Wat zit er in speedibeet (bietenpulp) dat het een dikmaker i

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EliseLukas

Wat zit er in speedibeet (bietenpulp) dat het een dikmaker i

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 10:08

Mijn stevige pony heeft sinds de weidegang ontzettende diarree. Nu heeft een stalgenoot ontdekt dat bietenpulp hier goed tegen werkt. Alleen is mijn pony al fors en hij moet niet aankomen.

Ik zie in topics dat bietenpulp een dikmaker is. Ik lees ook dat er 5% suiker in zit en geen zetmeel. Wat zit er dan in dat ze er zo van aanzetten? Want als ik op de site van pavo lees is het ook geschikt voor paarden met hoefbevangenheid. Dit lijkt een beetje tegenstrijdig.

Ubana

Re: Wat zit er in speedibeet (bietenpulp) dat het een dikmaker i

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:54

Ik ervaar bietenpulp niet als een dikmaker. Ik geef het zelf ook en vind niet dat mijn paarden er echt van aankomen. Het is een goede maagvulling waar niet veel inzit en ondersteund de darmgezondheid. Het nadeel is dat de meeste paarden het niet eten als je er niets doorheen doet. Wil je echt zekerheid kun je ook een advies opvragen bij Pavo.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:56

Bietenpulp zet aan omdat het een ruwvoer is.Van ruwvoer wordt een paard voller.
Maar als jij er niet teveel van voert dan wordt je pony daar echt niet dik van.
Gewoon droog en grofstengelig hooi helpt ook goed als ze wat dunner mesten.

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 19:11

Ah dankjewel. Ik doe er een handje luzerne door. Hij krijgt 3 handjes bietenpulp. Na weken wordt dat heel wat. Was ff bang dat ik hem per ongeluk aan het vet voeren ben.

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 12:33

Mijn pony's krijgen iedere dag bietenpulp ( speedibeet) .
mijn shet omdat zij zwakke darmen heeft.
ik meng het met een volle hand luzerne van de welkoop.
Beide pony's krijgen het ook omdat het de maag vult en ze zo langer met hun hooi doen.
Eerst gaf ik 3 x daags hun portie hooi nu één x daags hun porties in één keer,zodat ik niet twee a drie per dag naar stal meer hoef en ze hebben bijna altijd als ik de volgende dag kom nog wat hooi over.

nu geloof ik niet dat bietepulp dik maakt maar beweging is het aller belangrijkste en dat krijgen die van mij iedere dag.
wel is bietenpulp echt goed om te geven bij ir paarden en paarden die te dik zijn maar dan moet je het geven voordat ze het land opgaan en dan zal je zien dat ze sneller vol zitten door de pulp dus veel minder gras eten.

wat ook belangrijk is is dat je niet teveel geeft er staat ook dat je 50gr per 100 kg mag geven

mijn shet is 160 kg en krijgt 75gr,wat geschikt is voor een pony van 150kg mijn andere krijgt voor de helft van zijn gewicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 16:32

EliseLukas schreef:
Mijn stevige pony heeft sinds de weidegang ontzettende diarree. Nu heeft een stalgenoot ontdekt dat bietenpulp hier goed tegen werkt. Alleen is mijn pony al fors en hij moet niet aankomen.

Ik zie in topics dat bietenpulp een dikmaker is. Ik lees ook dat er 5% suiker in zit en geen zetmeel. Wat zit er dan in dat ze er zo van aanzetten? Want als ik op de site van pavo lees is het ook geschikt voor paarden met hoefbevangenheid. Dit lijkt een beetje tegenstrijdig.

Bietenpulp bevat een hoog gehalte aan licht verteerbare vezels. Deze vezels fermenteren in de darmen van het paard en daar komen vetzuren door vrij. En deze vetzuren zijn een energiebron.

