Help! Bella is te dik!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Khayalan

Help! Bella is te dik!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 11:50

Hoi iedereen!

Sinds gisteren mag ik mezelf de trotse eigenaar noemen van mijn eerst-verzorgpony Bella, een supersociaal blij Welsh x Tinker merrietje van 5 jaar, ongeveer 1.20 hoog.

Het is allemaal heel raar gelopen. Ik zocht een verzorgpaardje, vond Bella (En haar vriendinnetje), en was meteen verliefd op dr. Ongeveer 2 weken later overleed de eigenaresse. Haar man wou de paarden niet houden maar ze had duidelijk gezegd dat de verzorgsters de pony's mogen hebben indien we dat zouden willen en ook kunnen. Nu staat ze super goedkoop gestald (400,- per jaar voor 24/7 inloopstal (winter) en anders weidegang (zomer), kost niks dus) dus hadden we inderdaad de mogelijkheid met z'n 2 de pony's over te nemen.

Nu is het alleen zo dat Bella écht te dik is. Het enige wat ze krijgt is hooi in de winter, en in de zomer staat ze gewoon lekker op de wei en krijgen ze niks bijgevoerd. Wel hebben ze een liksteen om evt. zouttekort tegen te gaan. Volgens de richtlijnen van paardnatuurlijk krijgt paardje alles wat ze nodig heeft (Al weet ik dat niet exact, ik heb haar net dus van hooionderzoek is nog geen sprake geweest).

Nu heb ik gelezen dat Magnesium bijvoeren erg veel baat kan hebben bij het afvallen, maar kan ik dat wel zo geven zonder dat eerst (eigenlijk veel te duur) te laten onderzoeken? Ze vertoont verder geen symptomen van een magnesium tekort, ze is desondanks haar gewicht erg levenslustig en actief (heeft ook erg actieve gangen en zet nog best goed de achterhand eronder, al is dat lastig met zo'n dik buikkie). Ze heeft geen harde plekken bij hals of staartaanzet, dus ik denk dat het misschien nodig zal zijn. Een graasmasker word aanschaft voor als ze de wei weer op gaan, en we zijn begonnen met liche training 5x per week. (Maandag Rust, Dinsdag Rijden: Lichte arbeid/basiswerk, Woensdag Dubbele lijnen longeren, Donderdag Rijden/Longeren met extra aandacht voor correct gebruik van de achterhand, goede buiging ed., vrijdag rust, zaterdag grondwerk/buitrenrit, zondag grondwerk/buitenrit). Ze is pas 5 jaar dus buiten dat ze veel kracht en conditie nog moet opbouwen, heeft ze ook nog veel te leren.

Is er nog meer wat ik kan doen om haar op gewicht te krijgen? Ik kan haar moeilijk minder hooi geven omdat ze samen in de inloopstal staan en de andere pony mooi op gewicht is en we zijn bang dat zij anders zal afvallen. Of is het toch een idee om ze minder hooi te geven en Peer (De andere pony dus) dan met brok bij te voeren?

Hier ook even een foto van afgelopen zomer - Bella is ondertussen zelfs nog iets dikker geworden, en ik vrees dat als we nu niet goed ingrijpen ze straks als ze de wei op gaan nog bevangen raakt!

Afbeelding

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 12:43

Ja, je zit hier wel echt op een kritiek punt!

Maar: ze is nog jong, haal hals en staartaanzet lijken 'redelijk'.... maar over de gehele linie is veel te dik.
Ik zou eerst willen zeggen: deze pony kan NIET het gras op voordat ze op gewicht is.
Sobere pony van 1:20; werk toe naar 1,5 % hooi van haar lichaamsgewicht.... grove schatting is dat ze wellicht 300 kilo weegt. Dan kom je uit op 4,5 kilo hooi per dag.
Om te zorgen dat ze kan blijven knabbelen zou je een groot net kunnen vullen met stro of graszaadhooi.
Onbeperkt regulier hooi is nu een absolute no go.

Verder zou ik gewoon een balancer geven.
Kijk eens op de website van Equilin. Hier zit alles in wat ze nodig heeft, en dan kom je niet in de knel met gehalten.
De info op PN is erg bruikbaar, maar zij gaan uit van hoogwaardige partijen onbeperkt hooi.... Dat is voor jouw pony ongeschikt, dus dat moet je aanvullen.

