Voeding zonder rommel voor stressgevoelige kwpn merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fleur_yen

Voeding zonder rommel voor stressgevoelige kwpn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 00:18

Beste bokkers,

Iets met bomen in bossen, ik ben het spoor even een beetje bijster. Voor mijn merrie ben ik op zoek naar een fijne brok of muesli, zonder rommel of gekke toevoegingen.
Om het plaatje iets completer te maken, het gaat in dit geval om een 9-jarige merrie, dressuurmatig rijd ik haar op wedstrijd L (met ongeveer 2x per maand wedstrijd), maar gaat het in de training toch echt meer richting M niveau, daarnaast zijn we sinds kort ons ook aan het richten op endurance, wedstrijden van 20-30 km, en train in dus ook regelmatig in het bos, soms korte rustige ritjes, maar ook intensievere ritten met veel tempo over een wat langere afstand. Mijn merrie is erg gevoelig, een enorme binnenvetter en gevoelig voor stress (bijvoorbeeld tijdens wedstrijden), kan dan ook heet worden. Maar over het algemeen is het geen kijkerig of rillerig paard en is ze in de omgang erg nuchter.

Momenteel staat ze zo'n 8u in de wei, geen enorm vette rijke weide, maar 't is ook niet arm te noemen. Qua brok krijgt ze van de stalhoudster 2x per dag zo'n 2 handen havens basis-sport brok en 3x per dag een pluk hooi. Zelf voer ik momenteel nog een kwart schep subli merriebrok bij en een half 10l emmertje luzerne van subli, daarnaast voer ik vitamine E van Pharmahorse bij (aanbevolen hoeveelheid) en glucosamine van Pharmahorse (iets minder dan de aanbevolen hoeveelheid, als onderhoud. Om de poeders te voeren gaat hier een scheutje zonnebloemolie overheen. Tenslotte voer ik zelf nog extra hooi bij, mooie droge grofstengelige baaltjes, afkomstig uit een natuurgebied, dit krijgt ze in een slowfeedernet, waar de dag daarna altijd nog wel een restje inzit, zo eet ze dus ruwvoer naar behoefte. Momenteel ziet ze er beter uit dan ooit, glanst ontzettend, is mooi vol, soepel in de spieren (een aanzienlijk verschil sinds ik met de supplementen van Pharmahorse ben begonnen) en heeft genoeg energie, wel zitten we nog met de stress die soms in de weg zit.
In de winters heeft ze de neiging om wat terug te vallen, vandaar ook de merriebrok icm, echter is dit (logischerwijs) afgelopen winter meegevallen vanwege het feit dat ik zelf nog m'n eigen ruwvoer gaf.

In principe momenteel dus weinig reden tot klagen, maar ik heb het idee dat merriebrok momenteel sowieso niet meer nodig is, en daarbij ruikt het gewoon zoet als ik boven m'n voerton hang, en dat staat me tegen. Ik ben dus op zoek naar iets wat ik kan geven aanvullend op dat beetje basisbrok, wat gedoseerde energie vrijgeeft, maar wel genoeg is voor de arbeid die ze verricht. Zelf heb ik uiteraard al wel veel gelezen en gezocht, ben ik al veel tegengekomen maar ik vind het onwijs lastig om een goede keuze te maken, en of ik nadat ik een keuze heb gemaakt door moet gaan met m'n supplementen etc etc etc (uiteraard is dat afhankelijk van het voer).

Klein lijstje met praktische eisen
- Prijs naar verhouding, een dure zak waar ik lang mee doe is prima, maar het moet voor mij als student zijnde nog enigszins binnen de perken blijven :o
- Verkrijgbaarheid, ik zit in de omgeving Utrechtse Heuvelrug, langer dan een halfuur wil ik er niet voor rijden, heb namelijk maar beperkt beschikking tot een auto, levering via internet is ook prima
- Hoe stom het ook klinkt, niet té ingewikkeld, liefst voer wat gewoon ergens te koop is, en niet via de DA moet.
- Bij voorkeur een compleet voer, evt aanvullen met luzerne is geen probleem, maar zelf helemaal samenstellen zie ik eerlijk gezegd niet zo zitten.