Dat is dus een heel andere energiebron dan koolhydraten, zie uit zetmeel en suikers komen. En daarom ook een veiligere energiebron voor paarden met insulineresistentie dan producten die veel suiker en zetmeel bevatten.

http://www.equinews.com/article/beet-pu ... bre-horses

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:59

Ik geef mijn paarden sinds dit jaar ook elke dag een beetje Bietenpulp en hierdoor hebben ze geen dunne mest en hebben ze ook geen opgeblazen buiken meer..Ik denk dat het best goed is om te geven,zeker als het helpt tegen diaree..Steeds diaree zorgt denk ik voor geïrriteerde darmen en een mindere darmflora en dat lijkt me de kans op hb weer te kunnen vergroten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 19:52

pleiada schreef:
Ik geef mijn paarden sinds dit jaar ook elke dag een beetje Bietenpulp en hierdoor hebben ze geen dunne mest en hebben ze ook geen opgeblazen buiken meer..Ik denk dat het best goed is om te geven,zeker als het helpt tegen diaree..Steeds diaree zorgt denk ik voor geïrriteerde darmen en een mindere darmflora en dat lijkt me de kans op hb weer te kunnen vergroten..

Naar het schijnt houdt het de darmen actief en die fermentatie helpt nuttige darmbacteriën.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 19:59

http://www.voervergelijk.nl/fabels-en-f ... bietenpulp

Citaat:
Omdat bietenpulp een bijproduct van de suikerindustrie is, wordt vaak gedacht dat het veel suikers bevat. Dit is echter een fabel. Bietenpulp bevat ca. 7,8% suiker en zetmeel. Dit is relatief weinig voor een product met zo'n hoge voedingswaarde. De meeste voeders met een hoge voedingswaarde bevatten weinig vezels en hogere gehalten aan suiker en zetmeel. Bietenpulp is door deze unieke combinatie zeer geschikt voor koolhydraatarme rantsoenen.
Voor welke paarden?
Bietenpulp als onderdeel van het rantsoen is geschikt voor vele paarden: oudere paarden, magere paarden paarden met maagzweren, stofwisselingsziekten(hoefbevangenheid, EMS en insulineresistentie). Voor paarden die een slechte kwaliteit hooi of kuilgras krijgen, kan bietenpulp een constante, voordelig en handige aanvulling in het rantsoen zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 10:24

safina schreef:
EliseLukas schreef:

Bietenpulp bevat een hoog gehalte aan licht verteerbare vezels. Deze vezels fermenteren in de darmen van het paard en daar komen vetzuren door vrij. En deze vetzuren zijn een energiebron.

Dat is dus een heel andere energiebron dan koolhydraten, zie uit zetmeel en suikers komen. En daarom ook een veiligere energiebron voor paarden met insulineresistentie dan producten die veel suiker en zetmeel bevatten.

http://www.equinews.com/article/beet-pu ... bre-horses

Rare redenatie. Als je granen voert die in de dunne darm worden afgebroken (gerst of haver) maakt het paard glucose aan. Glucose wordt in de lever omgezet in vitamine C, en glucose is ook een heel goed bruikbare energie.

Met luzerne (en andere meuk) heb je dat het pas in de dikke darm wordt omgezet. Luzerne, spelt, speedibeet en dergelijke modevoeders worden omgezet in vluchtige vetzuren. Die zijn minder efficiënt bruikbaar voor het paard, en je hebt meer kans op koliek. Daarnaast bevatten dergelijke voeders eiwitten die voor het paard lastig afbreekbaar zijn in de lever. Terwijl de lever van hoefbevangen paarden het al zwaar genoeg heeft.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 10:52

Waar haal je dat vandaan koper?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 10:53

Waar haal ik wat vandaan?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 10:58

Wat je schrijft over bietenpulp..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 11:04

Dat bietenpulp pas in de dikke darm wordt afgebroken en dat het daarom wordt omgezet in vluchtige vetzuren waar het paard minder efficiënt energie uit kan halen? Dat is gewoon een feit :)

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 11:16

Ja,het is ook een feit dat een paard meer.....als een geit.

sorry hoor,geintje.
wat zeker een feit is is dat als een paard,mens of wat dan ook te dik is dat er meer bewogen moet worden en natuurlijk het eten aangepast.
Zoals ik al eerder had geschreven is dat speedibeet vult en daardoor het paard minder gras zal eten.
Gewoon hooi en eventueel gemengd met gedorst hooi is verder het beste om te voeren.

maar goed zo denk ik erover.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 11:17

Nee, gewoon allen hooi. Dat vult ook en wordt door het paard ook beter verteerd.

