Welk soort slobber/dikmaker zonder haver?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

Welk soort slobber/dikmaker zonder haver?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 12:04

Ik heb vd week helaas de fout gemaakt om slobber te kopen waar, nu blijkt, er geplet haver inzit.
Ik voer op dierenarts advies 1,5 kilo per dag bij omdat de merrie in kwestie erg schraal begon te worden.
Ze is extreem sensibel, krijgt al 125 gram Nerv control per dag om een beetje de kantjes eraf te halen.

Ze was tot van de zomer voor ze begon met inrijden/trainen 60 kilo te zwaar, en heb eigenlijk weinig aan dieet dingen gedaan. Gewoon beweging geven en normaal voeren deden het hem eigenlijk wel. Helemaal super dus, maar nu slaat de boel door de andere kant op :=
maar vanwege alle stress door bv rijden en naar les gaan, poept ze met gemak 10 tot 12 keer per activiteit. Er gaat dus letterlijk meer uit dan in soms...
Ze eet ook nog elke dag bizar veel hooi, een ruime kilo geweekte pulp, en dus de nerv control. Omdat ze gewoonweg niet meer wil eten qua 'verantwoord' eten raadde de dierenarts mij aan om slobber bij te voeren, en dit gaat er inderdaad prima in.
Maar ja.... Nu na een week is ze echt extreem druk, en eigenlijk met rijden zodanig hyper, dat ik er niets mee kan -O-
Haar tanden, zadel etc zijn trouwens volledig in orde, het is echt de stress die dit met haar doet.

Wie ooh wie weet er een slobber soort, of iets anders wat snel lekker wordt gevonden wat een beetje aanzet? Er mag absoluut geen haver inzitten of andere bestandsdelen die druk maken.
Ze moet zo basis mogelijk gevoerd worden, en het moet betaalbaar zijn.
Lucerne had ik zelf namelijk aan zitten denken,maar met een koudbloed van ruim 600 kilo vind ik de kosten daarmee niet realistisch meer. Maar welke opties zijn er nog meer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 12:16

Bietenpulp (al geef je dat volgens mij al), maismeel, luzerne inderdaad? Ik weer echter niet hoe het met de energie-waardes daarvan zit, maar het schijnen wel goede dikmakers te zijn.
Over al het voer dat je geeft een beetje olie gieten werkt ook al goed.

Op deze site kan je voer vergelijken, voer zoeken en bekijken wat er in welk voer van welk merk zit. Erg handig! http://www.voervergelijk.nl/
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-03-15 12:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 12:18

Ooh dat klinkt als een goede site! Ga gelijk kijken! Bietenpulp voer ik idd al, ze eet echt het maximum wat ze opkan , blijft regelmatig wat liggen in de bak helaas.

Anoniem

Re: Welk soort slobber/dikmaker zonder haver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 12:19

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 12:23

Ik zou olie bij gaan voeren. Rustig opbouwen tot 300mL per dag. Ik gebruik zelf gewoon zonnebloemolie. Daarnaast kan je ontsloten mais (zelf gebruik ik graag Marstall Corn) bijvoeren, verdeeld over 2 voerbeurten tot 1kg in principe.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 12:25

Lijnzaadolie, ook kostbaar maar zet in kleine hoeveelheden die je gewoon door het voer mengt al aan. Ik gaf mijn b pony 300 ml per dag. Geeft geen exlosieve energie, maar wel de hele dag door kleine beetjes.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 12:28

agrobs, alpen gruen mash, dit bevat dacht ik geen granen, want gerst en maïs zijn ook zetmeelbommen...

nijnthju

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 12:30

Ik herken het haha met mijn jonge paard heb ik dit ook. Ik voer hem nu seniores priores en dat zet goed aan! Ik doe er nog een hand luzerne en bietenpulp doorheen

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 12:52

Havens slobbermash heeft geen haver maar wel lijnzaadolie door de slobber. Misschien is dat een idee.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 12:56

Als het goed is heeft seniores priores ook geen haver en is zeker een goede dikmaker. Doet mijn paard, ook erg gevoelig voor haver, het super op. Is van echt wat mager naar nu gewoon goed gegaan. Wel opletten dat ze geen vocht vast gaan houden bij de pezen, dan voer je teveel en (correct me if i'm wrong) zorgen teveel eiwitten voor vocht bij de benen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 13:01

Dat klinkt al wat eng eigenlijk :=

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:03

Het is een fabel dat paarden heet worden van haver, mijn paard is een hittepetit, maar krijgt toch iedere dag een beetje haver.

In de winter valt ze vaak in en dan geef ik seniores priores van Subli bij. Hiermee kan ik haar naast onbeperkt ruwvoer mooi op gewicht houden.
Voor door het voer kun je overwegen om wat olie bij te geven. Ik geef omega 3-6-9 mix bij om haar op gewicht te houden in de zomer naast 2x een kwartje muesli op een dag en onbeperkt ruwvoer.

Lucerne heeft een hele hoge energiewaarde, mijn paard werd daar giga heet van

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:06

Subli omega 369 is ook een optie, kan je mengen door de bietenpulp. Dat is vetrijk voer waar ze aardig van aan kunnen zetten zonder heet te worden Eventueel ook nog een schep luzerne of luzernebrok er door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:06

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:11

Ik heb ook een sensibele merrie die wat te schraal wordt. Ik gaf haar dan bietenpulp, zit weinig energie in. En inderdaad hetzelfde als bij de jouwe; het vult heel snel waardoor ze het niet allemaal op at. Nu krijgt ze Havens slobber mash. Daar zit geen haver in en het zet redelijk aan.

