Dodson & Horrel, Fibra, Pure feed, Agrobs

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rowenaduke

Dodson & Horrel, Fibra, Pure feed, Agrobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 16:11

Hoi,

ik ben op zoek naar een ander voeding voor mijn paard met een laag suiker-zetmeelgehalte, en het liefste ook graan- en melassevrij.
Ik ben op een aantal producten gekomen die mij aanspreken;
- Dodson & Horrel Safe and Sound
- Dodson & Horrel Ultimate Balancer
- Fibra premium
- Pure feed balance
- Pure feed Easy
- Agrobs alpengrun muesli

Dit zijn zo een beetje de voedingen die mij aanspreken, verder heb ik dan ook nog zitten kijken voor puur een mineralen/vitamine korrel zoals de Metazoa en Vitalbix.

Mijn paard is 1,48 m, hij is mooi op gewicht en hij doet geen zware arbeid.

Wie heeft ervaringen met bovenstaande voedingen of weet iemand misschien iets anders wat ook aan mijn wensen voldoet?

Daihyo

Re: Dodson & Horrel, Fibra, Pure feed, Agrobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 07:09

Ik heb Metazoa gevoerd en voer sinds kort Vitalbix. Van Metazoa ben ik afgestapt omdat mijn haflinger er rillerig van werd. De verhoudingen zijn wat scheef. Daarna ben ik Marstall Force gaan voeren. Daar doet hij het goed op, alleen eet hij slecht (kieskeurige eter). Daarom ben ik weer overgestapt op Vitalbix. Hij eet het goed, maar hij krijgt het nog te kort om er iets zinnigs over te zeggen.

Wat voer met laag suiker-zetmeelgehalte en graan en melassevrij betreft, kun je ook eens kijken naar de mueslies van Marstall, zoals Faser Light en Vito. Ook Fiber Force van Cavalor vind ik een erg fijne muesli. Ik heb geen ervaring met de door jou genoemde merken, maar wel met Marstall en Fiber Force. Zijn allen erg goed bevallen. Alleen mijn kieskeurige eter dacht er anders over :roll: :+

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 07:12

In de safe and sound van Dodson and Horrell zit volgens mij flink melasse...is erg plakkerig!

JustAndy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 08:00

Ik voer mijn paarden Agrobs en ben er erg tevreden over!

Mijn cushing pony van 28 krijgt een combi van Alpengrun muesli en Pre Alpin Senior. (en af en toe de Alpengrun Mash)
En mijn (rij)paard krijgt een combi van Leichtgenuss, Luzernecobs en Alpenheu. Daarnaast krijgt ze ook de vitaminebrok van Agrobs; Naturmineral.
Het word goed gegeten en de paarden doen het er super op.

Ik heb ook de Safe & Sound van D&H gevoerd, is ook prima voer.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 08:13

Hier ervaring met de Agrobs müsli in combinatie met de naturmineral brokjes. Ik geef de musli vnl omdat ze de vitaminenbrokjes alleen niet zo erg lekker vinden. Ze krijgen een handje of 2 (een half metazoa-2/3 maatbekertje) musli bij de naturmineral. Ik ben erg tevreden van het voer! Mijn merrie de wel wat meer nodig heeft (veulen aan de voet) krijgt de fetura van Agrobs en doet het daar ook super op :).

Metazoa ook gevoerd, nooit problemen mee gehad maar gestopt omdat het niet ideaal zit qua verhoudingen inderdaad.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 08:17

Billy schreef:
In de safe and sound van Dodson and Horrell zit volgens mij flink melasse...is erg plakkerig!

volgens mij heb je andere safe and sound gevoerd dan...of iets anders in gedachte.

Het is wel erg dicht op elkaar "gepressed", maar alles behalve het plakkerige van de echte melasse. Andere hint is toch wel de reactie van de paarden. Ze eten het graag maar doen er geen moord voor. Dus echt veel zal het dan toch niet zijn. Ze glanzen, zien er goed uit en zijn gewoon blije paarden.

http://www.bow-wow-pets.co.uk/horse-cha ... sound.html High fibre nuts zou ook erg fijn zijn voor wat je vraagt.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 11:08

Pardon?
Ik weet wel wat safe and sound is hoor....
Ik vond het plakkerig , mijn paard ging er van schuren...ik denk dus echt aan veel melasse!