Maar goed, ieder het zijne natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 11:25

Koper schreef:
Waar haal ik wat vandaan?

Wat je schrijft. Ik ben ook wel benieuwd naar een bron.

Het is namelijk Volgens mijn bronnen zo dat juist producten die zetmeel bevatten kunnen leiden tot koliek en darmstoornissen. Vooral in grotere hoeveelheden. Dat is zo omdat paarden van nature niet zijn toegerust om veel zetmeel af te breken in de dunne darm. Dat zorgt dat er veel granenproducten onverteerd in de dikke darm terecht komen en dat zorgt voor verzuring en een verkeerde bacteriehuishouding. http://www.voervergelijk.nl/bezoekersvr ... -een-paard
Daarnaast komt bij dat proces glucose vrij in een piek. En dat is juist wat je wilt vermijden bij een paard dat bijvoorbeeld last heeft van insulineresistentie en hoefbevangenheid. Buitenpulp levert die piek niet.
Bovendien levert glucose geen duurzame energie op, die zorgt voor langduriger uithoudingsvermogen. Vetzuren leveren dat wel. Zie https://kppusa.com/tips-and-topics/fibe ... er-horses/

Bietenpulp zorgt door de vezelrijke samenstelling juist voor minder darmproblemen:
http://kppusa.com/tips-and-topics/feedi ... ve-horses/ en http://www.voervergelijk.nl/fabels-en-f ... bietenpulp

En bietenpulp zit juist laag in eiwitten. Dat is ook de reden om bij jonge paarden, die in de groei zijn, hier extra goed op te letten als je bietenpulp voert. http://www.thehorse.com/articles/33471/beet-pulp-faqs

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 11:28

Koper schreef:
Dat bietenpulp pas in de dikke darm wordt afgebroken en dat het daarom wordt omgezet in vluchtige vetzuren waar het paard minder efficiënt energie uit kan halen? Dat is gewoon een feit :)

Sommige mensen vinden het ook een feit dat Elvis niet dood is. En dat Sinterklaas bestaat. Ik hou er altijd wel van als een feit een bron heeft. Het liefst een wetenschappelijke. ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 11:32

safina schreef:
Het is namelijk Volgens mijn bronnen zo dat juist producten die zetmeel bevatten kunnen leiden tot koliek en darmstoornissen.

Ligt eraan wat voor zetmeel. Haver en gerst worden op een andere manier afgebroken, zoals ik al schreef. Zetmeel zit trouwens in heel veel planten die paarden eten. Ook in gras.

Met bietenpulp maakt het paard geen glucose aan. Dit komt doordat het op de verkeerde plek in de darmen wordt afgebroken. Net als spelt en luzerne.

Safina, meerdere bronnen die ik de afgelopen tijd heb geraadpleegd. En die jij gemakkelijk ook zelf kunt vinden. Ook wetenschappelijke ;) Verder hoef je niets van me aan te nemen hoor maar ik heb geen zin om ze weer op te zoeken. Dat heb ik al eens gedaan. En dat kun jij ook. Doe zelf je huiswerk zou ik zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 16:49

@koper: Ik kan serieus geen bronnen vinden die bevestigen wat je zegt. Hoe goed ik ook zoek. Blijkbaar kijk ik toch op andere plekken dan jij doet. :+

Mocht iemand iets kunnen vinden: ik hoor het graag!

Ik doe intussen braaf mijn huiswerk en meld hier in ieder geval de bronnen waarop ik mijn uitspraken baseer. :D ;)

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 17:58

Safina ik ben het helemaal met je eens!
Koper misschien ben je in de war met suikerbieten,want speedibeet is het afschraapsel oftewel het overblijfsel van suikerbieten.