Onbeperkt ruwvoer/op de wei --> paard eet amper krachtvoer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DromenLies

Onbeperkt ruwvoer/op de wei --> paard eet amper krachtvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 13:28

Hoi bokkers,

Titel verwoordt mijn vraag al vrij duidelijk. Ik ben benieuwd naar jullie mening/ervaringen over bovenstaande. Ik heb mijn paard begin mei van luxe pensionstal verplaatst naar een wat soberdere stalling waar ze onbeperkt ruwvoer krijgt en nu ook lekker 24/7 op het land staat. Ik ben erg happy op mn nieuwe stal maar mn paard, die echt nog wel wat kilo's bespiering/vetjes kan gebruiken eet eigenlijk sinds we daar staan nauwelijks krachtvoer. Ze krijgt hetzelfde voer als ze eerst ook kreeg en ik heb verschillende dingen geprobeerd. Slobber eet ze ook niet meer, appelmoes erdoor helpt ook niet. Ze gaat vervolgens wel hooi staan eten maar na 5 happen krachtvoer heeft ze het wel weer gezien. Ik heb overleg gehad met de DA en die vind dit vreemd maar er zijn ook mensen die tegen mij zeggen dat dit normaal gedrag is voor een paard dat op de wei staat.

Wat zijn jullie ervaringen/meningen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 13:32

Ik denk dat ze vol zit. :j
Komt ze wel aan?

DromenLies

Re: Onbeperkt ruwvoer/op de wei --> paard eet amper krachtvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 13:35

Ze trekt langzaam bij. Heb niet het idee dat het met overtuiging gaat.
Overigens vind ik het vreemd dat als ze vol zit, ze wel hooi gaat eten terwijl meeste paarden juist krachtvoer verkiezen boven hooi.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 13:35

Als je paard te dun is heeft ze meer aan ruwvoer dan aan krachtvoer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 13:36

Niet ieder paard is gelijk.
Sommige paarden verkiezen hooi/gras boven krachtvoer. :j

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 13:39

Toen ze op de luxe pensionstal stond, viel ze aan op het krachtvoer en de slobber. Het gebeurde toen ook wel eens dat het hooi juist bleef liggen maar het krachtvoer ging allemaal vliegensvlug naar binnen. Het zou wel kunnen maar dan zou haar voorkeur dus veranderd moeten zijn.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 13:43

Geen last van de kiezen?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 13:45

Je antwoord zit al in je eerste zin: je paard staat op een soberder stalling waar ze onbeperkt ruwvoer krijgt en ze staat 24/7 op het land. Veel paarden die relatief lang op stal staan zijn blij met krachtvoer en vallen daarop aan want dat breekt de dag een beetje, niet omdat ze honger hebben (hoewel dat ook meespeelt als ze niets te knabbelen hebben).

Krachtvoer kan een welkome aanvulling op het rantsoen zijn als je paard behoorlijk in het werk staat. Anders is het niet echt nodig.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 13:45

Kan ook dat het ruwvoer op deze stal smakelijker is dan het ruwvoer op je oude stal...

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 13:46

En misschien is de kwaliteit van het ruwvoer op je huidige stal wel dusdanig beter dat ze het idd verkiest boven krachtvoer, een paard weet over het algemeen zelf wel wat ze nodig hebben.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 13:47

Haal je haar om bij te voeren weg uit de kudde?

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 13:48

Misschien vind ze het gewoon niet lekker meer?
Mijn paard staat de hele dag op de wei, ze gaan naar binnen als het donker word. Ze staan thuis dus ik weet precies hoe en wat er in gaat.

Als ze om een uur of 8 naar binnen gaan dan gooi ik er brok,muesli en pulp in en hooi. Hij heeft geregeld dat hij zijn krachtvoer nog niet helemaal op heeft maar het hooi wel of gedeeltelijk. Vervolgens gooi ik om 11/12 uur nog een keer wat hooi er in en nog een kwart/half schep pulp in en als ik dan 's ochtends p stal kom dan heeft hij alles op.

's ochtends geef ik hem eerst een klein beetje hooi en na 20 minuten ben ik er weer om krachtvoer te voeren. Hier moet ik hem écht een uur voor geven anders heeft hij het niet helemaal op. Soms na een uur nog niet.

Ik zou mij er dus niet te druk om maken als hij het uiteindelijk wel op eet.
Ik heb trouwens een ggk hengst gehad die gek was op hooi en kuil en dat eerder op at als krachtvoer.
Als je je écht zorgen maakt zou ik eens wat anders proberen, of hij dat wel op eet en bloed trekken en tandarts laten komen.

