Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vlinder2009

Berichten: 180
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 16:43

Dit is mijn stomer:

Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88821
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 16:47

En je mag niet een heel klein stukje uit het deksel halen ??

ElCid

Berichten: 9244
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 16:50

dammetje schreef:
Dierenarts adviseerde het hooi uren te weken, maar gezien de cijfers van bacteriekolonies begin ik daar niet meer aan.

Verder voer ik wel kruiden, Pavo Care4 live. Zou idd ook een oorzaak kunnen zijn.


Uren weken is inderdaad de manier om hele kolonies bacteriën te kweken ;) , goed spoelen en uit laten lekken is beter.
Ik ben geen fan van PAVO, is allesbehalve `schoon` voer, een bacterie daarin en je bent weer terug bij af.

Een aantal pagina´s terug staan foto´s van onze stomer, gewoon een grote plastic bak ( geschikt voor voedsel) met deksel. Via een gaat en koperen pijp onderin komt de stoom binnen. Isolatie hebben we gedaan d.m.v. dubbele wanden er in maken. Bak via MP ( staan daar volop nieuw te koop), behang-afstomer van Black en Decker.

Hier nog eens de foto's:



Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door ElCid op 25-08-16 16:56, in het totaal 5 keer bewerkt

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 16:50

Of een gaatje in de bodem waar de slang naar binnen gaat?

DubbelFun

Berichten: 88821
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 17:04

Dat zou de meest handige plek zijn, maar dan zit je altijd met een 'lekke' bak, terwijl een driehoekje uit het deksel niets af doet aan het gebruik.

Vlinder2009

Berichten: 180
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 17:18

nee, daar heb je idd gelijk in DubbelDun, maar ik geloof niet dat ik hem zover krijg. Soms is er niets met hem te beginnen ;(
Voordeel van de container is dat ik hem zo ergens anders naar toe rijd. Ik zet hem zo in een hoekje op het erf als we 's winters weer kuil voeren.

Vlinder2009

Berichten: 180
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 17:23

ElCid, mooi ding, kwam me bekend voor :o Had je er al eens een privéberichtje over gestuurd zie ik. Vervolgens ben ik toen met een kliko gaan experimenteren :)

DubbelFun

Berichten: 88821
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 17:36

Als je dat driehoekje bewaard kun je het er met een stukje ductape achterlangs ook zo weer inplakken, desnoods met een beetje plastiklijm nog vastzetten ;)

Vlinder2009

Berichten: 180
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 18:18

:j :P
DubbelDun schreef:
Als je dat driehoekje bewaard kun je het er met een stukje ductape achterlangs ook zo weer inplakken, desnoods met een beetje plastiklijm nog vastzetten ;)

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 18:38

Ik zou een gaatje onderin maken, warme lucht of stoom stijgt op dus als je het er langs de bovenkant in doet komt het er gewoon langs de kier weer uit.

Vlinder2009

Berichten: 180
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 08:54

Inmiddels gemeten, onder de kier komt ie soms tot 70 graden, maar heeft duidelijk meer tijd nodig. De rest haalt die temperatuur makkelijk. Kan natuurlijk ook heel goed zijn dat hooi er wel droger uit komt omdat het vocht weg kan. Ik ga dus op zoek naar een gesloten oplossing. Dank voor het meedenken en de uileg allemaal :)

ElCid

Berichten: 9244
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 12:09

Als de temperatuur niet boven de 70 graden uitkomt heeft het stomen niet zoveel zin, sterker nog de meeste schimmels en bacteriën gedijen uitstekend bij temperaturen tot 60 graden en sommigen zelfs daarboven nog, dat zou dus puur averechts kunnen werken als je temperatuur maar tot 60 graden komt! Onze bak is helemaal gesloten, temperatuur komt tussen 75 en 85 graden en het hooi is alleen aan de bovenkant licht vochtig, door het neerslaan van de stoom; echt "nat' wordt het dus niet. Stomen doe je niet alleen om het hooi licht vochtig te maken, maar om bacteriën en schimmels te doden, als je het echt "nat" wil hebben zal je moeten spoelen. Sterker nog, wij husselen het hooi meteen na het stomen goed door zodat het z.s.m. weer droogt; vocht en warmte zorgt nl. weer voor bacterie groei en dat wil je dus niet! Het hooi uit de stomer moet ook binnen ca. 20 uur opgevoerd worden, ook weer i.v.m. bacterie groei!
Stomen is een prima oplossing om je hooi smakelijker te maken voor de paarden en allerlei ongewilde organismen te doden.Maar bij te lang, vochtig, laten liggen werkt het dus compleet averechts.

