Eiwitarm voer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Narcissa

Eiwitarm voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 14:11

Gisteren is de osteopaat/dierenarts langsgeweest bij mijn paard.

De laatste twee weken is ze vreselijk irritant en druk. Ze staat ook hengstig.
Donderdag heeft ze boven mijn hoofd staan steigeren, wat voor haar echt niet normaal is. Ik heb haar in reactie daarop laten lopen, zo'n gedrag wil ik echt niet zien. De dag erna hebben we haar aan de pessoa gezet en ze liep erg stijf.
Om medische redenen uit te sluiten meteen de osteopaat gebeld. Handige is dat de mijne ook gediplomeerd dierenarts is, dus die kijkt ook naar alles.

Het verdict?
Ofwel haar karakter en in dat geval ging ik streng moeten optreden (het is nu wel inderdaad een dominante dame, een echte "vosse merrie" en ze heeft me in het begin op de grond goed uitgedaagd). Dit gedrag kan echt niet meer door de beugel. Osteo was bijna plat tijdens het onderzoek, is twee keer bij het steigeren tegen het plafond geknald (ze gaat loodrecht de lucht in) maar dat kan haar echt niet schelen.
Ofwel heeft ze te veel last van de hengstigheid. Ze staat nu bij drie dolverliefde ruinen, terwijl ze vroeger in een gemengdere groep stond die geen aandacht aan haar hengstigheid gaven. Ik heb de indruk dat haar hengstigheid hierdoor nog verergerd. Het is nu ook langer dan normaal (al 2 weken en nog niet voorbij, terwijl ze heel de winter door maandelijks 1 week hengstig is geweest).

Verder medisch niks mis (da's wel leuk om te horen uiteraard :) Ze heeft een volledige check-up gehad)
Enige dat hij nog kon opmerken was dat ze gevoelig is aan de maag. En daar komt mijn vraag op neer.

Ik ga haar voer moeten veranderen. Ze krijgt nu een mengeling van recreatiekorrel, gerstenmix, spelt, luzerne en bietenpulp. Volgens de DA moet ze echter om de maag kalm te houden zo eiwitvrij moeten gevoerd worden. De eerste twee weken moest ik alles van voer volledig laten en ze onbeperkt hooi geven, daarna kon terug opgebouwd worden.
Nu is mijn eerste vraag: heeft ze dat krachtvoer wel echt nodig? Ik rij 5x per week 45 minuutjes maar we zijn nog aan het opbouwen in intensiteit. Ik ben zelf spierpatiënt en moet zelf ook mijn capaciteit terug opbouwen na een periode niet of amper intensief rijden. In de toekomst is het wel de planning om intensiever te rijden en op wedstrijd te gaan.
Als ik voer geef, wat voor voer zou ik dan het beste geven? Ik geef niet graag veel voer en ik wil ook absoluut niet iets met teveel energie in. Hoe meer energie, hoe schrikkeriger ze word en dat is in combinatie met mij als angstige ruiter geen strak plan. Ik geef haar nu een halve schep, tweemaal per dag, van bovenstaand mengsel en dat gaat goed qua energie. Maar nu ze eiwitarmer gevoed moet worden, moet ik sowieso naar iets anders. Wat zou een mogelijkheid zijn?

betadine

Re: Eiwitarm voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 14:29

Zo veel is echt niet nodig nee. Ik geef bvb mijn paarden enkel 500gr equifyt na het werken en verder enkel hooi. Als ik merk dat er eentje wat minder fit is drijf ik dit wat op, maar in de meeste gevallen gaat samen met de conditie ook het energiepijl van mijn paarden naar boven en hoef ik dus niet pressé musli bij te voeren. Brok is oorspronkelijk gemaakt voor trekpaarden die halve tot hele dagen moeten werken waardoor het paard niet genoeg kon eten over de dag om aan een gezonde portie te komen. Als jou paard buiten het uurtje werk of af en toe een buitenrit genoeg hooi krijgt zou ik de brok gewoon weglaten. Je kunt nog altijd terug bijvoeren als je merkt dat ze het minder goed doet zonder.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 14:36

Alle eiwitten eruit? Die heb je toch hard nodig voor spieropbouw/onderhoud.

Maargoed, je zou eens naar meer natuurproducten kunnen kijken, ik voer mijn merrie nu spelt, daar doet zij het erg goed op.

