Zoals sommigen van jullie wel weten heeft mijn merrie 2 maanden geleden een hele grote verstopping in de dikke darm gehad. Ze heeft hiervoor een week op de kliniek gestaan en uiteindelijk was het opgelost. ze vonden voornamelijk stro in de mest. Ze staat in een hit actief stal en krijgt eten dmv voerstations. In de loopstal ligt stro maar dit is nooit super vers en tevens heeft ze hiervoor altijd op stro gestaan en dit ging altijd goed. Ik ben er dus nooit achter gekomen waardoor de verstopping is gekomen. Als iemand ook maar een idee heeft hoor ik het graag! 3 weken daarna zat ze weer tegen een verstopping aan maar ik was er op tijd bij. De DA zeiden dat het evt. Kan komen door te weinig water in vergelijking met ruwvoer. ik dacht misschien aan een zout tekort?
Vandaag haalde ik haar uit de kudde en stond ze licht opgetrokken en af en toe naar haar buik te kijken. Ik dacht nu eerder aan gas dan aan een verstopping. Ze heeft gemest en dit vond ik wat droger dan normaal. toch weer licht verstopt? ze heeft gisteren wel voor het eerst weer op het land gestaan maar dit was maar 1 uurtje ivm opbouwen.
Pff ik weet het even niet meer..
Nou het volgende. Ze is door het niet eten een week lang in de kliniek, heel veel afgevallen. inmiddels zit er nu al wel weer wat op maar nog steeds niet genoeg. Ze krijgt momenteel 1 kilo seniores priores per dag sochtends, 1 kilo zemelen op aanraden van de DA smiddags, wat equimagic (lucerne etc.) en behoorlijk wat olie. Ook krijgt ze nu sinds 3 weken opkikker van NAF. ik heb het idee dat als ik zou stoppen met de zemelen en olie, ze gelijk weer een verstopping zou krijgen.
Naast dat ik uit wil proberen te zoeken waar het vandaan komt, ben ik eigenlijk ook op zoek naar een vervanging voor de seniores priores. Iets wat goed is tegen verstoppingen maar ook een goede dikmaker. Er mag niet te veel suiker in zitten, energie mag eventueel wel.
Ook ben ik ben benieuwd naar andere soortgelijke ervaringen en meningen. Ik ga morgen de DA bellen om te overleggen wat zij er van vinden.
Misschien is mijn verhaal wat onduidelijk en ook errug lang. Sorry daarvoor!
Odetje92
Geplaatst: 03-05-15 21:50
Is Speedibeet van Pavo niet wat? Dat is een bietenpulp zonder veel suikers en het zet goed aan, het is ontzettend goed voor het darm stelsel en sneller klaar dan seniores priores, het weken neemt maar 10 minuten in beslag.
Ik heb het een tijdje gebruikt voor ons oudje die door gebitsproblemen slecht op gewicht bleef en dun mestte
Als ze stro eet nu wat ze eerder niet deed, dan zou ik eens aankijken of ze voldoende bij de hooistations kan komen, mogelijk komt ze daar niet genoeg bij vanwege dominantere paarden. Door de seniores blijft ze dan wel redelijk op gewicht aangezien het ruwvoer compleet kan vervangen en tekort kan aanvullen.
Is allemaal uitgesloten! Ze eet sowieso al sinds ik haar heb veel stro en hier is dat zelfs heel beperkt mogelijk. Ze komt echt regelmatig in de stations dus dat kan het ook niet zijn. Ja misschien als ze heel langzaam eet maar dat idee heb ik ook niet. Tanden zijn recent gecheckt. zou een maagzweer bij de kliniek niet opgevallen zijn? Of in ieder geval als mogelijkheid genoemd zijn? Ze heeft trouwens altijd honger, opzich niet heel gek, dat hebben er meer maar haar buik maakt ook vaak knorrende geluiden.
Speedibeet ga ik eens naar kijken! en misschien een probiotica!
Matheno
Geplaatst: 05-05-15 16:51
Heeft het ruwvoer wel genoeg structuur? Ik merk hier dat als het hooi iets te kort gemaaid is, of wat te zacht, dat ze dan snel aan het stro beginnen te knabbelen. Je zou kunnen overwegen om bijvoorbeeld bietenpulp met luzerne bij te geven. Luzerne is heel grof van structuur.
Ja de structuur kan een beetje verschillen maar het is over het algemeen wel grof. Bietenpulp zit al in de seniores priores en luzerne in de equimagic. Ik ga de seniores vervangen door speedibeet en dat eens proberen. Ik denk dat een probiotica erbij ook goed zou zijN. Iemand tips welke goed is?