Bijvoeren of dierenarts?! Mager paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Natural_S

Bijvoeren of dierenarts?! Mager paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 10:33

Hey bokkers,
ik ben nu sinds februari 2015 verhuisd van 24/7 buiten staan terug een stal in.
En mijn paard staat nu nog maar 3 dagen in de week een volledige dag op het gras.
Zijn voeding wat ik geef per dag is 'Smorgens 2 plakken hooi 's avonds 2 plakken hooi. Ik gebruik de Strucomix original van Cavelor anderhalve schep ochtend en avond en anderhalve schep maisvlokken.
Dit is naar mijn weten niet te weinig.
Ben nu met de maisvlokken al een maand bezig. Hij ziet er een beetje beter uit maar kan nogsteeds al zijn ribben tellen :/ daar maak ik me zorgen om. Wat zouden jullie doen, afwachten of toch misschien bloed laten trekken ivm bloedwormen of? ...

Dankje voor reactie.

_Mikey_

Re: Bijvoeren of dierenarts?! Mager paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 10:35

Een aantal vragen:
- hij was dus a mager voordat je verhuisde?
- wat was de oorzaak van de vermagering?
- hoeveel kilo hooi krijgt je paard?

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 10:37

Hoeveel uur per dag komt je paard buiten? Hoeveel voer kreeg hij daarvoor?

Misschien stress? Maagzweer? Hooi is in ieder geval te weinig. Is het minder rijk hooi nu?
Laatst bijgewerkt door Tabaluga12 op 03-06-15 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 10:37

Waarom ben je van stal veranderd? En waar staat hij de overige 4 dagen? Heeft hij dan wel de beschikking tot onbeperkt ruwvoer? Zo nee, daar eerst voor zorgen. Is hij zo afgevallen sinds hij van stal veranderd is, of had hij dat daar voor ook al? Heb je misschien een foto? Zo is het lastig te beoordelen of er een dierenarts bij moet komen oid :) Eet hij wel goed?

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 10:38

Wat weinig hooi, of ligt dat aan mij?

Heb je het paard ookal ontwormd?
En wat doe je kwa rijden/trainen?

Natural_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 10:40

Hij is nooit echt een dik paard geweest maar heeft nooit zoals nu gehad dat je zijn ribben kunt tellen. Oorzaak weet ik zelf niet precies of het de verandering van weide/paddock naar stal is. Of dat het bloedwormen zijn? Of ik weet niet wat.
Hij krijgt per dag toch 4-5 plakken hooi weet niet precies hoeveel kg dit is, maar heb gevraagd aan een meisje bij ons op stal en zei geeft hetzelfde , terwijl haar paard veel groter en energieker is

En het is toch altijd een flinke berg hooi. En ontworming heeft hij 3 weken geleden gehad. En ik rij nu niet meer zo intensief omdat hij me iets te mager is , zet hem dan liever op de weide.

En de reden van verhuizing was om financiële redenen en een stuk korter bij huis.

Ik zit met school dus ben om 4 uur op stal en dan staat hij toch tot half 6 - 6 buiten maar soms ook gewoon in paddock en minstens 3 dagen staat hj van 11-12 u tot 6-7 u buiten op wei
Laatst bijgewerkt door Natural_S op 03-06-15 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 10:41

Hoe groot zijn die plakken hooi en wat weegt het?

Want van het 450 kilo pak is het veel, maar van een 20 kilo pak weinig.

Niet elk paard is gelijk, dat haar paard het wel goed doet op deze hoeveelheid wil niet zeggen dat het daarom ook goed is voor jouw paard. Zou eerst de input verhogen; onbeperkt hooi.

Natural_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 10:43

Ok zal hooi dan verdubbelen voor voorlopig.
Want bij me op stal zeiden ze dat hooi voldoende was, maar hooi kan nooit teveel zijn bij een mager paard..

En ja hij eet altijd alles op ligt nooit wat over
Laatst bijgewerkt door Natural_S op 03-06-15 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 10:44

Staat je paard ook op stro? :)

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 10:45

Hoeveel weegt je paard? Als je een paard van 600 kg hebt kan hij om en nabij de 12-15 kg hooi/brok op. hierin moet je de balans vinden.

Je moet even kijken in hoeverre het gras wat hij/zij nu krijg een aantal kg hooi vervangt en dat aanvullen met hooi/kuil.

Misschien wat rijker (wel kwalitatief goed) kuil bijvoeren. Het kwaliteit van je gras kan ook sterk veranderd zijn omdat je op andere grond zit.

Kijk even kritisch naar je voeding. Supplementen is nog niet persee nodig.. Dat levert vaak maar 2% van zn totaal behoefte aan.

Succes ermee! ;)

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 10:46

Ik zou de da even inschakelen. Mestonderzoekje en misschien bloed afnemen. Ik ben normaal helemaal niet van het snel inschakelen van de da, maar in dit verhaal denk ik wel dat je meteen duidelijkheid krijgt. Je kan het hooi nu wel verdubbelen maar als het bloedwormen zijn dan kan je nog wel eens verder van huis komen naarmate je langer wacht..

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 10:47

De da kan je dan ook meteen advies geven over de hoeveelheid hooi. Wij zien vanaf hier niet hoeveel je precies geeft en wat je paard nodig zou hebben..

