Staleigenaar geeft schimmelhooi

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Celine_Famke

Staleigenaar geeft schimmelhooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 12:17

Hoi allemaal!

Ik zit met een probleempje. Mijn paard staat op een hele gezellige, kleinschalige doe-het-zelf-stal.
Mijn paard en ik hebben het er prima naar mijn zin!

Echter heb ik problemen met het hooi.. Dit zit bij de prijs in. De boer waarvan deze stal is maait in de zomer van zijn eigen land en laat dat verpakken. Dat wordt in de winter gevoerd.

Het probleem is dat er steeds vrij veel balen zijn waar veel schimmel in zit. Niet maar een klein beetje; soms is de hele zijkant wit! Dit stinkt ook enorm.
Natuurlijk pakt dan iedereen eerst van de 'goede' kant. En als het laatste beetje echt heel erg beschimmelde hooi blijft staan... Schudt de staleigenaar dit hooi zodanig door elkaar heen zodat je het witte niet meer ziet en laat het liggen, zonder een nieuwe baal neer te leggen. Hij wacht dan elke keer tot wij het opvoeren, maar ik wil mijn paard geen schimmelhooi voeren..
Je ruikt nog duidelijk dan dat het schimmelhooi is, maar hij vind het blijkbaar prima en ziet niet in dat paarden er ziek van kunnen worden! Hoewel ik en een aantal stalgenootjes hem al vaker aangesproken hebben of hem berichtjes hebben gestuurd erover.

Nu dacht ik, misschien werkt het als ik een lijst op stal hang waarop je kan lezen wat een paard allemaal kan krijgen van schimmelhooi. Misschien dringt het dan tot hem door.. Ik heb namelijk geen zin in een ziek paard!

Nu is mijn vraag of jullie daarmee kunnen helpen.. Wat kan een paard allemaal krijgen als hij schimmelhooi eet?

Of hebben jullie nog een ander idee om het hem duidelijk te maken dat dit echt niet kan?

Alvast bedankt!

Celine_Famke

Re: Staleigenaar geeft schimmelhooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 12:26

Oh ja en nog een toevoeging; dit was niet alleen deze winter het geval op stal. Al langer :(

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:29

Volgens mij kunnen ze er koliek van krijgen. Ik zou op de brief ook schrijven dat hij dan ook zelf de eventuele rekening moet gaan betalen mochten ze ziek worden zolang er beschimmeld hooi (moet)worden gevoerd. :j
Jullie worden voor het blok gesteld worden, hij dan ook.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:32

Laatst bijgewerkt door mystery1980 op 14-04-15 12:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:32

Even rond de tafel met de boer en praten!

Desnoods dreigen met minder te betalen...je betaalt immers voor goed voer, niet voor troep waarvan je dier ziek kan worden :n

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:33

Ik zou aangeven dat hij of voor onbeschimmeld hooi moet zorgen.. of jou moet toestaan zelf hooi aan te rukken tegen een verlaging van bijvoorbeeld 20 euro stalgeld..

wil hij niet akkoord gaan en blijft hij de schimmel mengen (hij kan ook het beschimmelde deel weggooien, maar daar ben ik niet weg van.. als iedere baal schimmel bevat, bevat ook een deel sporen en dat zie je (nog) niet), dan zou ik gaan overwegen om te zoeken naar een stal met een beter voerbeleid.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:34

Waarom wordt het slechte beschimmelde hooi door de laatste die het goede hooi opvoert niet gewoon naar de mestplaats verkast, waar het thuishoort? Is er daarna ruimte voor een nieuw schoon pak.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:39

Er is al eerder met die persoon gesproken. Dat hielp niet. Waarom zou opschrijven wel helpen?
Ik zou al eerder weggegaan zijn, dit voer is ongezond en kan dodelijk zijn als je pech heb.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:39

En als jullie onderling nou afspreken dat beschimmelde delen gelijk de mesthoop op gaan? Of vind de staleigenaar dat niet goed?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:45

it_is_me schreef:
En als jullie onderling nou afspreken dat beschimmelde delen gelijk de mesthoop op gaan? Of vind de staleigenaar dat niet goed?

