Over op ander voer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Over op ander voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 20:14

Beste bokkers,

Mijn 9 jarige haflinger staat sinds een jaar op een andere stal.

Qua training hebben we de boel mooi opgepakt en gaat het eigenlijk heel erg fijn.

Lesgever en ook andere mensen om mij heen (stalhouder/stalgenoten) zijn van mening dat ze prima in haar vel zit, niet te zwaar, mooi in de bespiering.

Dan zul je denken, waarom ander voer?

Brandy heeft al sinds ik haar als 2.5 jarige kreeg last van ZE. Ze schuurt haar staart en manen, niet tot bloedens toe maar wel kaal. Om die reden heeft ze een exceemdeken op, hiermee is dit prima onder controle te houden en schuurt ze niet noemenswaardig.

Sinds de verhuizing vertoont ze in haar gezicht zwarte vlekjes en schuurt ze onder haar voorpluk en haar oren, dit zijn eiwitvlekjes waarschijnlijk tgv het rijkere gras wat er in de weide staat. In de winter is dit weg.
Omdat jeuk natuurlijk niet wenselijk is heb ik haar dit jaar voor het eerst ook met een kap op staan, dus helemaal ingepakt zeg maar, dit voorkomt de vlekjes en het kapot schuren van haar voorhoofd en oren maar ik merk dat ze toch wel kriebels heeft. Niet extreem maar in mijn ogen wel teveel.

Ze staat elke dag op het land met strookbegrazing. Daarbij krijgen ze 3x daags hooi van eigen land gevoerd, 1x in de ochtend voor ze naar buiten gaan, 1x als ze binnen komen en 1x voor de nacht.
Dit maakt ze niet eens altijd helemaal op dus aan ruwvoer geen gebrek.

Als krachtvoer krijgt ze meegevoerd met de rest alleen veel minder qua portie.
Ze krijgt 2x daags: 1/3 voerschep sportbrok, 2 handjes muesli, 1 handje luzerne, 2 pompjes lijnzaadolie.

Op het oog doet ze het hier prima op. Paard glanst, is mooi op gewicht en in de spieren.
Maar de kriebels blijven en lijken eerder erger dan beter te worden.

Terug naar het voerbeleid op de vorige stal is in mijn ogen geen optie, daar kreeg ze alleen brok en in het voorjaar olie maar was ze te dik en moeilijk in conditie te houden.

Dus hierbij (na een lang verhaal) de vraag;
Zijn er tips en adviezen qua voer, het mag alle kanten uit wat mij betreft, dus huidig voer in combi met wat er bij of er af, of totaal wat anders.
En hoe lang testen voordat je eventueel resultaat ziet?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 21:17

Wat je nog zou kunnen doen is overstappen naar een voer zonder graan.
sommige eczemers reageren daar namelijk op.
je hebt de subli dieetmix ,die is zonder graan en best geschikt.
maar er zijn wel meer voeders
en momenteel zit er best suiker in het gras wat voor de eczemers dus voor extra jeuk kan zorgen.
zou daar nu ook wat mee uitkijken.

Voor voer te testen reken ik bij mijn eczemer toch wel een 3-4weken voor ik verandering zie :j

MarliesV

Re: Over op ander voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 21:24

Zonder graan is wel een idee idd. De muesli is zonder haver maar dat betekend niet graanvrij natuurlijk.

Zit er in sportbrok ook graan?

Dat wordt denk ik ff zakken lezen.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 12:41

alle reguliere brokken en muesli's zitten granen in. sportbrok dus ook.
je zou marstall faser light, marstall vito of healthy herbs kunnen voeren.
en niet te veel gras. dan beter hooi bijvoeren.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 17:05

Ze krijgen naast de weidegang inderdaad ook buiten hooi bijgevoerd. Dat is gelukkig goed geregeld.

Ervaringen met bepaalde soorten die genoemd zijn of andere soorten zijn van harte welkom.

Vind het lastig om een keuze te maken.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 17:15

Ik zou voeradvies vragen bij Marstall. marstall is in mijn ogen het beste voer wat er is. De gemiddelde sportbrok zitten vaak veel suikers/ zetmeel in en dit is absoluut niet bevorderend voor zomereczeem, vaak krijgen ze hier veel jeuk van.
Fraser light is voor paarden die snel dik worden of weinig arbeid verrichten.
Ik denk dat de Vito heel geschikt is voor jouw haf. Geen granen en suiker en zetmeel arm, maar door o.a de olie zit er wel de nodig energie in die je haf nodig heeft.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 17:56

Duidelijk verhaal xSogno.

Ook de luzerne dan niet meer geven?

Marstall hoor ik meer positief geluid over en vragen kan natuurlijk altijd. Zal morgen er eens een mail aan wagen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 17:58

Welk merk voeren ze daar op stal?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 21:36

Geen idee eigenlijk. Slecht hè om dat niet te weten. Zal morgen even kijken als ik er ben en laat het weten.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 07:27

Kan mijn vorige berichtje niet meer wijzigen dus maar even een extra.

Contact gehad met stal, ze voeren Havens basis sportbrok

Iemand met verstand van waardes die kan zien of hier veel granen en suikers in zitten?

Voel me wel een beetje een *doos* na zoveel jaar in de paarden maar ja, zo lang ze het prima doen op een bepaald voer ga je je daar niet in verdiepen, nu natuurlijk wel maar merk dat ik qua waardes/voer ed nog een echte leek ben.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 07:35

Www.voervergelijk.nl

Een site waar heel veel over voeding op staat en je ook kunt zien wat er in welk voer zit, heel handig :j

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 12:35

de waardes op voervergelijk kloppen lang niet altijd!

havens basis sportbrok bevat 51% koolhydraten, 25% zetmeel en 6,4% suiker.
brok bestaat voor een heel groot gedeelte uit granen. de rest zijn vooral vulstoffen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 20:05

Bij ons op stal komt het voer van kerkdijkdiervoeders.nl

Verkopen meerdere merken maar kan op de site niet iets vinden zonder granen. Is dat echt iets aparts?