Wat in dit stadium verstandig is, is veel stappen. Lekker op pad, rechtuit. Stevig marcheren, een actieve stap, vragen of ze hals wil laten zakken en op pad.
Als je dit 3x pw kunt doen, en daarnaast een beetje longeren op de overige dagen... dan kom je een heel eind.
Teveel bochtenwerk zonder conditie, bespiering en overgewicht kan resulteren in overbelasting... dat wil je niet.
Je kunt natuurlijk ook lange stukken fietsen of wandelen, maar let op: echt actief stappen!

ps: ze is echt heel leuk trouwens! daar komt vast een nog knappere pony onder vandaan!
ps 2: als ze op gewicht is en het gras op gaat, zou ik zeer langzaam opbouwen, en/of met strookbegrazing en/of graasmasker werken.

Marieke_K

Re: Help! Bella is te dik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 12:49

Mijn paard is 71 kilo afgevallen dankzij voer van de DA een een voerschema. Hij krijgt nu non-obesitas, daar zit alles in maar geen dikmakers. Dit voer is alleen via de DA te verkrijgen. Verder wegen we zijn ruwvoer op advies van de DA. Hij krijgt beperkt hooi en verder stro. Op het gras mag hij alleen met graasmasker en beperkt.

Mijn haf krijgt nu 3 kilo hooi per dag en 3 kilo stro, hoeveel hooi je kan voeren is ook afhankelijk van de kwaliteit.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 12:57

Sanequi is heel mooi voer, maar niet noodzakelijk wanneer je een regulier vitaminenbrokje neemt en verdere ingrepen pleegt.
Sanequi zorgt er vooral voor dat de eiwitten aangevuld blijven zodat je paard niet ook al zijn spieren verliest.

In dit stadium zou ik het vooral in de eenvoud en meer beweging zoeken.

Khayalan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 13:04

Ze krijgen op het moment een kruiwagentje hooi per dag, uit een hooinet. Blijkbaar is dit toch echt te veel voor haar.. Al heeft ze de afgelopen maanden wel véél minder beweging gekregen als dat ze nu krijgt! Zonde van zo'n leuke jonge pony. Haar vorige eigenaar heeft haar van de slacht gered toen ze nog geen jaar oud was, beestje was zwaar mishandeld en mensenschuw, daardoor toch wel erg verwend uit medelijden. Tegenwoordig is ze ongeloofelijk gek op mensen (En dan bedoel ik echt ongeloofelijk, ze word helemaal enthousiast als we buiten wandelen en we komen een gezinnetje tegen) en is zo'n behandeling op z'n zachtst gezegd complete onzin.

Ik zal dan het zwaardere werk nog even schrappen van het schema, maar vooral gewoon veel basiswerk, lekker een stuk naar buiten rijden/wandelen/fietsen (Bij ons is een prachtig natuurgebied in de buurt, dus dat word geen probleem). Ze is van zichzelf al erg actief, loopt lekker door, dus dat word geen probleem!

Ik kan op stal niet zomaar wegen hoeveel hooi ze krijgen.. hoeveel kg zouden zo'n 5 kleine plakjes zijn? En dat krijgen ze dan samen. Toch minder geven en de ander bijvoeren? En zo ja, hoeveel zou ik dan moeten bijvoeren om die andere gewoon lekker op gewicht te houden? Ik heb al kunnen regelen dat ze in de zomer op een stukje kunnen staan waar geen gras staat. Als ik ze op die manier uit elkaar haal, worden ze gek. Dan heeft peer ook maar een keer pech, gezondheid voor alles! Als ik haar namelijk naast de wei zou zetten, vreet ze toch stiekem een hoop gras weg langs de randjes vrees ik, want er staat blijkbaar geen stroom op de draad dus daar heeft ze schijt aan.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 13:05

Is enige kans op dracht helemaal uitgesloten ?

