Slechte hooieter..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Princesj

Slechte hooieter..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 09:50

Een probleem waar ik al jaren mee loop te modderen, mijn paard eet slecht hooi. Ze doet zichzelf echt te kort en is hierdoor helaas dus ook aan de magere kant (mag zeker 50 kg bij). Maar hoe los je dit op?

Ik bied haar onbeperkt hooi aan in een hooinet (op de grond trekt ze het door haar stal heen en mest ze erop). Het hooi is van een mooie kwaliteit, grofstengelig. Ik heb een periode kuil gevoerd (restbaal bij mijn stalhouder), dat eet ze ook mondjesmaat. Helaas is weidegang in de winter hier geen optie in verband met kleigrond.

Paard komt overdag in de paddock met vriendjes, is vrolijk en goed vlot in het werk. Zij staat op een kleine stalling, dus er is ook voldoende rust om goed te eten.

Iemand nog ideeën of tips om haar het laatste stukje winter door te helpen?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 09:52

Tandarts? Maagproblemen?
Al ander hooi getest?

Daarnaast zou je bietenpulp kunnen geven of bijvoorbeeld luzerne.
Maar ik zou toch wel graag de oorzaak van het slecht eten willen weten als ik jou was.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 09:56

Kirrr schreef:
Tandarts? Maagproblemen?
Al ander hooi getest?

Daarnaast zou je bietenpulp kunnen geven of bijvoorbeeld luzerne.
Maar ik zou toch wel graag de oorzaak van het slecht eten willen weten als ik jou was.

Mee eens. Eerst eens kijken of er een oorzaak te vinden is,
Zo niet zijn er idd nog andere ruwvoer mogelijkheden, zoals bietenpulp (speedybeet), luzerne, ruwe spelt.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 09:56

Ze word 2x per jaar gechecked door de tandarts, dus dat is gelukkig in orde. Maagproblemen kan ik er niet van maken, paard toont verder geheel gezond, goed gehumeurd en ze heeft altijd toegang tot ruwvoer.

Ze doet dit al bijna 5 jaar, dus diverse soorten hooi en stallingen zijn al de revue gepasseerd.

Bietenpulp trekt ze haar neus voor op, dat moet ze echt niet. Luzerne ben ik nu mee gestart. Maar eigenlijk alles wat de voerbak in gaat eet ze graag op. Alleen hooi heeft ze niks mee, terwijl dat juist zo belangrijk voor haar is. Gras eet ze wel graag, maar dat kan ik haar dus niet bieden (niet binnen een straal van 45 minuten reistijd, dus dat valt echt af).

Kirrr

Re: Slechte hooieter..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 10:15

Aan bietenpulp moeten veel paarden wennen.
Maar het vult de darmen goed en is een goede dikmaker.
Dus ik zou toch proberen dat op te bouwen samen met een korrel die ze lekker vindt.
En eventueel olie erbij!

Is het hooinet het probleem? Eet ze beter van los hooi? Kan je in de hoek dan geen bak maken waar je hooi en luzerne in mengt.. zo kan ze het niet door haar stal trekken en wil ze misschien toch wat meer eten.
Of wat met stro? Eet ze dat liever?

Lastig hoor zo'n paard dat geen hooi wil.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 10:36

Ze heeft een fijn bed van stro, dat scheelt. Ze heeft voorheen los hooi gehad, maar dat vond ik altijd terug in de stal ipv in haar mond.

Zo'n bak is een idee, maar hoe maak je dat groot genoeg dat daar voldoende voor de nacht in kan? Overdag is geen probleem om kleinere porties aan te bieden natuurlijk.

Ik voer nu Omega 3-6-9 van Subli bij, dat eet ze goed gelukkig.

Veearts was heel laconiek, ik moest maar 5 kg brok gaan voeren.. Dat doe ik dus niet natuurlijk!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 10:38

Ruwe spelt is ook fijn om als ruwvoer te voeren. Dat eten ze meestal ook graag. En wellicht kun je dat mengen met bietenpulp.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 10:40

Pulp moet ze niet, heb ik gemengd met het gehele assortiment, maar zelfs met appel of wortel moet ze het niet. Spelt zal ik eens proberen, een stalgenoot van mij voert dit dus dat kan ik testen.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 10:42

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 10:45

SP staat ook op mijn lijstje, maar ik zit een beetje met de tijd dat het moet wellen. Ik ga niet altijd vanaf huis naar stal, en voor de box laten staan 's nachts vind ik te link mocht er een paard losbreken (gebeurt eigenlijk nooit, maar toch houd ik het in gedachten, we zijn tenslotte allemaal mensen die wat kunnen vergeten).