Een pony van ons, ondertussen overleden maar die 'lustte' zijn brokken na een halfjaar ongeveer niet meer. Pony had een enorme overbeet en was heel snel dun/mager en daar wisselden we eens in het halfjaar.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 13:49

@ Fransje: Ja, dan zet ik haar op stal.

Iig goed om te lezen dat weinig van jullie hier iets van denken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 13:52

Misschien vind ze het niet fijn om niet bij de kudde staan en gunt ze zichzelf dan ook niet de tijd om te eten.

Probeer eens te voeren ergens waar ze de kudde wel gewoon kan zien Net buiten het hek ofzo en kijk of ze dan meer tijd neemt om te eten

Overigens is het niet zo heel erg als ze geen krachtvoer eten , ruwvoer is toch de basis.
Voor de vitamine- en mineralen zou je een korrel kunnen geven Dat is vaak maar een handje per dag dus dat moet wel lukken

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 13:53

Goede tip fransje, ik ga het vanavond meteen proberen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 13:53

Ik zou zelfs al het krachtvoer weg laten, paard kan in principe op (goed) ruwvoer alles binnen krijgen wat hij/zij binnen krijgen moet. Krachtvoer bestaat veelal uit zetmeel en daardoor kunnen paarden juist mínder halen uit ruwvoer omdat dit het natuurlijke verteringssysteem enigzins aanpast. Ik weet niet hoe ''dun'' je paardje is? Maar veel paarden zijn vaak zelfs te dik. Dus zou me daar dan niet te snel zorgen over maken. Als ze echt lusteloos etc. is, misschien eens kijken of ze wormen heeft?

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 13:54

Ik vind het zo jammer dat ik haar dan ook geen supplementen zoals electrolyte kan geven, daar gaat het mij eigenlijk meer om.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 13:59

Kan ook zijn dat je krachtvoer niet meer lekker is, door wat voor reden dan ook.

Staat ze alleen op stal als je haar voert? Soms zijn ze dan zo druk bezig met het kwijt zijn van de groep dat ze ook niet (krachtvoer) willen eten. Hier eentje die als de anderen weg zijn haar krachtvoer laat staan, maar wel (onrustig) gaat grazen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 14:04

Nederlands ruwvoer is ontoereikend voor een paard voor vitamines, mineralen en sporenelementen.

Een korrel is een slim idee. In het zicht van de kudde voeren ook.

Succes TS!

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 14:40

RianneH, dat klopt wel een beetje bij mijn gevoel. Ben benieuwd of ze dan wel haar rust vindt als ze in de buurt van de kudde is maar er nog niet bij kan maar dat ga ik vanavond meteen even testen. Zou heel fijn zijn als ik het zo kon oplossen. Ik laat het weten

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 14:50

KoudbloedKim schreef:
Niet ieder paard is gelijk.
Sommige paarden verkiezen hooi/gras boven krachtvoer. :j

Mijn tinker heeft dat ook.
Ik had wat bietenpulp met zemelen (en vitamines) in een emmer gedaan, maar nadat ze de helft op had ging ze mooi gras eten.....

Overigens had mijn tuigpaard ruin geen enkel probleem met zijn emmer met dezelfde inhoud. Nadat hij zijn eigen emmer leeg had, begon hij gewoon aan de emmer van zijn "zus". Laten staan is zonde toch. :+

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 14:50

wij geven het krachtvoer altijd als beloning na het rijden , dit misschien eens proberen ? hier eten ze het zo op .

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 15:06

Ze krijgt het nu ook al na het rijden, dus daar zit het niet in. Toch bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 17:01

De mijne eet naar behoefte, ik voer healthy herbs van voergezond.
De ene keer heeft ie kennelijk genoeg aan z'n ruwvoer gehad en eet ie maar paar happen, vandaag na pittige rit is de bak zo leeg.
Ik zou blij zijn als een paard ruwvoer boven krachtVoer verkiest.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 19:33

Nou, ik had gister een emmer slobber gemaakt die ze niet vrat en die vandaag voor dr neus gezet op een plek dicht bij de kudde maar madam moest er niks van weten... In stal maar weer muesli voor dr neus gezet, ruim halve kilo met ook supplement erdoor en die ging zowaar op. Na het lange teugelen nog een halve schep gegeven en ook die ging erin.... Waar het m nou precies, geen idee.