Voorkeur gaat natuurlijk uit naar deze leverancier omdat we dan zo met de levering mee kunnen bestellen.

Iemand die zo lief wil zijn eens te kijken op de site of er wat bij staat wat het proberen waard is?

Ga er van het weekend iig even langs om advies te vragen maar wil goed beslagen te ijs komen.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 20:15

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 21:40

Op de site van jullie voerleverancier staat alleen standaard voer. Als je echt voor gezond en graanvrij wilt gaan, zul je zelf voer moeten gaan halen. Dat doe ik ook aangezien mijn eerdere leverancier niet het voer heeft dat ik wil.
en ik wil het beste voor mijn paarden, dus moet ik er wat voor over hebben.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:45

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 09:48

Heb je gelijk in en het is niet dat ik het er niet voor over heb, ook al moet ik een stuk rijden of bv het via internet bestellen, dat is geen probleem.

Handiger zou natuurlijk zijn om bij de huidige leverancier te bestellen. Met hen is veel te overleggen dus als ik er uit ben wat ik ga testen en dit bevalt is er misschien wel te overleggen dat zij het speciaal bestellen voor mij, maar dat is van later zorg.

Marstall lees ik dus positieve dingen over. Maar eens zoeken naar een adres in de buurt waar dat te halen is en een week of wat testen.

Edit, zag het Maris. Heb jij hier ervaring mee? Nog andere overwegingen om te proberen dan de Marstall Vito?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:50

Ik had ook zo'n paard met veel jeuk (niet getest op eczeem, dus kan dat niet met zekerheid zetten) en sinds dit jaar voer ik (naast mijn sportbrok en haver) Subli omega 3-6-9 bij. Paard heeft nog geen een keer geschuurd, manen en staart zien er ook nog keurig uit.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:52

MarliesV schreef:
Edit, zag het Maris. Heb jij hier ervaring mee? Nog andere overwegingen om te proberen dan de Marstall Vito?

Er staan genoeg andere merken als Marstall op dat lijstje toch ? De keuze is aan jou. Ligt er misschien ook aan wat er bij jou in de buurt goed te verkrijgen is.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 09:56

Zou een optie kunnen zijn als graanvrij niet werkt maar wil eerst compleet over op wat anders.

Kijk net op de site van Marstall en het blijkt dan mijn voerleverancier ook Marstall leverancier is. Dat zou helemaal top zijn. Geen gesleep, gewoon mee bestellen, gemak dient de mens ;-)

Idee om paard gelijk volledig over te zetten op de Vito en dan een week of 4 a 6 aan te kijken? Als ze het toch minder doet qua vacht/energie ed kan ik altijd nog weer wat anders gaan proberen of wat aanvullen met toch een graan bevattend product.

Ik heb Marstall inmiddels een mail gestuurd voor advies.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:15

Ik heb mijn haflinger op Marstall Vito gehad. Hij deed het er heel goed op. Ik voerde wel in combinatie met Marstall Force. En dan maar een handje Vito. Genoeg energie, geen ontploffing en zat goed in zijn vel. Helaas is het een zeikerd met eten en na een zak moest hij het niet meer.
Maar qua ingrediënten is het een hele fijne muesli :j

Luzerne zou ik tijdelijk eens schrappen. Ik heb geen eczemer, maar zodra hij een handje luzerne krijgt, veranderd zijn staart in een pleeborstel door het schuren.
Ik zou inderdaad een maand nemen om aan te kijken. Je kunt ook eens naar de Faser Light van Marstall kijken, met het scheutje olie wat je al geeft erbij.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 13:43

Amanda, bedankt voor je duidelijke bericht.

Eigenlijk zit ik precies in dezelfde gedachtengang als jij maar om dat zo te lezen is wel erg prettig.

Ga even bericht van Marstall afwachten of zij ook de Vito adviseren en dan bestellen en testen. Zal laten weten hoe we er voor staan over een tijdje.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:44

Amanda, zit er in de vito geen lucerne dan ? want tegenwoordig zit bijna in al het voer lucerne ( helaas ).

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:49

Ja zit er in. In bijna alles inderdaad. Maar het is een heel verschil van een handje pure luzerne een paar keer per dag, naar een kleine hoeveelheid in de muesli. De mijne schuurt nu in ieder geval niet meer, nu hij geen handen luzerne meer krijgt.
In de Faser Light zit het volgens mij niet. In de oude variant niet in ieder geval, maar hij is pas van samenstelling veranderd, dus ik weet niet of het nog steeds luzernevrij is.

Wat me nog te binnen schiet, mijn haflinger heeft een stofallergie en uit dat in schuren van de neus, headshaken en hoesten. Ik heb vorig een tijdje Metazoa gevoerd en dat was het eerste jaar dat hij weinig last had van zijn allergie. Het nadeel is wel dat hij er heet van werd. Maar dat heeft niet ieder paard. Ik heb nu op aanraden Vitalbix besteld voor een maand. Dat schijnt ook goed te helpen bij allergiegevoelige paarden. Dat voer ik alleen pas sinds vandaag, dus daar kan ik je nog geen ervaring van vertellen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:54

Heet van metazoa ? Weet je ook waarom ? Hebben meer paarden daar last van ?