Avond en nacht geen ruwvoer; paar vragen over

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IngridM

Avond en nacht geen ruwvoer; paar vragen over

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 18:15

Mijn shetlander staat op fijn stalletje waar ze 24/7 buiten staan. In de winter ook in de wei en dan aanvullend hooi in de paddock/schuilstal.

Toen ik er echter al stond kwam ik erachter dat niet alles is zoals ik het graag zou zien.....:

Vanaf nu ongeveer stopt het geven van hooi/kuil vanaf het moment dat ze op stal staan en in de zomer gaan ze ook vroeger naar "binnen"(het land uit).
Redenen hiervoor van stalbaas en van enkele mede-stalgenoten om geen hooi meer te geven: angst voor HB en ze vinden ze dan al dik genoeg.

Ik begrijp die angst echt maar mijns inziens is het super slecht om een pony/paard bijna 16 uur lang geen eten te geven. Grote kans op maagzweren en het onderuit halen van natuurlijk gedrag. Een mede-stalgenoot heeft deze discussie al met ze gevoerd maar dat gaat echt niet veranderd worden. Wel heeft ze haar mede stalgenoten zover gekregen om ze 's avonds dan in ieder geval nog een hapje te voeren. Bv. luzerne oid. Dat ze toch nog wat ruwvoer binnen kunnen krijgen.

Ik maak me hier best wel zorgen over eigenlijk.

Nu vraag ik me o.a. af wat voor hoeveelheid luzerne ik 's avonds het beste kan voeren. Ze krijgen met z'n allen in 1 grote paddock een eigen bakje met eten dus ik kan geen kilo's (bij wijze van) voeren omdat het natuurlijk vechten wordt als de 1 al klaar is en de ander niet.
Maar hoeveel kan ik dan ongeveer geven; 1 handje; 2; 3; etc ? Heeft dat nog invloed op de maagvulling of is het genoeg als er IETS weer inzit ivm maagzweren ?

Stel dat ze dat hapje rond 8 uur krijgen in de avond, dan hebben ze daarna tot 8 uur in de ochtend niets meer te knabbelen tot ze weer het land opgaan.
Ik denk dat ze dan niet gaan eten, maar VRETEN omdat ze gewoon honger hebben. Wat in de ochtend misschien juist slecht is als het een koude nacht is geweest ivm fructose etc.

Vind het echt wel een lastig iets. De pony's die er staan zijn naar mijn idee echt wel gezond gewoon. Aan de andere kant; maagzweren weet je vaak niet dat die aanwezig zijn.
Mijn pony heeft het hier heel erg fijn; heeft speelvriendjes en een knuffelvriendinnetje. Tja...........
Laatst bijgewerkt door IngridM op 21-04-15 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

cobiie

Re: Avond en nacht geen ruwvoer; paar vragen over

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 18:18

Probeer grove baaltjes hooi te vinden en hiervan 's avonds wat plakjes te geven ( indien je niet wilt verhuizen qua stal).

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 18:19

Ik zou zelf verhuizen als ze niet van plan zijn hooi te voeren snachts. Waarom kiezen jullie niet voor strookbegrazing ? Dan kunnen ze overdag gedoseerd gras eten en voor de nacht wat hooi .

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 18:20

Als antwoord op de luzerne:
Dan zou ik eerder voor Daily plus van Pavo kiezen. Dat heeft dezelfde voedingswaarde als (arm) hooi en daarmee voer je dus niet teveel eiwit. Deze kans heb je wel als je luzerne bij gaat voeren.

Verder zijn bovenstaande tips ook erg handig.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 18:22

Zolang zonder eten lijkt me inderdaad zeker niet goed! Als hooibaaltjes bijkopen niet mag, misschien dat je dan wel verpakt hooi van bv http://www.rwdh.nl/paarden/paardenvoer- ... basis.html mag voeren in een slowfeeder? Dat neemt namelijk een stuk minder plaats in beslag.
En eventueel zou je ook zo'n blok http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... row/108057 's avonds in een net kunnen geven, daar zal ze wel even zoet mee zijn :j

Overigens, als je Shet op stro staat zou ze daar eventueel ook aan kunnen knabbelen, hoewel teveel stro natuurlijk ook niet goed is!

Iris82

Savonds hooi in een slowfeedernet?

troi

HB en overgewicht voorkom je door arm hooi te voeren, maagzweren voorkom je ook door (arm) hooi te voeren.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 18:26

troi schreef:
HB en overgewicht voorkom je door arm hooi te voeren, maagzweren voorkom je ook door (arm) hooi te voeren.

:j

En HB werk je juist in de hand als je ze nu op het gras zet.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 18:26

Nee hooi voeren aan alleen mijn pony is geen optie ze staan met z'n 7en in 1 stuk.

En ik weet dat (arm) hooi voeren goed is maar als ze daar niet aan willen is dat zo. De situatie is zoals die is en daarin kan niets veranderd worden. Helaas!

Ze staan aktijd op gras ook in winter

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 18:27

Kun je niet vragen of jouw pony en die van de stalgenoot die het met je eens is apart kunnen staan 's nachts?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 18:31

. De situatie is zoals die is en daarin kan niets veranderd worden. Helaas!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 18:34

Heel veel kun je niet bijvoeren als je ze in een groep hebt en de rest het niet wil. Je kan je shet rustig een halve voerschep luzerne geven. Minder als ie langzaam eet.

Maar je zou ook kunnen voorstellen om wat alternatieve eet dingen in de paddock te leggen. Denk bv aan takken of wat riet. Daar zit weinig energie in en het zorgt voor wat te knagen valt. Dat verminderd de kans op maagzweren.

