spieropbouw bij paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sunshinee

spieropbouw bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 19:38

Lieve bokkers

Al veel verschillende topics door gelezen maar nog steeds geen écht antwoord gekregen op mijn vraag.

Ik vraag mij af hoe het herstel van de spieren verloopt bij een paard en hoe lang dit duurt.
Wanneer je een zware training kunt uitvoeren en hoe lang je dan rustig aan moet doen zodat de spieren kunnen herstellen en groter terugkomen.

Of is het net als bij mensen dat je verschillende spiergroepen kunt trainen zodat de andere spiergroep van de dag ervoor rust heeft?

En wat voor voer gebruiken jullie hierbij?

Ik hoor graag van jullie.

Rohol

Re: spieropbouw bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 11:33

Ik volg even.
Ik weet dat een paard wel degelijk spierpijn kan krijgen na intensieve training, mijne heeft hier wel eens last van. Ben wel eens benieuwd of er voer of supplementen beschikbaar zijn waarmee je het spierherstel bevordert?

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 11:58

Een zware training kan 3x per week. De overige trainingen zijn hersteltrainingen.
Voor veel ruiters is het moeilijk in te schatten zonder hartslagmeter of een training intensief is en vaak wordt een training overschat. Als een paard alleen maar beweging krijgt en niet lichtjes overprikkeld wordt krijg je geen overcompensatie en zal een paard er ook niet sterker van worden.
Supplementen zijn er in overvloed. Bijna elk paard dat echt zwaar in training is heeft behoefte aan extra vitamine E en vaak ook magnesium. Het overige (selenium, lysine, msm, zouten, elektrolyten, etc.) is meer paardafhankelijk.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 16:18

Ik vind het dus ook erg moeilijk om aan te voelen wanneer mijn paard een intensieve training heeft gehad of niet. Ik merk geen duidelijke spierpijn bij haar.

Galexy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 11:27

Ik doe het zo,

dag 1 zware training, dag 2 rust, dag 3 lichte training.

Onder zware training valt; springen, stevige buitenrit, dressuur met veel tempowisselingen en/of veel galop.
Rust is weidegang, stap buitenritje, wandelen.
Lichte training vind ik; balkjes lopen, veel lang en laag, dressuur oefeningen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 11:34

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 11:45

Interessant! Ik "train" mijn fjord recreatief maar dagelijks. Wisselt per week maar op Di vr za zo buitenritje van minimaal 1 uur. Op zo vaak langer maar minder intensief.

Op Di vr za 10 km draf/galop en in en uitstappen.

Ma wo do afhankelijk als bijrijder komt rijdt zij buiten. Iets minder intensief als ik doe. Anders longeer ik dr 2 van die dagen. Half uur. Vnl galop training, overgangen draf galop en tempo wisselingen.

Ik merk nooit dat ze spierpijn heeft of minder energie heeft.

Qua voer krijgt ze vitalbix en sinds vandaag wat gras brok voor de eiwitten die weer nodig zijn voor de spier opbouw.

Verder 8-16 op gras met strook begrazing en nachten op paddock met 3 plak hooi verdeeld over de tijd. En onbeperkt stro

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 15:41

Linnie050 bedankt voor je site die ga ik zo even bekijken.

Mijn paard is het fijnst als ik haar elke dag rij dan blijft ze soepel en actief. Anders wordt ze stug en traag.. vind een dag rust wel erg belangrijk dus ze loopt vaak 5 of 6 dagen in de week. Ik probeer dan ook de ene dag lang en laag en de andere dag veel galop en de andere dag weer lang en laag en dan weer dressuuroefeningen schouderbinnenwaarts enzo.

Maar ik vind het heel belangrijk dat haar spieren kunnen helen en groeien. Dus wil ik soms ook wel eens alleen stappen om haar los te maken.

