Suikerarm dieet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BrittS

Suikerarm dieet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 09:29

Hallo allemaal,

Aangezien blijkt dat mijn paard een hele grote kans heeft om de ziekte PSSM te hebben (nog niet getest, ook geen symptomen), heb ik enkele weken geleden alle dingen waar (veel) suiker in zit uit voorzorg uit het dieet van mijn paard verbannen. Het enige wat hij nu nog krijgt is een halve schep Subli dieetmix (zover ik kon vinden de voeding met het minste suiker/zetmeel), twee handjes luzerne en om te belonen heb ik suikerloze snoepjes. Daarnaast krijgt hij dagelijks een scheutje lijnzaadolie door zijn voer.

Verder staat hij 24/7 buiten en krijgt hij onbeperkt ruwvoer, zomers gaat de kudde overdag het land op, maar dit is geen weide die het hele zomerseizoen vol met mooi lang groen gras staat (gelukkig voor mijn paard).

Ik heb twijfels of hij wel voldoende voedingsstoffen binnen krijgt met dat halve schepje dieetmix per dag, maar ik durf er eigenlijk niet meer van te geven omdat er dus wel iets aan suiker in zit, daarom zit ik zelf te denken aan een vitaminekorrel, maar hoe zit dit met suikers? Ik ben niet zo bekend met vitaminekorrel, heb er nog weinig over gehoord in mijn omgeving. Ik heb het wel over suiker, zetmeel, en andere verstopte suikers. Ik kan er zelf weinig over vinden, oude topics gaan ook vooral over wélke korrel, niet over wat er in zit.

Mocht er niks of super weinig in zitten, dan is het misschien zelf nog een goede optie om de dieetmix te vervangen door de vitaminekorrel.

Alle tips zijn welkom.

FCSA

Re: Suikerarm dieet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 09:30

Kun je niet gewoon losse vitaminen/mineralen voeren naast het ruwvoer?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 09:38

Wij voeren de Balancer brok van Je Paard Gezond en Fit, juist omdat deze weinig suikers en zetmeel bevat. Wij gebruiken de brokvorm, daarbij is nog melasse gebruikt om te persen, maar in de granulaatvorm niet, dus dan zit er nog minder suiker in. Op de website kun je vinden wat de gehaltes zijn.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 09:43

vitaminenkorrel zal ook (snelle suikers) bevatten maar gezien de kleine hoeveelheid dat je maar moet geven, valt de hoeveelheid suikers tov het totale dagrantsoen best goed mee, zelfs voor een paard dat gevoelig is voor een teveel aan snelle suikers.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 10:32

Een pssm paard doet het zo doorgaans erg slecht op gras, dit omdat het suikergehalte zeer wisselt. Testen kan overigens snel, makkelijk en goedkoop via animal genetics.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 17:48

Naast een vitaminekorrel zou je ook de hoeveelheid vet in het rantsoen kunnen gaan verhogen, mocht je paard dat nodig hebben (wanneer hij intensiever getraind wordt bvb). Dit wordt ook aangeraden bij PSSM paarden. Mocht je er meer over willen lezen raad ik je aan het PSSM forum op facebook eens op te zoeken, hier wordt veel beschreven over rantsoenen ed :)

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 21:44

Bedankt voor de reacties. Ik heb me gelijk aangemeld bij het PSSM forum op Facebook, bedankt voor de tip. Gras is er gelukkig niet in overvloed, staan ook een aantal paardjes die hoefbevangen zijn geweest, dus wordt altijd wel heel goed op gelet. Ze staan op dit moment ook nog niet op het land.

Zelf denk ik niet dat hij PSSM heeft, maar dan zou hij dus behoren tot de 10-20% van de nakomelingen die het niet hebben, maar wie weet hebben we dat geluk (percentages heb ik me ook maar laten vertellen, maar schrok er behoorlijk van). Hij is inmiddels 9 jaar oud en doet het super, geen symptomen te bekennen, heeft ook vrij lang op best wat suiker gestaan (op oude stal werd zijn krachtvoer zonder dat wij het wisten nogal opgehoogd).

De test komt nog, moet me er nog even mentaal op voorbereiden := Als de test positief terugkomt is het zo officieel, terwijl hij het juist op dit moment zo goed doet en met sprongen vooruit gaat in de training.

De voedingen die hier genoemd worden ga ik in ieder geval eens goed bekijken.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 21:52

In Subli Zonder zitten geen suikers en melasses.
Dit voer ik mijn PSSM merrie ook.

Ik wil toch wel even reageren op je laatste post waarin je aangeeft dat je je nog mentaal aan het voorbereiden bent om de test te laten doen, omdat je paard het nu zo lekker doet.
Denk er goed over na dat als hij wel PSSM heeft intensieve training toch veel schade kan aanbrengen, zonder dat je dat nu direct al ziet. Wil je dat risico bewust blijven nemen ...?

Esther_Tommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 23:02

Suiker en zetmeel is bij de Subli zonder toch echt nog 32% dat vind ik een erg grote hoeveelheid

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 14:54

als je echt voer wilt voeren met een laag suikergehalte, ( voer zonder suiker is er niet. bevat altijd wel wat ( natuurlijke) suikers), dan kom je al snel uit op healthy herbs, marstall vito of marstall faser light.
met deze soorten voer kan je paard prima hard werken. ze hebben genoeg energie en het bevat zeer weinig suiker en zetmeel.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 19:02

simodi schreef:
In Subli Zonder zitten geen suikers en melasses.
Dit voer ik mijn PSSM merrie ook.