Wie weet geeft jullie advies mij meer duidelijkheid (of juist nog meer verwarring :D ), maar ik ben benieuwd of iemand er een mening over heeft ;)
Groetjes Fleur

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 00:40

troi

Re: Voeding zonder rommel voor stressgevoelige kwpn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 07:00

Ik geef horsefood omega 3 power mix. Is een sport muesli vooral op vetbasis en zeer laag in suiker. Hoog gevitaminiseerd. Mijn paard blijft er erg relaxed op.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 07:11

Mijne krijgt een vitamine supplement met lijnzaadslobber met een beetje lucerne 3x per week en voor de stress magnesium.
Verder een kaal weitje met strook begrazing.
Ik zou gewoon kijken of je die biks gewoon weg kan laten en dan geef je ipv lucerne.
Volgens mij kan dat best, mijne doen het uitstekend zonder.

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 07:21

mijten dressuurplus compleet voer en volgens vooervergelijk laag in de suikers, geeft langzame energie af.
sportpony met insuline gevoeligheid doet het er echt heel goed op.

je zonnebloemolie geeft ook nog extra energie en teveel energie kan ook stress veroorzaken dus ik zou eens kijken of je met wat minder energie toe kunt komen.

waarom geef je eigenlijk merriebrok, wij gaven dat alleen aan dragende merries.

als een merrie van nature snel heet wordt zou ik maar eens gaan uitproberen dat ze eerst haar eigen energie maar eens verbruikt ipv toegevoegde energie dmv krachtvoeders of andere toevoegingen.

ben je bang dat ze afvalt geeft je wat geweekte bietenpulp, goedkoop en gemakkelijk te geven en te verkrijgen, zit wel een beetje suiker is maar als ze veel beweging krijgt heeft ze ook die suikers nodig.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 08:23

Ik zou niets veranderen als je paard het er gewoon goed op doet :) Hooguit de merriebrok door een deel sportbrok vervangen als je merkt dat ze minder in haar energie komt te zitten. Alhoewel ik dat betwijfel met een paard met zo'n karakter, die lopen meestal toch wel.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 09:41

Kijk eens op www.voergezond.nl dat is voer zonder rommel, geloof dat er ook een verdeelpunt is in omgeving Utrecht!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:54

Ik zou ook niet veranderen als ze het er goed op doet.

Pianissimo zit vol met suiker, niet aan beginnen dus.

Als je echt laag in suiker wil kan je kijken naar Fiberforce of Care4life.
Maar of ze daar dan weer voldoende energie uit haalt?

Al eens gedacht aan puur vitaminen mineralen brokje te geven? Kijken hoe ze het daar op doet?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 11:03

Care4life zou ik niet doen,zijn toch wel berichten dat de paarden daar kijkerig van worden.
de dieetmix van subli dan?
zit best veel vitamines in,laag in suikers.
en kijk ander eens op de site van voervergelijk,daar kun je voeders met elkaar vergelijken en kijken wat het beste bij jouw dier past :j

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 11:42

ik zou eventueel ultimate bancer van D&H proberen ipv de merriebrok. Dit is eigenlijk een vitaminekorreltje (met biotine, MSM etc) dat op zichzelf gevoerd kan worden of om een rantsoen aan te vullen. Het zit niet echt laag in suikers, maar je hoort er ook zoveel niet van te voeren als een "gewoon" krachtvoeder.
Doorheen luzerne lijkt het me een goede aanvulling voor je basis brok. Eenmaal je langere afstanden zou doen en/of je paard heeft toch meer energie nodig kan je olie bijgeven.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:18

Wauw, klinkt alsof je het goed voor elkaar hebt met in elk geval het ruwvoer. En ook ik ben onder de indruk van de vitamine E van Pharmahorse, wat een goed spul he?