Mijn paard staat nu van half 9 tot half 9 buiten in het land en krijgt 2kg onderhoudsbrok sochtends 1 savonds 1 en een schepje myoplast voor de spieren

judithoostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:37

Wat je kunt doen direct na de training is de Amino Muskel Plus van Marstall voeren. Ik gebruik het zelf ook en ik merk echt wel verschil bij mijn paard. Zie onderstaand de info van de website:

Marstall Amino-Muskel PLUS: Voorziet het paard doelgericht met alle belangrijke esssntiële aminozuren en dekt daardoor ook de vehoogde behoefte hieraan bij b.v. groei, zware spierarbeid of herstel. Voor optimale opbouw van spieren, botten, haar, huid en hoeven en productie van hormonen en anti-lichaampjes (immuunsysteem) etc..
Door doelgerichte toevoer van aminozuren kan met Amino-Muskel PLUS het totale eiwitgehalte van een prestatierantsoen verlaagd worden en daarmee de stofwisseling ontlast. Voor alle paarden, voor doelgerichte spieropbouw!

Tip: binnen 1 uur na de arbeid voeren!

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:23

Na bijna afgestudeerd te zijn aan de opleiding Bewegingswetenschappen op de VU heb ik 1 ding heel goed geleerd, we weten nog zoooo ontzettend weinig hierover -O- . Alles was ik op de uni krijg is dan wel op de mens gericht, maar heb veel vakken als inspanningsfysiologie, neurowetenschappen, anatomie, biomechanica, training & prestatie, etc.

Bij de mens is het zo dat je het liefst met training zo wilt uitkomen, dat je na training vermoeid bent en erna verder hersteld dan dat je voor de training was en dan weer gaat trainen. Zo komt je herstel telkens een stapje hoger uit en dat zorgt voor het sterker en fitter worden. Herstel je te kort, dan ga je als een trappetje omlaag en krijg je overtraining. Dus zonder herstel, is er geen enkel positief effect van training.
Klinkt heel leuk en duidelijk, alleen het probleem is dat er totaal niet bekend is hoelang alles nodig heeft om te herstellen en wat de optimale herstel periode is. Er wordt hier enkel over spieren gesproken, spieren krijgen scheurtjes, herstellen en worden sterker. Maar in die spieren en in de rest van je lichaam zitten nog tal van andere mechanismen, waarvan sommige veel langer nodig om te herstellen dan dat die spierscheurtjes nodig hebben. En daarover is nog heel weinig bekend.

Voor de mens is aangetoond dat na een écht loei zware training, je minimaal 48 uur rust (lichte beweging) moet hebben om álles te laten herstellen. Ik heb het hier eens over gehad met Da's en mijn osteo, bij een paard is alles groter en duurt dit nog langer.

Dan heb je ook nog een stukje neurologische aansturing, wanneer je 1x per week zwaar traint, is bij de mens de eerst 3/4 weken de verbetering enkel gekomen door de verbeterde aansturing vanaf je hersenen. Spieren worden beter 'getimed' voor die oefening. Pas bij 3x per week herhalen na 4/5 weken van die aansturing en die specifieke spiergroep komt er daadwerkelijke verdikking van die spier (bij de mens, dus bij paard zal het wellicht nog iets langer duren).

Tevens is het belangrijk om te weten wat je wilt en in welk opzicht je je paard wilt verbeteren. Wil je hem sterker en gespierder maken, ga dan geen uren buitenrijden. Km's maken is duurtraining, hiervoor heb je spieren nodig die een hoog oxidatief vermogen hebben en niet snel vermoeid raken. Dit zijn de dunne spiervezels. Terwijl je voor explosieve kracht (dressuur/springen/reining etc.) juist snelle krachtige spieren nodig hebt. Dit zijn de type spieren welke minder zuurstof verbruiken en snel vermoeid raken en deze train je op een hele andere manier.
Natuurlijk maak je altijd wel een combo van duur en krachttraining, maar houd goed in de gaten waar je de nadruk op wilt leggen en dat je niet door de duur training je krachttraining weer om zeep helpt. Paarden welke aan moeten komen in spier, zijn vooral gebaat bij korte explosieve trainingen, met veel rust ertussen.

