Alfalfa

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

just_amor

Alfalfa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 19:59

Waarschijnlijk kan ik komende winter aan alfalfa (luzerne) komen, in de vorm van hooi in geperste pakjes dus. Gemaaid op het land, gedroogd en dan geperst.

Mij lijkt dit in eerste instantie beter:
Geen toevoeging zoals melasse en wat er nog meer aan toegevoegd word.
Dan doel ik dus op de luzerne van pavo, hartog, enz. waarbij de luzerne versnipperd is en waar er soms 'brokjes' tussen zitten.

Of wat is jullie gedacht?

ik ben benieuwd!

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 20:00

Sowieso is het volgende van belang:
Luzerne ligt tussen hooi en krachtvoer in door het relatief hoge eiwitgehalte. Het voedingsgehalte van luzernehooi hangt af van de soort luzerne en wanneer in het groeisstadium er gemaaid wordt. Luzerne heeft een scheve calcium-fosfor verhouding 5,6 terwijl de verhouding tussen de 1,5 en 2 moet liggen. Het is dus erg kalkrijk en wanneer uitsluitend luzerne gevoerd wordt (dus geen hooi of stro), dient er fosfor bijgevoerd te worden. Dit kan in de vorm van granen of supplement.

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 20:09

Dribbel schreef:
Sowieso is het volgende van belang:
Luzerne ligt tussen hooi en krachtvoer in door het relatief hoge eiwitgehalte. Het voedingsgehalte van luzernehooi hangt af van de soort luzerne en wanneer in het groeisstadium er gemaaid wordt. Luzerne heeft een scheve calcium-fosfor verhouding 5,6 terwijl de verhouding tussen de 1,5 en 2 moet liggen. Het is dus erg kalkrijk en wanneer uitsluitend luzerne gevoerd wordt (dus geen hooi of stro), dient er fosfor bijgevoerd te worden. Dit kan in de vorm van granen of supplement.

Misschien even voor de goede orde :p

Ik ben niet van plan om de luzerne als hoofdvoer te geven maar dit te geven naast het hooi en stro.
Pas bij grote hoeveelheden (meer dan 3 kg/dag) moet je de scheve fosfor calcium verhouding compenseren.

reden:
paard wat aanleg heeft om mager/schraal te worden in de winter en luzerne schijnt goed tegen maagzweren te kunnen werken
(pas tussen de 1.5-3 kg luzerne /dag)

just_amor

Re: Alfalfa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 13:16

niemand ?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 13:31

Heb vorig jaar ook een grote baal droog luzerne hooi gehaald bij de boer en vonden ze erg lekker :9
Het is wel vrij tot zeer grof van stengel, dus ik durfde er niet zo heel veel van geven in combinatie met gewoon hooi en wat stro. Is voor mij ook echt ideaal voer om bij te geven, veel hoogwaardige eiwitten zonder de suikers van melasse en de paardjes smullen het graag !

Sewri

Re: Alfalfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 22:10

Die van mij kregen ze ook in kubus vorm een paar jaar terug. Ik vind het fijn spul opzich in combinatie met een kleine hoeveelheid brok en verder veel hooi. En de paarden vinden het idd ook erg lekker