Maar als je je paard echt snel wilt laten aankomen kun je beter maisvlokken gaan voeren :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:12

brighteyes85 schreef:
Het is een fabel dat paarden heet worden van haver, mijn paard is een hittepetit, maar krijgt toch iedere dag een beetje haver.

Misschien wordt jouw paard niet heet van haver, maar dat maakt het nog niet een fabel.

Hier lees je waarom paarden heet kunnen worden van haver: http://www.pavo.nl/advies/verklaring-va ... avereffect

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:16

safina schreef:
brighteyes85 schreef:

Misschien wordt jouw paard niet heet van haver, maar dat maakt het nog niet een fabel.

Hier lees je waarom paarden heet kunnen worden van haver: http://www.pavo.nl/advies/verklaring-va ... avereffect

Dat zou ik als voerfabrikant ook zeggen als ik me voer wil slijten.

Het gaat om de zetmeelwaarde in voeding, op voervergelijk kun je voer vinden met een laag percentage aan zetmeel en suiker. Uit mijn hoofd is Hartog Balance muesli een mooie muesli daarvoor.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:19

Nee, er zijn echt paarden die nogal hyper reageren op haver, maar niet alle paarden doen dit. En dat ligt niet alleen aan het zetmeelgehalte, dat is namelijk van mais veel hoger, terwijl paarden vaak toch veel minder druk van mais worden dan van haver.

Overigens bevat een hoop pavo-voer gewoon haver, alleen raden ze wel een eigen haverloos voer aan bij paarden die reageren op haver, dat is logisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:31

Mizora schreef:
Nee, er zijn echt paarden die nogal hyper reageren op haver, maar niet alle paarden doen dit. En dat ligt niet alleen aan het zetmeelgehalte, dat is namelijk van mais veel hoger, terwijl paarden vaak toch veel minder druk van mais worden dan van haver.

Overigens bevat een hoop pavo-voer gewoon haver, alleen raden ze wel een eigen haverloos voer aan bij paarden die reageren op haver, dat is logisch.

+:)+

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 13:32

Ik heb dus ook de slobber mash van Pavo, en daar zat dus haver in...
Of het wel of niet druk maakt geen idee, maar mijn merrie was echt ineens een bom, dus ik trek daar maar de conclusie vanuit dat de mijne er toch heet van wordt :')

Mais en dat soort spul voer ik ook liever niet, gevoelsmatige kwestie eigenlijk, maar zie enkele mooie opties naar voren komen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:39

brighteyes85 schreef:

In de winter valt ze vaak in en dan geef ik seniores priores van Subli bij. Hiermee kan ik haar naast onbeperkt ruwvoer mooi op gewicht houden.
Voor door het voer kun je overwegen om wat olie bij te geven. Ik geef omega 3-6-9 mix bij om haar op gewicht te houden in de zomer naast 2x een kwartje muesli op een dag en onbeperkt ruwvoer.

Lucerne heeft een hele hoge energiewaarde, mijn paard werd daar giga heet van

Hier ben ik het niet mee eens, mijn paarden worden toch echt wel heet van haver, allemaal! ;)

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:40

Hoi Lowara,

Ik zie dat je pavo voert.
Ik heb zelf een pony die heel erg ingevallen was, die kreeg ook pavo.....het leek wel of hij speed kreeg zo druk en hyper was hij.
Ik ben twee jaar geleden gestopt met pavo geven en hij krijgt nu strucomix van Cavalor, en drie scheppen luzerne, spontaan begon mijn pony aan te komen, zonder heet te worden.
Zelfs van de pavo koeken wordt hij heet, deze krijgt hij dus van hippostar. ik kan nu zeggen dat hij gewoon een beetje vatzig begint te worden.
2x per dag krijgt hij een halve schep strucomix
3 scheppen luzerne en hooi en kuil
Wil je nog wat weten dan laat je het maar weten heb het een beetje beknopt samengevat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:44

Ik heb zelf ook de slobber van havens en ben er zeer te spreken over. Mooie structuur, niet heel poederachtig en de paarden vinden het heerlijk!

Verder krijgen die van mij kruidenmuesli zonder haver van hippostar, en basisbrok van havens. Pavo was ik minder tevreden over, evenals muesli met haver..

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:48

Ik heb een volbloed en daar kun je voer met of zonder haver in stoppen, die is gewoon altijd heet. Maar hij wordt dus niet heter van haver.

Maar goed, van onbewerkte granen is voor een paard de zetmeel uit haver het beste te verteren, dus daar halen ze dan dus ook meer energie uit als eenzelfde kilo gerst of mais.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:09

Ik zou daarom altijd ontsloten mais gebruiken, wat weer beter verteerbaar is dan gewoon haver. En er zitten meer kcal per kg mais (dan per kg haver of gerst), waardoor je er minder van hoeft te voeren. Wel even opletten dat een voerschep haver een stuk minder weegt dan een voerschep mais.

Wat heb je tegen mais en anders soort spul? Wat denk je dat er in slobber zit? Ook granen.

Pavo slobber: Tarwezemelen, Geplette haver, Gepofte Mais, Gepofte Tarwe, Lijnzaad, Lijnzaadschilfers, Rietmelasse, Tarwezetmeel
Marstall slobber: gerstvlokken, zemelen, lijnzaad, lijnzaadschroot, appelvruchtvlees, raapzaadolie
Havens slobber: ontsloten granen en maïs, (getoast) lijnzaadmeel, gerstvlokken en tarwezemelen, lijnzaadolie en zonnebloempitten