Appelazijn vs wormen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EllaBellaah

Appelazijn vs wormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 17:07

Beste bokkers,

Een vriendin van mij werkt als dierenarts assistente in een praktijk. Ze vertelde dat er vandaag een meneer aan de balie stond die vertelde dat hij zijn paarden al jaren appelazijn door het voer geeft en ze daardoor nooit last van wormen hebben. Volgens hem zorgt de azijn voor een bepaald milieu in de darmen waar wormen niet in kunnen overleven.

Wij vonden dit allebei erg interessant omdat we er nog nooit over gehoord hadden. Daarom zijn meteen rond gaan kijken op google en hebben we goed de product omschrijving gelezen bij verschillende webshops. We konden echter niks vinden over het tegengaan van wormen door middel van appel azijn.

Is er iemand die hier meer over weet? Als dit inderdaad juist is zou het een mooie manier zijn om je paard worm vrij te houden in combinatie met een aantal keer per jaar mestonderzoek. Ik ben benieuwd of mensen ook deze ervaring hebben en of er eventueel feiten en artikelen over bekend zijn. Wij vonden het in ieder geval de moeite waard om eens verder te onderzoeken, maar helaas liepen we al snel vast.

Groetjes Ella
Laatst bijgewerkt door EllaBellaah op 11-03-15 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Pumpkins

Re: Appelazijn vs wormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 17:09

Belandt de azijn niet gewoon in de maag? Maag heeft al een hele hoge zuurgraad. Lijkt mij onzin eerlijk gezegd. Anders zou het resistentieprobleem tegen wormen snel opgelost zijn!

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 17:11

De maag is inderdaad ook al erg zuur, zou appelazijn mogelijk nog zuurder kunnen zijn waar wormen niet van houden?
Het zal misschien niet 100% helpen, maar wellicht dat het wel ondersteuning biedt.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 17:14

Nou, nee..

appelazijn heeft een hoge PH, (zuurtegraad)
inderdaad kan een hogere PH wormen tegengaan.
Echter is de PH van een maag al super hoog, dus lijkt het mij raar dat je deze met een beetje appelazijn nog hoger kan leggen.
ten tweede is het zuur al verdwenen eer het in de darmen terecht komt, Dé plek waar wormen graag zich huisvesten..

Stel wormen zitten niet in de darmen maar in de maag (waar de appelazijn dus niet toe kan doordringen, want de hoge PH is er al vanaf eer dat het in de darmen komt..dat breekt je lichaam af, dat doet het met alles wat vanaf je maag komt, anders zouden je darmen wegbranden)
dan moet je nog eens weten dat een maag een speciale beschermende laag heeft om te voorkomen dat het breisel met de dusdanig hoge PH (enorm zuur) niet door je maagwand heenbrandt..
wil je zo'n enorm hoge PH ophogen? Dan moet je echt al enorm veel liters aan appelazijn geven..

maar het probleem begint dus al dat het niet mogelijk is dat het functioneert op de plek waar het zou moeten werken..de darmen..
en ow, wormen verschroeien al in de maag.. omdat het daar zo zuur is, dus waarom dan ophogen?

Tevens is een zuur product aan je paard geven geen goede optie..
net zoals wij niet altijd met volledig zure producten om kunnen gaan heeft een paard hier ook moeite mee..
Hoge PH (zuurtegraad) is niet zo goed voor de tanden van een paard (net zoals bij ons zuur en suiker de tanden aantasten), niet zo goed voor de mond (kan blaartjes veroorzaken) etc.

Ik zou er dus niet aan beginnen..
Sommige productjes (van vroeger) zijn wel te gebruiken bij paarden..
maar deze zou ik toch achterwegen laten :j

appelazijn heeft inderdaad wel een functie op het weghouden van o.a. muggetjes en vliegen..
maar dat is niet in het paard, maar gewoon sommige delen die ervoor zorgen dat het paard van buitenaf minder aantrekkelijk is voor o.a. muggen..
Hoe dat precies werkt? Je moet het eerder vergelijken met zo'n antimuggenstift die wij gebruiken :)
Laatst bijgewerkt door KingYasFenn op 11-03-15 17:21, in het totaal 2 keer bewerkt

warwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 17:16

Ik heb inderdaad wel gelezen dat het goed is tegen insecten en nog een aantal dingen. Ik wil die van mij ook appelazijn gaan geven tegen de vliegen/muggen. Maar of het ook helpt tegen wormen durf ik ook niet te zeggen.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 17:44

