Makkelijk hap zonder rommel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wieke

Makkelijk hap zonder rommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 10:23

Hi Bokkers!

Mijn paard is de laatste tijd wat gevoelig voor rotstraal en heb heel erg het idee dat het aan zijn voeding ligt.

Hij staat 24/7 buiten met onbeperkt hooi, en wat gras (strookbegrazing).
In de winter krijgen ze hier ook nog basisbrok en laatst was dat gemengd met een beetje muslie(?).

Nou zoek ik voeding voor paardlief wat voor de stalhouder zonder te veel moeite gegeven kan worden in de winter, en wat ik hem nu hij op het land staat bij kan voeren.

1 belangrijke eis, ik wil er het liefst zo weinig mogelijk rotzooi in het voer hebben, geen melasse enz.
Ik kwam al bietenpulp tegen (tegenwoordig in 10 min te weken). Zou dit een goed alternatief zijn of zit daar te weinig in?
En hebben jullie nog andere ideeën?

Alvast bedankt!

Kala

Re: Makkelijk hap zonder rommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:26

Kijk eens naar Agrobs, Fibra, voernatuurlijk.nl dat soort pagina's.
Ik geef een grasbrok met spelt en luzerne erbij, plus een vitamine korreltje. Kan het klaarzetten voor mijn paard in bakjes en dan gooit de stalhouder het in zijn bak.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 15:09

bietenpulp heeft geen toegevoegde waarde tenzij ruwvoer vervangend of buikvulling. Bijgevolg zou het in combi met een vitaminenkorrel wel een optie kunnen zijn.

vitaminenkorrels bevatten vaak wel toegevoegde suikers/melasse, maar de hoeveelheid die je daarvan moet geven om aan de ADH te komen is vele malen lager dan de meeste courante brokken en muesli's op de markt. Op het volume te vergroten kan je een ruwvoervervanger zoals wiesencobs, gehakselde luzerne of bietenpulp toevoegen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 15:13

Vitalbix. Zit heel weinig suiker en andere troep in en in elk geval mijn paarden vinden het ontzettend lekker. Ik vind het qua samenstelling ook geschikter dan metazoa.

Dingen als bietenpulp en wiesencobs doen we hier niet aan. Ten eerste omdat het zompig is en mijn ruin het daardoor niet vreet en ten tweede omdat ze al gewoon hooi krijgen. Waarom zou ik er nog ander, minder geschikt, ruwvoer bij willen geven.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 16:33

Bedankt voor jullie reacties!

Ik had inderdaad al het idee dat bietenpulp meer buikvulling was, maar er zit geen rommel in.

Een vitamine/mineralenkorrel lijkt mij dan wel weer heel erg belangrijk, maar waar vind je die zonder al te veel suikers en bende?

Ik zal even kijken naar Vitalbix. Dit ziet er namelijk erg goed uit als ik de site bekijk.

Wat ik mij nog afvraag: Als er bij een voeding staat dat er vitaminen en mineralen inzitten, zijn dat dan ook alle vitaminen en mineralen die een paard nodig heeft? Hoe weet je nou weer welken er precies inzitten?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 16:50

Dat kun je makkelijk zien op bij voorbeeld voervergelijk.nl. Ik heb gezocht naar een voer met niet te veel ijzer en wel genoeg koper, selenium, vitamine E en zink. Aangezien er in Nederlands hooi vaak veel ijzer zit (net als overigens in bietenpulp) en weinig selenium vind ik het belangrijk dat een aanvullend voer daarop ook daadwerkelijk een aanvulling is.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 17:08

Dat kan je alleen zien op het etiket van het product. Een site als voervergelijk.nl is volstrekt onbetrouwbaar, staan erg veel onjuistheden op.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 17:21

Heb een proefpakket besteld van Vitalbix!

Zou dit goed bevallen, is dit dan voldoende aanvulling op het onbeperkt ruwvoer en gras?

Ik heb nu een grasmix van Hartog, alleen staat dit al een tijd in de kast omdat ik dit niet durf te geven omdat ik bang ben dat er dingen inzitten die zijn rotstraal weer tevoorschijn halen.
http://www.hartog-lucerne.nl/paardenvoe ... n/gras-mix

Is dit zo slecht als ik denk (zitten melasse/structuurbrokjes en plantaardige olie is) of kan ik dit gewoon op voeren tot ik voer heb gevonden wat goed bevalt?

Zal mij de komende dagen nog verder verdiepen in de voeding.
@madamX - Waarom is de site voervergelijk.nl onbetrouwbaar?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 17:25

Wieke schreef:

Zou dit goed bevallen, is dit dan voldoende aanvulling op het onbeperkt ruwvoer en gras?

Met dat doel is het wel samengesteld :)

Die grasmix zou er hier niet in komen :=

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 17:30

Koper schreef:
Wieke schreef:

Met dat doel is het wel samengesteld :)

Die grasmix zou er hier niet in komen :=

Vandaar dat het ook al een hele tijd in de kast staat en ik hem er niet van voer, vond het er niet goed uit zien..

Mag ik vragen waarom de lucerne niet beviel? Die klinkt namelijk al wel veel beter dan de grasmix.