Zelf houd ik ongeveer aan met mijn net beleerde 5jarige:
-1x per week longeren met een touw achter zijn billen langs, gefocussed op explosieve overgangen (stap-galop, draf-ho, etc.) goede ronde stelling en uptempo. Dit is een training van 30-45min. Dag erna rust (24u wei) of wandelen door de duinen als ik merk dat hij ietwat stijf is.
-Dan 2/3x per week erop, dit is echt nog basis (we hebben net aan een stuur :') ) dus stelt qua spier training niet veel voor, dus ik combineer dit met voordat ik erop ga, rechtricht oefeningen aan de hand om hem goed te flexen en sterker te maken (schouder binnenwaarts, travers, sidepass, backups, turns etc.) Totaal zo'n 60min bezig.
-Nog 1x per week longeren, waarbij er stuk of 10-15 balken op de cirkel liggen, afwisselend verhoogd. Deze balken combineer ik met rechtricht oefeningen (billen uit de cirkel zetten e.d.) Totaal zo'n 30-45min bezig.
-Als laatste nog 1x per week een buitenritje, waarbij ik er tot nu toe nog maar max 15-20min opzit en de rest ernaast loop. Dit ga ik langzaam opbouwen. Totaal vaak 1.5-2u buiten door de duinen/strand aan het wandelen en dus hoofdzakelijk stappen. Hier en daar pak ik een duin mee om achteruit omhoog of omlaag te gaan, perfecte billen en buik training :j

Bij elkaar krijgt hij per week dus 2 dagen 100% rust en pak ik hem nergens voor uit de wei, de longeer sessies zijn krachttraining met een beetje duur erbij. De oefeningen die ik sowieso 3x per week herhaal voor het rijden, zijn ook flinke krachttraining. Deze doe ik kort, veel en zwaar.
Uiteindelijk gaat 1x longeren eruit en wordt dit 4x rijden, plus dan gaat het rijden steeds wat intensiever worden, soortgelijk aan de longeertraining.
Het buitenrijden/wandelen wil ik gaan opbouwen richting de 20km, maar voorlopig hoofdzakelijk in stap. Pas zodra hij zo gespierd is als dat ik hem wil hebben, gaan we heel rustig opbouwen in tempo voor de langere afstanden.
Overigens staat hij wel 24/7 buiten in een paddock paradise idee met een maatje, dus stappen en hier en daar sprintje trekken doet hij dagelijks. Ideaal voor eventuele spierpijn ;)

Edit: qua voer staan ze hier op 24u gras, onbeperkt goed ruw hooi, kwart emmer bietenpulp/zemelen mix, handje zeewier en veendrenkstof voor de mineralen e.d. en dag voor zwaardere training kwart/halve schepje HiPro Flexibel Move (pas sinds kort, dus is nog even uittesten hoe en wat).

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:34

Wat ik doe:
Dag 1 zware training, dag 2 hersteltrainig,dag 3herstel trtraining of rust dag 4 herstel training of zware training

Zo afwisselend. Maar wel dat de spieren de kans krijgen om te herstellen na het zware werk

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 14:52

Wauw canishia wat een uitgebreid en goed antwoord!
Kan het altijd erg waarderen als mensen de tijd nemen om elkaar te helpen en met dit antwoord kan ik persoonlijk echt wat. Bedankt voor de uitleg! +:)+

Rohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 20:34

Canisia: Heel interessant!

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 22:45

Heel interessant dit

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 23:14

Zeker interessant haha maar heel lastig duidelijk en kort uit te leggen, want er is zoveel meer erover :Y) Heb er hele boeken vol van staan hier thuis.

Ik denk dat er nog een hoop verbeterd kan worden in het besef bij de gemiddelde ruiters, wát een training nou daadwerkelijk doet bij hun paard en waarom je die ene training doet of juist niet. Er wordt veel naar een bepaald eind doel getrained en gedaan zoals iedereen doet, zonder goed te weten wat er in het lichaam van je paard onder je gebeurd.

Uiteindelijk is dressuur ooit ontstaan om het paard sterker, leniger en flexibeler te maken, het paard beter te gymnastiseren. Dat hier uiteindelijk een proefje uit is gerold en een een olympische sport, dat is bijzaak.
In mijn idee is weten waar welke spieren lopen en weten hoe een paard anatomisch is gebouwd een stukje basis kennis voor het paardrijden. Zo kan je beter relativeren waar bepaalde stijfheid in bewegingen, struikelblokken bij bepaalde oefeningen, protest op bepaalde hulpen, etc. vandaan komen en hier beter naar handelen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 23:35

