Paarden en visolie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chriske

Paarden en visolie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 12:36

Hallo allemaal,

Het word lekkerder weer en mijn friese verzorgdame krijgt weer last van jeuk. Het is geen eczeem ofzo lijkt eerder op roos. Nu zei iemand dat misschien visolie iets is om te proberen, nu is mijn vraag zijn er mensen die hun paard dit geven en hoeveel? :)

Wij hebben zelf capsulles van 1000 mg

Jetta

Re: Paarden en visolie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 12:44

Aangezien paarden geen vis eten, zou ik een plantaardige olie gebruiken. Wil je het inwendig gebruiken? Schilfertjes komen vaak voor in de ruiperiode. Nogal logisch. Een scheutje olie (lijnzaadolie) door het voer kan wel helpen om net dat beetje extra energie te geven om goed door de rui te komen. Maar dan moet je ook even het voer van je paard onder de loep nemen, wat krijgt ze? Hoeveel?
Wat ik gebruik in de rui is de Furminator, een soort kam die de losse haren eruit trekt, dat scheelt veel jeuk bij mijn paard en ook krijgt hij dan geen bobbeltjes van de haartjes die niet goed loskomen.

chriske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 12:49

De schilvertjes zitten alleen in der manen, vooral op 1 plek is het het ergs

Ruby_KR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 15:10

Ik zou gewoon wat zonnebloemolie over het eten doen elke dag. Is een natuurlijk product, niet duur en werkt prima!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 15:14

Aal visolie zit wel een hele ranzige smaak, dat is voor mensen al ranzig maar voor paarden niet haalbaar. Zou gewoon lijnzaadolie pakken :) qua verhoudingen is dat beter dan zonnebloemolie. Al kan zonnebloem olie ook wel. Visolie is ook veel duurder :=

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:59

Ik voer Effektri Omega-3 aan mijn pony, dit is gebaseerd op visolie.
Hun website zegt het volgende hierover:
Is het niet vreemd om vis olie te geven aan paarden en honden?
Wij vinden van niet en gelukkig delen een hele hoop dierenartsen, winkeliers en klanten deze mening! De reden dat we vis olie gebruiken in plaats van plantaardige oliën als basis voor onze Omega-3 olie is heel eenvoudig. Plantaardige oliën bevatten alleen alfa-linoleenzuur (ALA) en geen EPA en DHA. Een paard of hond zal dus zelf de ALA moeten omzetten naar dierlijke omega-3 (DHA en EPA) en dit is niet efficiënt, er wordt slechts 5% tot 10% omgezet. Effektri bevat EPA en DHA in de juiste verhouding en het paard hoeft dus niets zelf om te zetten waardoor Effektri een stuk sneller en efficiënter werkt. Daarnaast voert u verhoudingsgewijs minder en is het dus nog een goedkoper ook!

Overigens wordt de visolie die gebruikt wordt voor Effektri omega-3 gezuiverd volgens de strikte normen van de EU en worden alle dierlijke eiwitten eruit gefilterd.

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:06

Ik hoor ook veel goede verhalen over Visolie voor paarden en Effektri. Ik zou Effektri gewoon even mailen met je vraag, ze zijn erg behulpzaam en kunnen je vast helpen met eventuele onduidelijkheden (http://www.effektri.com)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:08

Wat krijgt ze aan krachtvoer?

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:10

Wij adviseren vaak ook walnoot olie bij honden. Weet alleen niet of dat ook geschikt is voor paarden, anders toch iets van zonnebloem olie of iets in die trant

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:13

Ik hoor ook goede verhalen over Effektri. Het schijnt voor heel veel kwalen goed te zijn. Ook gaan steeds meer (top)ruiters het gebruiken en dat zal niet voor niets zijn :+

chriske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 16:36

Ze krijgt gewoon brok en mueslie

Heb der van de week gewassen met anti-roos shampoo en verder spray ik met klitwortel

Oeh dan ga ik die eens mailen, wil het zo graag voor zijn dit jaar!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:44

Met 'gewoon brok en muesli' kan ik niks.. welk merk?
Goed kans dat er melasse in zit waar ze dus niet tegen kan.
Klant van mij voerde Pavo en die fries ging gigantisch schuren.. dus overgestapt op Subli en sindsdien schuurt hij helemaal niet meer..

chriske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 16:47

Ik weet niet welk merk, zal ik even moeten navragen :)

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 21:29

Ik zou eerst uitvinden wat het is, nu ga je lopen rommelen met middeltjes of supplementen terwijl je niet zeker weet wat het is. In principe kunnen extra omega 3 vetzuren nooit geen kwaad, maar lijkt me toch wel fijn om te weten wat het precies is.

chriske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 11:14

De dierenarts komt volgende week dus laat ik die gelijk even kijken naar de plek :)

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 15:34

Ervaring hier is met suikerarm/vrij voer (C4L o.i.d.) en een flinke scheut omega 3-6-9 is het zo over.