Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Tamara_089 schreef:nee dit zou ik niet doen... een paardenmaag heeft ruimte voor ongeveer 2 kg per keer zeg maar
1kg voer en 3 liter (3kg) water is al 4 kilo
Tamara_089 schreef:nee dit zou ik niet doen... een paardenmaag heeft ruimte voor ongeveer 2 kg per keer zeg maar
1kg voer en 3 liter (3kg) water is al 4 kilo
Mizora schreef:Je mag een paard niet meer dan 1-2kg krachtvoer per keer geven, dat klopt. Maar dat is niet vanwege de ruimte in de maag, dat is omdat een paard maar een beperkte hoeveelheid koolhydraten (zetmeel+suiker) per keer kan verteren. Als ze te veel daarvan krijgen in één voerbeurt, dan is een deel van de koolhydraten nog niet voldoende verteert als het verder het spijsverteringskanaal in raakt, waardoor de verkeerde bacteriën er mee aan de slag gaan en daar gifstoffen gaan produceren.
De exacte maximale hoeveelheden koolhydraten per voerbeurt (per kg paard) moet ik even schuldig blijven. Maar daar komt die 1-2kg vandaan.
Ufurio4e schreef:Ik had ook even een vraag. op de site staat:
± 1 kg product per 100 kg gewenst lichaamsgewicht per dag
Dit betekend voor mijn paard 6 kilo seniores. Maar ik neem aan dat ze bedoelen geweekt?
Hoeveel droge stof is dit?1 schep subli?