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 11:44

Dat klinkt of je je aangevallen voelt, dat is mijn bedoeling niet geweest. Dan vraag ik me nu dus serieus af of het toch geen andere samenstelling heeft in B als in NL. Ik heb er een heel andere ervaring mee.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 11:46

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 11:56

Billy heeft in zoverre een klein beetje gelijk, maar niet helemaal. Er wordt gebruikt gemaakt van Cane Mollasses (rietmelasse) maar het gehalte is niet echt noemenswaardig, namelijk 5%. De verschillende extracten zoals de rozemarijn en zeewier e.d. maken het geheel wat sticky, niet de melasse. Dat heb ik ooit nagevraagd. Bij bv. rwdh.nl wordt er niet eens melasse benoemd, op de zak staat het wel, evenals op deze site. Zo noemenswaardig is het dus :D

Safe and Sound ingredients:
Oatfeed, Nutritionally Improved Straw, Grass Chaff, Chopped Cereal Straw, Cane Molasses, Grass, Unmolassed Sugar Beet, Wheatfeed, Full Fat Soya Bean Meal, Wheat, Vegetable Oil, Full Fat Linseed, Mint 1.4%, Dicalcium Phosphate, Limestone Flour, Salt, Blackcurrant Powder, Carrot Powder, Beetroot Powder, Tomato Powder 0.4%, Vitamin/Trace Mineral Premix, Nettle Leaves 0.3%, Seaweed 0.2%, Rosehips 0.2%, Methyl Sulphonyl Methane (MSM) 0.1%, Calcined Magnesite, Garlic Granules 0.1% "

Aangezien het voor IS, HB en dergelijke paarden is, zou dat ook een absolute no go zijn, een dikke laag melasse. Mijn HB-er doet het beter op Safe and Sound dan op Agrobs. Daar zit net even wat meer procent in. Scheelt weinig hoor. Daarnaast is de Safe and Sound opgesteld met behulp van het laminites fonds. Zou wat zijn als zij er dikke gehalten aan melasse in proppen, haha.

TS, ik heb met zowel Agrobs als Dodson en Horrel alleen maar zeer positieve ervaringen. Ik voer van Agrobs de Musli, de Mash en heb de Pre Alpin Senior en Pre Alpin Aspero gevoerd vroeger.
Van Dodson voer ik de Safe and Sound en de Pasture Mix. De Pasture Mix voer ik echter aan het "normale" paard. Dat is niet geschikt voor HB e.d.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 12:05

Ik ben erg tevreden over safe and sound. Ik voer het nu een week of 3 aan mijn HB patiënt en ze doet het er heel goed op. Ze krijgt 3x per dag een handje en verder heeft ze ruwvoer en een vitamine korreltje 1x per dag, maar ze doet het er zo goed op dat mijn andere 2 het nu ook krijgen. Die hebben wat overgewicht en voor hun is het dus een soort dieet haha. Maar gaat prima! Ze glanzen, ze schuren niet meer, hebben een mooie kleur. Ik ben er echt heel tevreden over.

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 18:06

Bedankt voor al jullie reacties.
Mijn paard staat onder behandeling van een natuurgeneeskundige en zij komt over 1.5 week weer. Als zij komt wil ik verschillende soorten voer laten testen door haar, zij test met een biotensor of het wel of niet goed is voor mijn paardje.
Ik heb van enkele merken een proefverpakking binnen, maar van de safe & sound kan ik helaas geen proefverpakking krijgen..
Is er iemand van jullie die dit voert bereid om mij een beetje (handje is al voldoende) safe & sound op te sturen, tegen vergoeding?

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 18:09

Ik ben super tevreden over de Marstall Vito! Kun je ook goed voeren als je paard meer doet dan alleen recreatief rijden, voldoet helemaal :)

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 18:10

Ik voer zelf de lucerne cobs van agrobs samen met een vitamine/mineralen brokje. Pony schuurt niet meer sinds ik dit voer en zit echt super in zijn bespiering.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 19:18

Ik wil je wel wat Safe & Sound opsturen hoor, geen idee hoe dat praktisch het beste kan qua kosten? Ik woon trouwens in Groningen.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 16:39

Ik moet toegeven dat ik nog niet heel goed thuis ben in de wereld van het krachttoer maar ik ben wel geïnteresseerd in de verschillende soorten en de achterliggende ideeën waarom jullie kiezen voor voer X. Ik sta op een grote pensionstal en daar is het (jammer genoeg) niet mogelijk om je paard iets anders te laten voeren dan het standaard voer wat daar wordt gevoerd. Zou in het lijstje van TS ook Care4Life kunnen, waarom wel en waarom juist echt niet?