Definieer zware training... want "springen" vindt mijn paard een leuk spelletje en wordt pas training als er ook geschakeld moet worden en hij echt moet sluiten of rekken. En wat train je? Spieren/uithoudingsvermogen/pezen? Die laatste hebben meer herstel nodig. Uithoudingsvermogen kan je snel verbeteren door interval training. Dressuur kan je ook zo zwaar maken als je wil maar train je het uithoudingsvermogen doorgaans weinig mee. De hartslag komt daar niet hoog genoeg voor. Dressuur doe je voor spieren. Die pezen zijn het moeilijkste om te trainen maar wel essentieel. Door deze zorgvuldig te trainen en te laten rusten voorkom je veel blessure leed.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 06:52

Ik vind het inderdaad ook heel moeilijk om te weten wanneer ik mijn paard echt aan de spieren heb gezeten. Hoe vaker ik rij (6x) hoe fijner en losser ze wordt elke dag, voel niet echt stijfheid dan. Train ik dan niet hard genoeg om haar spieren te laten groeien? Want ze ziet er wel steeds mooier uit. Lastig.
Ik heb exterieur en spieren etc wel op school gehad dus dat is weer een plus punt

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 06:54

Ik zet even een stip. Ik zal straks uitgebreid antwoorden! :)

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 07:10

Sunshinee schreef:
Ik vind het inderdaad ook heel moeilijk om te weten wanneer ik mijn paard echt aan de spieren heb gezeten. Hoe vaker ik rij (6x) hoe fijner en losser ze wordt elke dag, voel niet echt stijfheid dan. Train ik dan niet hard genoeg om haar spieren te laten groeien? Want ze ziet er wel steeds mooier uit. Lastig.
Ik heb exterieur en spieren etc wel op school gehad dus dat is weer een plus punt

Juist de stijfheid is vaak een vorm van spierpijn en in beweging blijven helpt. Andere vormen van uiting van spierpijn kan zijn dat je paard bepaalde oefeningen of houdingen liever niet wil doen/aannemen.

Je wilt juist liever nooit spierpijn, dat heeft geen meerwaarde voor spieropbouw, en met een goede warming-up en zeker een goede cooling-down kan je dit ook voorkomen.
Elke dag trainen is dus niet gek, (zou het wel afwisselend houden) als je ziet dat ze mooier wordt en spieren groeien ben je goed bezig.

Denk dat er verder weinig over bekend is, maar ook bij mensen is dit sterk verschillend en is het kijken naar de effecten en daarop je training steeds aanpassen. Niveau, bouw, aanleg etc. er zijn zo veel zaken die per mens/paard verschillen. En ook training en doel zijn zo sterk wisselend dat er geen standaard voor kan worden gegeven. Een echte beginner traint al met 1x pw, voor de ander is dagelijks nodig voor gewenste effect.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 08:40

Ik ben docent en geef o.a. Inspanningsfysiologie. Hierbij een stukje uit één van mijn geschreven stukken voor leerlingen.

Training
Tijdens een training pleeg je een aanslag op de cellen en organen van je paard. In de tijd na de training, de herstelperiode, zullen de “aangeslagen” cellen en organen proberen zich te herstellen en zullen zelfs beter worden dan voor de training. Wanneer de belasting (de training) te licht is zullen cellen en organen niet voldoende worden aangeslagen om te verbeteren. Als de belasting te zwaar is, kunnen er blessures optreden. Het proces van belasting, een aanslag plegen op de cellen en het sterker terugkomen wordt ook wel overcompensatie genoemd. Je traint en beschadigt daarbij cellen. Wanneer je je paard voldoende rust geeft, worden de cellen beter als daarvoor. Daarna train je opnieuw je paard en doet een aanslag op zijn cellen en organen. Weer geef je je paard voldoende rust en de cellen komen nóg beter terug als daarvoor. Dit proces van overcompensatie is dus positief: het is je gewenste trainingseffect!

Spierpijn
Spierpijn is een veel voorkomend verschijnsel, na een training. Spierpijn ontstaat door klein haarscheurtjes in de spier, die ontstaan na een zware training. Stramheid of stijfheid ontstaat door het ophopen van melkzuur in de spier: een afvalstof van een anaërobe verbranding. De haarscheurtjes herstellen door rust, melkzuur wordt afgevoerd door middel van zuurstof. Het is dus goed om een paard meer zuurstof binnen te laten krijgen tijdens de cooling-down door te blijven stappen of draven (stilstaan zorgt ervoor dat er onvoldoende zuurstof naar de spier kan). De dag na een zware training kan het ook verstandig zijn op lichte arbeid te doen zodat er meer zuurstof naar de spier gebracht kan worden om melkzuur af te voeren. Natuurlijk moet er rekening worden gehouden met je paard en de spierpijn die hij misschien heeft van de haarscheurtjes in zijn spieren.

