In overleg met de VS-modjes mag het een fototopic worden. Dat lijkt me vooral handig voor als bokkers elkaar willen helpen met bij voorbeeld het determineren van grassen. Ook zou het natuurlijk interessant zijn om bij een verandering in het voer foto's van het paard te plaatsen om te kijken/laten zien wat de verschillen zijn.
Er zijn genoeg bokkers te vinden die erg geïnteresseerd zijn in de voerbehoeftes van hun paard(en). Niet alleen daar waar het gaat om krachtvoer en andere aanvullende voeders maar ook betreft de voor- en nadelen van diverse soorten ruwvoer. Laten we elkaar helpen met een zo optimaal mogelijke keuze te maken voor de paarden, of gewoon voor de leuk laten zien wat je voert. Het zou natuurlijk prettig zijn als iedereen dat zo duidelijk mogelijk doet. Dus bij voorbeeld "ik voer Duits kruidenhooi" is prima en leuk maar "ik voer Duits kruidenhooi, het is ongeveer 60 centimeter lang, goed vezelig als ik het draai, met veel aren van [die en die soorten] erin en het is duurzaam ecologisch bemest" is net wat helderder
Hopelijk wordt het een nuttig en positief topic waarin bokkers elkaar kunnen helpen en om advies kunnen vragen zonder dat ze dat advies opgedrongen krijgen
Om de of het spits af te bijten is hier mijn voer:
Dit is de voerbak van mijn ruin. Hij krijgt 2 keer per dag aanvullend voer bestaande uit 100 gram Vitalbix daily complete en een klein handje haver gemengd met kurkumapasta. Ook geef ik hem momenteel Vitamine E met selenium bij, een poeder van Pharmahorse. Hij krijgt per voerbeurt 1 schepje hiervan.

Door de haver met kurkumapasta gaat momenteel ook nog een theelepel klei (moeder aarde van Bio-Ron). Dat vind ik nodig. Ongemengd ziet dat er zo uit:

Mijn merrie krijgt het zelfde, alleen dan 50 gram Vitalbix per keer en geen extra vitamine E.
Paardjes:
Mijn ruin is een IJslander, 16 jaar. Metabolisch is hij wat uit balans vanwege veel verhuizingen en veel wisselingen in voer. Hij verricht zéér licht werk: gymnastiserende oefeningen aan de hand en af en toe een wandeltje (wat natuurlijk niet echt fysiek werk is). Body condition score is 4
Mijn merrie is een shetlandpony, 25 jaar. Ze is 18 jaar lang fokmerrie geweest (16 veulens). Pony is in topconditie qua bespiering en botwerk, uithoudingsvermogen is redelijk. Vorig jaar is ze hoefbevangen geweest, sinds ze bij mij is is dat heel netjes aan het uitgroeien. Ze heeft net de eerste winter 24/7 buiten doorstaan. Daarna was ze iets ingevallen bij de ribben en heupen. Toen heeft ze een tijdje lijnzaadolie bij gekregen. Dat is nu niet meer nodig. Qua werk doet ze af en toe een licht longeerwerkje. Body condition score 2,5 a 3.
Beide paardjes leven 24/7 buiten op een tracksysteem met hooi. Van mei tot en met november beperkt gras. Één keer per week krijgen ze een klodder gekookt lijnzaad, verder regelmatig een plens bier en verder wat er voorradig is. De paardenbloemen hebben ze inmiddels allemaal op, brandnetels lusten ze spontaan niet meer maar distels gelukkig nog wel. Verder krijgen ze incidenteel iets van fruit (blauwe bessen, handje frambozen, mijn ruin lust ook bananenschil, dat soort dingen). Ze hebben ook een likblok met zout en magnesium, en leidingwater.

Mijn paardjes laten het voorlopig links liggen en geven de voorkeur aan het gras.
dus die krijgt zo'n 100/ 150 gram ( 3 handjes) en de BWP-er zo'n 1/3de voerschep. Dat krijgen ze met een halve schep lijnschilferbrok als ontbijt ( +- 09.00 )
, de BWP staat daar echt op te wachten
.
.

. Al valt het bijvoeren nog wel mee, ondanks dat een deel biologisch is. Het hooi daar in tegen - maar ach, ze zijn het waard