Sinds gisteren mag ik mezelf de trotse eigenaar noemen van mijn eerst-verzorgpony Bella, een supersociaal blij Welsh x Tinker merrietje van 5 jaar, ongeveer 1.20 hoog.
Het is allemaal heel raar gelopen. Ik zocht een verzorgpaardje, vond Bella (En haar vriendinnetje), en was meteen verliefd op dr. Ongeveer 2 weken later overleed de eigenaresse. Haar man wou de paarden niet houden maar ze had duidelijk gezegd dat de verzorgsters de pony's mogen hebben indien we dat zouden willen en ook kunnen. Nu staat ze super goedkoop gestald (400,- per jaar voor 24/7 inloopstal (winter) en anders weidegang (zomer), kost niks dus) dus hadden we inderdaad de mogelijkheid met z'n 2 de pony's over te nemen.
Nu is het alleen zo dat Bella écht te dik is. Het enige wat ze krijgt is hooi in de winter, en in de zomer staat ze gewoon lekker op de wei en krijgen ze niks bijgevoerd. Wel hebben ze een liksteen om evt. zouttekort tegen te gaan. Volgens de richtlijnen van paardnatuurlijk krijgt paardje alles wat ze nodig heeft (Al weet ik dat niet exact, ik heb haar net dus van hooionderzoek is nog geen sprake geweest).
Nu heb ik gelezen dat Magnesium bijvoeren erg veel baat kan hebben bij het afvallen, maar kan ik dat wel zo geven zonder dat eerst (eigenlijk veel te duur) te laten onderzoeken? Ze vertoont verder geen symptomen van een magnesium tekort, ze is desondanks haar gewicht erg levenslustig en actief (heeft ook erg actieve gangen en zet nog best goed de achterhand eronder, al is dat lastig met zo'n dik buikkie). Ze heeft geen harde plekken bij hals of staartaanzet, dus ik denk dat het misschien nodig zal zijn. Een graasmasker word aanschaft voor als ze de wei weer op gaan, en we zijn begonnen met liche training 5x per week. (Maandag Rust, Dinsdag Rijden: Lichte arbeid/basiswerk, Woensdag Dubbele lijnen longeren, Donderdag Rijden/Longeren met extra aandacht voor correct gebruik van de achterhand, goede buiging ed., vrijdag rust, zaterdag grondwerk/buitrenrit, zondag grondwerk/buitenrit). Ze is pas 5 jaar dus buiten dat ze veel kracht en conditie nog moet opbouwen, heeft ze ook nog veel te leren.
Is er nog meer wat ik kan doen om haar op gewicht te krijgen? Ik kan haar moeilijk minder hooi geven omdat ze samen in de inloopstal staan en de andere pony mooi op gewicht is en we zijn bang dat zij anders zal afvallen. Of is het toch een idee om ze minder hooi te geven en Peer (De andere pony dus) dan met brok bij te voeren?
Hier ook even een foto van afgelopen zomer - Bella is ondertussen zelfs nog iets dikker geworden, en ik vrees dat als we nu niet goed ingrijpen ze straks als ze de wei op gaan nog bevangen raakt!

anders zou ik de DA bellen voor een voer schema inderdaad