Ook snap ik goed dat je je merrie geen brok wil voeren waar je over twijfelt maar dat je wel iets wil waar wel alles in zit. Ik ben voor mijn twee paardjes uitgekomen op Vitalbix. Daar loopt momenteel ook een topic over. Het is een voer gebaserd op luzerne en cichorei, de suiker en zetmeel is samen 5,9%. Als je paard intensiever werkt kun je er wat meer van voeren, voeren gaat op gewicht. Een zak van 15 kilo kost 27,95 euro, met 1 IJslander en 1 shet (opgeteld gewicht denk ik ongeveer gelijk aan jouw merrie) doe ik 7 weken met 1 zak.

Als je interesse hebt heb ik denk ik ook nog wel een tip voor je voor een fijn iets wat je kunt toevoegen aan het voer voor je binnenvetter. Mijn eigen binnenvetter is er in elk geval wat meer uit-z'n-hoofd-en-in-de-wereld van geworden.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 21:23

Bedankt voor de snelle en behulpzame reacties! _O_ Veel stof tot nadenken, en weer veel om dingen om me nog verder in te verdiepen.

@ Ilaan, bedankt voor het reageren, de Cavalor pianissimo vind ik voor zover ik kan zien inderdaad nog vrij hoog in suikers/zetmeel zitten. En laag in eiwitten, terwijl eiwitten naar mijn idee toch wel nodig zijn voor spieropbouw?

@ Troi de horsefood was ik al tegengekomen tijdens mijn kleine research, sprak mij op zich wel aan inderdaad, 29% zetmeel is alleen vrij hoog toch? Ik ben er niet enorm thuis in, dus weet ik niet precies wat het precies doet (behalve dat het omgezet wordt in suikers als ik me niet vergis?) en in hoeverre dit nou 'slecht' is. Bij iets meer research kom ik heel veel voeders tegen die allemaal rond de 30% zetmeel zitten

@ Mirandafuego, magnesium tegen de stress heb ik inderdaad al naar zitten kijken, vind ik geen verkeerde optie, maar ik had het nog niet aangeschaft vanwege het feit dat ik dus sowieso wilde switchen qua voer ;) Vitamine supplement, is dat hetzelfde als een vitaminebrok? Het beetje biks wat ze van de staleigenaresse krijgt houd ik wel gewoon aan, vind het ook zo sneu als alle paarden gevoerd worden en de mijne dan niks krijgt. Evt gewoon stoppen met de merriebrok en niks vervangen is op zich nog te overwegen, maar dan zou ik dus wel een vitaminebrok moeten bijvoeren om aan voldoende voedingsstoffen te komen.

@ Florentine1, mijten heb ik me inderdaad ook al in verdiept, vond het een goed merk lijken inderdaad. Merriebrok ben ik gaan voeren omdat ze in de winter wat extra nodig had om op gewicht te blijven, dit werd bij door de voerleverancier aangeraden icm luzerne. Olie is naar mijn weten een langzame energiebron toch, dan lijkt me dat het stressige niet per se vanwege de olie is. Nou weet ik dat zonnebloemolie qua omega verhouding niet de beste optie is, maar ik gebruik het voornamelijk om m'n supplementen aan de brokken te kunnen plakken. Vind ik fijner werken dan met water mengen, dat overgebleven water blijft namelijk achter in de voerbak, en olie likt ze helemaal op. Ik heb het idee dat ik dan minder van m'n poedertjes verspil, 't is overigens echt een klein scheutje. De reden dat ik destijds voor de merriebrok boven de pulp ben gegaan is vanwege de weektijd, maar wanneer ze nu weer ooit invalt is er natuurlijk speeditbeet wat dat probleem alweer verhelpt ;)

@ Starbreeze, dat heb ik ook zitten denken, maar ik heb niet het idee dat dat wat ze nu krijgt nou echt gezond is, alleen die zoete geur van de subli is naar mijn idee al overbodig veel suiker en melasse. Wat naar mijn idee ook niet echt bevordelijk is voor m'n overgevoelige stresskipmiepje :') Maar ik heb er inderdaad geen enorme spoed bij, heb ook eerst rustig de overgang naar het weideseizoen afgewacht dat ze daar goed aan kon wennen, vandaar dat ik nu verder kijk naar wat ik aan het voer kan doen.

