Wat bijvoeren bij 24/7 wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bzoem

Wat bijvoeren bij 24/7 wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 08:44

Hallo!

Morgen komt ons nieuwe paard eindelijk!
Ze is van augustus 2011, kwpn.
Nu staat ze overdag op de wei en de rest op stal. Werd 3 a 4x per week kort mee getraind.
Staat nu op 1/2 kilo (wat precies weet ik niet) per voerbeurt en gewoon kuil.

Bij ons gaat ze zolang het weideseizoen duurt het land op in een kudde.
Ze gaat dus volledig van het kuil en krachtvoer af.
Ik ben alleen zo bang dat de overgang te groot is of dat ze tekorten oploopt.
Qua beweging gaat ze nog steeds zo'n 3x per week getraind worden, alleen minder intensief met rijden.
De bedoeling is wel om haar conditie en spieropbouw te vergroten, met grondwerk, longe, wandelen en zo nu en dan onder het zadel.
Pas in het voorjaar wil ik haar zelf oppakken en intensiever gaan rijden.

Wat kan ik haar het beste bijvoeren?
Ik zat zelf te denken aan een muesli die ze dan krijgt op dagen dat ze ook gewerkt heeft.
Maar welke? Hoeveel? Ik zie door alle bomen het bos niet meer.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 08:50

HOOI! De bacterieën in de darmen hebben stugge vezels nodig. Gras is veel te slap. Je paard heeft hooi nodig.

Waarom wil je alleen krachtvoer geven op de dagen dat ze werkt? Het werk dat ze zal gaan doen is niet zo intensief dat ze het zonder krachtvoer niet aan kan. Dus ik zou krachtvoer geven voor de nodige vitamines en mineralen. Welk krachtvoer het beste is is afhankelijk van wat er in het ruwvoer zit, of wat daarin eventueel ontbreekt. Het krachtvoer is een aanvulling op je ruwvoer.

smurffie

Re: Wat bijvoeren bij 24/7 wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 08:59

In ieder geval niet in 1 keer het land opgooien maar opbouwen, anders is het vragen om koliek.
Daarnaast als ze nu op 0.5 staat zou ik dat gewoon doorpakken. Nu krijgt ze dus 1 per dag? Geef je dat in 1 voerbeurt maar wel dagelijks.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 10:14

smurffie schreef:
In ieder geval niet in 1 keer het land opgooien maar opbouwen, anders is het vragen om koliek.
Daarnaast als ze nu op 0.5 staat zou ik dat gewoon doorpakken. Nu krijgt ze dus 1 per dag? Geef je dat in 1 voerbeurt maar wel dagelijks.

En hoe zie je dat opbouwen dan voor je? Ze staat nu overdag ook op de wei.
Eerst ook de avond verlengen? En dan alleen de nacht op stal?
Dat zou ik moeten overleggen met de staleigenaar, volgens hem was het op deze manier geen probleem.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:54

Ik denk dat de overgang geen problemen zal geven, wel hooi aanbieden inderdaad, ze gaan er zelf wel van eten als ze de behoefte voelen. Bij te vochtig gras kunnen ze de behoefte hebben aan drogere vezels.

Betreft krachtvoer, regelmaat is heel belangrijk.
Dus niet alleen krachtvoer op werkdagen, maar elke dag dezelfde hoeveelheden, op dezelfde tijden

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 19:00

En bijvoorbeeld een vitamen/mineralen brok? Ik geef summerfit van pavo, krijgen ze in ieder geval geen tekort op dat vlak. En het is heel makkelijk een soort reep

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 19:07

Ik geef elke dag marstall force vitaminekorrel aan mijn paard. Zo krijgt ze in elk geval genoeg vitamines en mineralen binnen.
Daarbij gaat ze elke dag een half uur na of voor het rijden even in haar box om hooi te kunnen eten en eventueel aan haar zoutblok te kunnen likken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 19:18

Jette schreef:
En bijvoorbeeld een vitamen/mineralen brok? Ik geef summerfit van pavo, krijgen ze in ieder geval geen tekort op dat vlak. En het is heel makkelijk een soort reep

Summerfit is nou niet direct het meest ideale aanvullende voer :=

pennie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 19:26

Ik zou natural balance of nature's best geven. Bevatten beide veel vitaminen en mineralen en weinig suiker.
Welke van de twee is afhankelijk van het paard.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 19:49

Sorry ik dacht uit je berichtje dat ze nog helemaal geen land gewent was. Dan zou ik, als het mogelijk is, haar eerst 3 dagen overdag en nachten niet. Daarna 24/7.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 20:05

Koper schreef:
Jette schreef:

Summerfit is nou niet direct het meest ideale aanvullende voer :=

Waarom niet? Puur interesse hoor :) Ze doen het er goed op naast hun onbeperkt hooi, maar vraag me af wat je er niet goed aan vindt? Ik weet dat er relatief vrij veel suiker inzit, maar ook alle vitamines en mineralen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 20:07

Ik heb zomermaanden altijd een witte basis knz liksteen liggen voor koeien.
juist die voor koeien bevatten zat selenium en magnesium, dus ook erg geschikt voor paarden :j
je kunt ze kopen voor 7 euro bij de welkoop.