Trainingsopbouw
De opbouw van je training is ook te verdelen in drie punten, namelijk:
1. Warming-up
2. Kern van de training
3. Cooling-down

Deze punten gaan voornamelijk over hoe je je training gaat opbouwen nadat je de basispunten hebt bepaald. We bespreken de laatste drie punten achtereenvolgens.

1. Warming-up
Een warming-up is bedoeld om het lichaam op te warmen om een prestatie te kunnen leveren. Bij een hogere temperatuur in de spier, is er meer rek mogelijk en verlopen fysiologische processen makkelijker. De warming-up dient ervoor het lichaam om komende prestaties voor te bereiden. Een goede warming-up heeft twee effecten: de prestatie zal verbeteren en de kans op blessures zal afnemen.

Een warming-up dient gedaan te worden met een lage bewegingsintensiteit. Hart en longen moeten namelijk beter gaan functioneren. De doorbloeding van de spieren wordt dan beter, de stofwisseling stijgt en spieren, banden en pezen zullen soepeler worden. Je wilt met een warming-up bereiken dat het lichaam van jouw paard aërobe glycolyse gaat gebruiken. Dat zorgt er namelijk voor dat jouw paard niet te veel verzuurd tijdens je training. Een goede warming-up duurt ongeveer 15 minuten. Zorg ervoor dat je voldoende stapt aan het begin, maar daarna ook draaft en galoppeert. Voor een jong paard is vaak stappen en draven tijdens een warming-up al intensief genoeg.

Een paard moet je daarom binnen zijn competentieniveau trainen. Trainen binnen competentieniveau houdt in dat je paard datgene doet wat hij gemakkelijk aan kan. Voor een doorgetraind paard kan 15 minuten losrijden in stap, draf en galop binnen zijn competentieniveau vallen. Een 3-jarig, net zadelmak paard, kan erg moe zijn als hij 15 minuten in stap, draf en galop wordt gereden. Het is dus belangrijk om te weten wat het competentieniveau van jouw paard is: wat kan hij gemakkelijk aan (binnen competentieniveau) en voor welke dingen moet hij meer moeite doen (buiten competentieniveau)?

Je bouwt tijdens je warming-up op richting de kern van de training. Je begint je warming-up vaak met losstappen en lange lijnen, zo ook in draf en eventueel galop. Daarna kun je wat korte kleine wendingen rijden; zo werk je toe naar de kern van je training.

2. Kern van de training
Na de warming-up begint de werkelijke prestatie, ofwel training. Je hebt in de voorgaande hoofdstukken gelezen, dat afhankelijk van de zwaarte en de duur van de training, een ander energiesysteem wordt aangesproken. De verschillende trainingsmethoden maken het mogelijk om verschillende energiesystemen (anaërobe glycolyse of aërobe glycolyse) te trainen. Je gaat dus eerst bij je zelf na: wat wil je trainen tijdens je training? Daarin maken we onderscheid tussen twee verschillende trainingen:

- Krachttraining
- Duurtraining
De verschillende trainingen worden hieronder achtereenvolgens uitgelegd.

- Krachttraining
Krachttraining is een training waarbij je de spieren prikkelt om meer kracht te leveren. Je wilt ervoor zorgen dat de spiervezels dikker worden en zo meer kracht kunnen leveren. Je wil je paard dan dus meer laten dragen op de achterhand tijdens je dressuurtraining of je paard moet meer van de grond af springen tijdens de springles. Dat zijn twee zaken waar een paard veel kracht voor nodig heeft.

Je moet er rekening mee houden dat kracht trainen alleen kan wanneer je dat van korte duur doet met een hoge intensiteit. Van korte duur betekent ook echt kort: namelijk maar 1 tot 2 minuten. Het paard moet dan namelijk binnen de anaërobe glycolyse blijven. Doe je dat niet, en ga je meer dan 2 minuten trainen, in het aërobe systeem, ben je dus eigenlijk een duurtraining aan het doen. Denk maar aan iemand die meer spierballen wil kweken: hij doet 10 keer een gewicht heffen, daarna geeft hij zijn spieren rust. Zo is het met een paard ook: om een paard krachttraining te geven vraag je heel kort een zware inspanning van hem.