@KingYasFenn: Bedankt voor je uitleg! Dus als ik het goed begrijp kunnen wormen in de maag sowieso niet overleven, of je nou azijn voert of niet? In de maag wordt de azijn dus geneutraliseerd voordat het de darmen in gaat, net zoals het bij maagzuur gebeurt?
Mocht iemand het als insectwerend middel willen gebruiken kan je het dus beter in een sprayflacon doen en op je paard spuiten dan het door het voer gooien :')

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 22:20

Voor azijn als antivlieg is de goedkoopste blanke keukenazijn net zo goed.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 22:32

Appelazijn is zo'n ding wat af en toe weer opduikt als middeltje tegen alles. Ik heb ooit eens serieus het advies gehad het "er op te doen" toen mijn paard een gescheurd ligament had. Want dan werd het vast weer snel beter. En dat was het advies van iemand die zich uitgeeft voor therapeut en tandarts....
Appelazijn is zuur geworden appelwijn. In Engeland stoppen ze er prik en alcohol in en noemen ze het Cyder
Een boel dingen uit de natuur of uit huis tuin en keuken kunnen een verrassende werking hebben, appelazijn is er geen van. (of het moet gaan om het fixeren van verfstoffen en het verwijderen van luchtjes uit kleden en kleding)
Wil je iets tegen wormen, misschien boerenwormkruid proberen. Dat heet niet voor niks zo en het was eeuwen lang het enige wat men had.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 07:57

Hmm dus eigenlijk geeft die man gewoon appelazijn en per toeval hebben zijn paarden nooit wormen.... toch typisch dat het gewoon cyder is, je voert je paard dan dus gewoon een soort jillz door z'n eten :+

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 08:07

KingYasFenn schreef:
Nou, nee..

appelazijn heeft een hoge PH, (zuurtegraad)
inderdaad kan een hogere PH wormen tegengaan.
Echter is de PH van een maag al super hoog, dus lijkt het mij raar dat je deze met een beetje appelazijn nog hoger kan leggen.
ten tweede is het zuur al verdwenen eer het in de darmen terecht komt, Dé plek waar wormen graag zich huisvesten..

Stel wormen zitten niet in de darmen maar in de maag (waar de appelazijn dus niet toe kan doordringen, want de hoge PH is er al vanaf eer dat het in de darmen komt..dat breekt je lichaam af, dat doet het met alles wat vanaf je maag komt, anders zouden je darmen wegbranden)
dan moet je nog eens weten dat een maag een speciale beschermende laag heeft om te voorkomen dat het breisel met de dusdanig hoge PH (enorm zuur) niet door je maagwand heenbrandt..
wil je zo'n enorm hoge PH ophogen? Dan moet je echt al enorm veel liters aan appelazijn geven..

maar het probleem begint dus al dat het niet mogelijk is dat het functioneert op de plek waar het zou moeten werken..de darmen..
en ow, wormen verschroeien al in de maag.. omdat het daar zo zuur is, dus waarom dan ophogen?

Tevens is een zuur product aan je paard geven geen goede optie..
net zoals wij niet altijd met volledig zure producten om kunnen gaan heeft een paard hier ook moeite mee..
Hoge PH (zuurtegraad) is niet zo goed voor de tanden van een paard (net zoals bij ons zuur en suiker de tanden aantasten), niet zo goed voor de mond (kan blaartjes veroorzaken) etc.

