De laatste twee weken is ze vreselijk irritant en druk. Ze staat ook hengstig.
Donderdag heeft ze boven mijn hoofd staan steigeren, wat voor haar echt niet normaal is. Ik heb haar in reactie daarop laten lopen, zo'n gedrag wil ik echt niet zien. De dag erna hebben we haar aan de pessoa gezet en ze liep erg stijf.
Om medische redenen uit te sluiten meteen de osteopaat gebeld. Handige is dat de mijne ook gediplomeerd dierenarts is, dus die kijkt ook naar alles.
Het verdict?
Ofwel haar karakter en in dat geval ging ik streng moeten optreden (het is nu wel inderdaad een dominante dame, een echte "vosse merrie" en ze heeft me in het begin op de grond goed uitgedaagd). Dit gedrag kan echt niet meer door de beugel. Osteo was bijna plat tijdens het onderzoek, is twee keer bij het steigeren tegen het plafond geknald (ze gaat loodrecht de lucht in) maar dat kan haar echt niet schelen.
Ofwel heeft ze te veel last van de hengstigheid. Ze staat nu bij drie dolverliefde ruinen, terwijl ze vroeger in een gemengdere groep stond die geen aandacht aan haar hengstigheid gaven. Ik heb de indruk dat haar hengstigheid hierdoor nog verergerd. Het is nu ook langer dan normaal (al 2 weken en nog niet voorbij, terwijl ze heel de winter door maandelijks 1 week hengstig is geweest).
Verder medisch niks mis (da's wel leuk om te horen uiteraard
Ze heeft een volledige check-up gehad)Enige dat hij nog kon opmerken was dat ze gevoelig is aan de maag. En daar komt mijn vraag op neer.
Ik ga haar voer moeten veranderen. Ze krijgt nu een mengeling van recreatiekorrel, gerstenmix, spelt, luzerne en bietenpulp. Volgens de DA moet ze echter om de maag kalm te houden zo eiwitvrij moeten gevoerd worden. De eerste twee weken moest ik alles van voer volledig laten en ze onbeperkt hooi geven, daarna kon terug opgebouwd worden.
Nu is mijn eerste vraag: heeft ze dat krachtvoer wel echt nodig? Ik rij 5x per week 45 minuutjes maar we zijn nog aan het opbouwen in intensiteit. Ik ben zelf spierpatiënt en moet zelf ook mijn capaciteit terug opbouwen na een periode niet of amper intensief rijden. In de toekomst is het wel de planning om intensiever te rijden en op wedstrijd te gaan.
Als ik voer geef, wat voor voer zou ik dan het beste geven? Ik geef niet graag veel voer en ik wil ook absoluut niet iets met teveel energie in. Hoe meer energie, hoe schrikkeriger ze word en dat is in combinatie met mij als angstige ruiter geen strak plan. Ik geef haar nu een halve schep, tweemaal per dag, van bovenstaand mengsel en dat gaat goed qua energie. Maar nu ze eiwitarmer gevoed moet worden, moet ik sowieso naar iets anders. Wat zou een mogelijkheid zijn?
. Met zelf hooi bij te geven en vitaminekorrel te moeten gaan aanschaffen, kom ik duurder uit dan de vorige stal terwijl er daar een pak meer faciliteiten waren. Daar moet ik echt eens straks met de staleigenaresse over spreken of er niks aan die prijs te doen valt nu ze eigenlijk alleen nog maar de kosten van het stro heeft aan mijn merrie.