energiearm voer...pulp?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Feelsoproud

energiearm voer...pulp?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 20:24

Even de titel verduidelijken:

Vorige week de osteopaat op bezoek gehad bij mijn 5 jarige KWPN merrie.Zij wees me erop dat de lever gevoelig was ten gevolge van een overschot aan energie.Energie die ze haalt uit voeding,maar niet verwerkt/nodig heeft zou zich rond de lever opslaan waardoor deze gevoelig word,en waardoor ook blokkades kunnen ontstaan.(Voor zover ik het verhaal juist begrepen heb :o :D ).

Zij raadde dus aan haar op dieet te zetten,vooral minder krachtvoer.
Nu voer ik sowieso al amper krachtvoer:ong 800gr per dag cavalor tradition,een gewone basismengeling dus.Paard word 4 à 5 dagen per week gewerkt en gaat regelmatig mee op wedstrijd.H
Als ik minder ga voeren ben ik dus bang dat ze niet alle benodigde vitaminen etc binnenkrijgt.

Ze staat overdag op de wei,normaal gras.'s Nachts op een zandpaddock met voordroog en een beetje pulp.

Heb al wat rondgekeken naar alternatieven en zo kwam ik een topic over 'vitalbix tegen,wat mij erg interessant leek.Ook op hun website een kijkje genomen en daar word vaak vermeld dat bij een gebrek aan energie,de vitalbix kan aangevuld worden met pulp,voor méér energie.

Ik dacht altijd dat pulp vrij neutraal was,dat het meer een buikvuller is en geen energieleverancier.Ik heb ook nooit gemerkt dat ze van pulp frisser worden.

Aan de andere kant;als pulp inderdaad energie levert,is het misschien al voldoende dat ik gewoon de pulp uit het rantsoen schrap,en hoef ik niet te minderen in krachtvoer?

Iemand die hier het fijne van weet?Of andere opties voor energiearm voer?

8nnemiek

Re: energiearm voer...pulp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 20:48

Ik zou het voordroog vervangen door grof hooi. Ik merk bij mijn paarden direct dat er veel meer suiker in voordroog zit. Ze krijgen direct jeuk aan hun benen.

Qua voer kun je ook alleen een vitaminebrok voeren. Ik geef zelf marstall force. Een handje per dag is genoeg.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 20:53

pulp heeft dezelfde energie waarde als haver,alleen worden ze er dik van.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 20:54

Ik geef zelf ook (een kleine hoeveelheid) bietenpulp bij, ben er in de winter voornamelijk mee begonnen om haar op gewicht te houden, maar ik blijf het nu ook geven omdat het een hele fijne langzame energie levert. Dus niet de snelle suikers waar ze fris van worden, dat wil ik ook absoluut niet, maar het is energie die langzaam vrijkomt.

Ik geef ook geen krachtvoer, alleen hooi, gras, beetje bietenpulp en voor de vitamines en mineralen geef ik Marstall Force.

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 20:54

Pulp is wat overblijft van bijv. de suikerbiet wanneer ál het andere waar producten van worden gemaakt er al uit gehaald is. Ik heb het daarom ook altijd opgevat als leeg spul dat ter opvulling dient. Om de één of andere reden zet pulp echter wel aan. Het wordt bijvoorbeeld gebruikt om paarden in de winter op gewicht te houden of om paarden met ondergewicht te helpen aan te komen. Aankomen is een proces waar de lever ook sterk bij betrokken is, dus ik weet niet of je met pulp neutraal uitkomt. Is dit niet iets wat je aan de osteopaat zelf zou kunnen vragen?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 06:12

Pulp is inderdaad wel echt een dikmaker en wordt ook vaak geadviseerd om erg magere paarden weer op gewicht te krijgen.

Hoe is het gewicht van je paard? Is de pulp echt nodig? Krachtvoer zou je voor een vitaminekorrel kunnen vervangen. Daarvan geef je minder in gewicht, en het levert minder energie, maar krijgen ze toch alles aan vit. en min. binnen wat ze nodig hebben.

