Voeding voor mager, maar energierijke pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Doranne

Voeding voor mager, maar energierijke pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 07:45

Hallo,

Ik zit een beetje met een dilemma.
Ik heb hier een grote pony staan, waarbij sinds een paar weken de training terug is opgepakt.
We rijden haar nu gemiddeld 3-4x per week gereden, ongeveer een half uur tot drie kwartier.

Klein achtergrond verhaal. Mijn pony is altijd al aan de magere kant geweest, in haar eerste paar levensmaanden is ze verwaarloosd geweest waardoor ze altijd een mager ding is gebleven. in de winter hebben we haar eindelijk aan de ronde kant gekregen, maar eenmaal de trainingen weer begonnen, is ze meteen weer gaan afvallen. Ze is nu 7 jaar.

Ze ziet er goed uit, alleen je kan haar ribben tellen.
Ze heeft een mooie glans over haar vacht, begint mooi in haar spieren te komen en heeft energie voor 10. het enigste storende is dus die ribben.

Momenteel krijgt ze per dag:
3/4 kg mais vlokken
3/4 kg pavo 18+ muesli
1,5 kg slobber
een scheut maisolie

Verder staat ze 24/7 buiten in een paddock met onbeperkt ruwvoer.
Op de weide komt ze op dit moment niet, omdat hier aan gewerkt wordt. Binnen een week moet deze klaar zijn en dan komt er dagelijks ook nog weide bij.

Ik zoek dus iets waarin eigenlijk weinig energie zit, maar waar ze wel wat vet van op de ribben krijgt.
haar muesli moet ik niet verhogen, zodra ik dit doe, is het een bommetje die haar ei constant kwijt moet.
Bietenpulp is geen optie, dit eet ze absoluut niet.

ik zet straks een foto erbij van haar huidige toestand

Iemand tips?

denice

Re: Voeding voor mager, maar energierijke pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 07:48

Ik denk dat op de weide al gaat helpen, maar kun je ook niet een gedeelte kuil bij gaan voeren? Daar groeien die van mij goed op!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 07:53

Kijk eens goed naar het eiwitgehalte van de voeding, dat lijkt in dit lijstje vrij weinig.

Eiwit is het toverwoord om een paard te laten groeien, dat is langzame energie, geeft groei en spierpopbouw en maakt niet druk.
Suikers, waarvan vaak te veel in een paardendieet zit, is snelle energie, dat kan een voordeel zijn als ze in korte tijd een topprestatie moeten leveren, maar de meeste paarden hebben dit helemaal niet zoveel nodig en krijgen daar klachten door. Worden druk, krijgen jeuk of worden hoefbevangen.

Een voorbeeld van een goede eiwitbron is luzerne, maar daarbij moet je uitkijken dat je niet een variant koopt die met melasse extra smaak heeft gekregen. Melasse is niet anders dan suiker.
Verder zou je een opfokbrok kunnen geven, die is rijk aan eiwit en bevat minder suiker dan een sportbrok.

Verder natuurlijk echt onbeperkt ruwvoer en niet uit een slowfeeder. Slowfeeder is prima voor dikke paarden, maar magere paarden moeten echt onbeperkt kunnen door eten.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 08:02

Bij mais is het altijd een goed plan om ook luzerne te voeren, niet alleen omdat je in je dieet meer eiwit wilt, maar ook ivm de calcium/fosfor verhouding.

Mijn advies is dan ook om te beginnen met het bijvoeren van luzerne, zo'n 4 volle handen per dag, en dat is op te bouwen naar meer als nodig.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 08:10

En misschien senioren slobber geven ipv de gewone slobber.
Dat is ook een goede dikmaker.

Wormen enz heb je denk ik wel getest?
Of eventueel een bloedonderzoek of er nog ergens tekorten van zijn.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 08:10

Gewoon kijken of je meer vet en eiwit kunt toevoegen aan het dieet. Vet kan via olie, maar er komen ook steeds meer vetrijke en zetmeelarme krachtvoeding op de markt.

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 14:23

Je voert voer zoals slobber waar wel aardig wat koolhydraten inzitten. Je kunt beter naar een voer kijken met een hoger vetgehalte. Vet is veel efficiënter dan koolhydraten. In 1 gram vet zit meer energie dan in 1 gram koolhydraten omdat vet zonder water in het lichaam opgeslagen wordt. Hoe ik paarden het gezondst dikker krijg is zoveel mogelijk op een wei met een goede grasmat en dit aanvullen met kwaliteitsvol ruwvoer wanneer ze op stal aan. Qua krachtvoer kan ik je de sportmuesli van subli aanraden. Hier is het koolhydratengehalte wat lager en het vetgehalte juist wat hoger. Mijn schrale 3 jarige zit er in combinatie met veel weidegang en deze muesli super uit. 1,5 kg slobber zou ik je afraden, veels te veel!. Ze kauwen er niet op dus er komt geen speeksel vrij die de zure slobberbom vanuit de maag in de dunne darm komt waardoor je darmwand beschadigt en de opname van voer wordt belemmerd. De maïsolie zou ik vervangen door lijnzaadolie, ivm de geschiktere omega variant voor paarden. Het is een pony dus ik zou max 2 kilo krachtvoer adviseren anders werkt het averechts. Vet geeft langzamer energie vrij dus dan heb je ook minder last van uitspattingen. Mijn nrps e-pony (4 jaar) was schraal maar ba hele dag weidegang nu icm met 800 gr subli sportmuesli en 500 gr subli sportbrok plus een schep luzerne en scheut maïsolie super op gewicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 14:31

Ik zou haar ook een tijdje stil zetten en i.p.v rijden met haar wandelen, totdat ze weer op een redelijk gewicht is en je de spieren kunt gaan trainen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 20:33