- Duurtraining
Wanneer je juist geen kracht, maar uithoudingsvermogen wil trainen; ga je voor een duurtraining. Deze training heeft een lagere intensiteit en is van langere duur. Lange duur betekent eigenlijk al langer dan 2 minuten: dan is het aërobe energiesysteem namelijk al aan het werk. Je wilt het aërobe energiesysteem juist vooral aan het werk tijdens je duurtraining.

Wanneer je uithoudingsvermogen traint kun je het beste een lage(re) intensiteit, een hoge frequentie en een lange duur. Denk bijvoorbeeld aan een marathon hardloper: hij loopt in hetzelfde lage tempo, hij gaat vaak in de week en loopt een lange route.

Afbeelding 10: Als je uithoudingsvermogen: ‘de lange duur’ wil trainen, train je niet te zwaar maar wel een geruime tijd. Je zorgt dus voor een lage intensiteit en lange duur. Veel dressuurtrainingen zijn duurtrainingen door de lengte van de training en de relatief lage intensiteit.

3. Cooling-down
De cooling-down is het omgekeerde van de warming-up. Het lichaam van je paard na de training tot rust brengen, is altijd belangrijk. Een goede cooling-down is noodzakelijk voor het herstel van zijn lichaam. Zo voorkom je dat hij overbelast raakt.

Je paard kan tijdens een cooling-down goed afkoelen. Hij raakt zo overtollige warmte kwijt door verdamping van zweet. Een paard kan slecht zijn warmte kwijt en blijft vaak te lang te warm. Het is daarom van belang dat je een paard na het rijden niet direct onder een warme deken zet, maar juist voldoende laat stappen tot het paard is afgekoeld.

Daarnaast bevordert een cooling-down ook de afvoer van de afvalstoffen uit de spieren zoals melkzuur. Melkzuur geeft tijdelijk een zwaar gevoel in bijvoorbeeld de benen van je paard, en hoopt zich tijdens inspanning op in de spieren. Door een cooling-down verdwijnt dit sneller omdat melkzuur wordt afgebroken door zuurstof. Een paard moet dus voldoende op adem komen om melkzuur in de spieren te kunnen afbreken. Zo voorkom je spierstijfheid en spierpijn door gespannen en vermoeide spieren.

Tijd tot overcompensatie
Daarnaast zul je ook concreet moeten weten hoe lang het duurt tot een paard weer herstelt is en je in de periode van overcompensatie zit. Je kunt dit alleen exact weten door het bloed van het paard na te laten kijken door een dierenarts: bij ieder paard is het namelijk verschillend. Er is namelijk een verschil in herstelperiode afhankelijk van ras, discipline en leeftijd. Toch zijn er een aantal richtlijnen per discipline in onderstaand schema weergegeven.

Discipline Tijdsduur tot herstel
Endurance (zware klasse, 120 km > ) > 1 week
Reining (tak van westernsport) 72 uur
Marathon rijden (tak van mensport) 72 uur
Eventing 72 uur
Endurance (middelklasse, 60 km > ) 72 uur
Springparcours 48 uur
Dressuurproef (mits zware inspanning) 48 uur

Zoals gezegd zijn niet alleen de disciplines van belang, maar ook het ras en de leeftijd spelen een rol. Zo is het bewezen dan een Fries paard sneller melkzuur aanmaakt tijdens simpele rondjes draven en galopperen dan een KWPN paard. Bij een jong paard zie je ook dat zij vaak meer tijd tot herstel nodig hebben na een zware training of dat een lichte training in onze ogen, voor een jong paard al een zware training is. Dat zijn zaken waar je rekening mee moet houden in het maken van een trainingsschema.

Hartslag
De hartslag varieert tussen de laagst mogelijke hartslag (hartslag in rust) en de hoogst mogelijke hartslag (maximale hartslag). Deze laatstgenoemde is echter niet eenvoudig te bepalen voor een paard, maar wordt vaak geschat.

• Bij rust tussen 25 - 40 hartslagen per minuut
• In stap tussen 60 - 70 hartslagen per minuut
• In draf tussen 70 - 120 hartslagen per minuut
• In galop tussen 120 - 200 (arbeidsgalop tot rengalop) hartslagen per minuut

Door middel van het meten van de hartslag van je paard kun je erachter komen op welk moment hij verzuurd (dus anaërobe glycolyse systeem aanspreekt).