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 16:49

salamaleque schreef:
Ik moet toegeven dat ik nog niet heel goed thuis ben in de wereld van het krachttoer maar ik ben wel geïnteresseerd in de verschillende soorten en de achterliggende ideeën waarom jullie kiezen voor voer X. Ik sta op een grote pensionstal en daar is het (jammer genoeg) niet mogelijk om je paard iets anders te laten voeren dan het standaard voer wat daar wordt gevoerd. Zou in het lijstje van TS ook Care4Life kunnen, waarom wel en waarom juist echt niet?

De care 4 life is melasse en graanvrij, maar toch spreekt deze me niet helemaal aan.. De rede hiervoor weet ik niet echt maar ik vind pavo zo een commercieel merk en dat trekt me al minder aan..

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 17:53

Rowenaduke schreef:
salamaleque schreef:

De care 4 life is melasse en graanvrij, maar toch spreekt deze me niet helemaal aan.. De rede hiervoor weet ik niet echt maar ik vind pavo zo een commercieel merk en dat trekt me al minder aan..

Dat lees/zie ik bij heel veel mensen. Sommige paarden krijgen jeuk van Pavo voer en dan lijkt me het logisch dat je het niet voert. Het lijkt alsof mensen die heel kritisch naar het voer kijken en zich daar wat meer in verdiepen idd wegblijven van een merk als Pavo. Het lijkt me dat juist bij grote commerciële merken meer geld is voor onderzoek e.d. Of daar dan automatisch een beter voer uitkomt weet ik dan weer niet maar als ik op de site van Voervergelijk kijk dan spreekt de samenstelling mij wel aan.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 18:28

Ik heb ervaring met de care4life (bij noodzaak een keer gehad). Best tevreden van voor die paar handjes dat ze krijgen, maar zonder aanvulling van vitaminenbrokjes echt niét voldoende voor mijn jonge haflinger. Die werd er helemaal hierperdepiep rillerig van, ik gok door magnesium tekort. Met de brokjes erdoor is het best ok voor even, maar mede door de samenstelling is het niet mijn type voer. Teveel kruiden is ook niet ideaal, kruiden dagelijks geven kan medicinaal gaan werken. Er zit ook soja in en daar ben ik ook niet zo'n fan van.

Moeilijk hoor, ideaal voer vinden :j.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 18:30

Ine23 schreef:
Ik heb ervaring met de care4life (bij noodzaak een keer gehad). Best tevreden van voor die paar handjes dat ze krijgen, maar zonder aanvulling van vitaminenbrokjes echt niét voldoende voor mijn jonge haflinger. Die werd er helemaal hierperdepiep rillerig van, ik gok door magnesium tekort. Met de brokjes erdoor is het best ok voor even, maar mede door de samenstelling is het niet mijn type voer. Teveel kruiden is ook niet ideaal, kruiden dagelijks geven kan medicinaal gaan werken. Er zit ook soja in en daar ben ik ook niet zo'n fan van.

Moeilijk hoor, ideaal voer vinden :j.

Haha dat is het zeker! Wat is het probleem van soja in voer?

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 18:43

Sowieso is soja niet zo mijn ding. Ecologisch gezien (regenwoud kappen enzo ;) ) + het is erg gevoelig voor mycotoxines + fytinezuren + het is nu eenmaal iets dat nooit door een paard in de natuur gegeten zou worden (soja groeit niet zo echt op de steppe).
Dit is zowat mijn sojaprobleem: http://jenaidavanwijk.com/10-redenen-wa ... gezond-is/

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 21:06

Die komt er hier dus niet meer in, ik raad hem ook aan niemand aan. De meeste paarden in mijn omgeving inclusief mijn eigen dieren werden er helemaal kierewiet van, dronken en piesten zich het leplazerus en mijn oudste had het bijna begeven. Tot een paar keer toe koliek en de laatste keer was haar echt bijna fataal. Geen care4life maar care4death was het hier zowat..

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 05:52

Heftig stukje over Soja. Dat wordt dan nog ingewikkeld als je ook iets zou Willem voeren zonder Soja (en zonder suiker en zonder zetmeel) waar zou je dan naar kunnen kijken?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 07:06

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 07:22

Mijn paarden krijgen Pure Feed Condition, ben er zeer over te spreken. Het voordeel vind ik ook dat je altijd contact kan opnemen en je altijd een goed advies krijgt.