Paard te zwaar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lelies

Paard te zwaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 13:37

Mijn paard is iets te zwaar en ik zou hem graag weer op gewicht laten komen, alleen weet ik niet goed hoe ik dit nu het beste aan kan pakken. Zowel hooi als biks ben ik al minder gaan voeren een maand geleden, maar dit doet weinig.
Hij loopt ongeveer vijf keer per week onder het zadel (dressuur, bos) en staat overdag van 8 tot 5 in een vrij rijke weide. Verder krijgt hij 's ochtends voordat hij naar buiten gaat een halve plak droog hooi en als hij binnen komt voor de avond en nacht in totaal nog een plak droog hooi. Hiernaast zowel 'sochtends als 's avonds een halve kilo basisbrok.
Hebben jullie ideeen wat ik nog kan doen in het kader van mijn paard wat kilo's verliezen?

Shirley

Re: Paard te zwaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 13:41

Is een graasmasker geen optie?

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 13:47

http://www.sanequi.com/nl/producten/non-obesitas.html

Paard van mijn vriendin Is met dit voer ruim 80 kilo afgevallen. Hij moest afvallen vanwege suikerziekte (inmiddels suikerziekte vrij) samen met de DA gekeken naar hoe veel voer hij hier van kreeg en hooi afmeten daarnaast iedere dag lopen.

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 13:53

Sowieso zou ik die kilo brok per dag afschaffen! heeft je paard helemaal niet nodig.. en inderdaad een graasmasker of je paard op de paddock ipv. het gras.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 13:53

Er is een centraal topic over paarden met overgewicht en ze laten afvallen. Daar worden heel veel tips en ervaringen gedeeld. Als je paard echt moet afvallen zou ik de brok vervangen voor vitaminekorrel en gras helemaal weglaten en vervangen door hooi en evt. stro. Duurtraining is ook belangrijk. En dan vallen ze van 2 uur flink doorstappen meer af dan van 5 keer per week half uurtje knallen in de bak.
Succes

het centrale topic [VS] Centraal topic voor paarden met overgewicht

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 13:55

Nooit op hooi gaan besparen. Hooi hoort imo onbeperkt gegeven worden. Laat eerst maar eens die kilo blok per dag weg. Die van mij loopt op het moment 5 à 6 keer per week op enkel weidegang en hooi. Gooi ik er nu brok in is hij ook zo weer te rond.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 13:57

Onze krijgen ook niet onbeperkt ruwvoer. Daar worden ze dik van, niet van biks. Je moet ruwvoer genoeg voeren, maar niet teveel. Net als krachtvoer, niet teveel. Net als extra's, niet teveel.

Als je hooi in een slowfeeder oid ophangt kan die er wel een nacht mee doen, maar hoef je niet bergen te voeren.
Bij ons krijgen ze gewoon een half ruifje kuil als ze in het land hebben gestaan en daar doen ze het prima op :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 14:04

Van brok worden ze niet dik idd! Dus 1 kilo per dag is nou niet direct wat mis mee.
Van dit gras worden ze wel met de dag dikker. Dus toch afzetten of minder in een volle wei... dan echt een paar uur en verder paddock en hooi.

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 14:08

Het hooi heeft hij echt genoeg, want hij laat er altijd nog wat van liggen. Of hij dikker wordt van de biks geloof ik niet, want er zit maar weinig in. Ik kan het wel iets omlaag halen natuurlijk. De boosdoener is het gras inderdaad. Uit de weide halen is geen optie, een graasmasker heb ik nooit gebruikt. Wellicht een goede optie ja. Mijn paard heeft trouwens geen fors overgewicht, maar hij is wel dikker geworden en dat valt op.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 14:09

Lelies schreef:
Het hooi heeft hij echt genoeg, want hij laat er altijd nog wat van liggen. Of hij dikker wordt van de biks geloof ik niet, want er zit maar weinig in. Ik kan het wel iets omlaag halen natuurlijk. De boosdoener is het gras inderdaad. Uit de weide halen is geen optie, een graasmasker heb ik nooit gebruikt. Wellicht een goede optie ja. Mijn paard heeft trouwens geen fors overgewicht, maar hij is wel dikker geworden en dat valt op.

Dan kun je dus iets minderen in het hooi! :j
En idd stukje land afzetten tot die kaal is, dan kun je het weer groter maken of verweiden natuurlijk.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 15:51