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 13:06

Idd geen gras voorlopig, want dan gaat ze nog meer de breedte in.
Ik zou zeggen beperkt hooi, en daarnaast stro en beweging. Evt kun je de pony's 's nachts apart zetten, en de andere pony meer hooi geven dan haar. Als je paarden met een verschillende voerbehoefte bij elkaar zet, moet je toch wat ondernemen anders blijft ze te dik.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 13:19

Hooi wegen is heel makkelijk.
Je neemt een Ikea tas, daar stop je je hooi in. Dan pak je een hangweegschaal (noemen ze ook wel unster, kost misschien 5 euro) en daarmee weeg je je hooi.
Van een klein pak zijn 5 plakken misschien de helft van een pak hooi per dag? Dat kan zo'n 10 kilo zijn. Dat komt neer op 5 kilo per paard, per dag. Dat zal voor haar teveel zijn in dit stadium.
Zorg voor stro zodat er wat te knabbelen valt, en voer haar beperkt hooi.
Ze 's nachts even apart zetten is geen slecht idee, dan tankt de ander bij.
Ze wennen daar snel genoeg aan..... bevangen is nog zieliger denk ik dan altijd maar :-(

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 13:23

voorlopig de weide nog niet op en wanneer ze de weide opgaan een graaskorf omdoen. Verder naast het hooi swinters 50 gram marstal force per dag voor de vitaminen en mineralen

Khayalan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 13:27

@Mioux: Ja, dracht is compleet uitgesloten. Het zijn beide merries en ze staan nooit met anderen in de wei/stal. Het is gewoon privéterrein.

@Marionblo & Ninx: Hoeveel versta je dan onder beperkt hooi? En waar koop ik zo'n weegschaal? Is het dan ook belangrijk dat ze vaker dan eens per dag worden gevoerd? Of misschien nog betere vraagstelling: Hoeveel plakken/kg hooi heeft zo'n pony eigenlijk nodig per dag? En die vraag geldt natuurlijk voor beide. De andere pony is ongeveer 1.30. Ik geef ze nu natuurlijk wat ze van de vorige eigenaar altijd heeft gehad, dus wat ze te eten moet krijgen ben ik nu pas aan het uitdenken. Ik heb eerder een eigen pony gehad, maar die stond altijd 24/7 buiten, in de winter snachts op stal met een plak hooi en een schep bix, zoals ze daar standaard deden, en daar deed ie het goed op (en ik was nog niet zo oud en verdiepte me er nog niet zo in als nu, het is onderhand 9 jaar geleden dat ik die kocht).

Ik ga ze morgen overdag eens even apart zetten, kijken hoe ze daar op reageren. Dan kan ik ook met een gerust hart slapen als dat goed gaat, ipv dat ik mezelf spookverhalen ga vertellen dat ze beide helemaal gek gaan. Er grenst een paddockje aan de inloopstal dus kunnen ze elkaar dan nog gewoon zien, dus denk dat het te doen is. Maar in de paddock is geen overkapping, dus kan Peer in dat geval niet meer schuilen (Want er staat ook wel een mini beetje gras, en ik denk dat géén gras beter zal zijn voor Bella.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 13:31

Dat heb ik net uitgelegd.
Je gaat uit van 1,5% van het totale lichaamsgewicht. Daar heb ik net een voorbeeldje van gegeven.
Dat kun je aanvullen met een net dat je vult met stro, dan valt er wel iets te knabbelen (zodat darmen en en maag wat vulling behouden).

Stel dat je uitkomt op 3 kilo hooi, dan geef 1,5 kilo 's ochtends, en 1,5 kilo 's avonds. En verder is er dan dus stro of graszaadhooi te knabbelen.

Hangweegschaal of unster bestel je via internet, gewoon even googlen.

Datzelfde geldt voor vitaminen. Ik heb de Equilin, maar je kunt zelf kijken wat je het liefst koopt.
Er zijn veel topics over te vinden.

Khayalan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 14:46

Ja toen ik het las had ik al door dat je dat net ook al gezegd had, sorry ervoor.
Weet iemand of de voedingscalculator van paardnatuurlijk.nl als leidraad kan gebruiken? Die zegt wel dat ze meer hooi nodig heeft dan dat, met 4 kg hooi + een goede liksteen zou ze alles krijgen wat ze nodig heeft, alleen maar 70% energie wat dus betekent dat ze erdoor hoort af te vallen. Peer is misschien groter maar een stuk lichter gebouwd, dus ik denk dat die ook ongeveer 300 hoort te wegen. Die is op normaal gewicht, en met die calculator hoort zij dan 6kg te krijgen.

