welk ruwvoer voor paard met stof/schimmel allergie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pepelien

welk ruwvoer voor paard met stof/schimmel allergie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 21:03

Hoi, mijn paard is erg gaan hoesten, hierdoor is het stro in haar stal al vervangen door vlas en het hooi heb ik nat gemaakt, laten weken.
Alleen nu eet ze niks van het natte hooi, vind ze niet lekker en nu zag ik dat ze van het vlas ging eten.
Dit is natuurlijk ook niet de bedoeling.
Kuil is geen optie, daar is ze allergies voor, ze krijgt dan over haar hele lijf bulten.
Iemand een tip wat er verder nog voor mogelijkheden zijn?
Ze staat alleen snachts binnen.

lovehaffie

Re: welk ruwvoer voor paard met stof/schimmel allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:06

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:08

Voordroog? Kuil is geen paardenvoer, voordroog (bijna tegen hooi aan) kunnen de meeste paarden wel goed tegen. Wel echt voordroog dat bijna hooi is.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:09

Voordroog kan ze ook niet tegen? Mijn voordroog is bijna hooi, toch hoest mijn pony met flinke stofallergie er niet van. Bulten komen vaak door te veel eiwitten, mijn voordroog is blijkbaar redelijk eiwitarm.

pepelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 21:19

voordroog kan ze inderdaad ook niet tegen, op mijn vorige stal voerden ze voordroog en gelijk een heftige allergische reactie.
op deze stal voeren ze verpakt hooi, dus ook vrij droog en hoppa weer een allergische reactie.
Vandaar dat ze altijd gewoon hooi kreeg en dat ging voorheen altijd goed.
Alleen stond ze op deze nieuwe stal op stro en is flink gaan hoesten, ik vrees dat het stro de boosdoener is, alleen wil je nu even alle hoestprikkels weghalen dus ook van het droge hooi, vandaar.
Hertog compact gras is dat een grasbrok of echt ruwvoer is misschien wel een optie om te proberen!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:22

Je kunt ook seniores priores geven, dat is een complete ruwvoer vervanger. Nadeel vind ik wel dat een paard er niet op moet kauwen (is zacht, kunnen ze zo wegslikken). Voor een kortere periode kan het echter gebruikt worden, ze moeten immers het ruwvoer wel binnen krijgen. Om het meer structuur te geven zou je er nog luzerne door kunnen mengen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 22:14

Misschien anders een optie om het hooi te laten stomen? Ik lees daar veel positieve verhalen over.

lovehaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 01:19

Hartog compact Gras is echt gras... Kijk anders even in de bijgevoegde link daar staat alle info!

Nogmaals is echt puur gras, bij ons op stal krijgen enkele paarden dit ook ipv hooi en doen het er super op! Gewoon echt puur gedroogd gras van speciale weides (maand geleden een lezing gehad van Hartog) dus door een strenge selectie etc. etc.

Ik weet niet waar je vandaan komt? Maar bij ons op stal verkopen we ook losse verpakkingen (monster nabij den haag)

Eventueel heeft Hartog nu ook een nieuw soort hierin zit ook lucerne: http://www.hartog-lucerne.nl/paardenvoe ... /fibre-mix

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 01:20

Gestoomd hooi!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 07:57

Geen mogelijkheid je paard dag en nacjt buiten te zetten?
Meestal de beste remedie voor hoesters.
Kans dat nat hooi dan beter zal gaan...

pepelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 10:55

Bedankt voor het meedenken!
Hartog compact gras spreekt me wel erg aan, alleen lees ik ook weer reakties dat paarden daar een slokdarmverstopping van kunnen krijgen.
Heb net een voederfabrikant gesproken, die raad me duits kruidenhooi aan. Dat ga ik nu proberen en anders ga ik mij inderdaad eens verdiepen om het hooi te stomen.

pumpkinara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:34

hooibrok ,heucobs van muhldorfer . gebruik ik ook voor allergie paard hier .en werkt goed .www.zooplus.nl/belgie‎. misschien heb je hier iets aan .

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 12:07

Hartog grasmix ben ik heel tevreden over! Mijne heeft geen allergie maar ik voer het deels ter vervanging van het hooi. Het wordt goed gegeten en bevat niet schreeuwend veel suiker + zetmeel. En is gegarandeerd stofvrij.

Ik denk dat het voor paarden met stof allergie een goede optie kan zijn.