Interessant topic, mijn o zo brave merrie is sinds de osteopaat is geweest ook nogal baldadig. Niet zo stout als die van jou, maar wel erg vrolijk en wakker. Ik hoop eigenlijk gewoon dat ze zich wat losser voelt en daarom wat vrijer beweegt.
Laatst bijgewerkt door Carlijn101 op 01-04-15 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 14:37

Ik zou bietenpulp gaan voeren met een vitaminekorrel (Marstall Force bevalt mij goed). Is ze gevoelig voor dun worden, dat je haar dit extra geeft naast voldoende ruwvoer? Speedibeet heeft de gegevens online staan, daar is het zo dat het ongeveer 50-75% van de eiwitten van hooi heeft, 150-200% van de kcal (energie) van hooi en ongeveer 50% van suiker in vergelijking met hooi.

In hooi zitten dus ook veel eiwitten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 14:45

Wat ook een fijn voer is is de Subli dieetmix..hoog in vitamines, niet veel energie..en weinig suikers.
heel geschikt voor de wat drukkere dieren.

Wat betreft die hengstigheid...soms kan een cyste op de eierstokken voor onvoorspelbaar gedrag zorgen
misschien een idee om dat na te laten kijken?

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 15:08

In de eerste 2 weken wanneer ze zonder krachtvoer staat, gaat ze dan ook aan het werk?
Zo ja, dan kom je er snel genoeg achter wat je paard werkelijk nodig heeft. Overigens zou ik ook overwegen om het onbeperkt hooi definitief te doen, dat heeft vaak een positief effect op paarden.

Als ze na 2 weken zonder krachtvoer en dezelfde trainingsintensiteit niet veranderd, heeft ze dus niets aan het krachtvoer. Als ze te somber wordt, of vermagerd, weet je dat ze wel wat ondersteuning nodig heeft.

Mocht je toch nog krachtvoer gaan geven zou ik sowiezo de Luzerne eraf halen, daar zit veel eiwit in. De rest weet ik niet zo goed, maar wat ik mij wel af vraag is waarom je die mix geeft?

Ik zou in eerste instantie een gewone basisbrok of muesli proberen mocht blijken dat ze het nodig heeft. Probeer een balans te vinden. Probeer eerst een handje en bouw dan op als ze meer nodig heeft. Als ze hiermee nog niet genoeg aan een kilo per dag zou ik overgaan naar een sportbrok.

Ik ben geen krachtvoerexpert, maar dit is wat ik zou doen. (ook letten dus op eiwit bij het kiezen voor een brok of muesli)

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 16:28

Probleem is dat ik op een klein pensionnetje sta. Vandaar dat ze ook die mix van verschillende dingen krijgt, dat is wat elk paard daar krijgt. Vroeger had ik haar op Aveve SportMixZero staan, nog geen kilo per dag verdeeld over twee voerbeurten

Met de staleigenaresse ga ik overleggen voor het hooi, dat ze zeker onbeperkt krijgt vanaf nu, indien niet zal ik dat zelf bijkopen.

Ze gaat ook aan het werk tijdens die twee weken dat ze geen voer krijgt, ik ben benieuwd. Het is een merrie die erg scherp staat, ribben net niet te zien maar heel goed te voelen, en heb schrik dat ze zonder voer of pulp al helemaal te mager komt te staan. Deze winter heeft ze ook effectief te mager gestaan, heb het met veel moeite kunnen oplossen met een deken (had quasi niks wintervacht) hoewel ik daar niet voor ben, beginnen met bietenpulp en onbeperkt hooi. Dat was op de vorige stalling.
Ik ga zien hoe ze de komende twee weken doorkomt, als ze niet vermagert ga ik proberen haar op een handje per voerbeurt te zetten, als zij niks krijgt en de rest wel komt niet goed denk ik.

Qua hengstigheid, het is nu afwachten tot ze eruit komt. Doet ze dan terug normaal, dan gaan we bij de volgende hengstigheid dat onderzoek laten doen. Is alles in orde, wilt de DA eerst moodymare proberen om te zien of dat iets uithaalt. Zijn beide geen voorstander van Regumate, zeker als die MM aanslaat. Maar nu is het eerst afwachten hoe ze zich gedraagt als de hengstigheid gedaan is.

Bedankt allemaal! Ik ga jullie suggesties allemaal bekijken als ik merk dat ze de komende weken weer begint met afvallen!

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 17:44

Ik voer sinds een paar maanden Healthy Herbs, de superbrok plus - maar dat is afhankelijk van je paard. Het voer bevat sowieso weinig suikers, 10% op een kg en komt voort uit grassen en andere natuurlijke producten. Geen melasse oid en volgens mij ook beperkt eiwitten. Mijn paard krijgt dit voer naast hooi en doet het er erg goed op.

