waarheid en fabels van haver

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NatalieLot

waarheid en fabels van haver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 20:33

Ik vraag me ondertussen toch wel af wat nu de waarheid en fabels zijn bij haver voeren of voer waar haver in zit, worden de paarden hier echt zo heet van?

keona

Re: waarheid en fabels van haver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 20:38

Ik vind het onzin,in mijn situatie heb ik er geen last van mijn paarden staan 24/7 buiten dus kunnen hun ei kwijt.paarden op een box kunnen denk ik wel echt vervelend worden,maar zal niet voor ze allemaal gelden.
mijn paarden zouden alleen op hooi al vefvelend en onhandelbaar worden als je ze opsluit.

CxB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 20:42

Mijn pony reageert helemaal niet op haver maar ik ken pony's die met voer waar wat haver in zit toch wel heet worden ookal staan ze op de wei e.d, zal ook per paard verschillend zijn :)

nicolailover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 20:54

Heb 2 paarden en de een reageert er helemaal niet op, maar de andere wordt helemaal heet,schrikachtig en fel. Ze staan 24/7 buiten met schuilstal dus hij kan rennen wat hij wil, maar dat is ook wel een beetje het probleem. Als hij haver krijgt is hij zo druk dat hij overal van schrikt en hij alles spannend vind. Als hij iets ziet dat dood normaal voor hem is, zoals iemand die zijn/haar hond uitlaat, gaat hij helemaal uit het lint en blijft hij maar snuivend rennen met zijn staart omhoog. Hij stopt gewoon niet meer en graast amper. Je moet hem dan echt tegen zichzelf beschermen, want hij is zo lomp dat hij niet stopt voor iets dat in de weg staat. Wanneer hij geen haver krijgt is het de rust zelve en doet hij geen stap verkeerd.

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 20:59

Ik voer ook al jaren haren aan mijn pony, vorig jaar een jaar gestopt maar ik merk absoluut geen verschil. De twee paarden ook op haver en ook bij hun zie ik geen verschil.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 23:19

Ook ik merk geen enkel verschil met wel of geen haver.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 12:59

haver is het lichtst/snelst verteerbare graan dat in paardenvoeders gebruikt wordt, wat maakt dat het een paard voorziet van snel vrijkomende suikers en bijgevolg snelle energie.
Ik ga er vanuit dat het ene paard gevoeliger is voor suikers dan het andere. Ik heb een EV en die kan ontzettend heet worden, maar dit heeft weinig tot niks met het voer te maken, want ik geef altijd hetzelfde, hooguit wat meer of minder afhankelijk of ze veel of weinig geredfen wordt... En laatst 2 jaar is het zelfs havervrij en toch kan ze nog steeds link heet worden.
zo zal je een echt flegmatiek paard kilo's haver en ander krachtvoer kunnen voeren zonder dat het ooit een hete stuiterbal zal worden.

Ik heb ook pony's geweten die "heet" werden van haver, maar dit werden ze even goed van extra maïsvlokken. (bewerkt graan = zetmeelbom en bijgevolg suikersbron)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:03

Mijn paard wordt er serieus knetter heet van. Ik dacht ook dat het onzin was, maar ik had altijd muesli zonder haver, per ongeluk een keer een zak met haver gekocht onder het mom van hij krijg toch maar 250gr per dag.

Nou, na een week aan mijn paard gehangen te hebben (ja het werkt bij die van mij ook direct) kwam het vermoeden dat het misschien toch wel door de haver zou kunnen komen. Iedereen verklaarde me voor gek. Maar muesli zonder haver erin en toen deed ie weer normaal...

Het werkt alleen niet bij ieder paard zo. Mijn paard is sowieso al heel gevoelig op krachtvoer. Een kwart schepje meer of minder maakt de wereld uit.

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 19:08

Wat een verschillen. Ik heb eigenlijk nu de kruidenmuesli van havens gepakt en ik kwam er gister achter dat er haver in zat. Wegens blessure moet mijn merrie nu afentoe binnen staan omdat ze in het verband staat, ik heb nooit echt het gevoel gehad dat het daaraan ligt aangezien ze deze muesli al vaker heeft gehad en niet zo extreem reageerde. Dus vandaar mijn vraag ook eigenlijk of het echt aan de haver zou kunnen liggen. Vandaag mocht ze dan weer een halve dag naar buiten en was ze de rust zelve weer.

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 19:31

bellehorses schreef:
Ik voer ook al jaren haren aan mijn pony, vorig jaar een jaar gestopt maar ik merk absoluut geen verschil.