De lucerne heeft meer eiwitten (is dit goed of juist niet?) en meer vitaminen en mineralen dan de grasmix. Daarnaast heeft de grasmix ook nog die rommel wat de lucerne niet heeft.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 12:55

lucerne is eigenlijk helemaal geen goed paardenvoer. het bevat veel onverteerbare eiwitten wat een extra belasting is voor de nieren.

je zou marstall vito of healthy herbs kunnen voeren.
beide zijn zeer laag in suiker en zetmeel en bevatten genoeg vitaminen en mineralen om gezond en fit te blijven.
en de healthy herbs bevat alleen natuurlijke, dus beter opneembare vit. en mineralen.
voer met toegevoegde vit. e.d. moet je in feite meer van voeren omdat ze er minder van kunnen opnemen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 12:58

Klopt, luzerne is een hype. Evenals speedibeet en spelt. Iedereen geilt maar op spelt tegenwoordig... geen idee waarom.

Desondanks vind ik de vitalbix fijn voer. Ze hoeven er maar weinig van te hebben (en krijgen dus ook weinig luzerne. De "carriers" zijn luzerne en cichoreischroot) en er zit weinig suiker in. Ook bij voorbeeld vergeleken met metazoa, wat mijn ruin ook nog eens niet te hachelen vond. Wel wil ik dat mijn paardjes goed glucose kunnen aanmaken, dus ik geef ze met de vitalbix ook wat haver. Weinig suiker én weinig zetmeel vind ik zelf een beetje eng.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:34

Ik voer een gras/kruidenbrok met totaal 9% zetmeel +suiker.
En daar loopt mijn pony tweespan gemiddeld 150km per maand mee. En twee keer per maand ritten van 30 tot 40km.
ze zijn super fit en actief. Er is niks engs aan weinig zetmeel en suiker. Het is hun natuurlijk dieet wat ze in het " wild " ook zouden eten.
En ik merk dat ze het hier veel beter op doen als toen ik nog muesli voerde.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:39

nooit geweten dat voeding een rol speelt bij rotstraal. Ik dacht altijd dat rotstraal veroorzaakt werd door veel nattigheid, met name in stal....

Dit vond ik op internet:

Rotstraal is een probleem dat door bacteriën wordt veroorzaakt. Over het algemeen worden gebrek aan hygiëne en slecht stal klimaat als primaire veroorzaker van het probleem beschreven. De bacteriën verantwoordelijk voor de rotstraal behoren echter tot de normaal in de faeces van veel dieren zoals paarden en rundvee aanwezige bacteriën. De bacterie kan maanden in de bodem en omgeving overleven.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:51

dingogirl schreef:
Het is hun natuurlijk dieet wat ze in het " wild " ook zouden eten.
En ik merk dat ze het hier veel beter op doen als toen ik nog muesli voerde.

Onzin. Er is bijzonder weinig bekend over wat paarden in het wild eten.

max66 de veroorzaker van rotstraal is inderdaad een bacterie, die gewoon op en om het paard leeft en waar het paard normaal gesproken weinig last van heeft. Op het moment dat de weerstand van het paard verzwakt is, bij voorbeeld door ongebalanceerd voedsel, kan hij die bacterie niet goed het hoofd bieden. En dan krijgt hij rotstraal. Rotstraal kan worden verergerd door een onhygiënische leefomgeving. Maar dat die omgeving de veroorzaker is van rotstraal is achterhaald.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:04

idd rotstraal is een bacterie, maar er zijn genoeg paarden die een hele winter in de modder staan of regelmatig in een "natte" stal zonder dat ze rotstraal of mok krijgen en je hebt er die voor het minste dit hebben.
Voeding heeft nu eenmaal een grote impact op de weerstand.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 21:00

er is genoeg bekend over wat paarden in het wild ( kunnen) eten.
in ieder geval geen brok en muesli maar vooral ruwvoer en takjes en bladeren van bepaalde bomen e.d.

ik denk daarom niet dat rotstraal persé met voeding te maken heeft maar meer met vocht en vieze stallen. maar een goede gezondheid helpt veel kwaaltjes voorkomen.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 02:49

Koper schreef:
Klopt, luzerne is een hype. Evenals speedibeet en spelt.[b] [b]I[b]edereen geilt maar op spelt tegenwoordig... geen idee waarom. [/b][/b][/b]

Desondanks vind ik de vitalbix fijn voer. Ze hoeven er maar weinig van te hebben (en krijgen dus ook weinig luzerne. De "carriers" zijn luzerne en cichoreischroot) en er zit weinig suiker in. Ook bij voorbeeld vergeleken met metazoa, wat mijn ruin ook nog eens niet te hachelen vond. Wel wil ik dat mijn paardjes goed glucose kunnen aanmaken, dus ik geef ze met de vitalbix ook wat haver. Weinig suiker én weinig zetmeel vind ik zelf een beetje eng.

Misschien moet je je eens gaan inlezen wat voor prachtige eigenschappen Spelt heeft i.p.v hier maar klakkeloos wat neer te zetten.. :')

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 08:29

Bedankt weer voor alle reacties.

Ik heb nogsteeds echt het idee dat de rotstraal echt door de voeding komt, het weiland is echt super droog en schoon en hij komt dus niet in vieze natte stallen wat de oorzaak zou zijn.
Wel is het in de winter sneller raak omdat de hoef/straal dan wat weker en zachter is door de hele dag in een natte paddock, dus dan hebben de bacteriën natuurlijk sneller beet als het paard ook nog een mindere weerstand heeft.

Ik hoop dat vandaag mijn Proefpakketje Vitalbix komt, als hij het lekker vind lijkt mij dit al een goede aanvulling voor zijn vitaminen en mineralen.

Als er nog aanvullingen of tips zijn hoor ik dat graag, vind voeding erg interessant!