Toelichting bij de Haygain, die het overigens over 80 graden hebben dat is een zeer veilige temperatuur omdat zoveel te hoger de temperatuur zoveel te meer schimmels en met name ook de sporen gedood worden, juist die sporen blijven onder de 70% in leven en gaan na afkoeling weer groeien. https://www.haygain.co.uk/pages/instructions Bij 70% ben je min of meer aan het pasteuriseren en doodt je veel bacteriën, bij 100% doodt je alle bacteriën maar veranderd ook de smaak...........

Dit is ook wel erg interessant; ook onderzoek naar kuil/ voordroog ( = haylage) en de explosieve groei van schimmel en bacteriën als het 4 dagen open is: https://www.haygain.co.uk/pages/research

Citaat:
An increase of 64% TVC (bacteria) and 75% mould concentrations was found in haylage open and left for 4 days. Steaming haylage in the HG600 significantly reduced microbial growth, even after 4 days of being left open.


Dit gaat weliswaar over was temperaturen maar geeft toch een aardige indicatie: http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... t_id=15405

Citaat:
Door voedsel te verhitten worden micro-organismen gedood. Micro-organismen beginnen vanaf 65°C af te sterven. Een kerntemperatuur van 75°C of warmer bij het bereiden van voedsel kunt u als veilig beschouwen
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... JH-B66SRRQ

Vlinder2009

Berichten: 180
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 14:01

Thanks ElCid! Interessant. Een professionele hooistomer is mij te duur, maar ik ga zeker op zoek naar een beter en geslotener alternatief.
Overigens heb ik ook 85 graden gemeten in het hooi, dus warm wordt ie wel. De kier is het probleem.
Ik merk wel dat als het hooi net gestoomd is, ze er echt op aanvallen, maar na een uur of 4 vinden ze het lang zo lekker niet meer.

ElCid

Berichten: 9244
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 15:51

Die Haygain is belachelijk duur, er zijn ook goedkopere alternatieven : http://www.happyhorseproducts.ca/index.asp?mid=5 maar die kost nog bijna $900,- ( en zal hier dus nog duurder zijn!).

Die van ons lijkt daar overigens sprekend op en kost minder dan de helft........een beetje handigheid en klaar. Als je hooi in jouw bak die hoge temperatuur bereikt is het prima!

Misschien een aparte, losse deksel maken van een stuk plastic die goed sluit, de slang door een rubber ventiel laten lopen, dan heb je nauwelijks meer verlies van stoom.

Vlinder2009

Berichten: 180
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 21:42

Ja, ik ga kijken voor wat groters denk ik, waar ik iets van vier plakken in kan doen, of liefst nog meer. Dan hoef ik niet zo vaak meer te stomen

DubbelFun

Berichten: 88821
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 21:46

@dammetje: maak je de plakken helemaal los of trek je ze iets uit elkaar ??

lalala_20

Berichten: 129
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 22:03

dammetje schreef:
Jotoma schreef:
Ik denk dat je er maar op 1 manier achter gaat komen.
Je geeft aan dat het weel heet wordt, maar belangrijkste is dat het er licht vochtig uit komt.

Wat ik zelf deed bij mijn paard is het hooi in een net en dan in een speciekuip met water 5 min weken. Eruit trekken, weken en voeren. Dan krijg je ook geen natte handen.

Is paardenkuil nog een optie? Daar staat mijn paard nu op + in een buitenstal en nu hoeven we het niet te weken.


Hooi is na stomen wel licht vochtig inderdaad.
Onderdompelen in water met een net heb ik ook wel gedaan, maar die dingen zijn dan voor mij te zwaar om er uit te trekken. Normaal krijgen ze kuil, als onze koeien thuis staan. Maar die zijn nu op de wei elders, dus zomers voer ik tijdelijk hooi.


Ik dompel het hooi (zonder net) plak voor plak onder in een speciekuip met water, laat het +/- 30 seconden weken en dan is de hele plak goed nat. Ik haal het eruit met een soort mestvork, dus mijn handen worden niet nat. En 1 plak per keer is nog goed te tillen, dus niet te zwaar :)

Vlinder2009

Berichten: 180
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 21:49

@dubbeldun, ik doe de plakken er afzonderlijk in maar haal ze niet uit elkaar. Dat zal misschien wel beter gaan, maar geeft weer meer troep.
@ lala20, met een mestvork er uit halen is idd een goed idee. Ik doe het ook alleen onderdompelen zodat alles nat is. Maar ververs jij het water niet per plak?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 22:09

dammetje schreef:
Maar ververs jij het water niet per plak?

Wij maken het hooi nat; voor een hooistomer moet ik nog even langer nadenken en moeten onze paarden wat minder gaan eten dan 60-70 kg per dag (vorige winter). We gebruiken nu een lager gemaakt IBC-vat gooien daar voor ruim de helft water in (ik gok 300 L?) en doen daar 3 dagen mee. Daarna is het vies en ruikt het nogal twijfelachtig. Momenteel voeren we maar weinig hooi bij en is het laagje water in de bak minder, maar verversen we 'm wel eerder.