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 20:49

Pulp voeren is een beetje gewoonte geworden :D
Ik voer het al 20 jaar,vind het makkelijk in gebruik,paarden eten het graag en blijven ervan op gewicht,zonder moddervet of fris van te worden.

In de winter voer ik vrij veel pulp,in de zomer gewoon als extraa'tje voor hen,en meng ik het krachtvoer er doorheen,eten ze weer wat langzamer.
Ze heeft het nu in de zomer dus absoluut niet nodig,ze is meer dan vet genoeg.

Dus toch maar eens uitkijken naar één of andere vitaminenkorrel.

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 21:08

Hoeveel pulp geef je momenteel als ik vragen mag? Alsin, nadat het geweekt is?

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 21:35

Ongeveer een halve schep(zo van die Pavo-scheppen),en daar een halve schep krachtvoer doorheen.Ze krijgt maar 1 keer per dag eten(krachtvoer wel te verstaan).

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 21:39

OK, ik was even benieuwd omdat je aangeeft hoe graag jouw paarden van die pulp snoepen. Het is inderdaad als gebruiker ook erg fijn spul, je kan er lekker van alles doorheen doen, ze krijgen meteen wat extra vocht binnen etc. Ik wilde zelf ook niet graag met pulp stoppen door hoe graag mijn paardje ervan smult. Hij vindt het zelfs nog lekkerder dan biks. Mijn oplossing was om hem alleen nog maar een symbolische hoeveelheid pulp te geven (nog geen kwart van een emmer eindproduct). Ik heb echter een ander merk dan Pavo, ook nooit Pavo gehad, maar misschien dat je dan een kwart schep of zelfs nog iets minder aan pulp kan geven?

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 21:48

Mijn pulp is ook niet van Pavo hoor,enkel de schep :D :D !

Ik ga eens rondkijken welke vitaminenkorrels hier in de buurt verkrijgbaar zijn,en dat dan eventueel mengen met 'een beetje' pulp.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 21:50

Feelsoproud schreef:
Mijn pulp is ook niet van Pavo hoor,enkel de schep :D :D !

Ik ga eens rondkijken welke vitaminenkorrels hier in de buurt verkrijgbaar zijn,en dat dan eventueel mengen met 'een beetje' pulp.

ik heb net een goede vitamine/mineralenkorrel ontdekt van Hoveler...reformin plus.
25 kilo voor 61 euro(Op internet bestelt en thuis gebracht).Een gewoon paard moet daar 100 gram per dag van hebben.

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 21:53

Dat is echt een interessante tip ja, dan zou je voor nog geen 90 euro per jaar klaar zijn indien je je aan die aanbevolen hoeveelheid houdt +:)+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 22:11

Basilicium schreef:
Dat is echt een interessante tip ja, dan zou je voor nog geen 90 euro per jaar klaar zijn indien je je aan die aanbevolen hoeveelheid houdt +:)+

er zit zelfs biotine in,ik heb alle vitamines en mineralen hoeveelheden nagekeken,doet niet onder voor een ander supplement.

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 22:19

Interessant ja,zeker omdat het verzonden word.Hoewel er ook verdelers in belgie zijn,dus halen zou ook nog te doen zijn.
Komen er zoveel verzendkosten bij?Op de website van hoveler staat 45,5€ voor 25kg...?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 22:21

Feelsoproud schreef:
Interessant ja,zeker omdat het verzonden word.Hoewel er ook verdelers in belgie zijn,dus halen zou ook nog te doen zijn.
Komen er zoveel verzendkosten bij?Op de website van hoveler staat 45,5€ voor 25kg...?

sorry...ik zit in frankrijk,waarschijnlijk betaal ik meer verzendkosten.
Er kwam 13 euro op geloof ik.