MelissaYM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 10:51

Ik zou beginnen met onbeperkt hooi te voeren!

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 10:56

Natural_S schreef:
Ok zal hooi dan verdubbelen voor voorlopig.
Want bij me op stal zeiden ze dat hooi voldoende was, maar hooi kan nooit teveel zijn bij een mager paard..

En ja hij eet altijd alles op ligt nooit wat over

Als er nooit over ligt weet je dus eigenlijk al dat hij te weinig krijgt. Bij een voerbeurt moet er nog hooi liggen van de vorige voerbeurt. (Bij paarden die niet te dik zijn uiteraard)

Maar om financiele redenen naar een andere stal waar hij weer op stal komt? Lijkt mij dat 24/7 buiten op een weiland veel goedkoper is, en dan komt hij ook veel sneller aan denk ik. (moet het wel een weiland zijn met veel gras en bomen ernaast voor schaduw en wind)

En inderdaad dierenarts kan nooit kwaad, als het niet beter wordt met een/twee weken zou ik dat ook zeker doen. Maar gezien het voer wat het paard krijgt en dat hij weinig buiten komt, is het niet zo gek dat hij mager is.

Natural_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 10:59

Hij staat op zaagsel maar krijgt iedere dag een laag stro erover
je ziet het niet duidelijk op deze foto deze is een maand geleden , ik zoek nog eventjes verder
Hier had hij ook nog dikkere wintervacht die er nu volledig vanaf is , dan word het ook beter zichtbaar. Maar je kunt als je goed kijkt een paar ribben zien en ingevallen flanken. maar deze foto is onduidelijk :/
Afbeelding

Hier ligt hij maar kun je wel duidelijk de ribben zien , Het is geen ernstig speodgeval , maar beter nu dan tot ik te laat erme bezig ben
Afbeelding

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 08:49

is helemaal op stro stallen geen optie dan? Dan heeft hij in iddgeval in de stille uurtjes (12-6uur snachts) wat te knabbelen als zijn hooi op is. Dit houdt het maagdarmsysteem actief.

Indd even mest controleren op evt wormen maar uitgaande van geen lichamelijke problemen indd meer hooi/kuil bijvoeren.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 08:54

Natural_S schreef:
Hij is nooit echt een dik paard geweest maar heeft nooit zoals nu gehad dat je zijn ribben kunt tellen. Oorzaak weet ik zelf niet precies of het de verandering van weide/paddock naar stal is. Of dat het bloedwormen zijn? Of ik weet niet wat.
Hij krijgt per dag toch 4-5 plakken hooi weet niet precies hoeveel kg dit is, maar heb gevraagd aan een meisje bij ons op stal en zei geeft hetzelfde , terwijl haar paard veel groter en energieker is

En het is toch altijd een flinke berg hooi. En ontworming heeft hij 3 weken geleden gehad. En ik rij nu niet meer zo intensief omdat hij me iets te mager is , zet hem dan liever op de weide.

En de reden van verhuizing was om financiële redenen en een stuk korter bij huis.

Ik zit met school dus ben om 4 uur op stal en dan staat hij toch tot half 6 - 6 buiten maar soms ook gewoon in paddock en minstens 3 dagen staat hj van 11-12 u tot 6-7 u buiten op wei

Begrijp ik nou goed dat je paard maar 1,5-2 uur per dag uit zijn stal komt 4x per week en de overige 3 dagen 6 uur per dag?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 08:59

Ik ben bang dat we nu een discusie krijgen over hoe het paard gehouden wordt (aantal uren buiten)
Het is inderdaad niet ideaal.

Misschien heb ik er overheen gelezen hoe oud is je paard?

Je kan senioren slobber erbij gaan voeren dat is een goede dikmaker.
Helaas is je probleem dan nog niet opgelost hoe is dit ontstaan.
Wormenkuur gegeven. Heb je ook de juiste gegeven?

Ik zou hem per keer wat meer hooi geven ook. Kijken of dat invloed heeft.

Ben je al bij de tandarts geweest? Is zijn gebit goed?
Zoja dan even advies vragen bij de dierenarts.

Kan jij je hooi niet een keer wegen?
Heb je een weegschaal thuis?
Doe je eerst een bak wegen kijken hoe zwaar deze is en dan het hooi erin.
Trek je de bak er weer vanaf in gewicht.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 09:05

Lucerne en bietenpulp heeft bij de mijne wonderen gedaan. Daarnaast veel hooi.

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 09:09

Senioren slobber of bietenpulp bijgeven met een flinke scheut maisolie er bij helpt ook om een paard dikker te krijgen. Bouw de olie op (je kan zeker tot 100ml/150ml per dag gaan).
voor de rest zijn hier al hele goede tips gegeven ivm meer hooi en een stro stal er van maken.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 09:15

Eerst iets medisch uitsluiten. Anders kan je van alles erin gaan stoppen, maar dat gaat niet helpen als hij bijvoorbeeld bloedworm heeft. Even bloed en mestonderzoek laten doen! Niet alleen mest, want heb zelf meegemaakt dat dat schoon was maar in het bloed volop toch bloedworm gevonden werd.