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 19:01

Goed dat je direct medische hulp erbij hebt geroepen, erg verstandig.

Ik ben benieuwd wat de 'recreatiebrok' die jij noemt precies is kwa merk en soort voer?
Met recreatiebrok wordt doorgaans meestal basisbrok bedoeld, de meeste basisbrokken die er zijn van de bekendere merken (subli, pavo, havens, cavalor) bestaan voor 20-40% uit soja. Soja bevat fyto-oestrogenen welke in het lichaam kunnen werken als oestrogenen, daarmee kunnen ze een uitwerking hebben op de hormoonspiegel. Ik zeg helemaal niet dat soja slecht is (soja beschikt over een zeer goed aminozuurpatroon), maar in het geval van jouw paard zou dit misschien een van de oorzaken kunnen zijn.

Suiker en zetmeel (zowel di- als polysacchariden) kunnen daarnaast ook van invloed zijn op de hormoonspiegel en daarmee de hengstigheid. Wanneer suiker en zetmeel wordt afgebroken en wordt opgenomen in het bloed vindt er een bloedsuikerspiegel stijging plaats en zijn daar hormonen voor nodig (insuline) om die bloedsuikerspiegel weer in balans te krijgen. Veel basis/recreatiebrokken bestaan voor 25 - tot wel 50% uit suikers en zetmeel. Ik zag dat je paard spelt krijgt, dit is een graan en bestaat ook voor 70% uit zetmeel! Gerstemix bevat ook veel suikers en zetmeel, gemiddeld 35%. Te veel suiker en zetmeel in de voeding van een paard kan maagklachten veroorzaken, en omdat jouw osteopaat/dierenarts aangeeft dat zij gevoelig is op de maag is dit natuurlijk ook nog een mogelijkheid. Is je paard wel eens onderzocht op maagzweren?

Ik begrijp dat je toen de klachten begonnen 2x een halve schep van het mengsel gaf, klopt dat? (dus recreatiekorrel, spelt, luzerne, gerstemix) en dan daarnaast nog los bietenpulp?

Ik lees hier iets over cysten op de eierstokken. Zou kunnen, hoeft natuurlijk niet. Cysten komen meestal voort uit overgewicht of een hormoonstoornis/disbalans (vaak het geval wanneer er geen sprake is van overgewicht) nooit verkeerd om ook te laten nakijken inderdaad.

Onbeperkt hooi is inderdaad zeer verstandig, helemaal in het geval van een gevoelige maag.

Je geeft aan dat ze snel dun wordt. Sowieso is onbeperkt hooi dan erg belangrijk, verder kun je aanvullen met een vitaminekorrel. Om er voor te zorgen dat ze niet te mager wordt kun je op gaan voeren met een lijnzaadolie, deze mix je dan met de vitaminekorrel en met een beetje gras-mix om er voor te zorgen dat de olie mixt met de vitaminekorrel (gras-mix is véél armer aan eiwit dan luzerne). Lijnzaadolie kun je geven tot maximaal 300ml per dag, maar bouw rustig op (elke dag 20ml meer) en kijk eerst hoe je paard het doet op in totaal 75-100ml per dag. Verder is kamille (kruid) erg goed bij onrustige, driftige paarden. Dit zit overigens ook in de 'Moody mare' dus dat is mooi! Meestal duurt het wel even 2 weken voordat je resultaat kunt zien van een kruid. Valeriaan werkt overigens ook top, dat zou je ook nog kunnen proberen, dat zit niet in de Moody mare. Ik zou je in ieder geval zeker wel willen adviseren om helemaal te stoppen met samengestelde krachtvoerbrokken, biks en muesli. En om, wanneer je wel zoiets wilt voeren, te kiezen voor bijvoorbeeld Healthy Herbs of een ander soort krachtvoer met zeer weinig suikers en zetmeel.

Om het probleem met voeren op een pensionstal te tackelen; zet van te voren klaargemaakte bakjes met voer klaar voor de stal (van die tupperware bakjes of action bakjes bijvoorbeeld) deze kan degene die de paarden bij jou op stal voert dan gewoon geven in plaats van het 'standaard' voer dat alle paarden op de pensionstal krijgen.

