wat voeren aan te frisse fjord

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bo_Y

wat voeren aan te frisse fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 14:05

Ik heb een 9 jarige fjord die gewoon recreatief wordt gereden in voorbereiding op wedstrijden in de B.
Ik rijdt haar 4/5 keer in de week en nog 1 keer aan de dubbele longe.
Ze staat iedere da, nu in de wintermaanden 4/5 uur in een zandpaddock en straks halve dagen in de wei en halve dagen in de paddock, omdat ze heel snel dik wordt.

Ik voer haar 3/4 keer per dag droog hooi en 1 keer kuil. Verder krijgt van vanuit stal 2 keer per dag een handje havens draversbrok. Na het werken krijgt ze een kwart kilo care for life van Pavo en een halve schep pavo daily plus (luzerne), 50 gram vitalcomplete en een scheut lijnzaadolie.

ze is nu goed opgewicht, kan de ribben voelen. (ze is zeker wel 100 kilo afgevallen sinds van het zomer, toen stond ze 24/7 buiten en amper aan het werk)

De laatste weken is ze schrikkeriger als vroeger en heeft ook mega veel looplust. Dat laatste is niet erg en is meestal ook wel te verwerken, maar dat schrikkerige past helemaal niet bij haar.

Nu las in het topic over Pavo care for life, dat meer paarden dit hebben sinds ze dit krijgt. Aangezien mijn zak bijna leeg, wil ik mij eens gaan verdiepen in andere musli, maar heb geen idee waar ik het zoeken moet.

heeft iemand van jullie een goed idee?

Afbeelding

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: wat voeren aan te frisse fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 14:10

Ik geef tijdens de training Pavo Sportsfit muesli aan mijn paard.
Het geeft net meer power terwijl ze wel goed te berijden blijft en niet te fris wordt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:23

Dat schrikkerige zal ook zeker door het weer komen. Lente in de bol, daar hebben die van mij ook last van ;)
Maar je voert best veel vind ik. Als ik dat aan mijn tinker zou geven dan zou die opstijgen :+ ik voer flink veel hooi en een handje marstall vito (een suikerarme basismuesli) en hij is prima op gewicht en heeft energie zát :j
Als je wat minder gekkigheid erin wil dan zou ik de brokken, muesli en luzerne eens achterwege laten en bijvoorbeeld een halve schep normale onderhoudsbrok/muesli geven. Kijken hoe dat gaat, en van daaruit eventueel wat opbouwen door alleen erbij te doen wat écht nodig is, of dat nu buikvulling, snelle of langzame energie is..

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 15:45

8nnemiek schreef:
Dat schrikkerige zal ook zeker door het weer komen. Lente in de bol, daar hebben die van mij ook last van ;)
Maar je voert best veel vind ik. Als ik dat aan mijn tinker zou geven dan zou die opstijgen :+ ik voer flink veel hooi en een handje marstall vito (een suikerarme basismuesli) en hij is prima op gewicht en heeft energie zát :j
Als je wat minder gekkigheid erin wil dan zou ik de brokken, muesli en luzerne eens achterwege laten en bijvoorbeeld een halve schep normale onderhoudsbrok/muesli geven. Kijken hoe dat gaat, en van daaruit eventueel wat opbouwen door alleen erbij te doen wat écht nodig is, of dat nu buikvulling, snelle of langzame energie is..

De laatste dagen krijgt ze ook alleen hooi en een handje draversbrok (dat is wat er op stal gevoerd wordt, ( is vergelijkbaar met een basisbrok), want woensdag was echt een bom en ben ik met een smak afgelanceerd en dat past echt niet bij haar.

Ik ga zo merken of het verschil maakt om haar energie.

Ze had wel echt iets extra's nodig ivm de voor haar zware trainingen, maar wellicht dat ze het nu makkelijker kan doen en het een beetje veel is geworden in combi met het voorjaar..

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 16:01

Nou ik zal je zeggen.........die Care4life ...........die van mij ging er van als een dolle!! En ik was niet de enige precies zoals je zelf al constateerde in het andere topic.

Ik zou er mee stoppen en overstappen op Fiberforce van Cavalor. Die van mij eet dat ook en dat gaat super goed. Veel afgevallen, ze vindt het niet mega lekker, maar het gaat op.
En geen laag vliegacties meer, ben ik heel blij mee.

