Ervaringen luchtwegkruiden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dnieSz

Ervaringen luchtwegkruiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 11:04

Goedemiddag bokkers :wave:

Omdat mijn paard een lichte vorm van allergie heeft (waarvoor kunnen ze me bij de kliniek in Emmeloord niet vertellen) is hij met rijden vaker sneller benauwd, vooral in de zomer.
Op het moment gaat het erg goed met de benauwdheid ook vooral omdat ik hem met deze redenen heb laten scheren om hem wat te verlichten met rijden, maar ik zit nu toch wel weer tegen de zomer op.

Omdat het vrij prijzig is en ik dus niet weet of het wel iets werkt wil ik graag van jullie weten of jullie wel eens Luchtwegkruiden van Puur hebben gebruikt of een ander supplement wat zou helpen voor de luchtwegen?

Ik hoor graag jullie ervaringen :j

Afbeelding

kohtje

Re: Ervaringen luchtwegkruiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 11:07

Wij hadden vroeger van van de Pigge dat is nu groene os. Dat was echt super spul. Alleen zag ik dat het nu een stuk duurder is.

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 11:08

Opzich maakt mij dat nog geen eens zoveel uit als het mijn paard verlichting zal bieden :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 11:28

Ik geef wel eens luchtwegcompositum van groene os. Dat lijkt wel te helpen :) Maar ik geef het wel in combinatie met geweekt hooi, dat helpt natuurlijk ook.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 11:34

Ik voer mijn paard luchtwegmix van de paardendrogist.
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... 2008/25546
Ik heb zeker het idee dat het werkt maar je moet meer doen dan alleen dit voeren bij een stofallergie. Als het een stof allergie is bodembedekking aanpassen, hooi weken etc.
Helaas heeft de mijne waarschijnlijk pollenallergie (staat al 24/7 buiten, geen stro/hooi, ook op alleen gras hoest ze). Sinds ik het voer is het wel verminderd. Daarnaast voer ik geen lucerne meer nav een tip op bokt en krijgt ze nu alleen Höveler slobber mash zodat het echt niet kan stoffen :)

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 12:32

Ik heb werkelijk geen idee wat voor allergie hij heeft.. ze dachten bij Emmeloord ook aan een pollenallergie ook omdat het in de zomer periode erger is.
Ze hebben mij verteld dat ze niet konden testen om welk soort allergie het nu precies gaat.
bedankt voor je tip! :j

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 18:20

Hier ook pollen allergie. Het is inderdaad niet te testen. Ja er is een bloedonderzoek te doen, maar die is geloofwaardig.
Mijn merrie wordt in de winter ook geschoren wat ze prettig vind.
Ik voer al een jaar puur pollen, iedere drie weken.
Ik ben in februari met bijenpollen voeren begonnen. Ook krijgt ze van havens green vet. Met droog weer niet in de zandpaddock die stoffig wordt. Vliegenmasker met neusnet eraan en dit jaar ga ik vaseline in haar neusgaten smeren. Van de kliniek kreeg ik het advies Nostrilvet te proberen. Dit werkte niet, na twee keer gebruiken verstopte het spuitbusje.
Deze luchtweg kruiden ken ik niet.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 20:16

dnieSz schreef:
Ik heb werkelijk geen idee wat voor allergie hij heeft.. ze dachten bij Emmeloord ook aan een pollenallergie ook omdat het in de zomer periode erger is.
Ze hebben mij verteld dat ze niet konden testen om welk soort allergie het nu precies gaat.
bedankt voor je tip! :j

Inderdaad zoals Klasien zegt, een bloedonderzoek is niet op te vertrouwen. Ik zag laatst langskomen dat je 50% kans hebt dat het ook klopt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 20:18

Foenegriek.
Niet duur en ik vind het vooral bij hoesten snel helpen.
Je mag dat ook langdurend bijgeven.

Bij pollenallergie schijnt het soms goed te helpen om in de winter dagelijks een beetje honing uit de regio te geven.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 20:20

Hey Denise,

Simra is ook heel gevoelig voor alles (stro/hooi/stof/pollen/enz.) Ik geef Puur Pollen druppels en
dat werkt best heel goed. Ze staat hier ook 24/7 buiten, dat is de beste oplossing geweest,
hierdoor hoest ze niet meer en is ze niet meer kort/zwaar ademig maar af en toe was ze nog wel
heel gevoelig.. Die Pollen druppels hielpen daar echt goed voor :j Ik gebruik ze inderdaad vooral in het
voorjaar/zomer.

Andere supplementen (en ik heb ALLES geprobeerd :D ) hielpen niets.
Laatst bijgewerkt door xApple op 03-04-15 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 20:20

Ja inderdaad, foenegriek werkt ook goed. Helaas kan ik er zelf niet tegen ( :') ) dus dat ga ik ook niet voeren.

