Wat kan ik mijn Fries, zonder granen en suikers aan krachtvoer bijgeven? Vanwege insuline intolerantie krijgt hij alleen ruwvoer (onbeperkt en frequent), Marstall Wiesencobs, lijnzaad vanwege zandkoliek risico en kruiden. Hierop redt hij het niet. Hij is al verschillende keren door een (holistische) veearts gezien, zij raadde aan toch krachtvoer bij te geven om hem extra energie en vulling te geven. Iemand ideeën? Op voordroog heeft hij een allergische reactie dus dat is geen optie.
gaucho
Geplaatst: 29-03-15 15:00
ideeën kunnen zijn pavo care4life, bietenpulp, olie. Wat rijker hooi wellicht een optie? Ik voer zelf linamix en luernecobs naast voordroog en houd mijn pony daar mooi mee op gewicht.
Je voert al Marstaal dus waarom niet aanvullen met Faser light of de Vito? Is een muesli met laag koolhydraten. Verder is luzerne misschien een opie en een scheut olie?
marimba
Geplaatst: 29-03-15 15:10
tarwezemelen (geeft traag energie af) iets vochtig maken en eventueel wortelen, al ben ik van de wortelen niet helemaal zeker ivm de suikers, lucerne is ook een goede aanvulling
Het gaat meer om een suboptimale vitaminen- en mineraleninname op het huidige dieet, vermoed ik. Je voert geen balancer? Er zijn verschillende balancers op de markt die geschikt zijn voor insulineresistente paarden. Een voorbeeld is de balancer van "Je paard gezond en fit". Als je paard dan nog een extra energiebron nodig heeft kan je kiezen voor olie, olieperskoeken (oil seed meals, dat is wat overblijft na persing van bijvoorbeeld lijnzaad) of bietenpulp. Zeker geen wortels of rijker (meestal betekent rijker hier suikerrijker) hooi geven aan een paard met insulineresistentie.
Idd eiwitten en olie; lijnzaadolie op gaan voeren tot max. 300ml per dag, luzerne zonder melasse (alleen daar kan je niet te veel van geven ivm. calcium/magnesium/fosfor verhouding, dus nog beter is dan de havens 'mix' gehakseld ruwvoer, bietenpulp, en een goede vitaminekorrel.
Mijn paarden kunnen ook niet veel suiker verdragen ivm CPL, en ik geef mijn Belg seniores priores, dat is een ruwvoervervanger waar net wat meer aan is toegevoegd. Het vult goed en geeft wat meer energie zonder dat er te veel suiker in zit.
Celine_Famke
Geplaatst: 03-04-15 13:53
Ik zweer bij Senioren Priores van Subli! Zitten niet heel veel suikers/zetmeel in. Komen er wel lekker van aan