Succes!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 17:13

Gras, dan kan ze meteen haar overtollige energie kwijt

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 17:19

Idd meer paarden die op de c4l spatjes krijgen :)

Ik voer de marstall Vito aan mijn fjord. Ook met genoeg looplust. Ik voer er een halve kg schep per dag van. En dan nog een balancer van je paard gezond en fit.nl

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 18:31

Care4life hier ook geen succes bij tinker. Dat er eerst maar afhalen

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 13:56

mrie schreef:

Gras is bij ons op stal geen optie in de winter.Over 4 weken gaat ze weer het gras op, eerst halve dagen en dan hele dagen. Gewoon 24/7 op het gras zetten is geen optie, als ze naar gras kijkt wordt ze al rond en dan kan niet, want vanaf mei gaan we starten.

Ik heb contact gehad met Pavo en door de kruiden kunnen paarden er inderdaad van gaan laagvliegen. Dus hun advies daarmee stoppen en nature's best gaan voeren. Uiteraard 1 van hun eigen merken.

Ik heb ook een zakje coolmix van Havens liggen, dan ga ik even testen.

En ik ga in overleg of ik eigen krachtvoer kan klaarzetten, want ook de draversbrok van Havens zit te veel in voor haar.

thanks voor de opties...

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 20:09

Nature's best barst alsnog van de suikers. Dik 25% zo even uit mijn hoofd.

Zou ik dan ook niet aan beginnen. Probeer eens de Cavalor Fiber Force of Structomix Sensitive. Beide een muesli. Nu zit in de laatste wel wat meer suiker, maar is wel een muesli wat goed verdragen wordt zonder al te veel rotzooi.

Succes!

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 20:17

Mijn haflinger werd ook wel fris van de C4L, maargoed die van mij wordt van lucht al fris geloof ik ;)
Ben nu overgestapt op Marstall Vito en ze lijkt er wat meer rust in te vinden.
Voer die muesli in combinatie met halve schep Marstall Wiesencobs (grasbrok) per dag. 3 uurtjes per dag op de wei, op stal (voor de nacht) 4 kilo hooi, 's morgens 3 en dan op de dag nog een kilo of 2 à 3 bij elkaar..
Speciaal dit merk gekozen ivm verkrijgbaarheid en erg laag in suiker en zetmeel. Dat vond ik heel belangrijk!

Qua training staat die van mij iets lichter in training momenteel; doel is wel weer 3-4 keer per week te rijden.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 20:19

Waarom niet alleen een vitamine korrel voeren. Met daarnaast voldoende hooi en een liksteen. Was voor mijn tinker ook genoeg en voor mijn shet ook. En mijn shet word ook flink aan het werk gezet. Aan lange teugelwerk. Fietsen voor de kar etc. Heeft voldoende energie erop

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 20:54

C_arola schreef:
Ik geef tijdens de training Pavo Sportsfit muesli aan mijn paard.
Het geeft net meer power terwijl ze wel goed te berijden blijft en niet te fris wordt.

Die geef ik ook aan mijn fries, zodat ze meer energie krijgt en spieropbouw, maar geen schrikkerig of heet gedrag.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 21:26

subli dieetmix
genoeg vitamines en weinig energie
fijn spul en geen hete paarden :D

loisenpien4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 08:45

Hoi,

Hiero ook een frisse fjordemmerrie.
Wat wij voeren is, fyto horse, muesli garvo of zo, kan nog wel een link opzoeken mocht je interesse hebben.
Hiervan krijgt ze twee keer per dag een kilo. En als ze gewerkt heeft krijgt ze nog een kilo. Als ruwvoer krijgt ze stro (puur voor de buikvulling). Ook staat ze overdag in het land. Hierop doet ze het super. Maar, geef je haar "normale" onderhoudsbrok, dan is ze niet te houden en schrikt ze van alles. Nu is ze heerlijk relaxed en goed te sturen. Ze is ook veel frisser als ze veel gras krijgt of veel hooi... Daarom doen wij het met stro.

_Mari_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 16:25

Ze krijgen meer energie als je meer met ze doet !
Ik voerde eerst juist pavo muesli de groene zak met weinig suiker erin zodat ze wel hen vitaminen en beloning krijgen.
En misschien niet zoveel geven na t rijden wat betreft muesli en ik gaf het alleen als ik reed en als hij een dag vrij heeft alleen de biks.lastig is het !

