Hoeveel magnesium oxide voeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

just_amor

Hoeveel magnesium oxide voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 09:19

Om een resultaat van magnesium oxide ten op zichte van magnesium chelaat te zien zal je dus van de oxide varriant meer moeten geven.

Hoeveel gram per dag zou een Haflinger van zo'n 500 a 600 kg moeten krijgen?

Galexy

Re: Hoeveel magnesium oxide voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 21:54

Ik heb eerst 20gr gevoerd om te korten aan te vullen daarna terug gegaan naar 10gr. Een van de paarden vind het erg vies en als ik meer dan 10gr over zijn eten doe dan lust hij het ook niet meer. Ik ben benieuwd hoeveel anderen voeren.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 23:45

Dat is nou echt typisch zoiets wat ik mijn paardjes zelf zou laten inschatten. Dus emmer magnesium ophangen en dan zoeken ze maar uit hoeveel ze ervan nodig hebben. Dus net als met zout, zeewier, klei en dergelijke. Het hangt er en je pakt maar als je 't nodig hebt.

Heb nu een likblok met extra magnesium. Soms gebruiken ze daar héél veel van, en soms kijken ze er dagenlang niet naar. Paarden kunnen dat prima zelf reguleren.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 23:51

Even een quote met berekening uit het magnesium topic:
[VS] Magnesium gebruik, merken jullie verschil?

Citaat:
Paard heeft behoefte aan 0,015(basis)/0,030(werkend) gram magnesium per kilo lichaamsgewicht. Zie http://www.voervergelijk.nl/kennisbank/ ... -mineralen
Dan kan je uitrekenen hoeveel hij per dag zou moeten krijgen.

De magnesium van de Welkoop bevat 54,5% magnesium.
Mijn pony's wegen ongeveer 200 kilo per stuk -> 200 x 0,030 = 6 gram magnesium per dag. Dat betekent dus dat ik plusminus 14 gram moet voeren per dag om aan die behoefte te komen.

Voor jouw paard:
550kg x 0,03 = 16,5 gram magnesium per dag. Betekend dat je ongeveer het dubbele daarvan zou moeten voeren om aan de behoefte te voldoen. Tussen de 30 en 35 gram dus :) 5 x 6 a 7 gram = 30 tot 35 gram.

Voor jouw haflinger gaat dus ook de onderste berekening aardig op. Mits 'werkend'. En anders even zelf de aantallen aanpassen wat voor jou van toepassing is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 00:00

En min de magnesium die al in het ruwvoer en een eventueel aanvullend voer zit ;)

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 00:05

Maar wat je teveel geeft komt er toch gewoon weer uit?
Ik geef dagelijks een afgestreken eetlepel Icm 2 handjes pavo care4life en een scheut zonnebloem olie. Dan mengt het wat beter met het voer . Daar doet mijn kruising hafxfries het erg goed op :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 00:15

Nee, bij mijn weten moeten de verhoudingen magnesium-calcium-fosfor wel kloppen. Zomaar in het wilde weg een supplement geven is natuurlijk niet zo handig. Vitamines, mineralen en sporenelementen reageren allemaal op elkaar.

Voor zover ik weet dan.

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 23:51

Koper schreef:
Nee, bij mijn weten moeten de verhoudingen magnesium-calcium-fosfor wel kloppen. Zomaar in het wilde weg een supplement geven is natuurlijk niet zo handig. Vitamines, mineralen en sporenelementen reageren allemaal op elkaar.

Voor zover ik weet dan.

Daar ben ik ook mee eens. Te veel magnesium voeren zou betekenen dat er meer calcium (kalk) wordt uitgescheiden met de Mg in de urine. De lange termijn effecten van weten we nog niet. Dus wees voorzichtig met het over voeren van een mineral. Er is recente onderzoek over gedaan bij het voeren van een extra 10g Mg dat laat zien dat je een verandering in reactie tijd krijgt. In dit onderzoek zag ze dat je ook meer kalk in de urine.
Als jullie mijn commentaar op deze onderzoek wil lezen kan ik het hier plaatsen (is op een andere forum te vinden). Laat me weten.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 07:48

Maar ik denk niet dat een paard vrijwillig een hap mg op eet..vanwege de smaak

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 11:36

Ik zie hier inderdaad vaak eetlepels en grammen magnesiumoxide passeren. Zelf geef ik het ook aan mijn paard, maar altijd maar 2-3 weken en dan een week niet. Volgens mijn DA was een koffielepel per dag meer als voldoende. Bloedwaarden zijn niet alleszeggend, maar de magnesium waarden zijn ermee gestegen evenals de vit E waarden en mijn paard is soepeler. Dus ik neem aan dat het voldoende is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 12:23

karev schreef:
Maar ik denk niet dat een paard vrijwillig een hap mg op eet..vanwege de smaak

Paarden eten wel meer vieze dingen als de die dingen nodig hebben.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:04

petitparis schreef:
Ik zie hier inderdaad vaak eetlepels en grammen magnesiumoxide passeren. Zelf geef ik het ook aan mijn paard, maar altijd maar 2-3 weken en dan een week niet. Volgens mijn DA was een koffielepel per dag meer als voldoende. Bloedwaarden zijn niet alleszeggend, maar de magnesium waarden zijn ermee gestegen evenals de vit E waarden en mijn paard is soepeler. Dus ik neem aan dat het voldoende is.

Zijn de waardes van vitamine E in het bloed gestegen door extra magnesium bij te voeren, begrijp ik dat goed ? Of ?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:59

ja, niet spectaculair, maar volgens mijn DA verbetert de opname als er geen magnesiumtekort is.
Vind het persoonlijk ook maar een vage uitleg. Maar het echte resultaat is dat mijn paard minder stijf/sneller soepel aanvoelt in het werk met extra magnesium, ook al lijkt het een kleine hoeveelheid.

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 14:57

Weet iemand hier ook of magnesiumoxide ook wordt opgenomen als je het in her drinkwater doet?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 16:56

het gaat niet oplossen in drinkwater, dus je paard gaat het amper binnenkrijgen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 17:04

Een vraagje aan degenen hier die wetenschappelijk onderlegd zijn :o magnesiumoxide is dus niet oplosbaar in water ? Dus kan het wel kloppen dat er maar heel weinig van door het lichaam kan worden opgenomen ? Net zoals bij vitaminen en co moet het ofwel vetoplosbaar ofwel wateroplosbaar zijn om goed opgenomen te kunnen worden...of heb ik het helemaal mis ? :+

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 19:07

Ik dacht dat magnesiumoxide wel wateroplosbaar was. Vandaar ook mijn idee om het door het drnkwater te doen. Jammerrrrrrrrrr.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 19:17

nee, nagenoeg niet oplosbaar in water, MAAR in het zure maagmilieu verandert de oplosbaarheid wel tov drinkwater.
Maar algemeen genomen is magnesiumoxide niet de efficiëntste vorm qua opneembaarheid, maar wel heel stabiel. daarom dat het ook vrij goedkoop is. De chloride vorm is zo goed oplosbaar dat het ook water uit de lucht aantrekt en "verwaterd".

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 14:55

Ah bedankt ! Weer wat geleerd ! :o

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 15:05

ik geef mijn paard al 5 jr Magn Gries eerst via de DA en al jaren koop ik het zelf [ is veel goedkoper :+ ] en hij krijgt een eetlepel per dag verdeeld over 2 voerbeurten
nu blijft zijn magn op peil zodra ik stop zakt het gelijk