Is het niet mogelijk om de dag te verschuiven? bv op 2 momenten op de dag grazen met kortere tijdsvakken er tussen. (Dus bv. om 9 uur de wei op, dan om 1 uur er af en dan om 6 uur er weer op en dan om 10 uur er weer af.)
Overigens zijn er ook veel mensen die bij voorkeur 's ochtends veel hooi voeren of bv bietenpulp. Dan gaan ze minder 'hongerig' de wei op. (Tja en met 16 uur geen eten hebben ze wel een lege maag.)

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 18:44

IngridM schreef:
. De situatie is zoals die is en daarin kan niets veranderd worden. Helaas!

Waarom stel je je vraag dan? 16 uur zonder ruwvoer is absurd.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 18:50

Zou voor mij een reden zijn om te verhuizen. Een paard kan maximaal 4 uur zonder eten. Ook tijdens lange tochten moet je ze af en toe ff wat hooi geven of laten grazen, omdat de kansen op maagzweren dan echt toenemen.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 18:51

Vala: Als je goed leest zie je dat ik niet om oplossingen vraag om het anders te doen maar om opties om het beste met deze situatie om te gaan :-)

Dus: hoeveel luzerne kan ik het beste voeren. Is een bodempje in de maag voldoende of moet de maag echt vol zitten.
Laatst bijgewerkt door IngridM op 21-04-15 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 18:53

Je kunt er ook stro bij gooien. Hebben ze wel wat te knabbelen maar niet lekker genoeg om veel van te eten.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 18:54

Je vraagt in je beginpost ook of de pony's zo lang zonder ruw voer kunnen. Lees het zelf nog maar eens na.
Hoeveelheid luzerne vind ik moeilijk voor een shet, ik geef mijn paard rustig een hele emeer als vervanging van hooi.

Aha, je beginpost 1 minuut geleden gewijzigd, dus je had het zelf ook al gezien neem ik aan.
Laatst bijgewerkt door Vala op 21-04-15 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 18:55

Ik vind het niet kunnen en zou het voor mijn pony's nooit willen.
Hier krijgen ze beperkt gras (en s winters voordroog) en daarbij onbeperkt graszaadhooi. S winters kan ik de hoeveelheid voordroog aan passen als ze te dik of te schraal worden. Zomers krijgenze er nog wat stro bij als het toch te rijk blijkt te zijn.

Ik voel me al schuldig als het eens wel op is bij de volgende voerbeurt (normaal hebben ze het net niet op, dus ze staan nooit langer dan een uurtje zonder).

Voor mij zouden de opties zijn wel bij voeren, of verhuizen.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 18:56

Vala; ja omdat dat eigenlijk mijn vraag helemaal niet was. Wilde eigenlijk alleen antwoord op het luzerne stukje
Laatst bijgewerkt door IngridM op 21-04-15 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 18:57

Sizzle schreef:
Je kunt er ook stro bij gooien. Hebben ze wel wat te knabbelen maar niet lekker genoeg om veel van te eten.

Hiermee moet je oppassen. Er zijn paarden die dit dus wel echt gewoon opeten. Ik ken een geval waarvan pensionhouder paard niet genoeg voerde en het paard dus stro ging eten, gevolg levens bedreigende koliek. Het was 50% kans op overleving. Gelukkig leeft paard nog en is weer gezond!

Ook heb ik zelf vroeger een paard op stal gehad die zijn stal gerust leeg vrat en daardoor dus ook wel eens koliek kreeg.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 18:58

Koliek geval van stro ken ik inderdaad ook wel ja. Als ze echt honger hebben....

Edit: gezien de reacties moet ik er op Bokt uiteraard bij vermelden dat dit voor mij dus niet een reden is om geen stro te geven :-) Stro bijgeven is bij ons ook geen optie (willen mede paddock genoten niet) dus voor mij is bovenstaande puur een algemene opmerking :-)
Laatst bijgewerkt door IngridM op 21-04-15 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 19:03

Ik heb ook zulke stalgenoten gehad, wat bij mij een geblesseerd paard opleverde. (ruzie maken om de laatste sprieten en hij stond onderaan in rang)
Wekenlang heb ik lopen zeuren, eerst gevraagd, artikelen erbij gehaald dat het juist niet goed was zo lang zonder ruwvoer. Maar nee de paarden werden te dik.
Niks mocht baten, heb mn spullen gepakt en ben weggegaan.
Er was gewoonweg geen manier om te overleggen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 19:05

IngridM schreef:
Vala; ja omdat dat eigenlijk mijn vraag helemaal niet was. Wilde eigenlijk alleen antwoord op het luzerne stukje

Een handje luzerne is nog sneller naar binnen gewerkt als dat jij je omdraait :) En dus ook heel vlug verteerd...draagt mijns inziens dus niks bij in dit geval...+ luzerne is hoogwaardig eiwit, waar de meeste paarden al een overvloed aan binnenkrijgen als ze op grasland staan....
Moeilijk geval dit....denk dat het inderdaad of verhuizen van stal is, of het zo accepteren...andere opties horen blijkbaar niet tot de mogelijkheden als ik de voorgaande posts zo lees...

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 19:06

Wat ik doe is iedere ochtend brandnetels plukken - die gooi ik de volgende nacht (wanneer de brand eraf is) in het paddock, meestal eten ze die niet direct op en zo hebben ze door de nacht heen toch iets te knabbelen wat ook nog zeer gezond is.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 19:09

IngridM schreef:
Koliek geval van stro ken ik inderdaad ook wel ja. Als ze echt honger hebben....

Dan kun je ze dus beter honger laten lijden kennelijk. Volgende topic wordt dan:mijn shet is zo chagrijnig, wat is er toch? Een maagzweer.

Eem halve emmer lucerne eten ze meestal niet in een keer op. Dus dat lijkt me onmogelijk om te geven aan 1 pony in een kudde.