dus mijn advies: even onderzoek doen naar de reden dat hij niet echt aan wil komen en snel afvalt. Hoe oud is hij?

Onbeperkt ruwvoer is altijd een goede, je zou misschien ook nog kunnen nadenken over maismeel.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 19:40

Zorg dat hij altijd eerst ruwvoer heeft gehad voordat hij krachtvoer krijgt.

Controleer zijn gebit zodat je zeker weet dat de verterig al goed begint.

Inderdaad nakijken op maagzweren en goed controleren dat je voer niet te rijk is.
Ik geef zelf gerstemix van Mijten.

Je geeft eigenlijk al genoeg krachtvoer dus ik zou het zoeken in rijker ruwvoer :j

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 19:45

@Troi: Hij staat 24/7 buiten met schuilhok en weidemaatje. Dus ideaal voor een luchtzuiger. Ik heb 2 jaar geleden op aanraden van de DA olie beginnen bij geven maar dit was omdat hij toen aan de magere kant was. Ik was toen vol op bezig met het zoeken naar een goede voeding voor hem. Hij moet natuurlijk wel nog wat energie hebben om te werken :) vandaar dat ik ook niet dagelijks zijn muesli geef maar enkel wanneer ik van plan ben om te werken met hem. Dit ook deels omdat ik dacht wat vitamines toe te voegen aan zijn voerschema.

@Rumpletaeser: ik laat jaarlijks zijn bloedwaarden onderzoeken, tot nu toe is het enkel selenium dat hij tekort heeft gehad dit was omdat het werken toen ook zwaarder was. Ik reed toen in een zware bak, dit is nu het geval niet meer. Het jaar erna was het ook terug een supplementje voor de spieren, niets ingrijpends en ook geen groot tekort maar een mooie aanvulling. Dit jaar moet ik het nog eens laten doen, maar ik vermoed dat hij mogelijks nu zelfs geen tekorten zal hebben gezien hij zo'n rijk aanbod heeft van verschillende types voer.

Ik heb contact met de eerste eigenaar van hem en hij luchtzuigt al van zijn 2 jaar. In de tijd dat ik heb hem is zijn luchtzuigen al sterk afgenomen dus ik vermoed dat dit echt wel een gewoonte is. Ik heb vorig jaar nogmaals de vraag gesteld aan de DA wanneer hij bloed kwam afnemen en zag ook geen aanleiding hiervoor. Ik blijf het elk jaar vragen om zeker te zijn :p

Ik merk op dat de bietenpulp wel zijn werk doet, maar is soms er omslachtig om alles goed te timen qua weken en dergelijke. Ik dacht eventueel om zijn bietenpulp nog steeds te geven maar in een kleinere portie en daarnaast dagelijks geplette gerst met pavo daily plus te geven. Wil een verscheidenheid aan voedselbronnen aanbieden zodat hij hopelijk alles er kan uithalen dat hij nodig heeft.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 19:47

spatter schreef:

Inderdaad nakijken op maagzweren en goed controleren dat je voer niet te rijk is.

Je geeft eigenlijk al genoeg krachtvoer dus ik zou het zoeken in rijker ruwvoer :j

Die tip ken ik :) ik probeer dit ook altijd te doen, maar zijn krachtvoer is echt niet veel. Ik probeer het zo te houden dat hij net genoeg extra energie heeft om te werken en niet meer. Zijn gebit wordt jaarlijks nagekeken door onze dierenarts :)

Ik zal even die mix bekijken ! :)

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 19:52

Goed bezig hoor! In dat geval zou ik me denk ook meer gaan richten op het aanbieden van kwalitatief goed ruwvoer. Om te voorkomen dat het wat teveel gaat worden, in relatie tot zijn training. De tips van Spatter zijn top.

Bietenpulp kan wat omslachtig zijn, maar is wel fijn spul voor je paard. Je kunt ook een soort bietenpulpbrokjes kopen. Dat is wat duurder, maar die hoeven dacht ik maar 10 minuten te weken.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 20:01

Rumpleteaser schreef:
Goed bezig hoor! In dat geval zou ik me denk ook meer gaan richten op het aanbieden van kwalitatief goed ruwvoer. Om te voorkomen dat het wat teveel gaat worden, in relatie tot zijn training. De tips van Spatter zijn top.

Bietenpulp kan wat omslachtig zijn, maar is wel fijn spul voor je paard. Je kunt ook een soort bietenpulpbrokjes kopen. Dat is wat duurder, maar die hoeven dacht ik maar 10 minuten te weken.

Bedankt, ik probeer erg mijn best te doen maar het is geen simpele opdracht! Ik heb dergelijke brokjes al gezien, maar de samenstelling ervan is anders en dan blijf ik liever bij het bekende waarvan ik weet dat het werkt :)

Bedankt voor de tips alvast!

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 20:04

spatter schreef:

Combineer je dit met ander voer?

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 20:07

Graag gedaan! Het is ook niet makkelijk. Zolang je in de gaten houdt dat je steeds 1 aspect tegelijk aanpakt/veranderd (en dat genoeg tijd geeft om uit te proberen) ga je uiteindelijk echt wel tot de oplossing komen.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 20:33

Valt deze gerstemix van mijten dan onder krachtvoer?

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 20:52

Granen vallen onder krachtvoer.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 20:57

Ok ik was even iets aan het opzoeken en werd wat verward ! :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 11:11

Als het je alleen gaat om vitamine en mineralen. Waarom dan geen goede liksteen ipv voer?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:22

gerstemix van Mijten is krachtvoer net als al het brok of meusli.

gerstemix is basisvoer maar voor paarden met een gevoelige maag erg fijn spul

wat ik nog wel deed was grasmengsel er door bv optiform ook van mijten, dan eten ze nog trager omdat ze beter moeten kauwen en nemen ze nog meer op uit het krachtvoer en de vertering is nog beter

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 17:09

Veulen84 schreef:
Als het je alleen gaat om vitamine en mineralen. Waarom dan geen goede liksteen ipv voer?

Heb ik ook al geprobeerd maar gebruikt het nooit. Zelfs verschillende soorten uitgeprobeerd.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 17:10

spatter schreef:
gerstemix van Mijten is krachtvoer net als al het brok of meusli.

gerstemix is basisvoer maar voor paarden met een gevoelige maag erg fijn spul

wat ik nog wel deed was grasmengsel er door bv optiform ook van mijten, dan eten ze nog trager omdat ze beter moeten kauwen en nemen ze nog meer op uit het krachtvoer en de vertering is nog beter

Doe ik nu ook al dmv pavo daily plus. Heb die opti form bekeken en lijkt heel erg goed op elkaar van samenstelling