op het moment ben ik op zoek naar een vitaminebrokje op bij te voeren aan mijn shetlander.
Even wat informatie, hij is op het moment minstens 20 jaar (jaar niet zeker) en is nu 3 keer hoefbevangen geweest. De eerste keer was in de zomer van 2012, toen 3 jaar later en afgelopen winter voor het laatst. Na de eerste keer is hij minder op het gras gegaan en na de 2e keer nog minder (natuurlijk opbouwen na lange herstelperiode). Zodra hij deze winter dus weer stijf begon te lopen, van het gras af en dierenarts erbij voor medicijnen. Helaas duurde het dit keer een paar maanden voor hij weer normaal liep en nu loopt hij nog steeds niet 100% (niet heel duidelijk maar toch zeker geen 100%), overlegt met de dierenarts en op het moment kunnen we er niet meer voor doen.
Nu heeft hij sinds hij de laatste keer hoefbevangen is geweest al last van platte mest. De ene keer gewoon normaal en de andere keer wat platter (nooit echt 'koeienmest' geweest) maar op dat moment zou het natuurlijk een bijwerking van de medicijnen kunnen zijn. Helaas heeft hij er nu nog steeds last van..
Hij is ontwormd en ik ben van plan om binnenkort nog een zandkuurtje te geven omdat hij nu natuurlijk alleen nog maar in de bak/paddock staat. De dierenarts komt sowieso binnenkort voor de inentingen en ik laat hem er ook nog naar kijken of het iets anders kan zijn.
Hij krijgt 3 keer per dag hooi. Wij dachten thuis dat dat misschien het probleem kan zijn, te eenzijdig eten of een tekort aan vitaminen/mineralen. Hij heeft al een liksteen er bij maar zou het de moeite zijn om een vitamine brok bij te voeren?
Vanwege zijn verleden en zijn huidige situatie mag hij natuurlijk weinig eiwit/suiker en omdat hij op het moment ook niet aan het werk is, ook laag in de energie. Ik kom er zelf niet aan uit welke brok/muesli geschikt zou zijn en graag hoor ik hierover om zo een goede keuze te kunnen maken!
Andere oorzaken mogen gegeven worden, misschien is nog een keer een mestonderzoek doen verstandig?
Alvast bedankt!