@ Caballos, healthy herbs heb ik ook al gezien en op de site rondgesnuffeld, het concept spreekt me erg aan. Ik vind alleen de hoeveelheid keus verwarrend :Y) Ik zou niet zo goed kunnen inschatten welke variant passend zou zijn voor Burana.

@ Dimple, qua verandering heb ik hierboven aan starbreeze uitgelegd waarom ik dat toch wil haha. Fiberforce ga ik even opzoeken, c4l heb ik inderdaad gelezen dat paarden daar juist stuiterig van kunnen worden, maar dat is een kwestie van uitproberen natuurlijk, in dat geval spreekt de happy summer mix van horsefood mij eigenlijk meer aan, en lijkt enigszins vergelijkbaar met c4l. En een simpele vitamine/mineralenbrok is inderdaad een optie, alleen heb ik het idee dat ze dan bij zware trainingen wel iets extra's nodig heeft? Dat zou wellicht opgevangen kunnen worden met luzerne dan.

@ Ellepel, dieetmix komt dan eigenlijk al vrij dicht in de buurt van een vitaminebrok, of sla ik de plank nu volledig mis. De site voervergelijk staat momenteel ongeveer bovenaan m'n meest bezochte sites :))

@ petitparis D&H is lastig te verkrijgen zie ik, zo op het eerste gezicht spreekt het wel aan, ga me er later nog wat verder in verdiepen.

@ Koper, dankejwel, ik doe erg m'n best in ieder geval! Ruwvoer geef ik momenteel helemaal niet zoveel van bij (hooguit 1 plak per dag), dus blijkbaar heeft ze wat dat momenteel niet enorm nodig, wel zorg ik dat er altijd genoeg in de slowfeeder zit zodat ze ten alle tijden iets te knabbelen heeft. Ik ben helemaal fan van pharmahorse inderdaad haha, enorm verschil met eerdere supplement dat ik gaf :j Ik heb even snel de site van vitalbix bekeken, en dat klinkt wel als iets wat mij aanspreekt, ga mij er is verder in verdiepen :j En ik heb best interesse in jou tip trouwens :)

Nogmaals bedankt voor alle reacties en info hier, ik ga me er eens rustig in verdiepen, en wat dingen vergelijken. Ik vind het echt ontzettend interessant allemaal, maar tegelijkertijd ook erg veel en verwarrend om een beetje een inzicht in alle waardes te krijgen, en beslissen wat nou goed is en wat niet, en waarom.

Nog een algemene vraag, hoe zit het precies met eiwitten, naar mijn idee zijn eiwitten gewoon nodig voor spieropbouw, maar sommige voeders die hier langskomen zijn juist weer laag in eiwitten. Ook omdat ze dan meer geschikt zijn voor sobere paarden natuurlijk, mijn merrie is nou niet een typisch sober paard (niet hb gevoelig en wordt ook niet bepaald dik van lucht), en lijkt het momenteel prima te doen op een vrij eiwitrijk dieet. Kunnen eiwitten ook invloed hebben op het temperament, of ligt dat echt aan de suikers?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:38

fleur_yen schreef:
@ Troi de horsefood was ik al tegengekomen tijdens mijn kleine research, sprak mij op zich wel aan inderdaad, 29% zetmeel is alleen vrij hoog toch? Ik ben er niet enorm thuis in, dus weet ik niet precies wat het precies doet (behalve dat het omgezet wordt in suikers als ik me niet vergis?) en in hoeverre dit nou 'slecht' is. Bij iets meer research kom ik heel veel voeders tegen die allemaal rond de 30% zetmeel zitten

Is nog vrij hoog in zetmeel idd, maar voor sportmuesli is het nog vrij laag, verder is suiker wel heel laag en het is hoog in olie en eiwit. Als je ook laag in zetmeel wilt zitten is de happy summer mix een optie. Mijn paard heeft echt calorien nodig en doet het hier heel goed op. Als je een dunnetje hebt moeten ze de calorien toch ergens weghalen natuurlijk en vaak hebben ze dan aan ruwvoer niet genoeg.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:48

Ik voer mijn paard ook Subli dieet mix bij (naast ruwvoer en een halfje basisbrok), aangevuld met Force (vitaminen), MSM voor herstel, EquiTurbo voor aminozuren (olie) en wat olie om het te mengen.