Ik heb het soms ook, ik probeer het rijtechnisch op te lossen om veel met hem te doen en dan nog is hij vaak heet. schrikken is soms een periode, deed de mijne tenminste. Op een gegeven moment is het weer over. Het komt wel goed !

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 18:30

Bo_Y schreef:
mrie schreef:

Gras is bij ons op stal geen optie in de winter.Over 4 weken gaat ze weer het gras op, eerst halve dagen en dan hele dagen. Gewoon 24/7 op het gras zetten is geen optie, als ze naar gras kijkt wordt ze al rond en dan kan niet, want vanaf mei gaan we starten.

Ik heb contact gehad met Pavo en door de kruiden kunnen paarden er inderdaad van gaan laagvliegen. Dus hun advies daarmee stoppen en nature's best gaan voeren. Uiteraard 1 van hun eigen merken.

Ik heb ook een zakje coolmix van Havens liggen, dan ga ik even testen.

En ik ga in overleg of ik eigen krachtvoer kan klaarzetten, want ook de draversbrok van Havens zit te veel in voor haar.

thanks voor de opties...

Momenteel gaat iets beter, maar ze blijft looplust hebben :o . Moet ook zuinig zijn op haar Go, zegt mijn instructeur..

Ik heb ook geen moeite met looplust, maar het was niet meer op te lossen en werd gewoon link.

Ik voer nu geen care for live meer, maar Havens coolmix en zoals gezegt het gaat beter. Ze is ook minder nerveus.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 18:41

Waarom niet alleen een vitamine supplement?

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 18:54

Omdat ze echt iets te kort komt als ze getraind wordt, dus daarom de keuze een musli te voeren als ze werkt en hooi en paar korrels bix op de vrije dagen.

Tink1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 12:08

Ik heb ook een fjordje wat fris kan zijn. Ze krijgt 3/4 keer op een dag hooi en iedere dag een vitamine koek. Doet ze er erg goed op! We geven haar expres geen brok, dit heeft ze gewoon niet nodig

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 12:53

Mijn arab krijgt onbeperkt hooi uit een slowfeeder en krijgt om de dag een vierde schepje (een paar handjes) slobber met vitaminepoeder.
Dan is hij superfit, ik denk dat je gewoon helemaal geen muesli hoeft te geven, geef gewoon wat extra hooi.

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 21:39

Lekker op wei en niks bijzonders! Schep brok schep muesli en hooi en weidegang is bij mijn paarden perfect, werklustig maar niet te heet!

paarden369

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 21:47

Ik geef m'n pony basisbroek iets minder als de helft gaf hem eerst ook musli maar daar werd hij hyper van nu ben ik er mee gestopt en alleen nog basisbrok en hij is echt super rustig geworden

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 21:47

Bo_Y schreef:
De laatste dagen krijgt ze ook alleen hooi en een handje draversbrok (dat is wat er op stal gevoerd wordt, ( is vergelijkbaar met een basisbrok)

Wie heeft je dat wijsgemaakt?

Als ik jou was: de draversbrok eruit, luzerne eruit en de c4l ook. En op zoek naar een basisbrok of -muesli. 2x per dag een kwart kilo is meer dan zat als je de mineralenbrokjes er bij geeft. Ik ben tevreden over ponybrok van Subli. Heb nu een brok van Cavalor, dat gaat hier ook heel goed. Pavo wil ik niet meer.

Bij wat voor stal sta je? Je fjord komt maar een paar uur buiten. Kan ze niet langer in de paddock? Staat ze daar alleen of met andere paarden? Waarom krijgt ze naast hooi ook nog kuil? En hoe is het grasmanagement (welke grassen staan er, waarmee en hoe zwaar wordt er bemest en krijgen de paarden groeiende of volwassen grassen?)
Allemaal dingen die meespelen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 23:08

Ik zou ook schrappen wat je nu voert en overstappen naar iets anders.
Mijn haf wordt ook rillerig van veel voer. Marstall Vito en Faser Light doet hij het goed op. Zeker in combinatie met een vitaminebrokje (zoals de vital complete inderdaad) en voldoende hooi. Genoeg looplust, maar niet meer dat rillerige.
Fiberforce ook goede ervaringen mee, maar ik heb het idee dat hij uit de vito en faser light meer haalt. Zijn hoogwaardiger in vitamines, maar laag in de suikers. Ideaal voor koudbloeden.
En het scheutje olie zou ik er zeker inhouden :j