Wat bijvoeren aan recreatiepaard die kilometers maakt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bellehorses

Wat bijvoeren aan recreatiepaard die kilometers maakt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 19:57

Hoi Bokkers,

Ik had al even op internet rondgekeken maar ik kom er nog niet zo goed uit.

Ik heb een 8 jarige merrie waarmee ik recreatief (alleen buitenritten) rijd. Afgelopen winter zijn we niet ver van huis geweest, we reden gemiddeld zo'n 3 keer per week een uurtje, longeerde haar ongeveer 1 keer per week en de overige dagen waren we aan de wandel.

Ze krijgt hooi en kuil, een schep basisbrok en nog een paar (4 a 5) handjes haver.
Ik ga nu weer beginnen met het opbouwen van de training, langere ritten ( 3 a 4 uurtjes per dag, 2 of 3 keer per week), puur voor onze eigen lol.
Zou het voldoende zijn om alleen wat meer haver te geven of zou een muesli oid een betere aanvulling? Ik ben dus meer opzoek naar een brok ter ondersteuning en niet naar een brok wat haar pittiger gemaakt.

Iemand een idee?

Ze staat momenteel nog een dagdeel in de paddock, met een week of twee wordt het weideseizoen weer rustig opgebouwd.

kusvoorjou

Re: Wat bijvoeren aan recreatiepaard die kilometers maakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 20:45

Ik zou een lekkere slobber er bij geven... gewoon voor de extraatjes. Er zijn veel soorten slobber, dus er zit vast wel iets tussen wat voor jullie geschikt is. Ze vinden het ook vaak erg lekker..

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 20:48

Ik zou een vitaminekorrel voeren. Dan krijgt ze alles wat ze nodig heeft

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 20:54

Weet je welke basisbrok en hoeveel 1schep weegt? Op www.voervergelijk.nl kan je dan zoeken naar hoeveel ze nu binnen krijgt.
Denk je dat ze extra energie nodig heeft? Begin ze in te vallen? Train je nog ergens voor?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 20:58

een paard wat 3/4uur per dag bereden word mag wel gevoerd worden...ze hebben toch echt genoeg vitamine en mineralen nodig en eiwit bij dit soort inspanning.

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 20:59

Waarom wil je bijvoeren?? Mijn pony's lopen gemiddeld 60 km per week in enkelspan voor de marathonwagen.
Ze krijgen s'winters hooi en in de zomer gras. Voor de vitaminen en mineralen krijgen ze liquihorse door hun drinkwater.
Je kunt de mensen van liquihorse altijd bellen voor een GRATIS voeradvies.

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 09:06

Ik denk dat onbeperkt ruwvoer en een vitamine-mineralenkorrel je basis moet zijn.
Tijdens het opbouwen van je training kom je misschien op een punt waar je merkt dat je paard niet genoeg binnen krijgt voor de gevraagde arbeid, dan zou je voedingsstoffen kunnen gaan toevoegen, bijvoorbeeld olie voor langdurige energie.
Eiwit is inderdaad belangrijk voor de spieropbouw, maar ik zou eerst eens aanzien wat het gras aan eiwitten voor haar doet.

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 09:09

Bedankt voor jullie reacties!

@roekes, ik dacht aan bijvoeren omdat zij nu natuurlijk meer energie zal gaan verbruiken en haar op hetzelfde voer houden als wanneer ze niet heel hard hoeft te werken leek mij wat onlogisch.

Ik zal mij eens gaan verdiepen in een vitame-mineralen korrel. Hebben jullie daarin ook een advies?

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 09:41

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 09:57

Ik vind dat je al vrij veel voert ten opzichte van onze paarden die veel meer arbeid verrichten.
Mocht je nog geen onbeperkt hooi voeren dan zou ik daar mee beginnen, waarschijnlijk heeft je paard dan net als onze paarden voldoende aan een vitaminekorrel bijv. Pavo vital complete en daarnaast na het rijden naar behoefte wat brok of muesli.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 14:26

callum schreef:
Ik zou een vitaminekorrel voeren. Dan krijgt ze alles wat ze nodig heeft

Dit dus.
Paarden zijn enorme atleten en naast goede kwaliteit ruwvoer kun je dat aanvullen met vitamine brok:

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 19:24

Je zou ook aan olie kunnen denken. Brok is een snelle energie leverancier en olie geeft het langzaam af.

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 21:42

Bedankt allemaal voor de tips en advies!
Ik zal eens een voedingsadvies aanvragen, dat zal wellicht een goed antwoord kunnen geven.