Die pollen druppels, geven jullie die elke dag?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 20:28

Ik heb al een aantal luchtwegkruiden geprobeerd bij mijn paarden maar niks werkt. Behalve deze:
http://www.equipergato.de/index.php?show=respin&f=5&p=n
Ik bestel ze wel via de mail omdat ze via de webshop niet naar Nederland verzenden. En het lijkt een hoop geld voor zo een pot maar je doet er enorm lang mee!
Echt enorm tevreden over dat spul en met niets vergelijkbaar.

maike_rickly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 20:55

Wij gebruiken fenegriek als korrels en niet als poeder.
Kan zelf niet goed tegen de geur van het poeder

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 21:02

Zolang de werking niet bewezen is (en dat betwijfel ik ten zeeeerste hier bij), kun je je geld beter uitgeven aan iets anders denk ik.

Bijvoorbeeld een hooistomer of pollennetje. Als de allergie in de zomer erger wordt zal het dus veroorzaakt worden door iets wat dan meer aanwezig is, bijvoorbeeld pollen. En een allergie voor de meest voorkomende allergie-oorzaken (hooi, stro, stof, etc) zou ik ook gewoon uitsluiten. Dus stofvrije bodembedekking (liefst gewoon 24/7 buiten), zeker niet opstrooien/vegen als paard in de stal staat, hooi stomen. Denk dat je daar een stuk verder mee komt dan met een kruidenmengsel.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 21:16

Is die allergie de hele zomer door in dezelfde hoedanigheid? Of in het begin erger en wordt het gaandeweg beter, of juist andersom?

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 21:20

Ik voer mijn merrie op dit moment een mengsel van Foenegriek en Knoflook. Kleine korrels. De poeder van foenegriek werkt bij haar ook goed, alleen vindt madam dat niet lekker en ligt er na een dag of 3 een dikke plak nat geworden poeder in de voerbak. Nu met de kleine korrels en in combinatie met de knoflook doet ze het heel goed en eet ze alles op.

Het hoesten is een heel stuk minder geworden.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 22:01

Jasmijn159 schreef:
Zolang de werking niet bewezen is (en dat betwijfel ik ten zeeeerste hier bij), kun je je geld beter uitgeven aan iets anders denk ik.

Bijvoorbeeld een hooistomer of pollennetje. Als de allergie in de zomer erger wordt zal het dus veroorzaakt worden door iets wat dan meer aanwezig is, bijvoorbeeld pollen. En een allergie voor de meest voorkomende allergie-oorzaken (hooi, stro, stof, etc) zou ik ook gewoon uitsluiten. Dus stofvrije bodembedekking (liefst gewoon 24/7 buiten), zeker niet opstrooien/vegen als paard in de stal staat, hooi stomen. Denk dat je daar een stuk verder mee komt dan met een kruidenmengsel.

En een pollennetje is wel bewezen? :) Mijn dierenarts vond het kul dat zo'n netje werkt.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 06:26

Oh interessante vraag! Ik zal eens kijken of ik artikelen kan vinden!

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 06:28

Nee een pollen netje werkt ook niet. Pollen zijn zo fijn, het enige waar ze niet door heen gaan is plastic. Maar de neus met plastic afplakken gaat niet he. ..

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 11:41

Bij mijn paard hielp het helemaal niets. Ze is in december begonnen met hoesten na een virusinfectie. Later af en toe een kuch, maar toen we na een blessure weer mochten opbouwen, had ze tijdens het werk veel slijmproductie en hoesten. Waarschijnlijk reactie op stof. Eerst kruiden gegeven, maar geen enkele verbetering. Later van de dierenarts een puffer gekregen en daarmee zijn de klachten langzaam verdwenen. Ik had de kruidenmix van van Pigge/groene os. Fenegriek heeft wel een bewezen werking dat het de hoestprikkel dempt. Als je bij ingrediënten kijkt bij puur luchtwegkruiden dan is het hoofdbestanddeel fenegriek. Misschien dat je ergens alleen fenegriek kan vinden, dat is misschien goedkoper. Kun je kijken of het bij jouw paard helpt.

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 17:49

Icrack schreef:
Is die allergie de hele zomer door in dezelfde hoedanigheid? Of in het begin erger en wordt het gaandeweg beter, of juist andersom?

Zodra de temperatuur omhoog gaat begint hij er last van te krijgen.. en dan blijft tot einde zomer wel zo.

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 17:54

Bedankt voor al jullie reacties! :j

Ik heb toevallig ook naar de Puur Pollen druppels gekeken, die ga ik zeker bestellen als de Fenegriek niet helpt.

marietta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 10:24

bedankt Marlies!
Het lijkt erop dat dit DÉ uitkomst is voor mijn paard!

Ik heb al een aantal luchtwegkruiden geprobeerd bij mijn paarden maar niks werkt. Behalve deze:
http://www.equipergato.de/index.php?show=respin&f=5&p=n
Ik bestel ze wel via de mail omdat ze via de webshop niet naar Nederland verzenden. En het lijkt een hoop geld voor zo een pot maar je doet er enorm lang mee!
Echt enorm tevreden over dat spul en met niets vergelijkbaar.