Kan je paard 1x per dag eten geven???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Magic2003

Kan je paard 1x per dag eten geven???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 08:55

Hallo

Mijn paard staat bij mensen gestald maar soms durven ze wel een vergeten eten geven.. Kan ik daarom mijn paard 1x per dag eten geven? Ik zou dit bv iedere avond doen dmv een hooinet te hangen in zijn stal.
Zijn korrels krijgt hij nu al enkel 's avonds. Vroeger gaf ik 2x 500 g, nu 1kg.

Wie kan me helpen??!!

Mizora

Re: Kan je paard 1x per dag eten geven???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 08:57

Ja, dat kan. Mits hij niet langer dan 3 uur zonder ruwvoer staat en je dus voor 21 uur hooi kan ophangen. Dat betekent eigenlijk altijd (behalve bij een mager paard dat echt onbeperkt moet hebben) een slowfeeder gebruiken. Dat is een hooinet met kleine mazen.

Over het algemeen raad ik een 3x3cm maas aan.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 08:57

Als er onbeperkt hooi is is 1x per dag brokjes geven niet zo erg. 1x per dag hooi wat na een half uur op is is wel erg. Maar of dat ook zo is kan ik niet uit je verhaal opmaken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 08:59

1 hooinet per dag is wat weinig...misschien kun je er twee ophangen?1x per dag krachtvoer kan wel.
Hoe kunnen mensen nu vergeten een paard eten te geven?Dat zit toch in je systeem?

Magic2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 09:25

Liever lui dan moe zeker? Heb er hen al meerdere malen op gewezen maar het gebeurt af en toe nog eens.. Helaas...

Ik zal een zoeken naar een slowfeeder dan. Het lijkt me interessant omdat ik weet dat mijn paard dan wel eten heeft, zeker omdat hij wat aan de dunne kant is.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 09:28

Je zou ook van stal kunnen verhuizen. :)*

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 09:29

Waarom zou je je paard daar laten staan????

Magic2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 09:31

maras schreef:
Waarom zou je je paard daar laten staan????

Graag antwoord op de vraag. We hebben deze optie al vaak bekeken maar het is helaas niet evident. Daarom zoek ik een andere oplossing

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 09:36

Ik zou dan voor dit hooinet/slowfeeder gaan:
http://www.heunetzshop.de/All-types-of- ... ::100.html

Daar kan een hoop in. Voor een wat mager paard, raad ik aan minimaal 3% lichaamsgewicht (lw) aan hooi te voeren (dat is ongeveer 2.5% lw ds aan ruwvoer) of 4% lw aan voordroog (ook ong. 2.5% lw ds ruwvoer). Dus bij een paard van 600kg is dat 18kg hooi of 24kg voordroog. En dat is dus minimaal. Meer is geen probleem, mits je paard niet te dik wordt (maar dan kan je altijd nog het biks schrappen en vervangen door een vitaminekorrel).

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 09:37

Maar als je 1x per dag op stal voert dan staat je paard toch als nog zonder eten als je hem buiten zet?

Of staat hij 24/7 op stal? Want gras is er niet op het moment, tenminste niet in voldoende mate om een paard te voeden.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 09:39

Oke jij vraagt om antwoord op de vraag: ik kan eerlijk gezegd je vraag niet helemaal serieus nemen, ik kan me namelijk niet voorstellen dat jij snachts lekker kunt slapen terwijl je paard te dun is en vermoedelijk geen eten krijgt. En dat je dan op Bokt vraagt of je een hooinet kunt ophangen of kunt bijvoeren? Dat lijkt mij geen vraag maar iets dat je gewoon moet doen. Als het mijn paard was en de optie verhuizen is om welke reden dan ook niet van toepassing dan is het mijn verantwoordelijkheid om te zorgen dat paard genoeg eten krijgt. Dus dan vraag ik niet op Bokt of ik eten kan geven maar dan ga ik naar de stalhouder en zeg dat mijn paard onbeperkt hooi moet krijgen omdat hij te dun is. Stel dat de stalhouder straks tegen je zegt dat extra bijvoeren niet mag of je mag geen hooinet ophangen, wat dan? Staat paard wel buiten overdag, heeft hij de mogelijkheid om zijn buik rond te eten met gras of moet hij het echt alleen van bijgevoerd hooi hebben? Die korrels zoals jij ze noemt zijn niet zo belangrijk, brok heeft een paard nodig voor vitamine maar niet om zijn darmen mee aan de gang te houden en als je de brok een dag overslaat dan is er niets aan de hand maar zijn ruwvoer onthouden is gewoon niet goed te praten. Ik snap ook niet hoe een stalhouder dat kan vergeten..........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 09:41

Je paard staat dus regelmatig zonder eten als ik het goed begrijp maar je vind het niet evident om van stal te verhuizen waar ze níet vergeten te voeren.

Om dan 's avonds ter compensatie een kilo korrels (wat voor korrels? bix? vitaminekorrels? muesli?) te geven schiet in die zin dan denk ik haast niet op, dier moet verspreid over de dag z'n eten krijgen en niet alleen 's avonds een bak voer. Zelfde geldt voor het ruwvoer; dat red je niet met 1 "normaal" hooinet 's avonds hoor.... D'r past een hoop in maar lang niet genoeg, ik had voor mijn D-pony destijds twee hooinetten en die kon ze behoorlijk rap leegeten (maar ze was dan ook wat aan de ronde kant :+ ) en daar vergaten ze iig niet te voeren..

Magic2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 09:48

Paard staat 24/7 op stal en krijgt luzernekorrels op aanraden van dierenarts.