Bietenpulp is overigens ook goed om bij te voeren, weinig suikers/zetmeel, en ook niet hoog in eiwitten.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 07:34

Maag problemen kunnen zeker leiden tot geïrriteerd gedrag. Maagproblemen komen vaak door verzuring van de maag, er kunnen dan maagzweren ontstaan. Voor een gezonde maag moet je JUIST eiwit voeren. Eiwit rijke producten neutraliseren maagzuur. Zetmeel en suikerrijke producten zorgen juist voor meer verzuring. (zie ook: http://www.voervergelijk.nl/informatie/29/maagzweren )

Zorg voor zoveel mogelijk ruwvoer (= Eiwit) en dat ze de gehele dag kan eten. Ruwvoer neutraliseert maar met name het speeksel wat daarbij geproduceerd wordt neutraliseert maagzuur. Een paard mag in ieder geval niet langer dan 4 uur zonder ruwvoer staan! Maar voor 1 met maagklachten liever helemaal nooit.

Luzerne is ook erg goed voor een geïrriteerde maag, ook vanwege het eiwitgehalte en calcium. Uit onderzoek is trouwens ook gebleken dat paarden heel goed met eiwit overweg kunnen, wel tot 4 keer hun behoefte aan eiwit kunnen ze prima hebben. Van nature zijn paarden hiervoor ook gebouwd. Granen ed kunnen ze veel minder goed mee overweg.

Ik raad je aan om alle losse granen en de korrel te schappen. Kies een product met een laag zetmeel en suiker waar wel alle vitaminen en mineralen in zitten die jou paard naast ruwvoer nodig heeft. Een product met luzerne waar veel op gekauwd moet worden zou ideaal zijn.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 10:52

@Tes22: De genoemde recreatiebrok is een muesli van een plaatselijke ruiterhandel. Heb dit zelf een jaar lang geleden gegeven aan mijn vorig paard met goed resultaat. Dit voer zat ook laag in suikers en eiwitten (vandaar dat ik het toen had gekozen, want ik probeer zo suikervrij mogelijk te voeren)
Dat wordt dan gemixt met de gerstenmix, spelt, luzerne en bietenpulp en van dat mengsel krijgt ze 2x daags een halve schep. In het begin een volledige, maar heb meteen tegen de staleigenaresse gezegd dat ik niet wil dat mijn paard zoveel krachtvoer krijgt en toen heeft ze gehalveerd. Ze geeft dit mengsel omdat ze ook een paard heeft met gevoelige darmen en daar doet hij het goed op, dus de rest krijgt hetzelfde.

Een erg interessante uitleg, daar ben ik wat mee! Van spelt wist ik niet, is mij altijd door iedereen gezegd geweest dat dat net heel goed is voor de maag. Gerstenmix ben ik zelf ook geen fan van (vorig paard een maand gevoederd, was van zichzelf al een vinnig dier maar werd toen helemaal knetter)
Ze heeft in het verleden een maagzweer gehad, ze is nu onderzocht en heeft het begin van. DA vond het nog niet nodig om met medicatie te beginnen als ik haar meteen op een "dieet" van onbeperkt hooi zette. Betert de gevoeligheid aan de maag niet binnen twee weken, gaan we uiteraard wel meteen starten met de medicatie.

De pulp krijgt ze tesamen met de rest. Ze heeft in het verleden wel gesteigerd, toen ik haar net had tijdens de eerste en tweede hengstigheid (beide keren slechts één keer). Ik heb haar toen gecorrigeerd en sindsdien geen problemen meer gehad. Zo extreem als deze keer (donderdag verschillende keren, bij het onderzoek 3x in vijf minuten tijd) is ze nog nooit geweest, dit is niet haar normale doen.

De lijnzaadolie, kan die eventueel ook vervangen worden door maïsolie? Dat krijgt ze al in mindere mate, dit kunnen we natuurlijk gemakkelijk opbouwen.
Krachtvoer ga ik proberen volledig af te schaffen, ze krijgt enkel nog de bietenpulp over twee weken en dan gaan we zien hoe ze het daarop doet. Met onbeperkt hooi is ze er deze winter bovenop gekomen dus ik hoop dat dat voldoende gaat zijn...

@Levita30: dat staat echt lijnrecht tegenover wat mijn DA zegt (en ik heb een tweede DA erover geconsulteerd, die is het met de eerste eens). Ik moet nu veel vezels voeren, voornamelijk het proberen met hooi te doen als dat lukt. Luzerne moest ik sowieso meteen stopzetten en ook niet meer mee beginnen (ik voer dat zelf ook al jarenlang omwille van het langer kauwen op het eten). Eiwitten in voer, als dat toch nodig blijkt te zijn, moet ik ook zoveel mogelijk mijden.

Conclusie tot nu toe: sowieso twee weken uitdoen zonder enig voer. We gaan goed in het oog houden of het betert met de gevoeligheid, indien niet gaat ze op medicatie. We gaan ook in het oog houden of haar gedrag betert na de hengstigheid, indien dat het geval is proberen we MoodyMare
Indien ze afvalt, gaan we eerst proberen met enkel bietenpulp, en zien of ze daarmee goed genoeg op gewicht blijft, samen met een vitaminekorreltje en de olie.

