hooi weken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

hooi weken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 13:53

Ik lees veel verschillende toepassingen, hoe kan je het beste het hooi weken of nat maken? De 1 zegt een half uur de ander weer korter, wat doe jij?

Kirrr

Re: hooi weken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 13:54

Hangt af wat de reden van het weken is.

Ik ben voor mijn OCPD paard van uren weken naar 5minuten gegaan.

elsando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 13:57

Ik voer mijn hooi altijd in hooinetten. En daar week ik het ook in. 's ochtends vul ik een hooi net en die leg ik in een bak water en als ik dan 's avonds weer ga voeren haal ik hem uit het water en hang hem op zodat ik die dan de volgende ochtend kan voeren. Werkt bij mij perfect. Je hebt dan wel 3 hooinetten nodig om dit ritme steeds toe te passen. Ik deed dit voor mijn pony die cushing heeft en hierdoor hoefbevangen is geworden.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 13:57

Wij maken het hooi in hooinetten en spuiten het vervolgens met de tuinslang helemaal af. Dit werkt prima. Te lang weken is echt niet goed!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 13:58

Het gaat alleen om het stof.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:00

Bij ons ook, en dan is afspoelen voor ons de makkelijkste en snelste manier gebleken. Helaas hebben we drie paarden samen staan en dat betekend dat we dus voor hun allemaal het hooi nat moeten maken, en ze hebben 24/7 hooi (in hooinetten) dus dat zijn 8 á 9 hooinetten klaarmaken en afspoelen met water...geen leuk klusje maar ach het werkt en daar doen we het voor.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:07

Alleen helemaal onderdompelen tot je geen belletjes meer ziet is dan voldoende :)

Afspoelen mag ik niet van de dierenarts, risico dat er nog net teveel achter blijft om de luchtwegen te doen ontsteken bij mijn paard.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:10

Hier op stal werd het met een waterslang even goed nat gespoten en uitgelekt en dan aan de paarden gegeven.
Dit werkte tegen stof goed.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:21

Vaak is alleen onderdompelen al voldoende tegen het stof. Gestoomd hooi vinden paarden vaak wel lekkerder als gedompeld hooi.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 07:08

Hij hoest na het eten van het hooi, kan het dan toch van het hooi af komen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 19:58

Wij laten onze hooinetten zwemmen. Net vullen, in het water, iets zwaars erop. Volgende hooinet vullen, erbij gooien in de bak. Eerste hooinet omdraaien. Derde hooinet vullen, tweede hooinet omdraaien, eerste hooinet op het tweede net rollen (dan loopt er al veel water uit), derde hooinet in het water. Vierde net vullen, eerste net op een pallet tillen om uit te lekken, derde net draaien, tweede net op eerste net rollen, vierde net erin. En zo door tot we alles nat hebben (max. 6 netten per keer).
Ons doel is het stof natmaken en zorgen dat de schimmels opzwellen door het water en niet meer ingeademd kunnen worden. Even wachten tot het niet meer bubbelt is meestal lang zat. Als je het te lang laat weken, spoelen er erg veel voedingsstoffen uit het hooi.

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 22:56

Ik laat het hooi een uurtje weken. Pony doet het er goed op.
In begin bij de overstap op dit hooi bleef hij toch nog hoesten maar dat kwam omdat hij niet meer gewend was om op harde sprietjes te kauwen. Na een maandje was dit over.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 23:07

Hooi goed onderdompelen tot het doornat is. Maar geen uren weken, zeker niet met dit weer. Dan krijgen bacteriën de kans om zich in recordtempo te vermenigvuldigen.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 09:13

10 minuten onder water is genoeg!

Hooi stomen is ook echt ideaal!

_MelisS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 09:17

Bij ons deden ze t hooi in een net en dan in z'n regenton, onder water zetten.
half uurtje was prima!

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 09:20

Hier ook een cushings paardje. Op aanraden van de DA weken we haar hooi een uur in een grote ton om de suiker er uit te halen, dan direct voeren (en dat 3x per dag). Ik moet er wel bijzeggen dat ze in een kudde buitenstaat die soms extra hooi krijgen en dat is dan niet geweekt, maar gelukkig zijn dat niet van de grote hoeveelheden dat ze er last van heeft.