Ik zou er dus niet aan beginnen..
Sommige productjes (van vroeger) zijn wel te gebruiken bij paarden..
maar deze zou ik toch achterwegen laten :j

appelazijn heeft inderdaad wel een functie op het weghouden van o.a. muggetjes en vliegen..
maar dat is niet in het paard, maar gewoon sommige delen die ervoor zorgen dat het paard van buitenaf minder aantrekkelijk is voor o.a. muggen..
Hoe dat precies werkt? Je moet het eerder vergelijken met zo'n antimuggenstift die wij gebruiken :)

Je bedoelt een lage PH. Hoe lager de PH, hoe zuurder.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 08:14

Nee hoe lager de pH hoe zuurder! 7 is ongeveer neutraal en daarboven wordt het basisch.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 08:16

Ja idd, een lage PH = hoge zuurtegraad
Hoge PH = lage zuurtegraad.
En als je de zuurtegraad zo drastisch zou veranderen gaan de goede bacteriën toch ook niet overleven en is de darmflora verstoord? Denk ik dan?
Volgens mij houdt het verhaal geen steek, heb gisteren toevallig een fles appelazijn in mijn handen gehad en er stond op dat je dit moet verdund geven met water. Ik hoop dat die man dat gelezen heeft.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 08:19

Maar hoe komen paarden dan aan wormen? Ze kunnen immers de eitjes wel opeten die vervolgens in de darmen belanden. Dus zou je in de maag die eitjes aan kunnen pakken met de azijn? Want als je daar het probleem oplost, hoef je in de darmen immers niks op te lossen. Of is dat te simpel gedacht?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 08:31

Appelazijn is gezond en mogelijk helpt het om een gezonde darmflora te houden waardoor wormen minder kans maken (dat zou zo kunnen zijn, weet niet of het echt zo is). Maar voor de rest kan ik niet voorstellen hoe het tegen wormen zou moeten werken.

Het onderste gedeelte van de maag heeft een pH van 2-3 (bovenste gedeelte heeft als het goed is een hogere pH, <4 kans op maagzweren daar) en appelazijn heeft een pH van ±3. Het is dus niet zuurder dan het zuurste gedeelte van de maag. Wel hoop ik inderdaad dat het verdund gegeven wordt, anders kan het wel het bovenste gedeelte van de maag (en de slokdarm) aantasten.

De wormdruk bij een hoop kleine groepjes paarden is ontzettend laag. Als het gaat om gezonde volwassen paarden waar de mest goed opgeruimd wordt en er weinig groepswisselingen zijn en weinig stress, dan kunnen ze vaak prima de wormbesmettingen zelf onder controle houden (ieder paard heeft een lichte wormbesmetting).

Dat is ook direct het manko van preventie intensief ontwormen (iedere 6, 8 of 12 weken, afhankelijk van het middel). De wormen die er zitten, worden wel iedere keer blootgesteld aan het middel. Als er maar één overleefd (door een willekeurige/spontane mutatie), dan zal juist deze zich voortplanten waarna er resistentie ontstaat. Des te meer en des te vaker paarden ontwormt worden, des te groter de kans is dat er een resistentie worm alle ruimte krijgt om zich te ontwikkelen (immers, geen concurrentie van andere/niet-resistente wormen, want die hebben allemaal wel het loodje gelegd door het middel)

@Leffroi: dat is inderdaad te simpel gedacht. De wormeieren overleven namelijk sowieso de maag al, daar zijn ze op geëvolueerd/gemuteerd (eigenlijk hetzelfde als de resistentie die ik in de vorige paragraaf uitlegde). Overigens is het verzuren van de maag iets dat we juist proberen te voorkomen over het algemeen, want dan is de kans op maagzweren (veel) groter, wat vaak veel meer schade aanricht dan een lichte wormbesmetting.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 09:39

EllaBellaah schreef:
Hmm dus eigenlijk geeft die man gewoon appelazijn en per toeval hebben zijn paarden nooit wormen.... toch typisch dat het gewoon cyder is, je voert je paard dan dus gewoon een soort jillz door z'n eten :+

Paarden zijn nooit wormvrij. Een paard bouwt in zijn eerste levensjaren resistentie op tegen wormen. Oudere paarden zijn ook veel minder gevoelig voor een wormbesmetting dan jonge paarden. Daarom is het in mijn ogen ook niet goed om iedere twee maand standaard te ontwormen. Een paard krijgt zo geen kans om een natuurlijke afweer op te bouwen. Pas als de hoeveelheid wormen in een overmaat aanwezig is, spreken we van een wormbesmetting en dient er ontwormt te worden.