Pfoe, ik krijg al spijt dat ik verhuisd ben :(. Met zelf hooi bij te geven en vitaminekorrel te moeten gaan aanschaffen, kom ik duurder uit dan de vorige stal terwijl er daar een pak meer faciliteiten waren. Daar moet ik echt eens straks met de staleigenaresse over spreken of er niks aan die prijs te doen valt nu ze eigenlijk alleen nog maar de kosten van het stro heeft aan mijn merrie.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 12:15

Als je zelf gaat voeren krijg je ook mindering in kosten toch?

Ik zou er wel over nadenken of het een goed idee is om bietenpulp te gaan geven op het moment dat ze te dun wordt. Ik zou zelf niet kiezen voor iets wat alleen een vulmiddel is. Voor hetzelfde geld heeft ze behalve dat ze afvalt, dan ook nog tekorten. Ik zou dan eerder voor vitaminebommetjes gaan.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 12:18

Voor de vitamines wordt al een vitaminekorrel gevoerd, dus ik zou juist wel gaan voor bietenpulp. En dan combineren met olie. Bietenpulp bevat ook pectines, die goed zijn tegen maagzweren en de spijsvertering verbeteren. Ook bevat het weinig prik, waardoor de geïrriteerde maagwand niet verder geïrriteerd wordt.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 12:38

Ik ga daar straks met de eigenaresse over overleggen PowerReiner in hoeverre dat er van het stalgeld kan gedaan worden. Als ik zelf nog hooi moet gaan bij aanschaffen als zij niet genoeg geeft dan kom ik duurder uit als op mijn vorige stal. Hier heb ik enkel een buitenpiste, op de vorige stal had ik alle faciliteiten die je je kunt wensen. Zie dat dus niet echt zitten.

Er gaat inderdaad zeker een vitaminekorrel gegeven worden, en een liksteen, zodat ze geen tekorten opdoet ;)

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 12:51

Basisbrok. Daar zit voldoende in voor een paard. En eenvoudiger om te voeren. Waarom zoveel verschillende dingen voeren. Je maakt het verre van compleet. Het lijkt intersantn, maar is je paard en daadwerkelijk wel mee geholpen? Als ze idioot stijgert waarschijnlijk niet.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 12:57

Op basisbrok gaat mijn paard ook de lucht in. Die wordt er erg druk van. Dus ik voer vaak ook een mengel. Op het moment luzerne+faser light+vitaminekorrel+zonnebloemolie+biotine. Maar eerder was het i.p.v. faser light 2 soorten muesli's.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 13:09

Yarrah, daar heb ik zelf niet voor gekozen. Alle paarden gaan daar op hetzelfde voer. Bij de vorige stal had ik de keuze tussen hun voer en mijn voer en heb ik ook zelf gevoerd. Ik gaf toen Aveve SportMixZero, dus maar één voer.
Al is mengen niet altijd slecht naar mijn mening. Mijn vorig paard gaf ik een mengeling van basiskorrel en luzerne om beter te kauwen op haar eten. Een vroeger verzorgpaard van mij kreeg een mix van basiskorrel, spelt, maïs en luzerne en deed het daar ook heel goed op.
Ik voer ook voornamelijk voor vitamines en gewicht (geef veel minder dan iedereen die ik ken, en staleigenaresse heeft ook direct haar normale porties moeten halveren voor mijn paard omdat ik niet wilde dat ze zoveel kreeg). In de meeste basiskorrels zitten veel suikers, iets wat ik probeer te vermijden. Mijn vorig paard gaf ik zelfs korrel voor makkelijk hoefbevangen paarden omwille van het lage suikergehalte (en voor gewicht te houden gaf ik dan de luzerne, maar dat is bij huidig paard dus geen optie meer)

Straks sowieso een gesprek met de stal, eens zien wat we er allemaal aan kunnen doen. Ze gaat sowieso niet meer terug op haar voer!

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 14:24

yarrah schreef:
Basisbrok. Daar zit voldoende in voor een paard. En eenvoudiger om te voeren. Waarom zoveel verschillende dingen voeren. Je maakt het verre van compleet. Het lijkt intersantn, maar is je paard en daadwerkelijk wel mee geholpen? Als ze idioot stijgert waarschijnlijk niet.

Waar baseer jij dat op? En kun je mij onderbouwing geven?

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 14:25

Succes met je gesprek! Ik hoop voor je dat het goed uitpakt.