Is het dan een idee ze 's ochtends samen 4kg te geven en savonds apart Bella 2kg en Peer 4kg, dat ze snachts dan apart staan? (Of precies andersom en overdag apart - overdag kan Peer over een paar weken evt. de kleine wei al op).

Edit: Klein rekenfoutje

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 15:08

Mijn paard kon vanwege chronische bevangenheid niet lopen, dus ik moest het zoeken in een aangepast voerschema :)

Ruwvoer gaat niet alleen om de voedingsstoffen maar ook om de darmen in werking te houden zoals Ninx aan geeft. Dat kan dus ook stro zijn. Hoeveel voedingsstoffen er in je hooi zit is ook belangrijk. Ons hooi is heel rijk waardoor Stef maar 3 KG per dag mag, aangevuld met 3 kg stro komt hij op 6 kilo ruwvoer per dag.

Samen voeren is lastig omdat ze nooit precies allebei de helft eten.

De calculator kan je gebruiken als je weet hoeveel ze weegt. Mijn haf van 1.50 mag minimaal 470 kilo wegen van de DA.

En ik zou echt voor een graasmasker gaan om de inname van gras te beperken.

guusjew

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 15:20

ik vind haar echt drachtig lijken bij mijn lease merrie heb ik ook een topic geopent dat ze te dik was ze kom niet drachtig zijn want er waren geen hengsten in de buurt zijn geweest maar had net zon buikje als die van jou veel bokkers zeiden dat ze drachtig leek en ja hoor ze is toch echt dracht (link naar mijn topic van mijn merrie kan je trouwens op mijn profiel vinden) <<) anders zou ik de DA bellen voor een voer schema inderdaad

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 15:27

Je zegt dracht is uitgesloten, is er al een DA bij geweest die dat ook uitgesloten heeft? Want er word wel vaker gezegd er is geen hengst bij geweest, en schijnt er toch een dracht te zijn. Zou dat eerst uitsluiten, zal niet de eerste merrie zijn die toch stiekem bezoek kreeg van een hengst

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 16:25

Je zegt nu 5 plakken per dag, als je dan eerst eens terug gaat naar 4 ?
allebei 1 in de ochtend en 1 in de avond (middag)..... Liksteen erbij voor vitamine en mineralen en tegen verveling....
Ik had ooit een haflinger van 1.40 die daar nog dik van werd.....

Jasmijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 16:28

Hoi,
Haha Anja kent mij al want ik verzorg Bella ook haha. Ik verzorg haar nu al 3 jaar en ze is in die 3 jaar altijd al zo dik geweest. Het is dus echt onmogelijk dat ze drachtig is. De vorige eigenaresse was dus heel er ziek en had weinig tijd voor de pony's. Ik zit zelf op school en ik kan er dus ook niet elke dag heen. Daarom is ze dus nog nooit eerder op een dieet gezet. We willen haar heel graag laten afvallen want dit kan nooit goed zijn voor haar gezondheid.

Khayalan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 20:01

Heee Jasmijn! Jij ook hier op bokt? :D

Ik heb met iemand zitten pb'en, de voedingscalculator gebruikt en zitten zoeken en rekenen en de makkelijkste oplossing is minder hooi en Peer dan brok bijvoeren wat ze daardoor mist. Er komt zowieso ook een goede liksteen. Ik heb hier op bokt dan ook goeie verhalen gehoord over de brok (subli ponybrok) En het is goed betaalbaar. Het is niet de meest ideale oplossing (omdat krachtvoer) maar ze moet het er even mee doen, voor Bella. Hoeven de muppies ook niet uit elkaar (al zijn ze al wel aan het leren zonder elkaar te kunnen, maar dit gaat met kleine stapjes, momenteel gaat Peer helemaal gek als je Bella even mee neemt...)

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 20:22

Khayalan: bedoel jij nu dat ze beide pony's minder hooi moet gaan geven en Peer brok moet bijvoeren om zijn deel aan hooi te vervangen?
Dat lijkt me niet een goede oplossing. Brok is geen ruwvoervervanger, tenzij je pavo speedibeet oid bedoelt.
Hooi is de basis en daarnaast kun je wat brok bijgeven voor de vitamines en mineralen.
Je kunt de pony's toch uit elkaar halen door er een schrikdraadje tussen te spannen? Dan zien ze elkaar nog steeds.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 10:01