Wie weet hèt advies!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anoniempje1

Wie weet hèt advies!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 16:34

Hallo allemaal,

De velen topics, site's, beschrijvingen van het voer..... Ik weet door de vele bomen het bos niet meer te vinden.... En daarom wilde ik jullie om advies vragen!

Het gaat om het volgende:

Ik heb een pony die op dit moment 5 à 6 uur buiten staat per dag. De andere uren staat hij op stal. De ene keer is dit op de wei, de andere keer op een zand/kleipaddock, en soms allebei een paar uurtjes. En iedere dag minimaal 1 uur arbeid verricht, dat kan een buitenrit zijn, dressuur, springen, longeren met bijzet. Nu krijgt hij 1 kilo per dag Horsefood Basis-sportbrok. Dat houdt in 's ochtends een halve schep en 's avonds een halve. Hier doet hij het vrij goed op. Alleen heb ik het idee dat hij te weinig mineralen/vitamines binnenkrijgt. Hij eet namelijk zand.... Nu had ik hiervoor een mineralenliksteen gekocht voor op stal en deze wordt ook wel wat gebruikt maar het zandeten neemt niet af. Het kan misschien verveling zijn, maar hij staat nooit alleen op de paddock/wei. Nu had ik gelezen voor een zandweg kuur, maar daarmee neem je natuurlijk niet de oorzaak weg.

Ik had gekeken op voervergelijk wat een pony gemiddeld per dag aan vitamines moet binnen krijgen, en dan heb het kolom werkende paarden genomen en aan de hand hiervan het een en ander uitgerekend. Toen heb ik de brokken vergeleken die hij nu krijgt en daar kwam inderdaad uit dat het een en ander onder de norm zit volgens die site.

Ik kan enkel aan voer van Pavo of van Horsefood komen. Wie weet hèt supplement of voer of combinatie van beiden om het evt. mineralen/vitamine te kort te verhelpen? Zonder veel toegevoegde suikers en zetmeel. Ik wil absoluut niet meer suikers/zetmeel dan hij nu al krijgt van de basis-sportbrok.

Alvast bedankt als je het verhaal hebt gelezen & evt. voor je advies!

ierusju

Re: Wie weet hèt advies!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:40

Weet je ook zeker dat hij het zand opeet, of dat hij hele kleine grasjes probeert op te eten? Heb je al eens mest in een doorzichtige zip lock zakje gedaan met water, schuin ophangen en dan kijken hoeveel zand er in zit?

Ik las laatst dat onder hard werkende paarden eigenlijk alleen de endurance- en draf- en renpaarden vallen.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:46

anoniempje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 16:51

ierusju schreef:
Weet je ook zeker dat hij het zand opeet, of dat hij hele kleine grasjes probeert op te eten? Heb je al eens mest in een doorzichtige zip lock zakje gedaan met water, schuin ophangen en dan kijken hoeveel zand er in zit?

Ik las laatst dat onder hard werkende paarden eigenlijk alleen de endurance- en draf- en renpaarden vallen.

Ja hij doet het allebei..... Hij graaft met zijn voorbeen en dan likt of hapt hij "puur" zand.

@SuzanH, alleen die halve koek dan ipv biks? Of voor erbij?
En hooinetten kan ik wel ophangen.... Maar hij eet absoluut geen hooi.... enkel kuil.. hooi laat hij gewoon liggen maakt niet uit wat voor kwaliteit.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:54

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:55

Ik zou het bij de biks doen. De koek is echt alleen als toevoeging op de eventuele tekortkomingen van vitamines en mineralen.

Dan zal ik als ik jou was het kuil in dd netten ophangen. Beter kuil dan dat die zand eet :)

Ginger1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:00

Ik zou voor een vitaminekorrel gaan bijv vital complete van pavo.
Hier hoeven ze maar 50/100 gram van op een dag.
Dit kan je gewoon door de biks doen of zelfs helemaal de biks laten vervangen.

Een andere optie is pavo liga. Dit is een brok voor sobere ponys en is dubbel gedoseerd qua vitamines.

Summervit koeken zou ik zelf niet doen zit bomvol suiker en zetmeel.

En een goede tip die al genoemd is inderdaad hooi of kuil netten ophangen. Dit gaat verveling tegen en scheelt ook weer in zand eten mocht verveling het probleem zijn.