Kanttekening
Je zult het geloven of niet, maar 9 van de 10 dressuurtrainingen zijn 'hersteltrainingen' voor een paard. Het paard piekt met zijn hartslag niet boven de 150 en bouwt niet daadwerkelijk conditie op of traint kracht. Het is overigens niet zo dat krachttraining gelijk staat aan een hoge hartslag, dit hoeft namelijk niet het geval te zijn. De reden waarom jouw paard geen (zichtbare) 'spierpijn' heeft, is waarschijnlijk omdat je voornamelijk binnen dat genoemde 'competentie' niveau aan het trainen bent (dus wat hij gemakkelijk aan kan). Zo zul je niet bereiken dat er een moment van overcompensatie komt, en dus dat de spieren aangesproken worden om te verbeteren...

Ik hoop dat deze uitleg een beetje duidelijk is... Zo niet, vraag maar! :)

smooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 08:47

Mooi om wat handvatten uit te halen als ik straks m'n merrie weer wil gaan oppakken na het afspenen van het veulen! Dank allen, TS fijn topic :D

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 08:51

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:01

Anne_GTI schreef:
Definieer zware training... want "springen" vindt mijn paard een leuk spelletje en wordt pas training als er ook geschakeld moet worden en hij echt moet sluiten of rekken. En wat train je? Spieren/uithoudingsvermogen/pezen? Die laatste hebben meer herstel nodig. Uithoudingsvermogen kan je snel verbeteren door interval training. Dressuur kan je ook zo zwaar maken als je wil maar train je het uithoudingsvermogen doorgaans weinig mee. De hartslag komt daar niet hoog genoeg voor. Dressuur doe je voor spieren. Die pezen zijn het moeilijkste om te trainen maar wel essentieel. Door deze zorgvuldig te trainen en te laten rusten voorkom je veel blessure leed.

Maar dan kan je ook zeggen, definieer training. Ik probeer er juist voor te zorgen dat elke training een leuk spelletje is, want dat houd je paard gemotiveerd en zorgt dat hij er lol in houd. Dat ik het ondertussen zo indeel en bepaalde dingen van hem vraag dat het zorgt voor spiertraining, probeer ik voor hem zo min mogelijk er bovenop te leggen. :Y)
Verder scheelt het natuurlijk ook per paard en waar in zijn training hij is, wat zwaar is.

Vergeet niet dat er ook binnenin de spieren een verschil zit. Een mens en paard hebben 2 energie systemen. Eentje draait op zuurstof, de andere zonder zuurstof. Zodra je begint met een explosieve beweging begint dit via de vrijmaking van energie (en dus kracht) zonder zuurstof, pas zodra die inspanning langer duurt dan zeg 90sec gaan de spieren het niet meer redden zonder zuurstof, dus verschuift het langzaam naar het energie systeem mét zuurstof. Vanaf een inspanning langer dan 2 minuten, wordt alle energie volledig door het systeem mét zuurstof vrijgemaakt.

Dit betekend dat ook zeker een dressuur training een duur training is, want je oefeningen gaan in elkaar door en je bent toch wel langer dan 2 minuten bezig. ;) Pas zodra je een oefening vraagt en binnen een minuut hier weer mee stopt, je paard tot rust laat komen zodat hij volledig kan herstellen en dan pas weer de volgende oefening vraagt, dan ben je met pure krachttraining bezig aangezien je dan enkel de spieren aanspreekt die geen zuurstof gebruiken. Nu is dat ietwat overdreven om in de praktijk continue uit te voeren, maar houd dus met elke training (wanneer je focus ligt op spieren trainen) in de gaten dat je het niet té eentonig maakt en continue op het zelfde tempo blijft rijden. Want dan ben je enkel het oxidatieve vermogen van je spieren aan het trainen en hier worden ze niet sterker van. Enkel bij explosieve bewegingen (sprintje trekken, zware overgangen, explosief wijken, extra verzameling, sliding stop, spin etc.) welke kort duren, train je de spieren zo dat ze daadwerkelijk dikker worden. Let dan wel op dat je na een explosieve oefening, ze weer even bij laat komen. Spreek je deze spieren direct weer aan, dan ga je over je 2 minuten heen en train je weer enkel het duur vermogen. De spieren specifiek voor die oefening hebben even (1-2 minuutjes) nodig om weer op te laden, zodat ze vervolgens weer zonder zuurstof kracht kunnen leveren tijdens de explosieve oefening.

