Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vlinder2009

Berichten: 180
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 21:55

mmmm, volgens mij heb ik niet van die handige paarden :(
Heb ook een net met 3 cm mazen. Maak ook beginnetjes. Maar op den duur trekken ze daar geen ander hooi met mee, en vervolgens worden het zeldzame sprietjes. Op die manier krijgen ze niet genoeg.
Misschien dat het in een hangend hooinet wel gaat hoor. Kan ik ook nog eens proberen.

Japeloup

Berichten: 1717
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Nieuw Balinge

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 12:34

Na het lezen van wat berichten over de tijd van het stomen, dacht ik, misschien kan het wel korter.
Maar nee paard is duidelijk. Heb 2 keer korter gestoomd en mevrouw hoest gelijk weer. Dus laat m'n apparaat in totaal weer 1,5 uur aan staan.

Vlinder2009

Berichten: 180
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 22:07

snap ik Japeloup, beter het zekere voor het onzekere nemen.

Hooistomer werkt inmiddels goed. Deksel ook geïsoleerd en nu komt hij op 97 graden. Kan het ook té warm worden ? ;)

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 10:18

dammetje schreef:
snap ik Japeloup, beter het zekere voor het onzekere nemen.

Hooistomer werkt inmiddels goed. Deksel ook geïsoleerd en nu komt hij op 97 graden. Kan het ook té warm worden ? ;)


Dan wordt je hooi bijna gekookt..........zou ten koste van de voedingswaarde kunnen gaan omdat dan ook vitaminen en mineralen ( die in goed hooi zouden moeten zitten) kapot gaan. Ook kan bij dergelijke (te) hoge temperaturen de structuur veranderen; kijk maar wat er gebeurt als je groenten kookt. Ik zou dus proberen om dan korter te stomen/ te stoppen met stomen voordat de temperatuur zo hoog komt of de isolatie uit de deksel halen :o
Bij stomen rond de 70/ 80 graden veranderd de structuur al en neemt de voedingswaarde al iets af dus bij een hogere temperatuur zal dat alleen maar toenemen.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 10:46

Japeloup, kan zeker dat jouw paard het echt nodig heeft het langer stomen, hier stoom ik ook ongeveer 1,5 uur dit om ook zeker alle mijten te doden die in het hooi/stro zitten.

Japeloup

Berichten: 1717
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Nieuw Balinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 15:40

Ik snap dat als je te lang of met een te hoge temp stoomt het de kwaliteit niet ten goede komt.
Ga dus een kijken of ik iets anders kan veranderen zonder dat mevrouw gaat hoesten. Want dat is voor mij nu wel het belangrijkste.
Overigens het enige optische verschil wat er is voor en na stomen is dat m'n hooi zachter voelt, heeft nog wel structuur hoor!

Efri

Berichten: 159
Geregistreerd: 03-06-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 19:01

Afbeelding
Heee mensen,

Volg dit topic eigenlijk al een jaar ofzo. En heb er nu zelf ook een gebouwd en het werkt echt super. Zelf heb ik nog een goed naar de haygainets gekeken en vond ik het principe van de staven door het hooi heel goed. :)

Naja bij deze het resultaat! Ben er zelf echt heel erg tevreden over. Mijn paard met stof allergie vind het heerlijk en het is veel eenvoudiger dan weken.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 13:48

Efri schreef:
[ [url=m/CsqkZC.jpg]Afbeelding[/url] ]
Heee mensen,

Volg dit topic eigenlijk al een jaar ofzo. En heb er nu zelf ook een gebouwd en het werkt echt super. Zelf heb ik nog een goed naar de haygainets gekeken en vond ik het principe van de staven door het hooi heel goed. :)

Naja bij deze het resultaat! Ben er zelf echt heel erg tevreden over. Mijn paard met stof allergie vind het heerlijk en het is veel eenvoudiger dan weken.


Goed zeg! Hoe heb je dit gedaan? Heb je dit zelf op maat gezaagd en gesoldeerd of gelast?

Hoe is het nu je het iets langer gebruikt hebt? Nog tevreden?

Omdat ik ook stro voer naast het hooi (ivm te dik worden) zou ik dat ook willen stomen. Ik maak nu alles alles al een jaar lang nat. Stoomt iemand van jullie wel eens het stro?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 12:00

Vraagje: zou een stoomcleaner net zo goed of wellicht beter werken dan een behangstomer?

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 12:21

Moet je kijken naar het vermogen :)

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 13:23

DubbelDun schreef:
Moet je kijken naar het vermogen :)


Zegt het wattage ook iets over 'bar'? Dus de druk waarmee de stoom eruit komt?
Ik zit me wild te zoeken maar vindt weinig terug

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 13:25

Het wattage zegt zeker iets over de druk die het apparaat kan voortbrengen en bij zelfbouw hooistomers 'hoe hoger hoe beter'.

Efri

Berichten: 159
Geregistreerd: 03-06-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 18:06

Ninx schreef:
Efri schreef:
[ [url=m/CsqkZC.jpg]Afbeelding[/url] ]
Heee mensen,

Volg dit topic eigenlijk al een jaar ofzo. En heb er nu zelf ook een gebouwd en het werkt echt super. Zelf heb ik nog een goed naar de haygainets gekeken en vond ik het principe van de staven door het hooi heel goed. :)

Naja bij deze het resultaat! Ben er zelf echt heel erg tevreden over. Mijn paard met stof allergie vind het heerlijk en het is veel eenvoudiger dan weken.


