Wat zou jij een sportpaard voeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xPearl

Wat zou jij een sportpaard voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 21:23

Ik weet niet of het hier mag, en of het wel goed staat!

Maar ik had vanmiddag een mondeling met 2 docenten over mijn 3 stagebedrijven. Nu kwam ik met 1 docent in een leuke 'discussie'; Wat zou jij een op-en-top sportpaard voeren?
Ze zei; Wat nou als je bij Glock's stage gaat lopen en ze zeggen dat jij n voerschema van 1 van hun op-en-top sportpaard (dressuur of springen) mag maken? Wat zou jij her paars voeren?

Daar ben ik verder niet echt op ingegaan, omdat ik weinig van voer af weet etc.
Maar ben wel benieuwd wat jullie een op-en-top sportpaard zouden voeren die 6 dagen loopt zegmaar.

Ik weet niet of dit een goede vraag is.. Maar ben wem benieuwd, hihi

Angela

Re: Wat zou jij een sportpaard voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 21:48

Er bestaat niet zoiets als "wat je een sportpaard voert". Ieder paard is een individu. Er zijn alleen minimum waardes, die meer bepaald zijn op basis van kauwbewegingen en het in beweging houden van de darmen. Daarnaast wordt er iets van brok/vitamines bijgevoerd omdat ons huidige ruwvoer onvoldoende in deze behoeftes voorziet. Voeranalyse in combinatie met bloedanalyse kan hier uitsluitsel over geven. Wat een paard verder nodig heeft om op conditie te blijven is blijven proberen. Soms kan een merkwissel meer invloed hebben op de conditie van het paard als dat meer of minder van hetzelfde geven doet.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 21:53

Ik zou het slecht doen. Hij zou een vitamine/mineralen korrel krijgen. Waardoor hij het eerste halfjaar wat slomer zou kunnen zijn, om "af te kicken" van de granen. Daarna zou hij beschikken over beter gedoseerde energie.
Daarover 30 ml lijnzaadolie.

Ook zou ik lekker onbeperkt hooi en stro voeren, laat maar knabbelen. Daar zou hij een ruwvoerbuikje van krijgen en dat staat natuurlijk niet mooi op wedstrijd.

Kortom, ik zou het eerste halfjaar een sloom paard met een ruwvoerbuikje aanleveren. :')

Edit: Mocht hij meer nodig blijken te hebben dan zou ik de lijnzaadolie opvoeren naar bv 300 of meer ml per dag. Dat geeft veel energie, maar ook weer gedoseerd. En extra's in de vorm van bv lucerne.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 09:31

@Angela
Dat klopt.. Daar zat ik inderdaad ook mee! Dat niet elk paard hetzelfde is! Daarom kon ik het ook niet echt vertellen zegmaar. Maar ik dacht misschien dat je je wel kon voorstellen wat je een sportpaard standaard zou voeren? En daar om heen extra dingen (extra vitamines/mineralen)? ;p

@Gypsy
Zoiets zou ik ook doen!
In ieder geval met onbeperkt hooi of kuil doen! Weet niet precies wat daar het verschil in is, dus kan daar even geen oordeel over geven. Krijg je inderdaad wel een ruwvoerbuikje van, hahaa.
Zou jij hem ook brok geven? Zo ja, wat voor brok dan?

En wat heeft lijnzaadolie en lucerne voor functie dan? Ik zit niet zo in t voer zegmaar, haha. Dus dit is ook wel leerzaam, haha

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 13:50

Het nadeel van brok (en van veel muesli soorten) is dat er veel suiker in zit als goedkoop plakmiddel. Net zo goed voor paarden als marsjes zijn voor mensen, erg lekker en geeft zeker energie maar voor je gezondheid niet zo goed.

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 09:30

Onbeperkt ruwvoer van goede kwaliteit, daarnaast een rantsoenberekening maken en afstemmen op je ruwvoerwaarden. Dan zou ik kiezen voor een goede organische vitaminekorrel, extra vetten (langzame energie) uit lijnzaadolie hoeveelheid naar behoefte, indien nodig aanvullen met eiwitten uit luzerne (havens mix i.v.m. calcium/fosfor/magnesiumverhouding), en ieder dag wat wortels. Oja en een goede liksteen..