Om het uithoudingsvermogen te trainen moet inderdaad de hartslag een stuk omhoog en een periode hoog blijven. Het enige nadeel is, dat wanneer je een mega uithoudingsvermogen wilt trainen, dus een duursporter creëert (marathon lopen, endurance paard) dit sneller ten koste gaat van je spiermassa. Het is zeker mogelijk te combineren (Kijk naar schaatsers, wielrenners. Dit zijn duursporters met enorm krachtige spieren) maar theoretisch gezien wel een stuk lastiger aangezien duur en krachttraining recht tegen elkaar in staat, gekeken naar wat er op spier niveau gebeurd.
Vergelijk een reining quarter en een endurance arabier (ookal is dat natuurlijk ook een stukje hoe ze gefokt zijn en genetisch in elkaar steken).
Overigens is van een gespierd paard (kracht spieren) een duurpaard (dunne oxidatieve spieren) maken makkelijker dan andersom. Ik weet niet meer exact waarom dit zo was, had iets te maken met type spiervezels. Maar hierdoor is het dus zo lastig om spieren weer op te bouwen.

Pezen zijn inderdaad het lastigst, maar wel het belangrijkst. Voldoende rust is daarom zo belangrijk! Zeker voor jonge paarden, zorg dat ze genoeg doen om die pezen te prikkelen, maar zorg ook dat ze de tijd krijgen om te herstellen. Altijd maar op vlakke bodems lopen is totaal niet gunstig om ze sterker te maken.

Stijfheid is voor mij een teken dat er zeker 1 of 2 dagen extra rust in komen. Inderdaad zoals Lise zegt, spierpijn is te voorkomen door een goede warming up en cooling down. Spierpijn/stijfheid de volgende dag betekend dat er nog zoveel 'kapot' is van de training, waardoor hij niet soepel kan lopen. In theorie is het ook zo, training maakt e.a. kapot, rust zorgt voor het herstel en de verbetering. Laat je hem na spierpijn niet genoeg herstellen, komt er geen verbetering. Ga je door met trainen en krijgt hij weer spierpijn, krijg je in totaal juist verslechtering. Maar dan dus de hele vraag, hoelang moet je dan herstellen.. tja en dat is nog steeds nergens exact uitgevonden 8)7

Mocht ik mijn paard eens de dag na een zware training met spierpijn uit de wei trekken, dan is het een teken dat de training iets te veel is geweest. Vervolgens pak ik hem die dag even op, vaak los in de bak of aan de longe. Flink lang instappen, dus extra warming up (zeker 10-15minuten) dan 10minuutjes doordraven, eventjes galop, alles beide kanten en vraag ik nog paar stappen achteruit, wat sidepassen en klaar. Zo spreek je alle spieren nog even kort en rustig aan om ze 'los' te maken. De 1-2 dagen erna krijgt hij rust en dan is hij er weer :)

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:15

Ha super Picassox! Precies dat dus ja :D

(Eventueel ter verduidelijking, anaeroob is dus zonder zuurstof, aeroob is met zuurstof)

Nooit geweten dat dat lactaat verhaal bij Friezen al bewezen is, ook logisch als je erover nadenkt, maar heel interessant! :j

Mag ik vragen aan wat voor opleiding je inspanningsfysiologie geeft Picassox? Ik vind het echt een van de leukste vakken op me uni en hoop er later meer mee te kunnen doen.

RomySmink

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:29

Wat een interessant topic! Ik volg even!
Leuk om te lezen wat je er allemaal van weet canisia! Heel interessant! Heb je toevallig tips voor bepaalde goede boeken die hierover gaan? Ik train momenteel met mijn 17 jarige haf voor de dressuurwedstrijden hij pakt het snel op. Ik train ongeveer zo:
Zo wedstrijd redelijk intensief incl veel indrukken
Ma hersteltraining of korte buitenrit
Di lichte dressuurtraining (25 min)
Wo lichte dressuurtraining of grondwerk/longeren
Do zware training (60 min)
Vrij rust of staptraining
Za wandelen of staprit