Wat voeren voor mijn hoefbevangen verzorgshetlander?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xliesje13X

Wat voeren voor mijn hoefbevangen verzorgshetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 10:57

Ik verzorg op dit moment 1 shetjes en 1 paard. 1 shetje (Blessie) is op dit moment hoefbevangen en met behulp van veel behulpzame bokkers gaat het al veel beter! Dit is het topic over Blessie: [BEH] Wat is er met mijn verzorgsshetlander?

Ze staat nu een aantal uurtjes per dag in de bak en verder staat ze in haar stal. Ze krijgt nu alleen maar hooi en heeft een liksteen van paardnatuurlijk.
De bokkers van het bovenstaande topic raden mij aan om Blessie ook iets bij te voeren (vitamine supplementen).
Blessie is mijn verzorgshetlander dus niet van mij. Ik ben ook maar hooguit twee keer per week bij Blessie. Dus de eigenaresse zal Blessie elke dag moeten voeren. Ik wil natuurlijk goed voer maar het moet niet al te duur zijn ;)

Wat voor voer raden jullie mij aan voor Blessie?
En wat geven jullie je shetje of paard?
Alvast bedankt voor het reageren! ;)

Lucia88

Re: Wat voeren voor mijn hoefbevangen verzorgshetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 11:07

Zou op dit moment niet veel gaan bijvoeren. Als je iets van vitamines wil geven kun je beter een vitamine spuit bij de da ophalen. Vind nogal link om dingen te gaan voeren als je shet hoefbevangen staat.

Overleg met de dierenarts kan in elk geval geen kwaad. Die heeft de shet gezien en weet en ziet meer dan wij bokkers.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 20:55

Je zou vitaminekorrel van markthal kunnen geven of van vitalbixx. Duur in aanschaf maar je voert maar weinig.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 07:32

Kreeg ze altijd al bijgevoerd? Zo nee, dan nu ook zeker niet bijvoeren. Ik heb ook een pony gehad die hoefbevangenheid was en die kreeg alleen oud hooi. Voor de mineralen kun je een liksteen neergang.

Mocht ze wel altijd al bijgevoerd worden dan kun je een brok nemen voor sobere rassen.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 08:49

Oud hooi, geen brok of muesli en meer bewegen.

Bevangenheid komt over het algemeen door teveel eiwitten en te weinig beweging.

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 13:30

Ze kreeg nooit bijvoerd. Dus dan moet ik wachten tot ze van haar bevangenheid af is en dan weer verder gaan kijken naar voer?

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 14:42

Of als ze het goed deed gewoon niet bijvoeren. Hooguit een goede liksteen of evt vitamine korreltje.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 14:46

Bijvoeren is niet nodig aangezien ze sowieso al te dik stond, dan hou je de dikheid enkel in stand. Een goede liksteen en heel eventueel dagelijks 20/30gram vitamine korrel maar dat is op zich ook niet echt nodig momenteel maar meer geen grote scheppen voer gaan geven dat heeft die absoluut niet nodig :) .

Hopelijk is die snel beter...

Dusja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 14:53

Ik zou idd eerst pas wat brok gaan voeren als ze weer helemaal goed loopt. Zo heb ik het vorig jaar ook gedaan met mijn hb shet. Daarna metazoa gaan voeren en ze kreeg weer mooie appeltjes op haar vacht.

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 15:59

Ik weet ook niet zeker of ik wel moet bijvoeren. Ik ga zoizo niet bijvoeren als ze nog hoefbevangen is. Ze heeft nu wel een goede liksteen hoor! Maar als ik haar dan ga bijvoeren weet ik dus niet precies wat, ik kom maar max. 2x per week dus heel veel beweging krijgt ze al niet (voor dat ze hoefbevangen was werd met Blessie niet veel gedaan. Nu ook niet maar dat is omdat ze bevangen is ;) maar ik verwacht dus ook niet dat de eigenaresse na haar bevangeheid meer met Blessie gaat doen) en de eigenaresse zal dit dan elke dag moeten voeren.
Ik moet nog ff nadenken. :o
Maar wat houd een vitamine korrel dan in? Ja vitamines natuurlijk ;)
Maar hoe vaak moet je het geven en hoeveel?

kip1709

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 16:14

metazoa supperfitt, is een vitamine brokje en voor een shet is een handje zeker genoeg.
Verder alleen hooi en idd bewegen en zeker geen gras! Ook geen schrale wei. Hoefbevangen paarden zijn gevoelig voor fructaan en dat zit in nederland over het algemeen dagelijks in gras. Op de site van paard natuurlijk hebben ze een frctaan meter. Kun je elke dag zien hoe het ervoor staat! succes!

dassenkop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 14:52

vitamine korrel idd

Vampie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 21:59

Wat fijn dat het beter gaat. Liefst inderdaad zo min mogelijk bijvoeren en als het moet een vitamine korrel.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 22:04

Karrimh schreef:
Oud hooi, geen brok of muesli en meer bewegen.

Bevangenheid komt over het algemeen door teveel eiwitten en te weinig beweging.

Niet door teveel aan eiwitten, maar een teveel aan suikers/zetmeel.
In oud hooi zit net zoveel suikers als in "nieuw" hooi, alleen bevat oud hooi minder vitamines/mineralen.