Verder zou ik even afwachten hoe het gaat.
als jullie de wei lekker vol hebben en het paard is ook rond genoeg dan hoeft er eigenlijk niks bij aan krachtvoer.
maar op zich zou zo'n liksteen al voldoende zijn.
of inderdaad een geconcentreerd vitaminebrokje

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 20:29

Summerfit wil ik idd niet geven door grote hoeveelheid aan suikers. Dat zit ook zat in het gras.
Mijn eerste idee was pavo nature's best, maar je leest zo veel voors en tegens van vanalles.
Heb alle recente topics doorgespit van balancer tot marstal en vanalles en nog wat.
Maar of ik nou wijzer ben.

Het enige is dat ik niet elke dag op hetzelfde tijdstip er zal zijn door wisselende werktijden en wel/geen auto tot m'n beschikking.
Maar dat zal ik op de nieuwe stal wel overleggen. Of er standaard hooi in de wei ligt heb ik denk ik niks over te zeggen. Wel voeren ze bij als het gras niet meer voedzaam is.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 20:35

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 20:55

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 20:58

Jette schreef:

summerfit zit vol suiker!
Metazoa is geloof ik een beter alternatief.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 21:02

Zolang er voldoende gras is en er bijgevoerd wordt als dat niet meer zo is, zou ik me niet te druk maken. Eventueel zou je een keer je ruwvoer kunnen analyseren, en aan de hand van die waardes eventuele tekorten kunnen aanvullen met een brok/muesli. Maar vaak blijkt dat paarden die licht in het werk staan voldoende hebben aan goede kwaliteit ruwvoer. Mocht je haar toch wat extra willen geven zou ik kijken naar een muesli met hoog eiwit en vetgehalte en eventueel toegevoegde vitamines en mineralen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 21:16

Heel Pavo zou ik persoonlijk lekker laten staan. Zo veel paarden krijgen er jeuk van... Kijk anderseens op voervergelijk wat je aanspreekt.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 21:18

smurffie schreef:
Heel Pavo zou ik persoonlijk lekker laten staan. Zo veel paarden krijgen er jeuk van... Kijk anderseens op voervergelijk wat je aanspreekt.

En zoveel paarden ook niet....

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 21:21

Ja maar pavo staat erom bekend en heeft ook geen geweldig product dat het het proberen waard maakt. Gewoon een hoop rotzooi voor een flinke prijs.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 21:32

smurffie schreef:
Ja maar pavo staat erom bekend en heeft ook geen geweldig product dat het het proberen waard maakt. Gewoon een hoop rotzooi voor een flinke prijs.

Wat vind jij niet goed aan de Vitalcomplete dan? het is echt een prima product om alle vitaminen en mineralen te geven aan een paard wat 24/7 op de wei staat. Ik heb het even vergeleken op voer vergelijk met de Vitalbix bv en dat ontloopt mekaar niet veel niet qua wat er in zit en ook niet qua prijs.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 21:32

smurffie schreef:

En er zijn flink wat paarden die het gewoon ontzettend goed doen met pavo voer ;) en juist minder met de alternatives. ik kan heel slecht tegen dit zwart/wit denken.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 21:35

Pavo heeft niet altijd goede producten geschikt voor alle paarden, dat klopt. (schuren door hoog zetmeel gehalte) C4L en 18+ vind ik wel goede producten, voor de rest voorkeur voor andere merken.

Maar denk niet dat TS zit te wachten op een Pavo discussie

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 22:17

Pavo zit heel veel suiker in, en ik ben niet zo weg van de hoeveelheden (of eigenlijk hoeweinigheden) en verhoudingen van de vitamines en mineralen. Metazoa ruikt raar, is volledig op basis van luzerne (waar ik liever niet te veel van voer vanwege de manier waarop het wordt verteerd) en mijn allesvreterruin vond het niet te hachelen.

Over Vitalbix ben ik super tevreden :j

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 22:25

Op zich wel interessant, want dat is natuurlijk ook waarom ik twijfel.
Maar de meer natuurlijke variaties geven soms ook weer problemen.
Ik ga nog even verder neuzen :)
Vitalbix heb ik nog niet onder de loep genomen.