Iets met bomen in bossen, ik ben het spoor even een beetje bijster. Voor mijn merrie ben ik op zoek naar een fijne brok of muesli, zonder rommel of gekke toevoegingen.
Om het plaatje iets completer te maken, het gaat in dit geval om een 9-jarige merrie, dressuurmatig rijd ik haar op wedstrijd L (met ongeveer 2x per maand wedstrijd), maar gaat het in de training toch echt meer richting M niveau, daarnaast zijn we sinds kort ons ook aan het richten op endurance, wedstrijden van 20-30 km, en train in dus ook regelmatig in het bos, soms korte rustige ritjes, maar ook intensievere ritten met veel tempo over een wat langere afstand. Mijn merrie is erg gevoelig, een enorme binnenvetter en gevoelig voor stress (bijvoorbeeld tijdens wedstrijden), kan dan ook heet worden. Maar over het algemeen is het geen kijkerig of rillerig paard en is ze in de omgang erg nuchter.
Momenteel staat ze zo'n 8u in de wei, geen enorm vette rijke weide, maar 't is ook niet arm te noemen. Qua brok krijgt ze van de stalhoudster 2x per dag zo'n 2 handen havens basis-sport brok en 3x per dag een pluk hooi. Zelf voer ik momenteel nog een kwart schep subli merriebrok bij en een half 10l emmertje luzerne van subli, daarnaast voer ik vitamine E van Pharmahorse bij (aanbevolen hoeveelheid) en glucosamine van Pharmahorse (iets minder dan de aanbevolen hoeveelheid, als onderhoud. Om de poeders te voeren gaat hier een scheutje zonnebloemolie overheen. Tenslotte voer ik zelf nog extra hooi bij, mooie droge grofstengelige baaltjes, afkomstig uit een natuurgebied, dit krijgt ze in een slowfeedernet, waar de dag daarna altijd nog wel een restje inzit, zo eet ze dus ruwvoer naar behoefte. Momenteel ziet ze er beter uit dan ooit, glanst ontzettend, is mooi vol, soepel in de spieren (een aanzienlijk verschil sinds ik met de supplementen van Pharmahorse ben begonnen) en heeft genoeg energie, wel zitten we nog met de stress die soms in de weg zit.
In de winters heeft ze de neiging om wat terug te vallen, vandaar ook de merriebrok icm, echter is dit (logischerwijs) afgelopen winter meegevallen vanwege het feit dat ik zelf nog m'n eigen ruwvoer gaf.
In principe momenteel dus weinig reden tot klagen, maar ik heb het idee dat merriebrok momenteel sowieso niet meer nodig is, en daarbij ruikt het gewoon zoet als ik boven m'n voerton hang, en dat staat me tegen. Ik ben dus op zoek naar iets wat ik kan geven aanvullend op dat beetje basisbrok, wat gedoseerde energie vrijgeeft, maar wel genoeg is voor de arbeid die ze verricht. Zelf heb ik uiteraard al wel veel gelezen en gezocht, ben ik al veel tegengekomen maar ik vind het onwijs lastig om een goede keuze te maken, en of ik nadat ik een keuze heb gemaakt door moet gaan met m'n supplementen etc etc etc (uiteraard is dat afhankelijk van het voer).
Klein lijstje met praktische eisen
- Prijs naar verhouding, een dure zak waar ik lang mee doe is prima, maar het moet voor mij als student zijnde nog enigszins binnen de perken blijven
- Verkrijgbaarheid, ik zit in de omgeving Utrechtse Heuvelrug, langer dan een halfuur wil ik er niet voor rijden, heb namelijk maar beperkt beschikking tot een auto, levering via internet is ook prima
- Hoe stom het ook klinkt, niet té ingewikkeld, liefst voer wat gewoon ergens te koop is, en niet via de DA moet.
- Bij voorkeur een compleet voer, evt aanvullen met luzerne is geen probleem, maar zelf helemaal samenstellen zie ik eerlijk gezegd niet zo zitten.
Wie weet geeft jullie advies mij meer duidelijkheid (of juist nog meer verwarring
), maar ik ben benieuwd of iemand er een mening over heeft 
Groetjes Fleur
Hooguit de merriebrok door een deel sportbrok vervangen als je merkt dat ze minder in haar energie komt te zitten. Alhoewel ik dat betwijfel met een paard met zo'n karakter, die lopen meestal toch wel. 
Veel stof tot nadenken, en weer veel om dingen om me nog verder in te verdiepen.
Maar ik heb er inderdaad geen enorme spoed bij, heb ook eerst rustig de overgang naar het weideseizoen afgewacht dat ze daar goed aan kon wennen, vandaar dat ik nu verder kijk naar wat ik aan het voer kan doen.
Ik zou niet zo goed kunnen inschatten welke variant passend zou zijn voor Burana.