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 10:51

Hier ook zo een paard, helaas. Heb me er na 8 jaren van alles proberen er maar bij neer gelegd. Gras heeft bij haar duidelijk de voorkeur vwb ruwvoer.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 10:52

gewoon meenemen? lag bij mij in de auto terwijl ik bij een vriendin op de koffie ging of tijdens werktijd.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 10:55

Princesj schreef:
SP staat ook op mijn lijstje, maar ik zit een beetje met de tijd dat het moet wellen. Ik ga niet altijd vanaf huis naar stal, en voor de box laten staan 's nachts vind ik te link mocht er een paard losbreken (gebeurt eigenlijk nooit, maar toch houd ik het in gedachten, we zijn tenslotte allemaal mensen die wat kunnen vergeten).

Kun je het niet ergens hoger neerzetten of de emmer in een voerton? Zodat andere paarden er in ieder geval niet bij kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 10:56

Fijner hooi proberen? Mijn merrie eet grof hooi ook slecht, heb nu mooi, fijn, lichtgroen, hooi van vogeltjesland. Ze eet het als een dokwerker!

Grasmix of compact gras is ook een goed ruwvoer.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 10:59

Dit grofstengelige eet ze het beste, fijn hooi mikt ze op de grond, dan heb ik alles uit het hooinet en op de grond |o

Grasmix voer je net zoals luzerne? Of bedoel je van die bakken waar je het in moet doen? Meer dan 3 voermomenten per dag kan ik niet aan (laten) bieden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:01

Grasmix voer ik inderdaad net als lucerne. Er zit ook nog een grasbrok doorheen. Oh wat naar dat ze ook geen fijn hooi eet.

http://www.hartog-lucerne.nl/paardenvoe ... n/gras-mix

onderaan op de pagina nog een overzicht met de verschillen tussen grasmix en compact gras.

compact gras kan je in zo'n bak voeren, maar ik maakte het gewoon los en gooide het in een grote emmer.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:05

Bij ons ook een, haalt haar neus op voor hooi. Het beest is verder helemaal in orde en in goede conditie dus wij laten het zo. Paard mag zelf aangeven wat het nodig heeft...

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 11:09

mrie schreef:
Bij ons ook een, haalt haar neus op voor hooi. Het beest is verder helemaal in orde en in goede conditie dus wij laten het zo. Paard mag zelf aangeven wat het nodig heeft...

Maar is dat paard dan niet mager? Ik word niet erg gelukkig als ik er naar kijk, maar ik weet dat stilzetten als gevolg heeft dat ze naast mager ongelukkig is, het is een paard wat erg graag werkt.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:12

Nee, die is niet mager, verveelt zich ook niet op stal en is gewoon blij. En het is een vreetzak, gras en brokjes dus.... Lekker blijven werken met je beest. Als je dat zo schrijft is het dan niet meer dat jij er ongelukkig van wordt en zij niet. Alsof je je een slecht moeder voelt...

Ik zou wel een foto van je beest willen zien, kijken of ze echt mager is. Daar is hier trouwens een topic voor daar staan vast een boel alternatieven voor hooi in.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 11:37

Ik heb geen "blote" foto helaas, maar dr ribben zie je gewoon. Bovenlijn is gelukkig goed bespierd, dus dat ziet er redelijk uit. Gras kan ik haar nu niet bieden (hoop eind deze maand weer) en ik durf haar niet teveel brok te geven om maagzweren te voorkomen.

Ik voer nu:
1,5 kg prestatiebrok van Subli
0,5kg 5 granenmix van Subli
150gram omega 3-6-9 (ben ik aan het opbouwen)
1 voerschep luzerne (ga ik proberen op te bouwen)

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:46

Ik heb er ook zo een, is eigenlijk helemaal niet gek op eten. Lucerne moet hij ook niet. Grasmix van Hartogh deed bij mij de truc! Hij is er lekker op aangekomen en hij eet het graag. Hij krijgt ongeveer 2 emmers per dag ervan, in combinatie met een vol hooinet voordroog (ca 14 kilo).

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:47

en agrobs aspero door de brok?

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:06

En grasbrok?
Niet alle merken hoeven te weken begreep ik...

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 13:11

Ik zie dat grasbrok van Hartog niet geweekt hoeft te worden en verkocht wordt in mijn omgeving. Daar ga ik eens naar kijken!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 09:43

de luzernecobs van abrobs moeten ook niet geweekt worden, mss dat dit in combi met grasmix ook een optie is.

toevallig ook al eens geprobeerd hooi nat te maken? Mijne speelt eel veel met haar hooi en zoekt er het "lekkerste" uit, waardoor ik ondanks fijnmazige hooinetten veel hooi terug vind tussen het stro. Natgemaakt heb ik het idee dat ze het veelbeer eet (vind minder terug in de stal)
Verder meng ik ook altijd een beetje bietenpulp en grasmix door haar krachtvoer en voor de nacht ook nog een extra emmertje met grasmix/luzernemix met een handvol Pavo C4L (heb het idee dat de kruidige geur haar net iets meer aantrekt)