en goed diep de mest instampen zodat hij het er niet weer af kan halen :')

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 13:29

Ja we gooien het soms al op de mesthoop maar als hij je zo'n 5 keer met een kruiwagen hooi voorbij ziet komen wordt hij ook niet echt blij haha

Stef_Alinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:52

nou dan word hij maar niet blij..
Dan is wel de boodschap duidelijk..
Want het word niet gevoerd en er komt dan een nieuwe baal.
Hij moet zorgen dat het goed hooi is.
Als hij dus niet wilt dat het op de mesthoop terecht komt moet hij zorgen dat er geen beschimmeld hooi is..

Dus jammer dat hij dan niet blij word maar de paarden krijgen dan iig geen schimmel hooi.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:55

Mijn ervaring is dat als zo iemand dan de pest in heeft dat er helemaal geen nieuw hooi komt en krijg je hongerige paardjes. Gezien het een boer is misschien nog eens uitleggen dat een paard een veel gevoeliger spijsverteringskanaal heeft dan bijvoorbeeld een koe. Als dat niet helpt zou ik verhuizen.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 14:00

Been there, done that.

Ga gezamenlijk om de tafel een probeer een oplossing te vinden voor het probleem. Is men niet in staat goed hooi aan te leveren, stel dan voor minder te betalen en het zelf elders in te kopen. Je staat toch al op een doe-het-zelf stal dus dat zal naar alle waarschijnlijkheid het probleem niet zijn.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 14:01

Als de balen verschimmelen doet de boer toch iets niet goed. Waarschijnlijk zitten er dan gaten in de plastic of is het hooi niet goed gedroogd. Te veel schimmel is inderdaad niet goed voor paarden, voor geen enkel dier. kun je anders niet afspreken dat je iets minder betaald en je eigen hooi regelt?
Lijkt me toch dat de andere stalklanten er ook op tegen zijn, misschien kun je samen de boer aanspreken.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 18:07

Boras schreef:
Er is al eerder met die persoon gesproken. Dat hielp niet. Waarom zou opschrijven wel helpen?
Ik zou al eerder weggegaan zijn, dit voer is ongezond en kan dodelijk zijn als je pech heb.

Dan zou ik toch echt eens gaan kijken voor een andere stal.
Eens een boer altijd een boer en ik heb er ruime ervaring mee.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 09:28

ze kunnen er koliek van krijgen. maar meestal eten ze het gewoon niet.
Je zou kunnenv oorsetllen om iets meer stalgeld te betalen. En anders een andere stal zoeken.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 09:36

Ik zou het dan iets anders aanpakken. Niet meer stalgeld betalen want dan moet de stalhouder het alsnog regelen. Ik zou eerder kijken of je zelf voor goed hooi kan gaan kijken.

Hoewel ik zelf ook eerder voor een andere stal zou gaan kijken (als dat mogelijk is, want dat is niet in iedere regio even makkelijk). Goed ruwvoer is een eerste levensbehoefte.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 09:46

Kan je het beschimmelde deel niet gewoon op de mesthoop gooien? Dan moet ie toch wel een nieuwe baal neerzetten? Of vooraf alle beschimmelde rommel op de mesthoop gooien zodat alleen het goede deel nog gevoerd kan worden.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 10:24

Momenteel hetzelfde probleem. Was het mijn hooi gooide ik het meteen weg, maar het wordt bij de stalprijs bijgerekend. Ik zou dit kunnen oplossen door zelf mijn hooi te voorzien, maar ik moet nog 2 weken vooraleer ze terug de wei opgaan dus ga ik nu niet meer beginnen zoeken en zeulen met hooi.
Als jij voltijds bij die boer staat kun je dan met hem niet afspreken dat je zelf je hooi voorziet ? Ik zou sowieso mijn paarden geen heel jaar op voordroog willen hebben. Veel te zuur en belastend voor hun darmen. Weet je waarom de balen beschimmeld zijn. Bij ons zijn het voornamelijk de stalkatten die er hun nagels op doen -O-