En zou ook even een testje doen met een drol om te kijken of er daadwerkelijk zand gegeten word. Ik doe het zelf altijd met een doorzichtige handschoen. Het zand zakt dan in de vingers.

deb_tink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:02

Ik voer zeewier bij, mijn pony at ook zand en soms mest. Ze heeft altijd toegang tot een mineralen steen en krijgt zeewier bij voor extra

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:03

Weet je zeker dat je paardje zich niet verveelt? Of gestresst is?
En hoe weet je dat zeker?
De mijne stond met 3 andere paarden in de paddock en vrat de hele dag zand..
Kreeg ook multivit plus liksteen etc..

anoniempje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 17:54

@SuzanH Ik kan wel kuil ophangen maar hij mag nu echt niet dikker worden... Nu hij weer op de wei staat krijgt hij al een aardig grasbuikje...

@Ginger1991 Daar heb ik inderdaad ook naar gekeken! Maar als het de beschrijving zo lees dan zal ik de biks moeten vervangen enkel voor de vitalcomplete. Ik geef het er liever bij (evt. in lagere gift) , maar ben bang dat hij dan misschien teveel van bepaalde vitamines binnenkrijgt en dat is natuurlijk ook weer niet goed...

@sadekeshia Dat weet ik bijna heel zeker. Hij gaat altijd met plezier naar de paddock, speelt graag met zijn vriendjes en is dan ook echt niet blij als ik hem eraf kom halen.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 19:27

anoniempje1 schreef:
@SuzanH Ik kan wel kuil ophangen maar hij mag nu echt niet dikker worden... Nu hij weer op de wei staat krijgt hij al een aardig grasbuikje...

@Ginger1991 Daar heb ik inderdaad ook naar gekeken! Maar als het de beschrijving zo lees dan zal ik de biks moeten vervangen enkel voor de vitalcomplete. Ik geef het er liever bij (evt. in lagere gift) , maar ben bang dat hij dan misschien teveel van bepaalde vitamines binnenkrijgt en dat is natuurlijk ook weer niet goed...

@sadekeshia Dat weet ik bijna heel zeker. Hij gaat altijd met plezier naar de paddock, speelt graag met zijn vriendjes en is dan ook echt niet blij als ik hem eraf kom halen.

Okee ja..
Ik heb dan geen advies meer, maar ik wilde je nog wel even zeggen dat mijn merrie ook altijd met plezier de paddock in ging.
Ze had daar toen geen hooi en dat laat ik nu ook nooit meer gebeuren.

Ze staat nu op een andere stalling. Hier stond ze ook een tijdje in een paddock met andere paarden EN met hooi/kuil en dat heeft het verschil gemaakt..
Ik weet zeker dat als ze weer op de paddock zou staan zonder hooi, dat ze meteen weer zou beginnen!

Weilanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 19:42

Ik zou je willen adviseren om onbeperkt hooi aan te bieden in de paddock. Zodat hij altijd iets te doen heeft. Je kan bijvoorbeeld ook graszaadhooi voeren, dit is minder rijk. (of het gezond is, zijn de meningen over verdeeld dus zoek zelf nog even wat meer info hierover op)
Daar naast kan je het hooi in een dubbele hooinet doen zodat je paard er langer over doet om het op te eten en dus minder binnen krijgt.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 20:24

5 a 6 uur buiten vind ik erg weinig, maar dat is je vraag niet.
1 kilo voer is meer dan genoeg voor een uurtje beweging per dag en 18 uur op stal staan.
als je een natuurlijk voer wil waarbij je paard genoeg vit. en mineralen binnen krijgt, en niet overbelast wordt met zetmeel, (granen) en suikers, zou ik eens marstall vito of healthy herbs proberen.

ik voer dit nu zo'n 2 jaar aan mijn 2 span pony's die gemiddeld 50km per week lopen. Ze krijgen 500gr per dag en zijn super fit en actief.

tegen het zand eten heb ik voor een jonge pony lijnzaadvlokken van de paardendrogist. Sinds hij dat krijgt eet hij geen zand meer. En onbeperkt hooi !

In de pavo summerfit koeken zit veel suiker dus die zou ik niet voeren. Net zoals in de meeste vitaminenkorrels veel suiker zit.