Ik lig 's avonds niet goed te slapen. Juist daarom dat ik oplossingen zoek. Een hooinet of slowfeeder was een van de mogelijkheden waaraan ik dacht. Lukt dit niet, ga ik op zoek naar een andere.
Bokt leek me de ideale plaats om erover te praten en te kijken wat kan en niet kan.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 09:49

Lekkere stal is dat zeg := Ik zou toch zeker overwegen om alsnog van stal te veranderen, ik kan mij namelijk niet voorstellen dat er binnen een redelijke straal rondom je huis geen enkele stal is waar het beter is geregeld.

Antwoord op de vraag: als je je paard eenmaal per dag van voldoende ruwvoer wil voorzien zou ik uitkijken naar meerdere flinke hooinetten. Inderdaad met kleine maas en dan bijvoorbeeld een tweepaardsnet of meerdere kleinere netten. Ik heb zulke netten ook en stamp ze helemaal vol, die van mij kan daar een hele dag mee toe als dat nodig zou zijn (gelukkig niet).

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 09:52

Waarom lukt dat niet? Waarom ga je niet s'morgens een keer extra?
Met een paar hooinetten of een hele grote zou die ieder geval een heel groot deel van de dag hooi moeten kunnen eten.
Rij je nog wel met dit paard?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 09:52

wat niet kan is je paard 24/24 7/7 op stal houden.

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 09:54

Ik jou andere Topic zeg je hij krijgt voldoende hooi (blijft altijd wat liggen) en 1KG luzerne. Dus dan heeft hij onbeperkt hooi neem ik aan? Maar je hebt hem ook geschoren? Waarom?

En als laatste waar je geen gezeur over wil, 24/7 op stal? Sorry zoek een andere stal of verkoop je paard naar iemand die hem wel een fatsoenlijk leven kan bieden. Ik zeur echt niet gauw maar vind alles bij elkaar op geteld niet echt een leven voor een paard. Sorry!

Magic2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 09:57

Paard komt wel buiten hoor. Ik neem hem iedere dag uit zijn stal om een wandeling te maken, te laten lopen in de piste, te rijden, te longeren, wat gras te laten eten...

Mijn enige vraag naar jullie: kan ik mijn paard 1x per dag hooi geven via slowfeeder of hooinet zodat hij heel de dag voort kan. Zo ja op welke manier en hoeveel.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 10:00

Nee dat kan niet, een maag is niet zo groot van een paard, het is beter om de hoeveelheden over de dag heen te verspreiden.
Waarom is het geen optie om te kijken naar een andere stalling? Je reageert nogal aanvallend hier op.
Even de benen strekken is niet voldoende! Om vervolgens maar weer de hele dag in een ruimte van 3x3 te staan. Kan je paard niet in een paddock staan? Ik vind het erg slordig dat ze daar vergeten om de paarden eten te geven, dat kan echt niet. Dit is niet acceptabel. Vergeten ze voor zichzelf ook eten te maken? Is er verder wel controle door de dag heen dan of staan de paarden maar gewoon te kijken tot er weer eens iemand komt?
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 24-03-15 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 10:01

Sirius1999 schreef:
Paard staat 24/7 op stal en krijgt luzernekorrels op aanraden van dierenarts.
Staat je paard ook 24/7 op stal op aanraden van je DA? Of is er gewoon geen paddock of weide?
Als er wel paddock of weide is, en je paard moet stalrust,kan je ook een klein stukje afzetten zodat je paard toch naar buiten kan.
En buiten leg je dan hooi in een band zodat het niet wegwaait.
Als er geen paddock of weide is, dan noem ik dat een kwelling ipv een stalling.

Je kan idd (zoals nu al meerdere malen is gezegd) 1 x per dag voeren,mits je paard dan de hele dag door hooi kan eten.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 10:02

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 10:04

Sirius1999 schreef:
Mijn enige vraag naar jullie: kan ik mijn paard 1x per dag hooi geven via slowfeeder of hooinet zodat hij heel de dag voort kan. Zo ja op welke manier en hoeveel.

Je hebt slowfeeders waar een baal hooi in past, dat is genoeg voor ongeveer 24 uur. Onbeperkt dus. (de rest van je verhaal laat ik aan de andere bokkers over)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 10:07

een aanhangernet kopen,( grote maat) deze dubbelvouwen en aan de zijkanten dichtbinden,en dan heb je een mega net waar je heel veel hooi in kwijt kan:
Afbeelding

zo is er altijd hooi genoeg,en je zou bv bij de biks wat fruit/wortels kunnen voeren of een voederbiet kunnen geven.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 10:11

Gezien de stalfoto's in dit topic:
Sirius1999 @ [MD] FOTO Oefeningen voor spiermassa gevraagd

Lijkt het mij niet verstandig om daar een groot net in te hangen. De stal is al krap zo op het oog. Dier staat er 24/7 in (en nee af en toe wandelen/longeren/grazen aan de hand telt daarin wat mij betreft niet mee).

TS, waarom kan je niet verhuizen?

Je paard is te mager volgens jou, hij staat 24/7 binnen, heeft dus geen speelmaatjes/sociale interactietijd met andere paarden en krijgt niet voldoende te eten. Dat zijn voor mij allemaal punten om zo snel mogelijk wat anders te zoeken ipv aan te blijven modderen op deze stal.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 10:12

Sirius1999 schreef:
Paard komt wel buiten hoor. Ik neem hem iedere dag uit zijn stal om een wandeling te maken, te laten lopen in de piste, te rijden, te longeren, wat gras te laten eten...

je snapt toch zelf hopelijk ook wel dat je paard zo niet genoeg buiten komt?