Sportpaard ivm blessure 24/7 op wei, wel of niet bijvoeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

massiemas

Sportpaard ivm blessure 24/7 op wei, wel of niet bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 13:07

Vanwege een blessure staat het 5-jarige paard dat ik rijd sinds kort 24/7 op de wei. Hij staat op een afgezet stuk en krijgt er steeds een stukje gras bij. Staat meer dan genoeg gras op, dus daar krijgt hij de nodige vitaminen mee binnen. Hij staat samen met een pony.

Hij komt van 2 kilo brok (Pavo Energy Control) en werd 3 a 4 dagen per week gereden. Nu staat hij volledig stil en zal in ieder geval de zomermaanden op de wei blijven staan.

Ik vraag me af of hij nog bijgevoerd moet worden? Ik dacht aan de Pavo koeken of anders een vitaminebrok. Of is dit pas nodig als het werk weer mag worden opgebouwd of het gras minder wordt?
Ik hoor graag wat jullie ervaringen zijn.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Sportpaard ivm blessure 24/7 op wei, wel of niet bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 13:09

Ik zou zeker iets geven voor de vitamines ja. jepaardgezondenfit heeft goede brokjes hiervoor.
Zelf geef ik daar op advies van mijn da ook nog dagelijks 30 ml lijnzaadolie over. (eigenlijk 2 x daags 20 maar dat is niet haalbaar.)

De koeken zou ik niet doen, zit veel suiker in. Dat is, als hij op het gras staat, juist het laatste wat hij nodig heeft.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 13:10

http://www.vitalbix.com/

Dit krijgt mijn paard nu, helemaal nu hij staat te luieren op de weide. Puur als aanvullende vitaminebrok dus.

massiemas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 14:40

Bedankt. Als ik iets ga bijvoeren moet dit wel met de hand te geven zijn. Dus of in de vorm van een koek of in kleine hoeveelheid (een handvol). Anders eet de pony alles op. Paard eet op haar gemakje en laat de pony (die veel sneller eet) rustig mee eten uit een emmer/voerbak.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 15:00

Mijn paard staat sinds vorig jaar op de wei i.v.m. een blessure, terwijl hij daarvoor toch wel sportief gereden werd. Daar krijgen ze in de winter iets van vitamines, maar verder voer ik niks bij en dat gaat prima! Hij is alleen maar aangekomen door alle gras en hooi..

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 16:57

Pavo Vital is een vitaminebrokje. Hier hoef je maar weinig van te voeren dus is prima uit de hand te geven.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 10:03

Is dit misschien iets voor je? http://www.kifrahorse.nl/webshop/lexa-v ... -cobs.html

Het zijn extra grote vitamine brokjes, ter grootte van een paardensnoepje. Je geeft 1 brokje per 50 kilo lichaamsgewicht paard. Het bevat alle benodigde vitaminen en mineralen en is laag en suiker en zetmeel.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 10:06

Ik voer die van mij niets bij :n staat ook met een blessure op het land & doet het prima op gras.