ElCid

Berichten: 9244
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 08:53


DubbelFun

Berichten: 88821
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 09:31

Ik zou het ook geen 3 dagen durven gebruiken, hooguit 1 dag en afhankelijk van de troep die uit hooi kan komen soms maar 1x.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 11:18

Oeh, interessante artikeltjes, bedankt!

Met het warme weer van de afgelopen dagen was het twee dagen; 's middags en dan volgende ochtend gebruiken, daarna weggooien. We snuffelen wel even voordat we er nieuw hooi ingooien hoor. Bij twijfel gaat het sowieso weg, ook na 1 dag al.

Foetsji
Berichten: 196
Geregistreerd: 16-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 22:42

ElCid schreef:
Als het puur om stof gaat dan is stomen redelijk zinloos, dan kan je beter goed nat maken, stomen kost dan alleen maar een hoop stroom ;)! Wij zijn erg huiverig voor kuil/ voordroog, te vaak slecht spul gezien met de schimmel er in. Als je aan goed voordroog voor paarden kan komen kan het voor jouw paard dan mogelijk een optie zijn, jammer genoeg is dat erg moeilijk te vinden.
Ik heb ooit in het Westen des lands hele mooie kleine baaltjes paarden voordroog hooi gevonden, bijna droog, geheel stofvrij en lang van stengel. Voor 1 paard (?) zijn grote balen voordroog ( ik zeg speciaal geen kuil omdat ik daar toch echt het donkerbruine, slappe, stinkende spul voor koeien onder versta :o ) vaak te groot met als gevolg schimmelvorming en mogelijk dan toch uiteindelijk een allergie of erger daarvoor.
Veel van het Nederlandse hooi is niet echt geschikt voor paarden, teveel bemest, teveel eiwit, teveel fructaan, te kort van stengel, te zacht, te kort gedroogd, etc. Gelukkig hebben wij een paar adresjes waar we kurkdroog, langstengelig, hooi kunnen krijgen, vrijwel zonder raaigras.

Omdat die van ons puur allergisch is voor schimmels, ging ik daar meteen van uit :o , die kan je bijv. hooi geven waar wel wat stof in zit en daar reageert hij niet op, zo zie je maar! :j


Er zijn uitstekende baaltjes voordroog te koop. Worden thuis geleverd alles zeer lang stengeling, constante kwaliteit. Wel wat duur maar zeer goed. Speciaal voor paarden. In Belgie heel makkelijk te vinden.

Een calculatie gemaakt met de Haygain versus weken en het water en energie verbruik van de Haygain is voor ons goedkoper dan spoelen in ruim water. Heel verrassende uitkomst vonden wij. Lang gewtijfeld om er zelf een te maken maar toch gekozen voor de Haygain. Geen zin in gedoe of gepruts wat achteraf toch maar half blijkt te werken. Daarnaast was het hele verbruik van water en stroom ook een doorslag. Als je zelf wat maakt moet je maar weer afwachten wat het verbruik wordt. Dan kan goedkoop ook heel duur uitpakken op de lange termijn. Ook wil ik geen risico nemen met brand lekkages etc.

DubbelFun

Berichten: 88821
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 09:30

Foetsji schreef:
Een calculatie gemaakt met de Haygain versus weken en het water en energie verbruik van de Haygain is voor ons goedkoper dan spoelen in ruim water. Heel verrassende uitkomst vonden wij.

Ik ben benieuwd naar dat rekensommetje, want als ik de kosten vergelijk van 1000 liter water voor 2,50*1 en een uur stroom voor ong 1 euro*2 dan lijkt me dat niet ten gunste van een hooistomer uit komen.

*1 ik verbruik 10 liter water per voerbeurt voor natmaken
*2 dit verbruikt de 'halve' Haygain van mijn buuf per stoombeurt

ElCid

Berichten: 9244
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 10:07

DubbelDun schreef:
Foetsji schreef:
Een calculatie gemaakt met de Haygain versus weken en het water en energie verbruik van de Haygain is voor ons goedkoper dan spoelen in ruim water. Heel verrassende uitkomst vonden wij.

Ik ben benieuwd naar dat rekensommetje, want als ik de kosten vergelijk van 1000 liter water voor 2,50*1 en een uur stroom voor ong 1 euro*2 dan lijkt me dat niet ten gunste van een hooistomer uit komen.

*1 ik verbruik 10 liter water per voerbeurt voor natmaken
*2 dit verbruikt de 'halve' Haygain van mijn buuf per stoombeurt


+ de aanschafkosten van de Haygain, ca. 2000,- ......
Overigens kan zelfgemaakt net zo goed werken, zeker als de gene die dat heeft gemaakt werktuigbouw kundige is..........qua water en stroomverbruik zal zelfgemaakt ook niet anders zijn dan dat peperdure apparaat. Of krijg je korting op stroom en water als je een Haygain koopt ;)