Mijn paard is ook zo een als die van jou, gevoelig op voer en looplustig en sensibel van karakter.

Zelf probeer ik nooit zoveel te rommelen aan het voer als het goed is, vandaar mijn eerdere advies :)

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 22:01

Al eens gekeken naar Rice & Shine, dit is een product op rijstbasis. Een totaal product, dus geen extra supplementen meer nodig.

Mijn ervaring kan ik nog niet delen, ik ben pas net aan het overschakelen naar dit product, maar ik hoor erg positieve verhalen erover.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 22:05

Je beschrijft mijn merrie bijna volledig ook rillerig en wordt niet dik van lucht. Ik geef mijn paard standaard Hartog Balance muesli 2x 1/3 schep per dag, magnesium en wat olie en in het "wedstrijdseizoen" (endurance kk/k1) krijgt ze per keer een kwart schep Enery Control van Pavo en uiteraard onbeperkt ruwvoer en in de zomer 8 tot 10u op de wei.
Als ze echt hard gewerkt heeft krijgt ze wat slobber van Havens.

Ze is niet zo rillerig meer als voorheen, toen kreeg ze lucerne bij en daar werd ze ritselig van.

Kun je aan je stalhoudster vragen of je evt bakjes klaar kan zetten met voer die zij dan geeft als ze de rest ook voert? Dan heb je daar volledig zelf de controle over.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 22:06

Ik heb mijn pony die gauw neurotisch wordt van krachtvoer op pavo energy control staan.
Dat gaat erg goed en daar zit ook extra magnesium in en geeft de energie geleidelijker vrij door een hoger oliegehalte.
Hij heeft genoeg looplust nu maar wordt niet oervervelend en chaotisch.
Het is wel gewoon brok dus mogelijk niet helemaal wat je zoekt, maar wel betaalbaar met 11.75 per 20 kg. :)

Care4life zou ik zeker niet doen.
Alle paarden die ik ken worden er knap fel van, bij deze paarden geen punt maar voor een kijkerig paard niet handig.
Pavo vital complete werd die van mij erg hyper van ondanks de lage dosis.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 22:28

fleur_yen schreef:
Nog een algemene vraag, hoe zit het precies met eiwitten, naar mijn idee zijn eiwitten gewoon nodig voor spieropbouw, maar sommige voeders die hier langskomen zijn juist weer laag in eiwitten. Ook omdat ze dan meer geschikt zijn voor sobere paarden natuurlijk, mijn merrie is nou niet een typisch sober paard (niet hb gevoelig en wordt ook niet bepaald dik van lucht), en lijkt het momenteel prima te doen op een vrij eiwitrijk dieet. Kunnen eiwitten ook invloed hebben op het temperament, of ligt dat echt aan de suikers?

Voer/ eten bestaat uit, proteïnen (eiwit) koolhydraten (suikers) vetten, vit. en mineralen. Eiwitten zijn nodig voor opbouw en behoudt van heel veel dingen, spieren botten etc. Als je uit gebreid antwoord wilt hoef je het alleen maar te Googlen. Momenteel zie je voor de dames die graag willen afvallen veel diëten met weinig koolhydraten ( geen brood, pasta's en aardappelen) en veel eiwitten.