Nou dat zou ik dan weer niet doen :D

Maar zolang het dan maar geen wilde haren zijn, anders krijgt ie alsnog meer temperament :D

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 15:14

Whoknows schreef:
bellehorses schreef:
Ik voer ook al jaren haren aan mijn pony, vorig jaar een jaar gestopt maar ik merk absoluut geen verschil.

Nou dat zou ik dan weer niet doen :D

Maar zolang het dan maar geen wilde haren zijn, anders krijgt ie alsnog meer temperament :D

_O-
:')

Ik heb mn paard ook een tijdje haver gevoerd omdat ik iets meer pit wilde in het rijden. Ik had niet het idee dat het erg veel invloed om 'm had :+

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 15:24

Ik heb beide versies staan: mn ene paard kan ik alles voeren zonder dit aan zn gedrag te merken. Al gooi ik er kilo's haver in.
Mijn andere had ik flink aan de stuiter van een handje muesli met haver... Ik geloofde het eerst niet, maar heb het uitvoerig getest aangezien ik toch op zoek was naar het meest geschikte voer. Elke soort met haver stond hij als een idioot in de paddock en zonder haver is hij kalmer.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 15:25

Tegen mij werd gezegd als ze te heet worden moet je meer geven.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 15:28

marleen_usar schreef:
Tegen mij werd gezegd als ze te heet worden moet je meer geven.

En wat is de gedachte daarachter dan?
Ik moet er niet aan denken....hij ontplofte al bijna van een half schepje muesli met haver! Terwijl er met voer zonder haver niks aan de hand is. Ik denk dat het ene paard die energie gewoon beter aankan dan de ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 15:30

Wat gebeurt er als je paard te veel energie krijgt?

Annelore_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 15:53

Teveel voedingsstoffen (energie) wordt niet gebruikt of omgezet in vet.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 16:09

Annelore_t schreef:
Teveel voedingsstoffen (energie) wordt niet gebruikt of omgezet in vet.

hangt dus van het karakter van je paard af. Een zenuwachtig of uit zichzelf heel actief paard zal bij teveel energieopname makkelijker "zichzelf beweging geven" en gaan rennen, terwijl een rustig/flegmatiek paard rustig zal blijven en dus makkelijk vetreserves aanmaken.

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 17:45

Heeft het dan ook iets te maken met allergieën? Heb wel eens gehoort dat als een paard heet reageert op haver deze allergies is.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 17:57

Blijkbaar zou een bepaalde categorie paarden "allergisch" zijn van haver.

Hier door de jaren heen al heel wat paarden gehad (ook pensionpaarden), en regelmatig per vergissing haver gevoerd aan paarden die er volgens de eigenaars heet van werden. Mijn ervaring? Als de eigenaar niet weet dat het paard haver krijgt, reageert het paard er niet op, hier in ieder geval geen reactie gezien.

Latijnse naam van haver is avena sativa, zou juist zenuwsterkend zijn, maar na wat opzoekwerk blijkt er een deel sederend en een deel oppeppend te zijn, dus mss reageert de één meer op het één en de ander op het ander?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 20:04

@hwn, tijdens eens vakantie periode kon ik mijn paard gewoon niet aan. Ik hing er als een vlag aan. De pensionhouders waren op vakantie en het voeren was dus overgedragen. Ik dacht ik zal eens vragen hoeveel mijn paard eigenlijk krijgt, gewoon voor de zekerheid want ik begreep zijn onstuimige gedrag niet. Het antwoord was 1 kilo. Ik vroeg, per dag? Antwoord: Nee per keer!
Aha... Mijn paard kreeg toen gewoonlijk maar een halve kilo per keer :') Hij kreeg dus per ongeluk het dubbele van wat hij normaal at en zeker te weten dat ik dat dus merkte.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 20:12

@Starbreeze, was dat pure haver? Want ik heb het niet over de hoeveelheid voer, wel over dezelfde hoeveelheid voer die wel of geen haver bevat.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 20:28

Gewoon basisbrok in dat geval maar bij haver gebeurt dat ook, zie mijn eerdere post. Ik vond ook dat een beetje haver niet uit zou moeten maken. Maar mijn paard wordt er gewoon te energiek van als hij het krijgt. Misschien heeft het wel met zijn stofwisseling te maken? Geen idee. Met mijn fries had ik deze ervaring totaal niet. Kon je alles inkieperen.