Ik zou graag willen weten of jullie bijwerkingen bij je paard zien en dan voornamelijk het vasthouden van vocht? Sinds ik het mijn paard geef heb ik het idee dat hij vocht vast houd op z'n benen. Normaal is hij vrij droog op de benen.
Ik geef MSM wegens een peesblessure aan beide voorbenen. Ik heb het van cuxland ruitersport uit Duitsland.
fransje23
Geplaatst: 07-06-15 22:34
Ik voer mijn paard al een tijd MSM maar nooit iets gemerkt van bijwerkingen als vocht vasthouden.
Ik heb van twee merken MSM gevoerd; Synovium Optimal C en Puur MSM. Voor beide geld dat ik nooit bijwerkingen heb bemerkt.
De paardendrogist heeft vermeld er het volgende over;
MSM (Methylsulphonylmethane) is veilig, 100% natuurlijk en het is absoluut geen medicijn of doping. MSM komt van nature voor in gras, melk, rauw vlees, vis en verse groenten en is ook verkrijgbaar als supplement. Kruiden die rijk zijn aan MSM, zijn onder andere knoflook, zeewier, goudsbloem en brandnetel.
Een tekort aan zwavel Een tekort aan zwavel kan zich uiten in een verminderde algemene conditie, een slecht herstel na inspanning of ziekte, een slechte hoornkwaliteit, huidproblemen, luchtwegaandoeningen, allergische reacties van de huid en de luchtwegen en ook in gewrichts- of peesproblemen. Bij paarden met deze problemen zal de extra toediening van MSM zwavel vrijwel altijd positieve resultaten geven. Hoewel zwavel voor het hele lichaam van belang is, zijn er een aantal lichaamsprocessen waarbij de aanwezigheid van voldoende zwavel essentieel is: de huid, de hoeven, de pezen, de banden, de spieren en de gewrichten. Bovendien speelt zwavel een belangrijke rol bij het verminderen van allergie-symptomen.
Goede doorbloeding De werking van MSM zwavel is voor een groot deel gebaseerd op het feit dat zwavel zorgt voor een flexibele celwand en daardoor voor een goede doorbloeding van weefsel. Een goede doorbloeding is een voorwaarde voor voldoende en gelijkmatige druk op de celwand en natuurlijk ook voor de aanvoer van voedingsstoffen en de afvoer van afvalstoffen. MSM zwavel is hierdoor dus een belangrijke voedingsstof voor het goed functioneren van de lichamelijke ontstekingsremmende processen en ook voor het verminderen van allergische reacties.
Het belang van zwavel voor de huid Zwavel zorgt voor de flexibele verbinding tussen de cellen in het huidweefsel. Als er bij een beschadiging van de huid onvoldoende zwavel in het lichaam aanwezig is, zullen nieuwe cellen minder soepel zijn, waardoor de kans op littekenweefsel, een blijvend zwakke huid of kale plekjes groter wordt.
Het belang van zwavel voor de pezen, spieren en gewrichten Bij overbelasting of blessures van pezen, spieren en gewrichten heeft het lichaam zwavel nodig voor het herstel van beschadigde cellen en voor de aanmaak van vervangende cellen. Bovendien speelt zwavel een belangrijke rol in de lichamelijke ontstekingsremmende processen en daardoor in de vermindering van de pijn. Paarden in training kunnen veel baat hebben bij zwavel; als het lichaam de beschikking heeft over voldoende zwavel, zal het de zwavel gebruiken voor de aanmaak van nieuwe, soepele weefsels. Ook paarden met een blessure hebben een grotere behoefte aan zwavel. Zowel in de acute fase als tijdens de opbouwfase.
Het belang van zwavel voor de hoeven Zwavel zorgt voor de flexibele verbinding tussen de cellen in het hoornweefsel. Het hoorn bestaat hoofdzakelijk uit het zwavelhoudende keratine. De groei, soepelheid en schokbestendigheid van het hoorn wordt dan ook mede bepaald door de aanwezigheid van zwavel in het lichaam.
Extra MSM zwavel toevoegen Voor het behoud van een goede gezondheid en het optimaal functioneren van de lichamelijke herstelprocessen kan ieder paard extra zwavel gebruiken, met name paarden die niet dagelijks weidegang krijgen. Prestatiepaarden, oudere paarden, zieke, geblesseerde, verwonde of geopereerde paarden zullen altijd baat hebben bij de toediening van MSM zwavel. Juist voor deze paarden is het belangrijk dat het lichaam de juiste bouwstoffen heeft voor het aanmaken van nieuwe cellen en het remmen van ontstekingsprocessen.
MSM zwavel: ook voor uzelf! Wilt u zelf MSM zwavel gaan gebruiken? Kijk dan bij NAF Supasulf.
Volkomen veilig Van het gebruik van MSM bij mensen is bekend dat zelfs een overdosering van 100x de aangegeven hoeveelheid geen enkele negatieve bijwerking heeft. Het enige dat werd geconstateerd is dat deze mensen een snellere groei hadden van de nagels en de haren. Ook langdurig gebruik heeft voor zover bekend geen nadelige gevolgen.
Alles meegenomen lijkt het mij sterk dat het vocht voortkomt uit MSM gebruik. Misschien kun je je DA nog even bellen, kijken of hij een verband kan leggen tussen beide? Komt het niet doordat je paard nu stilstaat/beduidend minder beweging krijgt?
Oh kijk bedankt! Lijkt dan niet van MSM te komen. Vocht van de blessure is het ook niet aangezien het niet rond de blessure zit en hij nooit vocht gehad heeft
Dit supplement geeft niet dergelijke bijwerkingen. Gebrek aan beweging kan wel zorgen voor het oplopen van de benen. Staat het paard op rust door de blessure? Bespreek met je DA of hij dan wat meer voorzichtig mag gaan bewegen. (Aan de hand stappen)
Staat hij momenteel op de wei? De mijne krijgt ook msm en heeft nu wat vollere benen nu hij op het land staat, vriendin haar paard heeft hetzelfde, alleen voert zij geen msm
Paard wordt regelmatig gereden en staat overdag buiten, misschien dat het door wat anders komt inderdaad. Het is ook niet super opgelopen, maar wel dat ik verschil zie.