Ik vind eiwitten dus een belangrijke voedingstof en net zoals bij de mens bevat het eten van onze paarden vaak te veel suikers. En zelfs meerdere soorten. Zetmeel, koolhydraten ( het is maar even hoe het genoemd wordt)
Laatst bijgewerkt door Alice13 op 02-06-15 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 22:30

TS ik zie dat je redelijk in de buurt woont, je bent welkom om de Vitalbix te komen kijken, ruiken en voelen.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 22:39

Daar heb je ook wel weer een punt troi, een dunnetje kan ik het nu (gelukkig) niet meer noemen, momenteel haalt ze qua kcal wel genoeg uit het gras voor een mooi figuurtje, maar dat is niet het hele jaar het geval natuurlijk.

Starbreeze, ik snap het helemaal hoor, ik wil ook een weloverwogen keuze maken nu, zodat ik hopelijk niet meer hoef te rommelen als ik eenmaal een keuze heb gemaakt. Uiteraard is het even afwachten hoe ze erop reageert, en blijkt het toch veel gerommel te zijn weet ik dat dit op zich wel werkt momenteel.

Renee16, die ken ik nog niet, ook nog nooit gehoor van rijst als basis, ga ik eens opzoeken :j Als je er zelf iets over te zeggen hebt van jou ervaring hoor ik het graag :D

Brighteyes, dat klinkt inderdaad wel vergelijkbaar qua paarden, enige is dat ik mijn paard niet echt als rillerig zie, maar meer gewoon ontzettend gevoelig. En bij teveel prikkels of stress blokkeert ze als het ware en kan onder het zadel dan alleen nog maar op d'r plek als een hertje galopperen.

Moonfish ik ben niet per se op zoek naar een muesli oid hoor, een 'simpele' brok is ook prima. Nou heeft Pavo in mijn ogen alleen een beetje een slechte reputatie, ik heb te vaak gehoord dat het rommel is, dus ik ben niet per se meteen enthousiast voor dat merk, maar ik zal voervergelijk nog is even raadplegen :j

Alice13 ik vraag het juist inderdaad vanwege het feit dat het voor mensen een belangrijk deel is van het rantsoen, dus ik kan me voorstellen dat dit voor paarden hetzelfde geldt, maar tegelijkertijd hoor je juist ook veel angst voor eiwitten, maar dat komt volgens mij meer voor bij koudbloeden. Nou reikt mijn kennis niet zo ver om de verschillen tussen mensen en paarden te weten qua spijsvertering en voedingsopname, vandaar dat ik het me dus afvroeg ;)

Koper ik woon inderdaad ook op 1.5 u vliegen van parijs :)) Maar ik ga je aanbod even onthouden! Voor nu heb ik al wel even heel wat huiswerk uit dit topic opgekregen, maar misschien dat wanneer ik wat verder ben in mijn zoektocht, ik wel op je aanbod in wil gaan. :j

Ik zoek vooral gewoon iets zonder al te veel onnodige chemische toevoegingen en alleen maar suikers voor snelle energie. Het hoeft ook niet 100% puur te zijn, zoals m'n supplementen zijn natuurlijk ook kunstmatig gemaakt en groeien niet kant en klaar aan een boom. Maar iets meer terug naar de basis mag wel, tegenwoordig zijn paarden natuurlijk totaal anders gebruikt en gefokt dan eeuwen geleden, maar het hele spijsverteringssysteem is niet in hetzelfde tempo mee geëvolueerd. Uiteraard vragen wij ook veel meer nu, maar daar probeer ik dus een beetje een balans in te vinden :)

suggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 22:56

Magic spirit veel verkooppunten in Nederland puur natuurlijk voer zonder toevoeging. 15.95 per baal
Kijk maar eens op www.magicspirit.nl

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 23:12

er zijn ook andere vitaminenkorrels verkrijgbaar van andere merken of mss zijn de luzernecobs van agrobs een leuk alternatief voor krachtvoer met veel zetmeel en suikers of de alpen gruenmash als tractatie na het rijden

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 10:08

Je kan overwegen voergezond te mailen en vragen om advies!

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 11:07

Dus je zoekt een voer met hoog eiwitten, magnesium en vit ?
Kijk dan ook eens naar pavo topsport muesli..

suiker 5
zetmeel 16.5

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 11:35

Hayster brokken kan ik aanbevelen!