Hallo bokkers, mijn brandende vraag luid: wie heeft er ervaring met het paardenvoet van mijten? Ik kwam het vandaag tegen en zit er toch erg over na te denken om daar mogelijk op over te stappen! De prijzen zijn erg aantrekkelijk en de hoeveelheden aan kilos in een zak ook! Nu vraag ik me zelf af, is dit vier nou gemellaseerd?, veel suiker en zetmeel? Of valt dit nog mee?
Wie oh wie kan mij iets vertellen over dit merk voer, en wat zijn jullie ervaringen?
Nadine_Fabi
Geplaatst: 19-05-15 21:35
Ik voer het ondertussen alweer een paar jaar.. Er zijn verschillende soorten, dus ook zonder zetmeel etc. Zo krijgt de shetlander hier een andere soort dan de kwpn'er.. Nova-mix dacht ik, voor de wat "sobere rassen" en ik dacht de Gerste-mix voor de grote.. (Als ik het zie liggen dan weet ik het pas weer ) De paarden doen het er erg goed op..
*edit
Misschien heb je hem al gezien, maar op www.mijten.be staan onder het kopje paardenvoeders, De verschillende soorten en de samenstellingen..
mindful
Geplaatst: 23-05-15 20:04
Wij hebben al jaren de Quattro , heel tevreden van.
ik heb de quattro gevoerd en de nova, was op zich best mooi voer ik stap nu met de huidige (komt morgen uit de opfok) over op grotendeels graanvrij dus dan valt mijten toch weer af want zodra er een redelijk aandeel graan in zit, zit je direct met toch een redelijk aandeel zetmeel en suikers, dat is gewoon niet te vermijden met een graan gebaseerd voer. dacht dat het met melasse etc wel meeviel, maar ik voer het al weer een paar jaar niet meer. op mijten.be kun je in ieder geval best wat info vinden en eventuele vragen beantwoorden ze vrij vlot via de mail is mijn ervaring . indertijd was ik wel fel op de hoeveelheden suiker , zetmeel, granen en nare toevoegingen , maar paardlief had wat extra nodig tijdens dracht en zogen maar mijten deed ze het netjes op.
ik ga nu waarschijnlijk voor faser light of sinfonie van marstall in combi met wat force. puur eigenlijk voor de vit/min en vezels in combi met het feit dat ze dalijk op vrij droog voordroog staat wat net niet ideaal is qua ruwvoer , liefst voer ik echt hooi naast de weidegang. maar goed, tis kiezen of delen, hier kan ze wel 24/7 op wei en paddock in de groep en elders word het toch veel stal uren wat ik een groter kwaad vind.