Suikerhoeveelheden in brok

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kimberly1995

Suikerhoeveelheden in brok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 12:40

Hallo allemaal,

Al een tijdje loop ik met het idee om eens mijn brok onder de loep te nemen op inhoudsstoffen en te kijken of ik de brok wel zo geschikt vind voor mijn paard. Aangezien ik hier echter geen ervaring mee heb en er genoeg mensen op bokt zitten, hoop ik dat er hier mensen zijn die hun ervaring met mij willen delen.

Waar moet je op letten? Wat zijn normale hoeveelheden en wat buiten proporties?

Groetjes Kimberly.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 13:32

Ken je de site http://www.voervergelijk.nl? Hier staat erg veel info, oa dat de pavo basisbrok 6% suiker bevat. Dit is volgens mij redelijk normaal voor een basisbrok. Maar vind ik voor een voer nog wel erg hoog en daarom voer ik geen bok maar een muesli met 2/3% (natuurlijk) suiker.

Let wel op dat de site afhankelijk is van wat er wordt ingestuurd door lezers/fabrikanten en er dus fouten in kunnen staan.
Laatst bijgewerkt door troi op 17-05-15 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

kimberly1995

Re: Suikerhoeveelheden in brok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 13:56

Dankjewel!

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 15:36

1 Tip, laat je niet misleiden door alleen een laag suikergehalte. Zetmeel word door het lichaam namelijk heel eenvoudig omgezet in suiker en dat percentage moet je er dus gewoon bij optellen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 15:41

Ligt aan het soort zetmeel. Haver en gerst worden omgezet in glucose, wat je paard nodig heeft voor energie en voor zijn spieren. Zetmeel uit andere granensoorten worden pas in de dikke darm afgebroken, waar ze vluchtige vetzuren worden. Die zijn voor het paard veel moeilijker om te zetten in energie dan glucose.

Zetmeel kan in het voordeel of in het nadeel van je paard werken. Ik heb een brok met suiker en zetmeel samen 5,9%. Zetmeel voornamelijk uit luzerne helaas. Ik voer deze brok vanwege het suikergehalte. Omdat luzerne verkeerd wordt afgebroken, en omdat ik wil dat mijn paarden goed glucose kunnen aanmaken, krijgen ze er haver bij.