Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
. Alles was ik op de uni krijg is dan wel op de mens gericht, maar heb veel vakken als inspanningsfysiologie, neurowetenschappen, anatomie, biomechanica, training & prestatie, etc.
) dus stelt qua spier training niet veel voor, dus ik combineer dit met voordat ik erop ga, rechtricht oefeningen aan de hand om hem goed te flexen en sterker te maken (schouder binnenwaarts, travers, sidepass, backups, turns etc.) Totaal zo'n 60min bezig.

Heb er hele boeken vol van staan hier thuis.
Sunshinee schreef:Ik vind het inderdaad ook heel moeilijk om te weten wanneer ik mijn paard echt aan de spieren heb gezeten. Hoe vaker ik rij (6x) hoe fijner en losser ze wordt elke dag, voel niet echt stijfheid dan. Train ik dan niet hard genoeg om haar spieren te laten groeien? Want ze ziet er wel steeds mooier uit. Lastig.
Ik heb exterieur en spieren etc wel op school gehad dus dat is weer een plus punt

Anne_GTI schreef:Definieer zware training... want "springen" vindt mijn paard een leuk spelletje en wordt pas training als er ook geschakeld moet worden en hij echt moet sluiten of rekken. En wat train je? Spieren/uithoudingsvermogen/pezen? Die laatste hebben meer herstel nodig. Uithoudingsvermogen kan je snel verbeteren door interval training. Dressuur kan je ook zo zwaar maken als je wil maar train je het uithoudingsvermogen doorgaans weinig mee. De hartslag komt daar niet hoog genoeg voor. Dressuur doe je voor spieren. Die pezen zijn het moeilijkste om te trainen maar wel essentieel. Door deze zorgvuldig te trainen en te laten rusten voorkom je veel blessure leed.
Pas zodra je een oefening vraagt en binnen een minuut hier weer mee stopt, je paard tot rust laat komen zodat hij volledig kan herstellen en dan pas weer de volgende oefening vraagt, dan ben je met pure krachttraining bezig aangezien je dan enkel de spieren aanspreekt die geen zuurstof gebruiken. Nu is dat ietwat overdreven om in de praktijk continue uit te voeren, maar houd dus met elke training (wanneer je focus ligt op spieren trainen) in de gaten dat je het niet té eentonig maakt en continue op het zelfde tempo blijft rijden. Want dan ben je enkel het oxidatieve vermogen van je spieren aan het trainen en hier worden ze niet sterker van. Enkel bij explosieve bewegingen (sprintje trekken, zware overgangen, explosief wijken, extra verzameling, sliding stop, spin etc.) welke kort duren, train je de spieren zo dat ze daadwerkelijk dikker worden. Let dan wel op dat je na een explosieve oefening, ze weer even bij laat komen. Spreek je deze spieren direct weer aan, dan ga je over je 2 minuten heen en train je weer enkel het duur vermogen. De spieren specifiek voor die oefening hebben even (1-2 minuutjes) nodig om weer op te laden, zodat ze vervolgens weer zonder zuurstof kracht kunnen leveren tijdens de explosieve oefening.