Ik ben voor mijn OCPD paard van uren weken naar 5minuten gegaan.
elsando
Geplaatst: 31-03-15 13:57
Ik voer mijn hooi altijd in hooinetten. En daar week ik het ook in. 's ochtends vul ik een hooi net en die leg ik in een bak water en als ik dan 's avonds weer ga voeren haal ik hem uit het water en hang hem op zodat ik die dan de volgende ochtend kan voeren. Werkt bij mij perfect. Je hebt dan wel 3 hooinetten nodig om dit ritme steeds toe te passen. Ik deed dit voor mijn pony die cushing heeft en hierdoor hoefbevangen is geworden.
Magica
Geplaatst: 31-03-15 13:57
Wij maken het hooi in hooinetten en spuiten het vervolgens met de tuinslang helemaal af. Dit werkt prima. Te lang weken is echt niet goed!
Bij ons ook, en dan is afspoelen voor ons de makkelijkste en snelste manier gebleken. Helaas hebben we drie paarden samen staan en dat betekend dat we dus voor hun allemaal het hooi nat moeten maken, en ze hebben 24/7 hooi (in hooinetten) dus dat zijn 8 á 9 hooinetten klaarmaken en afspoelen met water...geen leuk klusje maar ach het werkt en daar doen we het voor.
vuurneon
Geplaatst: 31-03-15 14:07
Alleen helemaal onderdompelen tot je geen belletjes meer ziet is dan voldoende
Afspoelen mag ik niet van de dierenarts, risico dat er nog net teveel achter blijft om de luchtwegen te doen ontsteken bij mijn paard.
Wij laten onze hooinetten zwemmen. Net vullen, in het water, iets zwaars erop. Volgende hooinet vullen, erbij gooien in de bak. Eerste hooinet omdraaien. Derde hooinet vullen, tweede hooinet omdraaien, eerste hooinet op het tweede net rollen (dan loopt er al veel water uit), derde hooinet in het water. Vierde net vullen, eerste net op een pallet tillen om uit te lekken, derde net draaien, tweede net op eerste net rollen, vierde net erin. En zo door tot we alles nat hebben (max. 6 netten per keer). Ons doel is het stof natmaken en zorgen dat de schimmels opzwellen door het water en niet meer ingeademd kunnen worden. Even wachten tot het niet meer bubbelt is meestal lang zat. Als je het te lang laat weken, spoelen er erg veel voedingsstoffen uit het hooi.
Ik laat het hooi een uurtje weken. Pony doet het er goed op. In begin bij de overstap op dit hooi bleef hij toch nog hoesten maar dat kwam omdat hij niet meer gewend was om op harde sprietjes te kauwen. Na een maandje was dit over.
maikeltje
Geplaatst: 15-04-15 23:07
Hooi goed onderdompelen tot het doornat is. Maar geen uren weken, zeker niet met dit weer. Dan krijgen bacteriën de kans om zich in recordtempo te vermenigvuldigen.
Bij ons deden ze t hooi in een net en dan in z'n regenton, onder water zetten. half uurtje was prima!
Guinevere
Geplaatst: 16-04-15 09:20
Hier ook een cushings paardje. Op aanraden van de DA weken we haar hooi een uur in een grote ton om de suiker er uit te halen, dan direct voeren (en dat 3x per dag). Ik moet er wel bijzeggen dat ze in een kudde buitenstaat die soms extra hooi krijgen en dat is dan niet geweekt, maar gelukkig zijn dat niet van de grote hoeveelheden dat ze er last van heeft.