Goed zeg! Hoe heb je dit gedaan? Heb je dit zelf op maat gezaagd en gesoldeerd of gelast?

Hoe is het nu je het iets langer gebruikt hebt? Nog tevreden?

Omdat ik ook stro voer naast het hooi (ivm te dik worden) zou ik dat ook willen stomen. Ik maak nu alles alles al een jaar lang nat. Stoomt iemand van jullie wel eens het stro?


Wow, sorry ik ben echt al een tijd niet meer op bokt geweest!
Naja, eigenlijk heeft mijn handige vader het in elkaar gezet en bedacht na aanleiding van dit topic :)

Jep gezaagd en vervolgens aan elkaar gesoldeerd ^^
Was even passen en meten en in die ton kruipen om het te bevestigen maar verder ging het prima.
&Jep ben er na al die tijd nog steeds zeer tevreden mee! Paard hoest helemaal niet meer en heb hem ondertussen ook al voor anderen gemaakt die tevens goede ervaringen hebben; een gat in de markt? ;p

Over het stro stomen; daar ben ik ook nog wel benieuwd naar hoe dat zit :)

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 18:17

Stro stomen is toch hetzelfde als hooi stomen...
Omdat stro meestal erg grof is zal de stoom snel door het spul trekken óf het moet héél erg vast gebaald/geperst zijn. Maar dat geldt voor hooi ook :)

Efri

Berichten: 159
Geregistreerd: 03-06-06
Woonplaats: Limburg

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 18:23

makes sense~ ga ik dat nog eens proberen :)

_Patrick_
Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-04-07

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 20:32

Ik meld me hier ook eens...veel info al gelezen.
Ik wil ook een hooistomer gaan maken, dan met een palletbox ivm voor 2 paarden te stomen.

Wat zijn goede krachtige behangstomers? Die je kunt gebruiken in een palletbox?

Efri

Berichten: 159
Geregistreerd: 03-06-06
Woonplaats: Limburg

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 23:57

Persoonlijk heb ik een Black&Decker; 2400 watt geloof ik c:
Imo de beste/sterkste voordat je de stomers hebt die bij bedrijven worden gebruikt etc (daar heb ik dan ook weer niet zoveel kaas van gegeten helaas)

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 09:57

Wij hebben ook de Black en Decker; die werkt prima en betrouwbaar.

_Patrick_
Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-04-07

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 11:27

Bedankt voor jullie reactie!
Nu nog op zoek naar een bak voor een leuke prijs...
Stoomapparaat is zo besteld

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 11:55

Bak ook :D Alleen komen ze dan vaak niet goedkoop :D

Overigens 'stoom' ik al weer een tijdje gewoon in de kliko met een waterkoker heet water er over en dan 10 minuten laten staan.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 14:05

_Patrick_ schreef:
Bedankt voor jullie reactie!
Nu nog op zoek naar een bak voor een leuke prijs...
Stoomapparaat is zo besteld


Palletbox/ bak zijn ook 2e hands te krijgen. Let wel op dat het kunststof bestand is tegen hoge temperaturen en veilig is voor levensmiddelen! Je wil geen oplosmiddelen van het kunststof in je hooi........

_Patrick_
Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-04-07

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 16:59

2e hands met deksel is nog niet eenvoudig denk ik...
Daar had ik idd ook al naar gekeken dat ze voor levensmiddelen geschikt zijn, bedankt voor de tip!

Vlinder2009

Berichten: 180
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 20:08

Ik heb bij Hulkenberg een palletbox gekocht met deksel. Kostte geloof ik rond de 300 euro. Best veel, maar als je het vergelijkt met een echte, is het een stuk goedkoper. En als je zo'n box niet gebruikt als hooistomer kun je hem altijd nog voor wat anders gebruiken. Wij hebben hem nog wel geïsoleerd, zonder trokken de wanden en het deksel iets krom.
Momenteel heb ik hem vanwege ruimtegebrek niet in gebruik en week ik mijn hooi weer. Gelukkig kan in zomers stomen.

ElmyrahJarig
Berichten: 1
Geregistreerd: 28-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 20:09

Mijn pony krijgt ook nat hooi, is doe het in een hooinet hang dit boven een speciekuip, spuit t nat , laat t uitdruppen en hang het in haar box. Komen geen natte handen aan te pas.
En sindsdien hoest ze niet meer ( was toen we hier mee begonnen heel erg, prednison en medic voor de luchtwegen gehad)

_Patrick_
Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 20:51

Vlinder2009 schreef:
Ik heb bij Hulkenberg een palletbox gekocht met deksel. Kostte geloof ik rond de 300 euro. Best veel, maar als je het vergelijkt met een echte, is het een stuk goedkoper. En als je zo'n box niet gebruikt als hooistomer kun je hem altijd nog voor wat anders gebruiken. Wij hebben hem nog wel geïsoleerd, zonder trokken de wanden en het deksel iets krom.
Momenteel heb ik hem vanwege ruimtegebrek niet in gebruik en week ik mijn hooi weer. Gelukkig kan in zomers stomen.


Welke box hebben jullie?
Heb op die site ook gekeken.
Niet handig als de boel krom trekt, wil liefst niet nog een ombouw hoeven te bouwen om de boel recht te houden.

Heb verschillende bedrijven om info gevraagd wbt palletboxen en deksels.