Wat kan ik mijn 7 jarige het beste geven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Banyu

Wat kan ik mijn 7 jarige het beste geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 17:03

Hai

Even een vraagje...
ik heb een 7 jarige haflinger staat wat soms/ vaak last heeft van stijve spieren, in de winter meer als in de zomer. Ze ontspant met rijden redelijk moeilijk/lastig. Vooral in het begin, lees: eerste 20 minuten.

En ze heeft een iets zwakker linkerachterbeen wat met trainen wel beter wordt hoor.

Nu heb ik van iemand gehoord glucosamine en de ander zegt weer magnesium.

Wat denken jullie? :)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 17:47

Glucasomine is in principe bedoeld voor stijve gewrichten. Magnesium geef je aan paarden die druk in hun kop zijn. Weet je zeker dat je beest geen artrose heeft?
Ik denk dat je zo min mogelijk naar de supplementen moet grijpen, ze zijn verschrikkelijk duur en het resultaat is zeer discutabel. Daarom raad ik je aan om voor je er mee begint je paard helemaal te laten nazien door je veearts. Je hebt dan een soort nul moment van waaruit je veranderingen kunt gaan meten én je voorkomt dat je er voor honderden euro's ingooit om er dan achter te komen dat er iets anders oorzaak is van de symptomen

Cotedor

Re: Wat kan ik mijn 7 jarige het beste geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 12:25

Ik ga mee met mrie, VA/DA kan je dan ook meteen tips geven en kan met je meedenken.

Magnesium bij mensen helpt wel voor het ontspannen van spieren trouwens.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 12:59

Magnesium te kort kan leiden tot stijvere spieren, en idd stresserige paarden .
Magnesium is wel een supplement wat je veilig kan proberen, een teveel piesen ze uit , natuurlijk moet je hier wel je gezonde verstand bij gebruiken, onnodig hoge doseringen geven is zinloos(je gooit het zo door de figuurlijke gootsteen en je belast het systeem wel) betaalbare optie is magnesiumgries van bijvoorbeeld welkoop/boerenbond , 20 kg voor onder de 15 euro. Loopt een topic over in voeding wn supplementen.

Maar denkbdat het sowieso raadzaam is om eens een bloedje te laten trekken om te zien hoe de gehaltes van vanalles en nog wat in het bloed ia, dan kun je gerichter nadenken en bijvoeren.

Maar wat krijgt je paard momenteel te eten?

ladyybb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:12

Probeer anders eens summerfit. Daar zitten veel vitaminen en mineralenn in naast de dagelijkse ruwvoer.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 17:49

Summerfit gaat ze niet krijgen zit bar veel suikers in. En voor vitamine en mineralen heeft ze een hamalaya liksteen hangen.

Ze staat op het moment dag en nacht buiten met graasmasker op na het werken krijgt ze kwart tot half handje basisbrok... en hooi daarnaast nog voor de nacht
mss idd maar eens bloedtest laten doen, na mij weten nog nooit gedaan! :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 20:51

Ik zou met dat rantsoen eerder kijken naar een compleet vit/min brokje dan naar een losse stof om te geven.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 20:58

Die krijgt ze ook tussen haar voet door :).

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 21:17

Bloedtest is idd een goed idee, es kijken naar spierverzuring (CK-waarde), vitamine E/selenium, magnesium... maar best idd een volledig onderzoek, want soms kan een paard stijf lijken door onderliggend probleem (bij de mijne was het bijv. oa bloedarmoede).

Die himalaya liksteen is niet volledig hoor, da's bijna hetzelfde alsof je een gewone zoutsteen zou geven, alleen is die al de hele wereld afgereisd, waardoor ie een pak prijziger (en milieu-onvriendelijker) wordt.

ladyybb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 23:22

Goh voor mijn dikke pony's raadt mijn dierenarts aan om summerfit te gevrn maar als daar veel suikers in zitten hmmm.
Vraag anders advies aan he duerenarts. Advies is gratis.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 06:58

Je zegt dat die vooral in de winter last heeft van stijve spieren? Heeft die een deken op in de winter? Sommige paarden zijn erg gevoelig voor kou op de spieren!

Is je pony op gewicht? Hoe zit die in zijn haar?

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 07:18

ladyybb schreef:
Goh voor mijn dikke pony's raadt mijn dierenarts aan om summerfit te gevrn maar als daar veel suikers in zitten hmmm.

Daar zitten inderdaad veel verborgen suikers in die niet op de verpakking staat... :P

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 08:33

Dierenarts gebeld die heeft het over om dan eventueel naar de spierenzymen te kijken. Voor magnesium zou het fandan opgestuurd moeten worden... 80 a 90 euro incl btw voor volledig bloedonderzoek.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 08:34

Neutradex :)

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 08:40

En dat is?

Osteopaat komt binnenkort weer, dus ga ook eens met hem overleggen. ;)

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 08:42

Neutradex neutraliseert de verzuring van de spieren na arbeid en helpt zo bij het voorkomen van spierstijfheid en verzorgt na fysieke inspanning. :)

Ik vind het ideaal. Een van mijn pony's krijgt het ook en het doet echt wonderen!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 08:44

xx_Lyzet schreef:
ladyybb schreef:

Daar zitten inderdaad veel verborgen suikers in die niet op de verpakking staat... :P

?
Alle suiker en zetmeel staat gewoon op de verpakking hoor. Niets verborgen aan.