Ik wil toch wel even reageren op je laatste post waarin je aangeeft dat je je nog mentaal aan het voorbereiden bent om de test te laten doen, omdat je paard het nu zo lekker doet.
Denk er goed over na dat als hij wel PSSM heeft intensieve training toch veel schade kan aanbrengen, zonder dat je dat nu direct al ziet. Wil je dat risico bewust blijven nemen ...?

Het is ook geen kwestie van weken, meer een kwestie van dagen en ik moet even uitzoeken waar ik het makkelijk kan laten testen. Echt heel intensief trainen valt overigens wel mee hoor, het is meer dat het zo lekker gaat nu we over gegaan zijn op western rijden ;)

De Subli Zonder bevat in ieder geval veel meer (320 tov 120 gram) zetmeel dan de Subli Dieetmix, volgende keer in de winkel ga ik de achterkanten van de zakken eens goed bekijken, via de website wordt ik er verder niet echt wijzer van.

@dingogirl, healthy herbs klinkt ook wel erg goed, vind het alleen zo jammer dat overal bij staat 'zeer laag in suiker en zetmeel gehalte!', laag, maar hoe laag is laag :x Wordt even wat omrekenwerk.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 19:06

Zetmeel is toch niet hetzelfde als suiker?

Esther_Tommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 19:11

Kun je goed zien op voervergelijk.nl

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 21:02

Zetmeel is opgebouwd uit glucosemoleculen. Glucose is suiker. Even kort door de bocht.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 06:33

je kunt op de achterkant van de voerzakken zien hoeveel suiker en zetmeel er in zit. in healthy herbs is dat tussen de 7 en 10%, afhankelijk van welke brok je hebt. en dat is laag voor zetmeel + suiker.

de gehaltes die je op voervergelijk ziet, kloppen vaak niet, dus goed vergelijken kan alleen door te kijken wat er op het voer zelf staat.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 15:21

Hilary schreef:
Zetmeel is opgebouwd uit glucosemoleculen. Glucose is suiker. Even kort door de bocht.

Dat is dan wel zó kort dat je moet uitkijken voor je velgen :D

In bij voorbeeld grassoorten (gras, tarwe, haver, rijst enz) wordt fructaan na de bloei van de plant omgezet in zetmeel. Dat zijn de zaden/granen. Zetmeel is ongeveer 50% minder schadelijk voor paarden die gevoelig zijn voor suiker. Daarom wordt het apart vermeld.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 18:16

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 18:22

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 18:59

Kitty_ schreef:
Van Lexa is er een speciale vitaminenkorrel voor westernpaarden: http://www.kifrahorse.nl/webshop/lexa-v ... eraal.html

Alle ingrediënten plus suiker en zetmeel gehalte staan erbij :)

Dat is fijn, bij de dieetmix staat het ook achterop (8,2% zetmeel, 5,6% suiker), maar dan is dit dus duidelijk minder, sowieso wat betreft zetmeel.

Maris schreef:
Overzicht van krachtvoer laag in suikers : http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... tmeel.html

Interessant, ga ik ook nog even goed voor zitten, bedankt! Zie dat de dieetmix er in ieder geval tussen staat, maar wat ik wel weer gek vind is dat ik pavo terug zie komen, die staat toch vaak bekend om veel suikers dacht ik.

dingogirl schreef:
je kunt op de achterkant van de voerzakken zien hoeveel suiker en zetmeel er in zit. in healthy herbs is dat tussen de 7 en 10%, afhankelijk van welke brok je hebt. en dat is laag voor zetmeel + suiker.

de gehaltes die je op voervergelijk ziet, kloppen vaak niet, dus goed vergelijken kan alleen door te kijken wat er op het voer zelf staat.

Dat vind ik dan, vergeleken met de Subli dieetmix en de westernkorrel die hierboven ook nog werd genoemd, nog niet eens super weinig, in ieder geval niet echt minder. Jammer, want ik vond het verder wel heel goed klinken.

-
Bij de Subli zonder staat er trouwens niets achterop de zak, ben van de week expres even heengereden, maar als het niet achterop de zak staat zijn ze er dus ook niet 'trots' op, denk ik dan..

Ik verwacht volgende week de uitslag van de PSSM test, er ging toevallig een collega van mijn vriend terug naar Amerika en ik heb het hem afgelopen vrijdag mee kunnen geven. Dus even een weekje stressen en duimen draaien. Hopelijk maak ik me nu voor niets druk over de voeding, maar een voeding met zo min mogelijk suikers is ook voor niet-pssm paarden goed natuurlijk :D

Misschien iets heel doms nog, maar kan iemand mij uitleggen wat ruwe celstof precies met suiker te maken heeft? :o

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 19:07

Fiberforce van Cavalor heeft 8% zetmeel/suiker gehalte.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 19:32

Daar is het ruwe celstof gehalte juist weer hoog en het vet ook. Vet zou goed zijn mocht hij PSSM hebben (toch?), maar volgens mij is het ruwe celstof ook weer iets met suikers, maar dan langzame suikers.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 19:33

melasse vrije muesli is toch suikervrij ??

Ik heb dit overgenomen van de vorige eigenaar van mijn paard , die zij dat het suikervrij is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 19:34

marleen_a_a schreef:

Ik heb dit overgenomen van de vorige eigenaar van mijn paard , die zij dat het suikervrij is.

Melasse is suikerstroop. Maar suiker kan ook andere vormen hebben. Melassevrij betekent dus niet automatisch suikervrij.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 19:40

Koper schreef:
marleen_a_a schreef:

Melasse is suikerstroop. Maar suiker kan ook andere vormen hebben. Melassevrij betekent dus niet automatisch suikervrij.

Oke , dat wist ik niet , dankjewel :D

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 19:53

In muesli zitten wel granen en die bevatten zetmeel wat weer omgezet wordt in suikers.